آیا نشست بروکسل به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه کمک می‌کند؟

  4030725140

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس امروز (چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳) در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا گردهم آمده‌اند تا درباره آخرین تحولات منطقه و راه‌کارهای جلوگیری از تشدید تنش‌ها، در راستای پایان دادن به جنگ در غزه و لبنان گفت‌وگو کنند.

به گزارش ایرنا، شارل میشل رئیس شورای اروپا به‌عنوان رئیس مشترک اجلاس و اولین سخنران گفت: ثبات در جهان به‌دلیل شرایط فاجعه‌بار در خاورمیانه، اوکراین و سودان مورد تهدید قرار گرفته و این بحران‌ها باعث رنج انسانی زیادی شده است. وی با بیان اینکه خروج از وضع موجود به انگیز نیاز دارد افزود: ما باید قاطع‌تر عمل کنیم و تاریخ را تغییر دهیم.

رئیس شورای اروپا ابراز امیدواری کرد که این نشست بستری را برای گسترش همکاری‌های دو طرف در جهت پایان دادن به بحران‌های جاری و برقراری ثبات در جهان فراهم کند.

اورسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا نیز طی سخنانی تاکید کرد که هر دو طرف باید از تمام توان و مهارت‌های دیپلماتیک خود برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا استفاده کنند. وی گفت: ما به آتش‌بس فوری در غزه و لبنان نیاز داریم؛ نیاز داریم که از غیرنظامیان بی‌گناه حفاظت شود، دسترسی‌های انسانی به غزه فراهم و گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) آزاد شوند.

فون‌درلاین با اشاره به تعهد اتحادیه اروپا به راه‌حل موسوم به «دو دولتی» افزود که تنها از طریق دیپلماسی می‌توان یک مسیر پایدار برای خروج از بحران‌های موجود ترسیم کرد. وی گفت: درگیری‌ها در اطراف ما نیازمند پاسخ‌های فوری است. همه می‌دانیم که عبور از تلخی‌های جنگ دشوار، اما شدنی است.

این نخستین اجلاس مشترک سران کشورهای اروپایی و عرب است که ریاست آن به طور مشترک برعهده شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا و تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر است. گفتنی است که قطر ریاست دوره‌ای شورای همکاری خلیج فارس را برعهده دارد.

این نشست یک روز پیش از اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار می‌شود که طبق برنامه اعلام شده، تحولات در خاورمیانه در راس دستور کار آن قرار دارد.

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست امروز به خبرنگاران گفت که شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا نگرانی مشترکی در مورد صلح و امنیت در منطقه دارند. وی افزود که دو طرف آماده‌اند تا برای رویارویی با «چالش‌های مشترک» همکاری‌های خود را افزایش دهند.

بورل که آخرین هفته‌های کاری خود در قامت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را سپری می‌کند، دیروز طی سخنان مهمی در پارلمان اروپا اعتراف کرد که رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی را زیر پا گذشته اما کسی در غرب حاضر به اقرار نیست.

او با اشاره به حمایت اتحادیه اروپا از حق ادعایی رژیم اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد: اما هر حقی محدودیت‌هایی دارد و هیچ حقی نامحدود نیست. حق دفاع از خود باید در چارچوب قوانین بین‌المللی و قوانین بین‌المللی بشردوستانه استفاده شود. اما سووال این است که آیا این محدودیت‌ها زیر پا گذاشته نشده است؟

بورل تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم به این پرسش شرم‌آور پاسخ دهیم. اما زمانی که وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل دستور محاصر کامل غزه را می‌دهد و این منطقه را از برق، غذا و سوخت محروم و ساکنین آن‌جا را حیوان خطاب می‌کند، مسلما این اظهارات فراتر از حق دفاع از خود است.

در آن سوی اقیانوس اطلس نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک جلسه‌ای را به‌منظور بررسی وخامت اوضاع انسانی در غزه تشکیل داده است. این جلسه به درخواست مشترک انگلیس، فرانسه و الجزایر درحال برگزاری است.

دیوید لمی وزیر امور خارجه انگلیس پیش از آغاز جلسه شورای امنیت هشدار داد: اوضاع انسانی در شمال غزه وخیم است، دسترسی به خدمات اولیه بدتر شده و سازمان ملل گزارش داده است که طی دو هفته گذشته به ندرت مواد غذایی وارد این منطقه شده است.

وی افزود: در حالی که درگیری ادامه دارد، همه طرف‌ها به قوانین بین المللی بشردوستانه ملزم هستند. ما به همراه شرکای بین‌المللی‌مان، همچنان خواستار آتش‌بس فوری هستیم تا کمک‌های بشردوستانه بیشتری وارد شوند و گروگان‌های باقی‌مانده (اسرای اسرائیلی) خارج شوند.

به گزارش ایرنا، رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که بر اثر آن، افزون بر ویرانی‌های عظیم و قحطی مرگبار، بیش از هزاران فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شهید و زخمی شده‌اند.

تل آویو با تحقیر جامعه بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری جنگ و دستورات دیوان بین المللی دادگستری درباره ضرورت جلوگیری از نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه همچنان به جنایات خود در این منطقه ادامه می دهد.