حمایت تمام‌قد رئیس‌جمهور از تولید

  4030729135

نخستین حضور پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در آیین گرامیداشت روز ملی صادرات با حاشیه‌های جالبی همراه بود؛ از تأکید بر سخنان گوهربار امیرالمومنین (ع) که پایداری جامعه را به حضور تجار و صاحبان صنعت می‌داند تا قرائت شعری از اقبال لاهوری توسط رئیس‌جمهور.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «اینطور یاد گرفته بودیم که سرمایه‌داران و تولیدکنندگان آدم‌های بدی هستند؛ به غلط یاد گرفته بودیم که سرمایه‌دار یعنی استعمارگر» این جمله‌ای بود که رئیس‌جمهور در ۲۷ مردادماه ۱۴۰۳ و جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم مطرح کرد و امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۳ در آیین گرامیداشت روز ملی صادرات بار دیگر بر آن تاکید کرد.

«مسعود پزشکیان» در ادامه صحبت‌های خود به نامه امیرالمومنین به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) در توصیف طبقات مختلف جامعه از لشگریان و قضات و عمال و کتاب و مالیات‌ستان‌ها تا غیره را برمی‌شمارند و هنگامی که به تجار و اهل صنعت می‌رسد می‌فرمایند که «وَلاَ قِوَامَ لَهُمْ جَمِیعاً إِلاَّ بِالتُّجَّارِ وَذَوِی الصِّنَاعَاتِ» یعنی امکان ندارد یک جامعه پایدار بماند مگر به تجار و صاحبان صنعت.

وی به درستی از همان نخستین روزهای آغاز به کار دولت چهاردهم به اهمیت جایگاه تولیدکنندگان و صنعتگران تاکید داشت و امروز در روز ملی صادرات نیز حمایت از صاحبان صنعت را از مهمترین وظایف دولتِ وفاق برشمرد.

رئیس‌ دولتِ وفاق امروز در جمع تولیدکنندگان و صنعتگرانی که به مناسبت گرامیداشت بیست و هشتمین دوره آیین روز ملی صادرات در سالن اجلاس سران تهران دور یکدیگر جمع شده بودند، حاضر شد؛ مسعود پزشکیان با همراهی «سیدمحمد اتابک» وزیر صمت، «محسن حاجی‌میرزایی» رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان اقتصادی کشور در این گردهمایی ۱۵۰۰ نفره، از وظیفه سنگین سربازان خط مقدم جبهه پیشرفت و توسعه پایدار کشور سخن گفت و تاکید کرد که دولت آماده تعامل گسترده با آنان برای حل مشکلات تولید و صادرات است.

در ابتدای مراسم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به ارائه گزارشی از نحوه انتخاب صادرکنندگان برتر در سه حوزه اصلی کالا، خدمات و محصولات فنارانه پرداخت و گفت که امسال چهار شرکت به عنوان صادرکننده مدال‌آور، سه شرکت به عنوان صادرکننده ممتاز و ۴۸ شرکت به عنوان صادرکننده نمونه کشور انتخاب شدند. «محمدعلی دهقان دهنوی» از کسری ۱۶ میلیارد دلاری تراز صادراتی کشور در سال گذشته و کسری هفت میلیارد دلاری این تراز در ۶ ماهه نخست سال جاری خبر داد و تصریح کرد: وضعیت موجود، متناسب با ظرفیت صادراتی کشور نیست و دولت برنامه دارد با حمایت جدی از تولیدکنندگان و صنعتگران کشور را به سمت مثبت شدن تراز صادراتی سوق دهد.

نوبت به تولیدکنندگان و صنعتگران هم رسید و سه تن از مدیران واحدهای برتر صادراتی در حالی که پزشکیان با دقت به صحبت‌های آنان گوش می‌کرد و یادداشت برمی‌داشت، به ایراد سخنرانی پرداختند؛ آنان به مهمترین چالش‌های پیش روی تولید از جمله ضمانتنامه‌های بانکی برای صادرات، نبود تسهیلات کافی و مناسب لجستیکی، مشکلات نقل و انتقالات بانکی، چند نرخی بودن ارز و ایجاد تعهد ارزی برای صادرکنندگان اشاره کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از دیگر سخنرانان مراسم امروز بود. وی به رقم ۵۰ میلیارد دلاری صادرات کشور اشاره و تصریح کرد: فقط ۲۰ میلیارد دلار از این مبلغ، به صادرات غیرنفتی اختصاص داشته که این موضوع حاکی از صادرات محصولات با ارزش افزوده پایین و خام‌فروشی است که باید اصلاح شود.

تشویق بی امانِ وزیر صمت در روز ملیِ صادرات

در ادامه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به تکمیل صحبت‌های «صمد حسن‌زاده» پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۱، ۴۷/۸ صادرات کشور به پنج کشور همسایه صورت گرفته است که این عدد در سال گذشته به ۷۳/۱ افزایش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که تمرکز بازارهای صادراتی ما افزایش یافته و وابستگی ما در صادرات به چند کشور خاص بیشتر شده است.

محمد اتابک تاکید کرد: جایگاه ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و جمعیتی منحصر به فرد است اما در حال حاضر تنها ۰/۵ درصد صادرات جهانی به ایران اختصاص دارد و از سوی دیگر تنوع محصولات صادراتی ما نیز بسیار محدود است. از سوی دیگر سال گذشته ارزش هر تن از محصولات صادراتی از ۵۲۰ دلار به ۳۶۲ دلار رسیده است که نشان می‌دهد کشور به صمت خام فروشی رفته و ارزش محصولات صادراتی به شدت کاهش یافته است.

وزیر صمت افزود: باید به صادرکنندگان اجازه دهیم که ارز حاصل از صادرات محصولات خود را برای واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود استفاده کنند که این سخنان با تشویق بی امانِ صادرکنندگان حاضر در سالن مواجه شد.

اتابک در بخش دیگری از سخنان خود از رئیس‌جمهور درخواست کرد که «شورای توسعه صادرات غیرنفتی» را بار دیگر احیا کند که این بخش نیز با استقبال و تشویق حاضران در سالن همراه بود.

صادرکنندگان سربازانِ خطِ مقدم جبهه پیشرفت

بیش از یک ساعت و نیم از مراسم می‌گذشت و رئیس‌جمهور با دقت و حوصله پای سخنان، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های صنعتگران و متولیان تولید نشسته بود تا به عنوان آخرین سخنران پشت تریبون آیین گرامیداشت روز ملی صادرات برود. پزشکیان سخنان خود را با قرائت شعری از «اقبال لاهوری» آغاز کرد: لاله این چمن آلودهٔ رنگ است هنوز / سپر از دست مینداز که جنگ است هنوز

رئیس‌جمهور به توطئه‌گری‌های دشمن از ایام پیش از انتخابات ریاست جمهوری و ادامه آن تا امروز اشاره و تصریح کرد: دشمن از روز تحلیف، به دنبال قطع کردن ید واحده ملت ایران است و می‌خواهد با زور و قلدری ما را مجبور کند در مقابل او سرخم کنیم. اما قدمت، عزت و سربلندی کشور ما قابل قیاس با کسانی که با تمام قوا به دنبال جنگ و زمین‌گیر کردن ما هستند، نیست. که البته حاضران در سالن نیز نسبت به سخنان غرورآفرین رئیس‌جمهور واکنش نشان دادند و به تشویق وی پرداختند.

وی تاکید کرد که دولت مصمم است تا جایی که امکان دارد گره از کار تولیدکنندگان و صنعتگران باز کند و مشکلات را از پیش پای آنان بردارد.

برای حمایت از تولید آماده‌ایم

پزشکیان گفت: هر تشکیلات و نهادی، مثل شورای‌عالی صادرات که مورد نیاز است، باید ایجاد شود؛ ما آمادگی داریم با شما برای حل مشکلات جلسه بگذاریم و مطالبات شما را برآورده کنیم. آماده‌ایم برای رونق تولید و توسعه آن وقت بگذاریم و موانع آن را هم برطرف کنیم.

دکتر پزشکیان تاکید کرد: امروز ما در جنگ هستیم و معتقدیم که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما در خط مقدم این جنگ حضور دارند و ما باید با آنها همراهی کنیم. عزیزان ما در مجلس هم این تعامل را دارند و با هم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. قرار نیست کسی را محکوم کنیم، بالاخره تصمیماتی گرفته شده است که به اینجا رسیده‌ایم، اما امروز همه باهم کاری کنیم که به سوی رونق و ماندگاری برویم و ایرانی بسازیم که عزت و سربلندی‌اش افزوده شود.

رئیس جمهور ادامه داد: باید کاری کنیم که تازه به دوران رسیده‌ها در برابر ایران با این تاریخ طولانی‌اش، حرفی برای گفتن نداشته باشند. ایرانیان برای ایران و برای رونق و توسعه این کشور هر کاری که از دستشان بر بیاید، انجام می‌دهند و مطمئن باشید ما نیز در حکومت تا آخر با شما هستیم و در کنار شما با مشکلات خواهیم جنگید.

وی در پایان تصریح کرد: هر کاری که لازم است در سازمان‌های جهانی مثل اوراسیا، بریکس و شانگهای برای شما انجام می‌دهیم. ما باهم دست به دست هم می‌دهیم و مشکلات را حل می‌کنیم.