سفر عراقچی به کویت‌وبحرین/دغدغه ایران توقف جنایت اسرائیل است

  4030730065 ۳ نظر، ۳ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت که سفرهای وزیر خارجه ادامه خواهد داشت و با کشورهای دیگر هم رایزنی خواهیم کنیم، امروز سفری به کشور کویت و بحرین خواهیم داشت.

به گزارش تسنیم، اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

بقایی در ابتدا در خصوص تشدید تنش‌ها و رایزنی‌های دستگاه دیپلماسی گفت: این رایزنی‌ها با سفر وزیر خارجه به قلب میدان آغاز شد و با سفر به دیگر کشورها ادامه یافت و به رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد. جلسه مهم مشترک وزرای خارجه ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هم برگزار شد.

آقای عراقچی همچنین تماس‌های تلفنی متعددی با مقامات کشورها و سازمان‌های بین‌المللی جهت تلاش برای توقف درگیری‌ها برقرار کردند. پیام و نکته اصلی در سفرها مشخص بود، از جمله ادامه سیاست بهبود روابط با همسایگان، مسئولیت پذیری ایران در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و دخالت ندادن برخی سوءتفاهمات در موضوع اصلی که همان حفظ صلح منطقه‌ای است، به عنوان وظیفه اخلاقی و انسانی اسلامی و قانونی بوده است.

اولویت ما در مقطع کنونی جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص موضع مصر در قبال تنش‌ها گفت: نقطه مشترک در همه سفرها نگرانی مشترک درباره خطرات و تهدیدات در ادامه کشتار در غزه و لبنان و اینکه همه کشورها هم افزایی برای توقف کشتار دارند تا فشار بیاورند که رژیم وادار به توقف جنایت‌ها شود. روسیه و چین هم نقش مهمی می‌توانند داشته باشند. آنان موضعی صریحی داشتند و انتقاد کردند از ادامه تجاوزات در غزه و لبنان، آنان موضع خودشان را شفاف بیان کردند.

وی درباره روابط دوجانبه با مصر هم گفت: این رایزنی‌ها متمرکز بر تحولات منطقه است. اولویت ما در مقطع کنونی جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه است. مباحث دوجانبه نقطه تمرکز ما در این رایزنی‌ها نبود.

سفرهای وزیر خارجه ادامه خواهد داشت

بقایی در خصوص سفر وزیر خارجه به کشورهایی که روابط قوی نداریم گفت: ما هیچ کشوری را از رایزنی خود مستثنی نمی‌کنیم. این وظیفه همگانی برای حفظ صلح و امنیت در منطقه است. اکنون  زمانی است که کشورها نشان دهند تمایل برای قدم نهادن در این مسیر را دارند. فارغ از همه ملاحظات اولویت خودمان را رایزنی و هم افزایی برای ارتقای صلح منطقه‌ای قرار دادیم. با مصر در سطح کاردار همیشه مراوده داشتیم. از مدت‌ها قبل هم بحث بهبود روابط بوده است. این سفرها ادامه خواهد داشت و با کشورهای دیگر هم رایزنی خواهیم کنیم. امروز سفری به کشور کویت و بحرین خواهیم داشت.

از هر تلاش برای توقف جنایات در غزه استقبال می‌کنیم

وی در خصوص میانجی گری‌ها بین ایران و رژیم صهیوونیستی گفت: وقتی با موجودیتی رابطه ندارید و به رسمیت نمی‌شناسید صحبت از میانجی‌گری معنا ندارد. از هر کشوری که برای توقف جنگ افرروزی و جنایت در غزه کمک کند استقبال می‌کنیم. همه کشورها به عنوان اعضای کنوانسیون منع نسل کشی وظیغه مشخص دارند. از هر تلاش برای توقف جنایات در غزه استقبال می‌کنیم.

موضع ایران درخصوص راه‌های مواصلاتی روشن است

بقایی در پاسخ به تسنیم درباره رایزنی‌ها در ترکیه در خصوص منطقه قفقاز گفت: آن چیزی که مهم است این است که کشورهای منطقه یک چالش را به یک نقطه و مبنایی برای تفاهم تبدیل کنند. اجلاس 3+3 که برگزار شد این رویکرد را به خوبی نشان داد. در بیانیه پایانی این اجلاس بر همکاری‌ها در منطقه تاکید شد. درخصوص راه‌های مواصلاتی موضع ایران روشن است و باید با تمامیت ارضی کشورها و بدون هرگونه تغییری در مرزها و شرایط ژئوپولیتیک در منطقه باشد.

ایران درباره تمامیت سرزمینی و حاکمیت خود بر جزایر سه گانه تردیدی  ندارد

وی در واکنش به ادعاها علیه جزایر سه گانه ایرانی گفت: ما متاسفیم، منطقه باید بر پایان دادن به جنایات رژیم متمرکز باشند. کارهایی که از حیث دیپلماتیک باید انجام شود را انجام دادیم. قبل و بعد از هر نشستی با دوستانمان که به نحوی به این موضوع می‌پردازند بحث می‌کنیم. ایران درباره تمامیت سرزمینی خود و حاکمیت خودش بر جزایر سه گانه تردیدی  ندارد. این موضع مبتنی بر همه موازین بین‌المللی در مورد احترام به حاکمیت ملی کشورها است. متاسفیم کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند که به چنین مسئله‌ای بپردازند. ما مواضع خود را بیان کردیم و یادداشت‌های اعتراضی ارسال شده است.

رابطه با ترکیه ممتاز است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص روابط با ترکیه و رایزنی‌ها در استانبول گفت: رابطه ما و ترکیه ممتاز است. به عنوان دو کشور اسلامی و دو قدرت بزرگ در منطقه رابطه دوستانه داریم. ما نشست مهمی با مقامات ترکیه‌ای داشتیم. ملاقات با حماس یک پیام داشت و آن این است که حماس زنده است. ایران و ترکیه بر ضرورت حمایت از فلسطین تاکید دارند.

یادداشت اعتراضی ایران به مدیرکل آژانس

وی در واکنش به تهدید علیه تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: تهدید به تعرض به تاسیسات هسته‌ای طبق اسناد بین‌المللی از جمله قطعنامه 533 محکوم و مردود است. تفسیر ما این است که در این موارد تهدید علیه صلح بین‌المللی است و باید شورای امنیت ورود کند. ما در سطح شورای امنیت پیگیر هستیم تا ماهیت قانون شکن رژیم صهیونیستی را نشان دهیم. یادداشت اعتراضی ما به شخص مدیرکل آژانس ارسال شده است و ما پیگیر موضوع هستیم.

تحریم هواپیمای غیرنظامی هیچ توجیهی ندارد

بقایی در خصوص تهدیدات نسبت به فراگیر شدن جنگ منطقه‌ای و همچنین تحریم‌های اروپا علیه ایران گفت: سیاست اروپا آزار دادن مردم ایران است. تحریم هواپیمای غیرنظامی هیچ توجیهی ندارد جز اینکه شما بخواهید مردمی را از حقوق بنیادین خود محروم کنید. کشیده شدن جنگ خیلی نیاز به استدلال ندارد، این رویه رژیم صهیونیستی است. از همان ابتدای تاسیس شوم، این رژیم از همه ابزارها برای جنگ افروزی استفاده کرده است. در مقاطع مختلف نشان دادند که به دلیل حمایت‌های آمریکا ابایی از گسترش دامنه جنگ ندارند. این گزاره که تنها موجودیتی که برای تشدید جنگ تلاش می‌کند، رژیم صهیونیستی است.

اطمینان داریم کشورهای منطقه اجازه نمی‌دهند که هرگونه تجاوزی از خاک آنان صورت گیرد

وی در واکنش به استقرار سامانه تاد آمریکایی در منطقه گفت: پیام ما روشن و شفاف داده شده است. بارها مقامات اعلام کردند که هرگونه شرارت از سوی رژیم با پاسخ قاطع ایران همراه خواهد شد. استقرار سامانه موشکی صرفا تداوم حمایت همه جانبه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در این یک سال از رژیم صهیونیستی است. همین حمایت‌ها باعث جری‌تر شدن رژیم شده است.

مسئولیت همه کشورهایی که به هر نحوی مشارکت در تعرض به ایران کنند کاملا مشخص است. خوشحالیم کشورهای منطقه به درجه‌ای از بلوغ رسیده‌اند که حراست از صلح منطقه وظیفه همه ما است و هرگونه تنشی آثارش متوجه کشورهای منطقه خواهد شد. ما اطمینان داریم کشورهای منطقه اجازه نمی‌دهند که هرگونه تجاوزی از خاک آنان صورت گیرد.

هیچ مداخله‌ای در امور داخلی آمریکا نداریم

وی در خصوص انتخابات آمریکا و اینکه چه کسی انتخاب می‌شود گفت: موضع ایران روشن است. ما عمل و رفتار دولت‌های مختلف آمریکا را مدنظر قرار می‌دهیم. ما هیچ مداخله‌ای در امور داخلی آمریکا بر عکس آنان نداریم. این موضوع داخلی آنان است و ما هیچ قضاوتی در خصوص اینکه چه کسی انتخاب خواهد شد نداریم. سیاست آمریکا علیه ایران خصمانه بوده است و قطعا در هر شرایطی ما این تاریخچه را در نظر داریم.

آخرین وضعیت زندانی ایرانی در عراق

وی در خصوص آخرین وضعیت زندانی ایرانی در عراق گفت: ما رسیدگی به اتباع خود را وظیفه خودمان می‌دانیم. در سفر به عراق این موضوع به طور جدی مورد بحث واقع شد و امیدواریم طی روزهای آینده خبرهای خوبی بشنویم.

اروپا خود را در شرایطی نمی‌بیند که به رویکرد مثبت ایران پاسخ مثبت دهد

بقایی در خصوص نقشه راه برای کاهش تنش با اروپا گفت: افزایش تنش و عدم آمادگی برای پاسخ به رویکردهای مثبت ایران برای بهبود روابط متاسفانه از سوی اروپا آغاز شد. در نمونه آخر و درج یک مسئله موهوم در بیانیه پایانی (نشست مشترک اروپا و شورای همکاری خلیج فارس) نشان می‌دهد که اروپا خود را در شرایطی نمی‌بیند که به رویکرد مثبت ایران پاسخ مثبت دهند. ما در نیویورک جلساتی را با اروپا داشتیم، ما همیشه پیش قدم بودیم ولی پیشرفت خاصی را مشاهده نکردیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اروپا در بیانیه با شورای همکاری خلیج فارس دنبال اهرم سازی برای مذاکره با ایران بود اظهار داشت: نیت خوانی نمیکنم ولی اهرم‌ها کارساز نیست.

کشورهای منطقه در حال تلاشند تا یک بسیج عمومی در سطح جهانی برای توقف کشتار ایجاد کنند

وی در پاسخ به اینکه آیا سفرهای منطقه توانست بر توقف جنگ اثر بگذارد گفت: این یک فرآیند و روند است. ما نشانه‌های مثبتی می‌بینیم که این رایزنی‌های دیپلماتیک منجر به عزم مشترک برای جلوگیری از خطر در منطقه و توقف ماشین کشتار رژیم منجر شده است. کشورهای منطقه هم در حال تلاش هستند تا یک بسیج عمومی در سطح جهانی برای توقف کشتار ایجاد کنند.

واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر مذاکره با فرانسه برای شرایط لبنان

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر مذاکره با فرانسه برای شرایط لبنان گفت: ما با هر کشوری که ابتکار برای توقف جنایات و تجاوز به لبنان و غزه داشته باشد حتما گفتگو می‌کنیم. موضع ایران در قبال لبنان و مقاومت روشن است و هیچگاه عملی که شبهه‌ای برای دخالت در امور لبنان داشته باشد نداریم. بهترین روش گفتگوهای لبنانی-لبنانی است.

سفر رئیس جمهور به روسیه

وی در خصوص سفر رئیس جمهور به روسیه گفت: سفر در قالب شرکت در اجلاس بریکس خواهد بود. طبیعی است ما در این سفر از رایزنی‌ها برای توقف جنایات استفاده خواهیم کرد.

سوئیس مهمترین مجاری برای انتقال پیام بین ایران و آمریکا است

بقایی در خصوص گفته وزیر خارجه مبنی بر ادامه انتقال پیام بین ایران و آمریکا گفت: نکته‌ای که مطرح شد در خصوص روند مسقط و متمرکز بر هسته‌ای بود. آن روند به دلیل شرایط منطقه متوقف شده اما ما برای تبادل پیام مجراهای مشخصی داریم. مهمترین مجاری ما با سوئیس به عنوان حافظ مناقع آمریکا است.

سخنگو در خصوص ارسال پیام به آمریکا درباره تحولات منطقه گفت: کانال رد و بدل پیام بین ایران و آمریکا در رابطه با موضوعات فعلی منطقه از طریق سفارت سوئیس است و اگر لازم شده این کار انجام شده است.

ایران از هر ابتکاری برای جلوگیری از سرایت آتشی که رژیم روشن کرده استقبال می‌کند

وی درباره اظهارات روسیه در خصوص شرایط منطقه و اعلام آمادگی برای میانجی گری جهت پایان تجاوزات گفت: ایران از هر ابتکاری برای جلوگیری از سرایت آتشی که رژیم روشن کرده استقبال می‌کند. اولین گام باید این باشد که جنایات در غزه و لبنان متوقف شود.

رابطه با ترکیه به خوبی پیش می‌رود

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اتهام زنی علیه ایران در یک شبکه ترکیه‌ای گفت: صحبتی که وزیر فرهنگ با مقام ذی ربط ترکیه‌ای داشتند روشن بود و موضوعی است که به نوعی منجر به رفع سوءتفاهم شد. رابطه ما با ترکیه به خوبی پیش می‌رود و باید کمک کنیم برخی مسائل این روابط خوب را تحت تاثیر قرار ندهد.

در چارچوب ظرفیت‌های بین‌الملل، احقاق حقوق مردم فلسطین را پیگیری خواهیم کرد

وی در خصوص اقدامات دیپلماتیک برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی گفت: ما در چارچوب ظرفیت‌های منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل، احقاق حقوق مردم فلسطین را پیگیری خواهیم کرد و وظیفه‌ای است که بر عهده ما و کشورهای مسئولیت شناس قرار دارد.

رایزنی‌ها با مقامات ترکیه در خصوص پ‌ک‌ک

بقایی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص پ‌ک‌ک در رایزنی‌ها با مقامات ترکیه مطرح شده است، گفت: یکی از مهمترین موضوعات همیشه تقویت امنیت مرز است که در این خصوص صحبت شد. در خصوص سوریه هم در چارچوب روند آستانه با شرکا در ارتباط هستیم و به دنبال کمک به تقویت صلح در سوریه هستیم. مادامی که صلح در این کشور صورت نگیرد و اشغال آمریکا، زمینه‌ای برای رشد تروریسم است. برای مقابله با تروریسم در منطقه و مرزهای مشترک نیازمند کمک برای تثبیت صلح در سوریه هستیم.

بحث‌های رسانه‌ای تاثیری در تغییر دکترین هسته‌ای ما ندارد

وی در واکنش به بحث‌هایی در خصوص تغییر دکترین هسته‌ای ایران گفت: در خصوص مباحث رسانه‌ای باید سیاست قطعی کشور مدنظر قرار گیرد. سیاست اصلی این است که سلاح کشتار جمعی در دکترین دفاعی جایی ندارد و این فتوای خیلی مشخص از یک مقام عالی رتبه کشور، مقام معظم رهبری است. این بحث‌های رسانه‌ای تاثیری در تغییر دکترین هسته‌ای ما ندارد.

با مقامات ترکیه در خصوص موضوعات اقتصادی و شورای همکاری عالی دو کشور گفتگو شد

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفرهای عراقچی گفت: سفرها متمرکز بر موضوع تحولات منطقه، امنیت در منطقه و تلاش برای اجماع در خصوص جلوگیری از ادامه جنایات در غزه و لبنان بود. ما از هر فرصتی برای طرح موضوعات مورد علاقه دوجانبه هم استفاده کردیم. در خصوص رایزنی با مقامات ترکیه در خصوص موضوعات اقتصادی و شورای همکاری عالی دو کشور گفتگو شد.

توهین به سران مقاومت توسط یک شبکه عربستانی

وی در واکنش به توهین به سران مقاومت توسط یک شبکه عربستانی گفت: ما این توهین‌ها را غیرقابل قبول می‌دانیم و معتقدیم این شیوه پذیرفته نیست. ما از مجاری دیپلماتیک به کشور ذی ربط این موضوع را متذکر شدیم و متاسفیم که این رفتار باعث جریحه دار شدن روحیه مردمان منطقه شده است. امیدواریم این موارد تکرار نشود.

تشدید تنش در منطقه طبیعتا دامن همه را خواهد گرفت

وی در واکنش به بحث‌هایی در خصوص انتقال هشدار ایران به کشورهای منطقه نسبت به تشدید تنش‌ها گفت: طبیعت آتش است که وقتی جایی را بگیرد نمی‌شود آن را کنترل کرد. گفتگوهای ما محدود به کشورهای حاشیه خلیج فارس نبود و با مصر، اردن و ترکیه رایزنی کردیم. تشدید تنش در منطقه طبیعتا دامن همه را خواهد گرفت.

مکاتبات ایران درباره دفاع مشروع به هر تجاوزی

بقایی در خصوص مکاتبات ایران درباره دفاع مشروع به هر تجاوزی گفت: ما هم در مکاتبات با سازمان ملل و هم در گفتگوهای دوجانبه این موضوع را روشن کردیم. اساس دفاع مشروع آنقدر روشن است که نیاز به توضیح ندارد. ما در مکاتبات و گفتگوها این موضوع را روشن کردیم.

جلسه با شورای همکاری خلیج فارس

وی در خصوص اینکه آیا جلسه با شورای همکاری خلیج فارس ادامه پیدا می‌کند یا خیر گفت: مدت‌ها بود که این ابتکار را مطرح کرده بودیم. این سیاستی است که ما به جد دنبال می‌کنیم. آن جلسه صرفا نمادین نبود و ما این مسئله را دنبال می‌کنیم.

آمادگی کامل برای پاسخ به هرگونه تجاوزی را داریم

وی در واکنش به درز اطلاعاتی از حمله رژیم به ایران در فضای رسانه‌ای گفت: ایران برای دفع شر رژیم صهیونیستی از همه اطلاعات و خبرهای موجه و با اتکای به توانمندی‌های نیروهای نظامی تلاش می‌کند. ما فارغ از مباحث رسانه‌ای هم کار خودمان را بلدیم و هم در مورد اهدافی که  مورد واکنش دفاعی ما قرار می‌گیرد تصمیمگیری کردیم. نظری در خصوص صحت و سقم این درزهای اطلاعاتی نداریم اما آمادگی کامل برای پاسخ به هرگونه تجاوزی را داریم.

حق آبه ایران از افغانستان

بقایی درخصوص حق آبه ایران از افغانستان گفت: مبنای ما معاهده 1351 است. ما در تعامل با مقام‌های هیئت حاکمه افغانستان تلاش کردیم کل حق آبه را از طرف مقابل بگیریم. موضوع در سطح نماینده ویژه رئیس جمهور ادامه دارد.