سیاست فست فودی در آمریکا !

بیژن ایرانی، گروه جهان الف،   4030730092

مدت زمان زیادی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال جاری میلادی(آبان ماه) باقی نمانده است. رویدادی که بسیاری از تحلیلگران عرصه سیاست بین الملل آن را یکی از مهمترین رویدادهای سال 2024 سیاست جهانی ارزیابی می کنند. با این حال، هر چه به زمان برگزاری انتخابات مذکور نزدیکتر می شویم، واقعیت‌های معنادار بیشتری نیز در مورد آمریکا و چهارچوب های سیاسی و اجتماعی این کشور افشا می شود. واقعیت هایی که نظام حکمرانی در آمریکا و طبقه حاکم در این کشور سال ها و دهه هاست که به هر نحو ممکن سعی در پنهان کردن آن ها دارند. به تازگی شاهد انجام دو اقدام عجیب از سوی دونالد ترامپ، نامزد اصلی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و یکی از دو نامزد اصلی این انتخابات بوده ایم.

ترامپ با حضور در یک شعبه فروشگاه های زنجیره ای مک دونالد، به مدت یک ساعت در آن کار کرده و در فرآیند تهیه ساندویچ و فست فود و دیگر محصوالات مشارکت داشته است! او این اقدام را در پاسخ به موضع گیری اخیر کامالا هریس انجام داده که گفته بود در 15 سالگی در یکی از شعبه‌های مک دونالد کار کرده است. ترامپ تاکید کرده که هریس دروغ گفته و وی هیچگاه یکچنین اقدامی را انجام نداده است. در اقدامی دیگر، دونالد ترامپ با حضور در باشگاه اقتصادی نیویورک در پاسخ به یک سوال گفته است که انتقال قدرت از سوی وی در سال 2021 به جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا کاملا مسالمت آمیز بوده است. ترامپ به نوعی سخن گفته که انگار حادثه ششم ژانویه و حمله صدها نفر از حامیان افراطی وی به کنگره آمریکا، اساسا رخ نداده و دروغی بیش نیست! او حتی گفته که در جریان این حادثه فقط یک نفر کشته شده است! این در حالی است که رویداد مذکور موجب کشته شدن 5 آمریکایی شد. به بیان ساده تر، ترامپ به نحوی سخن گفته که انگار نه فقط مردم آمریکا بلکه کل مردم جهان، بحران های آمریکا در زمان حمله حامیان افراطی ترامپ به کنگره آمریکا را فراموش کرده اند و یا او این قدرت را دارد تا تاریخ را تحریف کند و روایت های مطلوب خود را به خورد مخاطبان آمریکایی و بین المللی بدهد. جالب است که ترامپ انتقال قدرت در دوره خود به بایدن را جز عشق و صلح دوستی ندیده است! 

 وضعیت سیاسی و اجتماعی آمریکا در نقطه ای قرار دارد که فردی نظیر ترامپ با این سطح از توهم و دروغ می تواند خود را به مثابه یکی از دو گزینه اصلی کرسی ریاست جمهوری این کشور معرفی کند. فردی که واضح ترین واقعیت های تاریخ کشورش را هم پنهان و تحریف می کند و در این رابطه هیچ ابایی نیز ندارد! 

به بیان ساده تر، به نظر می رسد در آمریکا با نوعی خلا منطق در عرصه حکمرانی رو به رو شده ایم و در عوض، پوپولیسم و عوام فریبی به کالایی پرطرفدار و قدرتمند تبدیل شده است.

رویکردهای عجیب و غریب ترامپ و البته رقیب وی کامالا هریس به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رقابت های مطرح در این حوزه در نوع خود از افول قابل توجه موقعیت بین المللی آمریکا نیز حکایت دارد. موضوعی که آمریکایی ها به شدت از افشای آن و عیان شدنش هراس دارند و مایل نیستند سال ها تبلیغات و بزرگنمایی در مورد به اصطلاح نکات مثبت نظام حکمرانی و چهارچوب های سیاسی و اجتماعی کشور خود را اینگونه در معرض رسوایی و سقوط ببینند.