جواد هاشمی: بیایید مرا با نگاهی دیگر ببینید نه فقط شهید سینمای ایران

  4030728082

سیدجواد هاشمی با بیان اینکه فیلم «شهر گربه‌ها ۲» در روند صدور مجوز اکران مثله شده است، گفت:‌ بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰ دیگر مرا به عنوان شهید سینمای ایران نمی‌شناسند و خوشحالم که سهمی کوچک از آثار ماندگار سینمای کودک و نوجوان دارم.

به گزارش ایسنا، این کارگردان که این روزها فیلم «شهر گربه‌ها۲» را روی پرده سینماها دارد، در یک برنامه نقد و بررسی فیلمش از دلایل ساخت این فیلم و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، صحبت کرد. او همچنین انتقادهایی را از بنیاد سینمایی فارابی و سیاست‌گذاری‌ها در تولید فیلم کودک مطرح کرد.

جواد هاشمی درباره اهداف خود از ساخت «شهر گربه‌ها» اظهار کرد: در ساخت «شهر گربه‌ها ۲» به مسئله مهاجرت فکر می‌کردم، اینکه چرا مهاجرت اتفاق می‌افتد؟ از امروز کودکان را برای مهاجرت آماده می‌کنند که این یک دغدغه بود. بسیاری از کودکان در مدرسه از سوی معلمان خود به رفتن از کشور ترغیب می‌شوند. در کشور مشکلات بسیاری وجود دارد و همه می‌دانیم. ما در فیلم گربستان را ایران دیدیم اما اگر به جای دیگری بروند، اسیر گربه ترامپ می‌شوند و او تخصص آن‌ها را می‌گیرد. در «شهر گربه‌ها ۲» می‌خواستم به بچه‌ها بگویم بمانید و کشور خود را بسازید. فیلم سال ۱۳۹۸ تولید شد. «شهر گربه‌ها ۱»، سال ۱۴۰۰ اکران شد و این فیلم پنجمین فیلم پرفروش زمان خود بود اما متاسفانه تبلیغات نداریم. تلویزیون دوست نداشت «شهر گربه‌ها ۲» اکران شود و منویات این رسانه با سید جواد هاشمی مشکل دارد.

او توضیح داد: من وقتی معلم بودم به جبهه رفتم. دفاع مقدس یک اتفاق بزرگ تاریخی بود و در آن دوران در عرصه بازیگری در آثار دفاع مقدس ایفای نقش کردم. ۳۰ سال پیش در کانون حر شرایط رشد بسیاری از افراد را فراهم کردیم. با این حال معتقدم من باید کار کودک بسازم و مدعی هستم که از کارشناسان بهتر می‌دانم که بچه‌ها چه می‌خواهند. البته که مجبورم شتر گاو پلنگ بسازم تا خانواده‌ها فرزندان خود را به سینماها بیاورند. هیچوقت آثارم را تخصصا برای کودکان نساختم.

هاشمی با بیان اینکه این فیلم مثله شده و تیغ سانسور به جان «شهر گربه‌ها ۲» افتاد، اظهار کرد: شوراها انتظار دارند فیلمسازان یک قدم از مردم عقب‌تر باشند. سینمای کمدی و غیر منتظره‌ای که امروز میلیاردی می‌فروشد از مردم عقب‌تر است و وقتی سینمایی از مردم جلو می‌افتد مخاطب دیگر عادت ندارد به استقبال این آثار برود. سینما در ذهن کسانی است که دوست دارند همه رسانه دستشان باشد. در حالی که سینما باید پیام بدهد. در «شهر گربه‌ها ۲» به من گفتند چرا می‌گویی شرایط سخت است. 

او افزود: «شهر گربه‌ها ۲» فیلمی دموکراتیک است؛ کار من موسیقی بوده و قبل از وارد شدن به عرصه نمایش، موسیقی کار می‌کردم اما فردی مذهبی‌ام. موسیقی را در «شهر گربه‌ها ۲» دستاویز قرار دادم و حرفم را زدم. در این فیلم ضد امپریالیسم حرف می‌زنم. نباید مرا به جای فیلمم تفسیر کرد. 

وی ادامه داد:‌ می‌گویند سید جواد هاشمی نباید «شهر گربه‌ها» بسازد. بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰ من را به عنوان شهید سینمای ایران نمی‌شناسند بلکه مرا با فیلم‌های کودک و نوجوانی که کارگردانی کردم می‌شناسند. افراد تغییر می کنند اما من رویکرد سیاسی ندارم. گاه به جناحی نزدیک می‌شوم، می‌گویند چپ است و گاه برعکس. این اتفاق رخ می‌دهد و معتقدم هیچ چیز بهتر از میانه روی نیست.

این بازیگر و کارگردان در ادامه بیان کرد: در سینمای کودک از حدود ۴۰۰ اثر، چند فیلم ماندگار شده؟ یکی از این فیلم‌ها «آهوی پیشونی سفید» است و خوشحالم از ۱۵ اثر ماندگار سینمای کودک، یک فیلم متعلق به من است.  اما می‌گویند سید جواد هاشمی نباید فیلم شاد و موزیکال بسازد. بیایید یک نگاه دیگر به من داشته باشید. 

هاشمی با انتقاد از بنیاد سینمایی فارابی گفت: در دو دهه اخیر هیچ کدام از فیلم‌های فارابی مورد پسند بچه‌ها نبوده است. من بچه‌ها را به سینما کشاندم. شاید بلد نبودم حرف بزنم، شاید هم نویسنده خوبی نباشم اما چند سال منتظر بودم کسی فیلمنامه خوب فانتزی بنویسد. کسی ننوشت، پس خودم نوشتم. چرا برخی آثار دهه ۶۰ هنوز کار می‌کند؟ زیرا این آثار به مثابه لنگه کفش در بیابان محسوب می‌شود. خجالت آور است که از ۴۰۰ فیلم فقط ۱۵ فیلم قابل اعتنا است. بودجه فارابی را به فیلم‌هایی می‌دهند که از منویات این مدیران است و تفکر برخی افراد خاص غالب است که در دوره‌های مدیریت خاص در آنجا ماندگار هستند. 

او افزود: چرا کارگردان «روزی روزگاری» باید داور جشنواره کودک شود؟ بعد «آهوی پیشونی سفید» را در جشنواره ندیدند. داور یک دوره از جشنواره به من گفت با تو زاویه دارند و اعلام کرده بودند فیلم من را رها کنند. چرا نباید جلوه‌های ویژه فیلم «تورنادو» دیده شود؟ یک فیلم در تلویزیون ۱۴۰۰ تیزر دارد اما من ۳۰ تیزر دارم در صورتی که هردو از ارشاد مجوز گرفتیم. تیزر مرا از تلویزیون پخش نمی‌کنند و می‌گویند این رسانه، ملی است. نمی‌دانم کی قرار است این تبعیض تمام شود؟

به گزارش روابط عمومی برنامه اکران مدیا، نقد و بررسی فیلم «شهر گربه‌ها» با حضور کارگردان فیلم به میزبانی روزبه رحیمی‌نژاد و با حضور احسان طهماسبی برگزار شد.