معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی

گزارش بازرگانی، 352614،   4030728051

با توجه به افزایش تهدیدات امنیتی در نقاط مختلف جهان، بازرسی بدنی به عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های تأمین امنیت افراد و اماکن شناخته می‌شود. تجهیزات بازرسی بدنی نه تنها به شناسایی تهدیدات کمک می‌کنند، بلکه با افزایش احساس امنیت در افراد، آرامش عمومی را نیز به همراه دارد. بدون تجهیزات مناسب، فرایند بازرسی ممکن است ناکارآمد و وقت‌گیر باشد. در حالی که فناوری‌های نوین می‌توانند تا حد زیادی در تسریع و بهبود کیفیت بازرسی کمک کنند. به همین دلیل، در این مقاله به معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی می‌پردازیم تا دید واضحی به این مسئله پیدا کنید گیت بازرسی از اساسی ترین تجهیزات امنیتی میباشد .

منظور از بازرسی بدنی (Physical inspection) چیست؟

برای ارائه بهتر معنا و معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی، لازم به ذکر است که بازرسی بدنی یا همان Physical inspection، به بررسی و ارزیابی فیزیکی افراد یا اجسام اطلاق می‌شود. هدف از این کار ایجاد ایمنی، بهداشت، یا شرایط جسمانی در محیط‌های خاص است. به بیان ساده‌تر، این کار به منظور جلوگیری از ورود یا خروج اشیاء ممنوعه به یک مکان انجام می‌شود. دو کاربرد اصلی بازرسی‌های بدنی در اماکن مختلف عبارتند از:

  • جلوگیری از سرقت اشیاء با ارزش
  • جلوگیری از ورود اشیاء خطرناک به مکانی برای جلوگیری از خرابکاری

بازرسی بدنی در ایران نیز با رعایت حقوق شهروندی و اصول اخلاقی انجام می‌شود و هدف آن تشخیص تهدیداتی مانند سلاح‌ها، مواد ممنوعه، مواد منفجره و سایر موارد غیرمجاز است.

بازرسی بدنی در چه مکان‌هایی انجام می‌شود؟

قبل از معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی، خوب است بدانیم چه مکان‌هایی به خرید این نوع تجهیزات نیاز دارند. بازرسی بدنی در گستره‌ای وسیع از مکان‌ها انجام می‌شود، از جمله:

فرودگاه‌ها

برای جلوگیری از حمل سلاح‌ها یا مواد منفجره توسط مسافران و یا مهاجمان

ایستگاه‌های قطار و اتوبوس

به جهت اطمینان از ایمنی مسافران و کارمندان

ورودی‌های ساختمان‌های دولتی و خصوصی

به ویژه در ساختمان‌های حساس مانند بانک‌ها، ساختمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ

ورودی‌های مدارس و دانشگاه‌ها

برای جلوگیری از ورود اشیاء خطرناک و اطمینان از ایمنی دانش‌آموزان و دانشجویان

ورودی‌های تظاهرات و مراسم‌های عمومی

به دلیل جلوگیری از خرابکاری و اطمینان از نظم و ایمنی

ورودی‌های بازارها و مراکز خرید

برای جلوگیری از سرقت و اطمینان از ایمنی مشتریان و کارمندان

ورودی‌های ورزشگاه‌ها و مکان‌های تفریحی

به جهت جلوگیری از ورود سلاح‌ها یا مواد ممنوعه و اطمینان از ایمنی حاضران

برای معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی به یاد داشته باشید که این بازرسی‌ها می‌توانند به صورت دستی یا با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های الکترونیکی مانند اسکنر‌های بدنی انجام شوند. ضمن اینکه معمولا با رعایت قوانین و استانداردهای مربوطه و در راستای حفظ حریم خصوصی افراد صورت می‌گیرند.

ضرورت معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی

هدف ما از معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی، استفاده شما از مزایای این نوع تجهیزات است. به یاد داشته باشید که بازرسی بدنی در مکان‌های مختلف مزایای متعددی دارد و ضرورت آن را نباید نادیده بگیریم. همان‌طور که اشاره شد، بازرسی بدنی به شناسایی و جلوگیری از ورود سلاح‌ها، مواد منفجره و سایر اشیاء خطرناک کمک می‌کند و در نتیجه ایمنی افراد و اموال را تضمین خواهد کرد.

ضمنا اطمینان از اینکه افراد و اجسام مطابق قوانین و مقررات مورد بازرسی قرار می‌گیرند، به حفظ نظم در مکان‌های عمومی کمک می‌کند. در همین راستا، بازرسی بدنی می‌تواند به کاهش جرایم مانند سرقت، خرابکاری و تروریسم کمک کند. زیرا افرادی که قصد سوء استفاده دارند، با دانستن از احتمال بازرسی، ممکن است از اقدامات خود صرف نظر کنند. همچنین در محیط‌های کاری، بازرسی بدنی می‌تواند به حفاظت از محیط کار و اطمینان از اینکه کارکنان و مهمانان بدون تهدید فعالیت دارند، کمک کند.

بازرسی‌های بدنی معمولا با رعایت قوانین حریم خصوصی انجام می‌شوند. این امر تضمین می‌کند معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی و خرید آنها تنها برای اهداف ایمنی و بدون دخالت بیش از حد در حریم خصوصی افراد استفاده می‌شود. با این تفاسیر، بازرسی بدنی می‌تواند به افزایش احساس امنیت در جامعه کمک کند و موجب ایجاد محیطی امن و آرام برای زندگی و فعالیت‌های روزمره افراد شود.

انواع تجهیزات بازرسی بدنی

تجهیزات بازرسی بدنی به منظور افزایش امنیت در مکان‌های عمومی یا خصوصی طراحی شده‌اند. بازرسی بدنی دستی (به عنوان ساده‌ترین روش)، با استفاده از نیروی انسانی انجام می‌شود و برای شناسایی اشیا ممنوعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که بازرسی با راکت فلزیاب دستی، دقت بیشتری دارد و برای شناسایی فلزات مخفی مناسب است.

ضمنا گیت‌های دروازه‌ای، امکان بازرسی مداوم و سریع‌تری را فراهم می‌کنند و در مکان‌های با تردد بالا کارآمد هستند. دستگاه‌های ایکس ری هم برای بررسی محموله‌ها و اشیای بزرگ، به کار می‌روند. قبل از خرید هر یک از این تجهیزات، بررسی نیازها، محیط کاری و بودجه مهم است تا انتخاب مناسبی انجام شود. اجازه دهید معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی را به صورت جداگانه پیش ببریم تا دیده بهتری به این مسئله داشته باشید.

گیت بازرسی چیست؟

این روزها به خاطر افزایش نیاز به امنیت در مکان‌های مختلف از جمله اداره‌ها، فروشگاه‌ها و غیره از انواع گیت‌های بازرسی استفاده می‌شود. این گیت‌ها امنیت مکان را به خوبی تضمین می‌کنند و بهترین راه حل برای جلوگیری از سرقت هستند. زمان بررسی و معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی به یاد داشته باشید که گیت‌های بازرسی حرفه‌ای و دقیق می‌توانند انواع مختلف فلزات را شناسایی کنند. به این ترتیب، هیچ شخص یا گروهی نمی‌توانند اسلحه‌های سرد یا اسلحه‌های گرم را به این مکان‌ها وارد کنند. ضمن این امکان هم فراهم است که اشخاص هرگونه اشیاء با ارزش را از مکان بیرون نبرند. این امر به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا امنیت کار خود را بهبود بخشند.

کاربرد گیت های بازرسی

گیت‌ بازرسی بدنی حرفه‌ای برای مواقع ضروری مناسب هستند. به عنوان مثال، در فرودگاه‌ها کارائی خوبی دارند. همچنین، برخی مواقع مدیران بازرسی بدنی را امری ناخوشایند می‌دانند، به ویژه برای حضور بانوان در یک مکان به دنبال بررسی و معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی هستند. با وجود گیت‌های بازرسی، دیگر نیازی به تفتیش بدنی نخواهد بود. وقتی یک شخص از این گیت‌ها عبور می‌کند، به صورت خودکار هرچه فلزاتی به همراه داشته باشد مشخص می‌شود.

دستگاه ایکس ری چیست؟

دستگاه X-Ray که به آن تونل تصویر برداری و Imaging Tunnel نیز می‌گویند، یک نوع از تجهیزات بازرسی است که از اشعه X-Ray برای تصویر برداری از اجسام و اشیاء مختلفی که از داخل آن عبور می‌کنند، استفاده می‌کند. برای معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی باید بگوییم که تصاویر وسایل در مانیتوری که در کنار دستگاه قرار دارد، نمایش داده شده و این مانیتور نیز به صورت لحظه‌ای توسط مأمورین امنیتی رصد می‌شود. اگر مورد مشکوکی رویت شود، آن بسته یا چمدان توسط مأموران بازرسی مورد بررسی قرار گرفته و از نزدیک چک می‌شود.

در کل، از فناوری X-Ray برای شناسایی و ردیابی اجسام استفاده می‌شود؛ بنابراین در اماکن حساس مانند سالن‌های اجلاس، ورودی‌های دفاتر شخصیت‌های عالی ‌رتبه، فرودگاه‌ها، گمرک، انبارها، کارگاه‌های مختلف و غیره استفاده می‌شود. اشعه X-Ray به راحتی از موانع فیزیکی عبور کرده و تمامی محتویات بسته‌های مختلف را نمایش می‌دهد.

این تجهیزات با نام‌های مختلفی مانند دستگاه X-Ray فرودگاه، دستگاه X-Ray ، گیت بازرسی چمدانی، گیت بازرسی X-Ray، دستگاه بازرسی X-Ray، دستگاه اشعه X-Ray نیز شناخته می‌شوند.

کاربرد ایکس ری صنعتی

برای معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی به شیوه مناسب باید به این نکته هم اشاره کنیم که دستگاه ایکس ری، نمونه صنعتی هم دارد. این نمونه با کاربردی متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قصد خرید ایکس ری صنعتی را دارید، به این مسئله توجه کنید که این دستگاه از اشعه X برای بازرسی مواد غذایی، جهت اطمینان از عدم وجود ناخالصی در آنها استفاده می‌کند. همچنین برای ارزیابی تولیدات کارخانه‌ها، اعم از قطعات و دستگاه‌های مختلف (جهت اطمینان از عدم وجود اشکالات مختلف)، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در اصل برای اطمینان از کیفیت محصولات در روند تولید، از دستگاه‌های ایکس ری صنعتی با هدف بررسی دقیق قطعات استفاده می‌شود. خوب است بدانید که این دستگاه از روش تست غیر مخرب (NDT- Non Destructive Testing) استفاده کرده و هیچ‌گونه آسیبی به سوژه مورد آزمایش وارد نمی‌کند.

در تصویربرداری ایکس ری از محصول نهائی، باید قطعه مورد نظر به طور کامل بررسی شود و در صورت وجود هرگونه ایرادی از روند تولید (یا همان خطر تولید) کنار گذاشته شود. به همین خاطر است که در خط تولید بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها می‌توان از دستگاه ایکس ری صنعتی برای ارزیابی و چک کردن اتوماتیک قطعات و محصولات مختلف استفاده کرد. در این فرایند، قطعات قبل از نهایی شدن، به صورت اتوماتیک چک شده و موارد معیوب به صورت خودکار جدا می‌شوند. برای معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی به شکل اصولی باید بگوییم که وجه اشتراک دستگاه‌های ایکس ری برای بازرسی بدنی و دستگاه‌های ایکس ری صنعتی، بازرسی کامل اشیا برای ایجاد نظم در روند تولید و استفاده‌های انسانی است.

راکت فلزیاب چیست؟

در ادامه بحث معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی و معرفی محصولات پیمان گزاران به این مسئله اشاره داریم که بازرسی بدنی با راکت فلزیاب دستی هم میسر است. راکت فلزیاب یک دستگاه بازرسی قابل حمل است که با استفاده از امواج مغناطیسی، فلزات را شناسایی می‌کند. با استفاده از این دستگاه، دیگر نیازی به تفتی دستی بدن افراد مختلف ندارید. با حرکت راکت بازرسی بدنی در فاصله 2 تا 15 سانتی‌متری از بدن فرد، اگر شیء فلزی زیر یا داخل لباس پنهان شده باشد، شناسایی کرده و با ایجاد صدا آلارم می‌دهد. استفاده از این روش دقیق‌تر و سریع‌تر از روش‌های سنتی است.

کاربرد راکت فلزیاب

استفاده از راکت بازرسی دستی در امکان مختلفی مورد توجه است. مکان‌هایی که از راکت فلزیاب بازرسی بدنی و یا گیت فلزیاب بازرسی بدنی استفاده می‌شود عبارتند از:

وزارتخانه‌ها

نیروهای نظامی و انتظامی

سازمان‌های امنیتی

ورودی قوه قضاییه

فرودگاه‌ها

گمرک‌های کشور

پارک‌های بانوان

زندان‌ها

مراکز تجاری مهم

کارخانه‌های تولیدی

شرکت‌های تولیدی

معادن استخراج فلزات گران‌بها

دانشگاه‌ها

مدارس

آموزشگاه‌های معتبر آموزشی

اماکن ورزشی مانند استادیوم‌ها، سالن‌های ورزشی مهم و استخرها، به ویژه استخرهای بانوان

برای معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی و توجه به کاربرد آنها در نظر داشته باشید که راکت فلزیاب معمولا در اماکن سیاحتی و توریستی، اماکن مذهبی مانند حرم مطهر رضوی، حرم حضرت معصومه و مسجد مقدس جمکران و حتی شرکت‌های داروسازی (برای تشخیص بسیار راحت پوشش حتی یک عدد قرص) هم مورد استفاده است.

جمع بندی

در گذشته نه چندان دور، برای کنترل و نظارت بر ورود و خروج افراد به اماکن مختلف بیشتر از روش بازرسی دستی استفاده می‌شد. این روش نه تنها زمان‌بر بود، بلکه در بعضی مواقع به علت تکرار بازرسی بدنی توسط مأمورین، دقت و کیفیت بازرسی کاهش می‌یافت. همچنین، در بازرسی بدنی خانم‌ها، به ویژه در کشورهای اسلامی نظیر ایران، امکان مخفی کردن اشیاء ممنوعه امنیتی، قیمتی و غیره بیشتر بود. به همین دلیل مدیران و مسئولان شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف بیشتر از قبل به دنبال بررسی و معرفی تجهیزات بازرسی بدنی و ایکس ری صنعتی هستند. استفاده از این تجهیزات، علاوه بر بالا بردن دقت بازرسی، حریم خصوصی افراد را نیز حفظ می‌کند.

نسخهٔ اصلی خبر