ده فرمان برای کاهش مصرف سوخت/ عزتی: رقم قاچاق سوخت تنها به این دو کشور ۱۵ میلیون لیتر است

  4030726069 ۰ نظر، ۲ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرتضی عزتی گفت: دولت با تمرکز بر موضوع ناترازی راهکارهای اشتباهی را برای حل مساله بنزین در دستور کار قرار داده است .هر چند رییس‌جمهوری در جریان رقابت‌های انتخاباتی تاکید کرد که افزایش قیمت بنزین تنها پس از اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد و اقدامات شوک کننده در دستور کار دولت نیست اما این روزها بیش از هر زمانی مانور بر مساله‌ی افزایش قیمت بنزین اتفاق می‌افتد.

 
مرتضی عزتی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه مانور بر مساله‌ی ناترازی اقدام اشتباهی است و لازم است دولت در شرایط کنونی اقدام غیرقیمتی را مدنظر قرار دهد، توضیح داد: با اقدامات غیرقیمتی می‌توان میلیون‌ها لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی کرد.

او با اشاره به اینکه می‌گویند مصرف در ایران بالاست، گفت: موضوع این نیست که مصرف‌کننده ایرانی بیشتر بنزین مصرف می‌کند، این اتفاق به این دلیل است که خودروی ایرانی مصرف بالایی دارد . در عین حال میزان مصرف در قیاس با کشورهای مشابه چندان بالا نیست .

 او گفت: برای غلبه بر این فضا لازم است  از قاچاق سوخت از کشور پیشگیری شود  میزان قاچاق به هیچ‌روی کم نیست. اخبار غیررسمی، قاچاق روزانه سوخت از کشور به خارج را تا ۲۵ میلیون لیتر نیز بیان کرده‌اند. تنها در گزارش‌های داخلی کشور پاکستان، ورود روزانه نزدیک به ۱۰ میلیون لیتر از ایران تایید شده است. در افغانستان نیز تا ۵ میلیون لیتر در روز گفته شده است. اگر همه آمار درست باشد، یعنی نزدیک بیست درصد مصرف کل بنزین کشور به صورت غیررسمی از ایران خارج شده است.

عزتی با اشاره به اینکه جلوگیری از هدر رفتن سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت نیز ضروری است، توضیح داد: تنظیم ساعت کار ادارات با هدف کاهش مصرف بنزین نیز می تواند درصد قابل توجهی از تقاضای سوخت خودرو را کاهش دهد، به گونه ای که با تغییر ساعت کار ادارات دولتی در خرداد سال جاری ۶ درصد مصرف بنزین افزایش یافت. لازم است بدانید که ۶ درصد مصرف کشور رقمی حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز را در بر می‌گیرد.

   او الزام به بالا بردن استاندارد سوخت و همچنین بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی را دو عامل مهم دیگر کاش مصرف سوخت دانست و گفت: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده پر مصرف  نیز عامل مهمی است. برپایه آمارهای موجود بیش از ۲۷ میلیون خودرو در ایران وجود دارد که حدود یک چهارم آن یعنی ۷ میلیون دستگاه عمر بیش از ۲۰ سال دارند و مصرف آنها حدود ۲ تا ۳ برابر خودروهای مجاز به ورود به بازار اروپا است. همچنین حدود ۱۰ میلیون خودرو نیز دارای عمر بیش از ۱۰ سال هستند که اینها نیز نزدیک به ۵۰درصد بیش از مصرف خودروهای استاندارد اروپا مصرف دارند. اگر با توجه به مصرف بسیار بالای اینها فرض کنیم دست کم ۳۰% سوخت خودرو توسط گروه اول و ۴۰درصد توسط گروه دوم خودروهای یادشده مصرف می‌شود، با جایگزین کردن این خودروها با خودروهای استاندارد، می‌توان دست کم ۳۰درصد یعنی حدود ۴۰ میلیون لیتر مصرف روزانه سوخت در کشور را کاهش داد.

وی با تاکید بر اینکه بهبود معابر شهری و برون‌شهری در کاهش مصرف سوخت اثرگذار است، ادامه داد: کاهش تعطیلی‌های یک روزه میان سال نیز موجب تنظیم و کاهش تعداد سفرهای برون شهری با سرعت بالا و جانشین شدن سفرهای ترکیبی می‌شود.  

وی در پایان تاکید کرد: افزون بر اینها راه‌های دیگر مانند اصلاح دولت الکترونیک برای حذف ترددها، جایگزینی برخی سوخت‌ها برای خودرو، بالا بردن استاندارد سوخت تولیدی، برقراری سرویس رفت و آمد کارکنان و مانند اینها که هر یک نکات ظریفی برای اعمال درست دارد، می‌توانند به کاهش مصرف سوخت خودرو در کشور کمک کنند.