بعد از مجیدی، هیچکس در استقلال جایگاهش را نمی‌داند/رضاییان مدافع است، از او توقع گلزنی نداشته باشید!

  4030804029

میثم بائو در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره اتفاقات اخیر و تغییرات استقلال صحبت کرد.

 

فصل جدید برای استقلال اصلا خوب آغاز نشده و این تیم در رقابت‌های لیگ برتر ایران و لیگ نخبگان آسیا نتایج خوبی کسب نکرده است. آبی‌های پایتخت این فصل در 10 مسابقه 7 بار تن به شکست داده‌اند و پس از جدایی جواد نکونام و حضور موقت سهراب بختیاری‌زاده، حالا به‌دنبال آغاز دورانی جدید با پیتسو موسیمانه هستند. سرمربی آفریقایی از دیروز کار خود را آغاز کرد و فردا در تقابل با خیبر خرم‌آباد برای نخستین بار  استقلال را هدایت خواهد کرد.

میثم بائو، هافبک اسبق استقلال در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره شرایط این روزهای استقلال صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید:

عملکرد استقلال در بازی با النصر را چطور دیدید؟

استقلال به نسبت بازی‌های قبلی‌اش در لیگ برتر و لیگ نخبگان آسیا کمی بهتر بود و به نظرم بازیکنان کمی به خودشان آمدند و می‌توانستند در این بازی نتیجه هم بگیرند. تیم النصر هم ستارگان زیادی دارد ولی به نظرم استقلال نسبت به بازی‌های قبل روند بهتری داشت. البته از چیزی که انتظار می‌رود خیلی دور هستند. 

به نظرتان چرا این فصل برای استقلال انقدر بد شروع شده است؟

همه عوامل تاثیر دارد و یک نفر باعث نمی‌شود. استقلال تیم بزرگی است و بازیکنانی که به آنجا می‌روند، نصف‌شان از قبل بزرگ هستند و نصف دیگر هم باید بزرگ فکر کنند. اگر بحث مدیریتی ایراد دارد، بازیکن باید انقدر بزرگ فکر کند و به هوادار و پیراهن دل بسته باشد که برای خوشحالی آن‌ها کار را در بیاورد. یک موقع هم بازیکن ایراد دارد و مدیریت باید مشکل را حل کند. یعنی همه باید تلاش کنند و وقتی تیمی موفق نمی‌شود، همه دخیل هستند. اینکه بگوییم فقط مدیریت مقصر است، نه از سرمربی تا بازیکن و مدیر همه نقش دارند. فضای مجازی طوری است هر کسی به یکی علاقه دارد او را تشویق می‌کند و کسی که دوست ندارد را تخریب می‌کند. 

در این شرایط خیلی از مدیریت انتقاد می‌شود. نظرتان درباره عملکرد مدیران استقلال چیست؟

مدیریت در بحث جذب بازیکن خیلی خوب عمل کرد. حتی پارسال هم علی خطیر خیلی خوب کار کرد. حالا سرمربی از او راضی نبود و ما چون داخل تیم هستیم نمی‌دانیم. یک دفعه هم خطیر رفت و فرشید سمیعی که قبلا عضو هیات‌مدیره و حقوقی بود، یک دفعه سر از مدیرعاملی درآورد. مدیریت باید در کارهای مدیریتی خودش دخالت کند و سرمربی هم در زمین فوتبال. متاسفانه در استقلال 2 سالی است که بعد از رفتن مجیدی، هیچکس جایگاه خودش را نمی‌دانست. مدیرعامل دنبال بازیکن گرفتن بود و سرمربی هم می‌خواست سرپرست عوض کند. این‌ها دست به دست هم می‌دهد تیم از قالب حرفه‌ای خود در بیاید و ضرر کند. باید یک تعاملی باشد که مدیریت در بحث‌های مدیریتی نظر دهد و سرمربی هم در زمین چمن همه‌کار باشد. این چیزها در استقلال متناسب نبود.

نظرتان در خصوص سرمربی جدیدی که آمده چیست؟

من خیلی او را نمی‌شناسم و فرد مشهوری نیست که در لیگ‌های معتبر دنیا کار کرده باشد و باید دید عملکردش چطور است. کلا به نظرم تیم بهتر می‌شود.

راهکار شما برای خروج استقلال از این بحران چیست؟

در همین هیات مدیره شاید آقای شهریاری و کارخانه آدم خوبی باشند ولی باید افراد فوتبالی بیایند. الان امثال علیرضا دبیر و هادی ساعی در رشته خودشان خیلی موفق شده‌اند و اینجا هم باید افراد فوتبالی تحصیل‌کرده که کار مدیریت هم کرده‌اند بیایند. کسی که خودش هم کار کرده باشد و با 10 تا مدیر همکاری داشته است. شما از 10 مدیر هرکدام یک خوبی هم گرفته باشی، الان مدیر خوبی هستی. الان معاون پرسپولیس حسین بادامکی است که فوتبالیست بوده و در استقلال چنین شرایطی نداریم.

یکی از نقدها به عملکرد مدیران استقلال همان بحث بازیکنان بوسنیایی است.

من هم گفتم هر کسی باید در جایگاه خودش باشد و سرمربی باید بازیکن بگیرد و با نظر او باشد و مثلا سرپرست هم انتخاب مدیرعامل باشد. در استقلال جای این کارها عوض شده. نکونام هر سرپرستی باب میلش نبود را عوض می‌کرد. بعد مدیرعامل بازیکن می‌آورد. باید این چیزها اول حل شود و هر کسی جای خودش باشد. دوره دیکتاتوری که سرمربی بخواهد سرپرست انتخاب کند گذشته و به نظرم هر کسی جای خودش باشد، این معضلات پیش نمی‌آید.

حضور سهراب بختیاری‌زاده را چطور دیدید؟

ایشان هم از بازیکنان ملی و خوب ما بوده و زمانی آمد که تیم در بحران کامل بود و نمی‌توان از او توقع داشت با این همه حاشیه شق‌القمر کند. خیلی کار سختی داشت و تنها کسی که مقصر نیست، ایشان بود.

شما خودتان سابقه حضور در استقلال و پرسپولیس را دارید و از فشار این موضوع آگاه هستید. نظرتان درباره شرایط رامین رضاییان و عملکرد او در این مدت چیست؟

رامین در ابتدای فصل چند پنالتی گل زد ولی نباید از او توقع یک فوروارد و هافبک هجومی را داشته باشید که هر بازی گل بزند و پاس گل بدهد. او هم دارد فوتبالش را بازی می‌کند و عملکردش به نسبت خوب بوده است. در دربی هم حالا فوتبال است و یک روز 2 گل می‌زنی و یک روز در بازی بزرگ اشتباه می‌کنی. رامین رضاییان مدافع راست است و نباید خیلی توقع از او داشته باشی. مهاجم و وینگر و هافبک هجومی روی گلزنی تیم نقش مهم‌تری دارند. الان استقلال در یک بازی گل نمی‌زند همه می‌گویند رامین رضاییان! پست رامین بیشتر دفاعی است و نباید از او توقعی در حد یک مهاجم داشته باشید.

نساجی، دیگر تیم سابق شما هم فصل را خوب شروع نکرده و اتفاقا علی خطیر مدیرعامل این تیم شده است.

نساجی همیشه همینطوری بوده است. تا وقتی یک نفر که اسمش را نمی‌آورم آنجاست و به همه چیز جز فوتبال فکر می‌کند شرایطش خوب نمی‌شود. او آدم خوبی است و خوب هزینه می‌کند و امکاناتی در حد تیم‌های برتر ایران می‌آورد ولی تصمیمات او خوب نیست و بیشتر در بحث رفاقت و معرفت می‌رود. رفاقتش هم بیشتر برای غریبه‌هاست و برای مازندرانی‌ها نیست. این هم ایرادی نیست که من فقط بگیرم، تیم‌هایی که او هر سال با هزینه و بدون هزینه بسته، عملکردشان کامل مشخص است.