به گزارش ایسنا، سردار سید ابوالفضل موسویپور با اشاره به اهمیت مقابله با نقص فنی وسایل نقلیه گفت: در برخورد با خودروهای دودزا، با سه مسئله دودزایی، نقص فنی و معاینه فنی روبه رو هستیم. معاینه فنی و سلامت وسایل نقلیه هم در ایمنی این وسایل در تصادفات اهمیت دارد و هم از نظر آلایندگیهای زیست محیطی برای ما مهم است.
وی درباره اعمال قانون دودزایی و نقص فنی افزود: در ۶ ماه نخست سال جاری، حدود ۱۲ هزار دستگاه از خودروهای دودزا اعمال قانون شدهاند که این آمار نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است. همچنین در همین بازه زمانی، ۹۵ هزار و ۳۶۵ مورد اعمال قانون در خصوص نقص فنی خودروها داشتهایم که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به وضعیت موتورسیکلتها ادامه داد: حدود چهار و نیم میلیون موتورسیکلت در تهران تردد میکنند. بر اساس بررسیهای همکاران من، بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلتهای پایتخت فرسوده هستند و مصرف سوخت آنها دو برابر میانگین جهانی است. همچنین مصرف سوخت روزانه موتور طی یکسال گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
موسویپور گفت: به گفته کارشناسان، بیشترین حجم آلودگی هوا در شهر تهران مربوط به «منابع متحرک آلاینده» یعنی موتورسیکلت و خودروهای سبک و سنگین است. سهم خودروهای سواری از این آلایندهها حدود ۴۰ درصد، سهم موتورسیکلتها حدودا ۲۱ درصد و مابقی برای سایر خودروها است.
وی افزود: حدود ۴۰۰ هزار موتورسیکلت پیک موتوری در تهران در حال فعالیت هستند که با هماهنگی شرکتهای مربوطه قصد داریم طرح ایمنی و سلامت آنها را اجرا کنیم. من معتقدم باید طرحی برای تعویض موتورسیکلتهای فرسوده اجرایی شود تا هم جان مردم از حوادث حفظ شود و هم میزان آلودگی هوا کاهش یابد.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: ایجاد گشت مشترک، تست کنار معابر، معاینه فنی خودروهای سنگین، استقرار تیمها در بزرگراههای مهمی چون آزادگان و اخذ تست آلایندگی از خودروهای دودزا و ابطال معاینه فنی خودروهای فاقد شرایط از دیگر اقدامات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا است که همه روزه اجرا میشود.