اطلاعاتی از ۸۰۰ شهید اسیر دفاع مقدس در دست نیست

  4030806045

دبیر استانی اجلاسیه شهدای غریب لرستان گفت: حدود ۸۰۰ اسم از اسرایی که در غربت و کشور عراق به شهادت رسیدند وجود دارد اما اطلاعاتی از آنها در دست نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نادر قربانی روز یکشنبه در اولین اجلاسیه شهدای غریب در اسارت لرستان اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس تنها ۵۷۴ اسم از شهدای غریب کشور داشتیم که امروز تعداد آن ها به ۲ هزار و ۲۷۴ نام افزایش یافته است.

وی افزود: این آمار بجز شهدای گمنام در اسارت است و به افرادی اتلاق می شود که آزادگان ایرانی، آنها را در منازل و شهرهای زیادی در عراق دیدند اما نه به دلیل شدت شکنجه ها، نای سخن داشتند بگویند که هستند و نه امنیتی های حزب بعث اجازه گفتگو با سایرین را به آنها می دادند.

قربانی تصریح کرد:‌ این شهدا زیر ضرب و شکنجه بعثی ها به دلیل مجروحیت و شکنجه پر کشیدند و به خیل شهدا پیوستند اما امروز نمی دانیم چه کسانی بودند و تنها یک گزارش از آن ها داریم که مستند نیست.

وی بیان کرد: نوع شهادت این شهدا متفاوت است چراکه زیر شکنجه به سه خواسته اصلی دشمن شامل توهین به امام (ره)، اقرار به آغاز جنگ توسط ایران و حضور اجباری در جبهه، بله نگفتند و اعضای بدنشان مثله شد و به شهادت رسیدند.

وی گفت: شایسته نیست این رشادت ها در گذر زمان به فراموشی سپرده شود به همین دلیل امروز بیست و نهمین اجلاسیه شهدای غریب کشور در لرستان برگزار می شود تا یاد و خاطره ۱۸ شهید غریب این استان را گرامی بداریم.

قربانی با اشاره به اینکه امروز به ازای هر صندلی مدیریتی در کشور ۵۲ شهید جان خود را از دست داده اند افزود: رسالت داریم که اسنادی از این عزیزان پیدا کنیم تا نامشان ثبت شود.

وی با اشاره به حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران برای گرامیداشت این شهدا عنوان کرد: دانش آموزان، دانشجویان و نسل آینده باید بیش از پیش با رشادت های شهدا آشنا شوند.

به گزارش ایرنا، استان لرستان در مجموع ۶ هزار و ۵۶۲ شهید را در دوران رژیم ستمشاهی، دفاع مقدس و پس از آن تقدیم نظام اسلامی کرده که ۱۸ نفر از این تعداد در اسارت نیروهای بعث به درجه رفیع شهادت نائل شدند.