شرایط روز کشور و نقش رسانه ها

  4030805053

شرایط کنونی کشور و تجاوز شب گذشته رژیم غاصب و کودک کش و نژاد پرست اسرائیل به برخی از مراکز در کشور بار دیگر پرده ای از خشونت و جنگ طلبی این رژیم جعلی را نمایان کرد.

علی دارابی نوشت: شرایط کنونی کشور و تجاوز شب گذشته رژیم غاصب و کودک کش و نژاد پرست اسرائیل به برخی از مراکز در کشور بار دیگر پرده ای از خشونت و جنگ طلبی این رژیم جعلی را نمایان کرد.

- آنچه مهم است داشتن پیوست فرهنگی – رسانه ای برای مقابله با این قبیل حملات و پیامدهای ناشی از آن است. رسانه ها، مطبوعات نقش اصلی در روشنگری افکار عمومی را دارند. آیا در برنامه های رسانه ها اعم از شنیداری، تصویری، مکتوب، نشانه ای از این پیوست را می بینیم؟ 

  • رسانه های رسمی و غیر رسمی، حکومتی و دولتی هم باید میدان داری کنند. روایت گری، تبیین و روشنگری سه گام مهم رسانه ها در شرایط خطیر کنونی است. تحقق این مهم در گرو پرهیز از بزرگ نمایی غیر واقعی و ایجاد ترس و بیم نسبت به دشمنان، اهتمام بایسته برای افزایش انسجام و وحدت ملی، پرهیز از طرح مباحث تفرقه افکن و اختلاف آمیز و توجه بایسته به تولید محتوی جذاب، مستند، باور پذیر و متناسب با مخاطب است.

دعوت از کارشناسان برای گفت و گو و مصاحبه با دقت لازم صورت گیرد. محدود کردن اظهار نظر نظامیان درباره همه امور کشور و نیز مدیریت اظهار نظر غیر نظامیان درباره امور امنیتی و نظامی از نکات مهم در شرایط کنونی است. 

  • امروزه عصر نقش آفرینی رسانه ها در جنبش های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. اینترنت، فضای این نقش آفرینی شده است. شبکه های اجتماعی در عصر امروز دیکتاتورها را سرنگون می کنند، فساد و دروغگویی سیاستمداران را آشکار می کنند. با اعتماد گسترده ای که با مردم ایجاد کرده اند «سرپل» خیلی از تحولات جهانی هستند. این شبکه ها خود مختار و خیلی از آنها از کنترل دولت ها و حکومت ها خارج هستند و در جهانی که بوسیله اینترنت بی سیم شبکه ای شده اند به صورت «ویروسی تصاویر و افکار را بازنشر می دهند» آنها بدنبال «اتحاد برای تغییر جهان» هستند. این امر بیانگر اهمیت و جایگاه رسانه ها و نقش دیپلماسی رسانه ای در عصر امروز است.
    باید از همه ظرفیت های رسانه ای کشور و جهان برای افشاء جنایات اسرائیل بهره برداری کرد. فراموش نکنیم « جنگ امروز، جنگ رسانه ها و روایت ها» است
    اقدام صداوسيما در بردن دوربين ها به ميان مردم و گزارش ميدانى از شهرها و نشان دادن زندگى عادى مردم پس از حمله ديشب نمونه اى موفق از كار رسانه اى است.