کدام کشور دوست ایران، حمله اسرائیل را محکوم نکرد؟

  4030806103 ۲ نظر، ۸ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

موج محکومیت کشورها بعد از حمله اسرائیل علیه ایران در حالی بود که برخی از متحدان ایران، این حمله را محکوم نکردند.

 

به گزارش خبرآنلاین، اسرائیل بامداد شنبه ۲۶ اکتبر طی تجاوزی آشکار برخی پایگاه‌های نظامی در ایران را هدف حمله قرار داد. در این راستا ستاد پدافند هوایی ایران گفت: «این اقدام تهاجمی توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با موفقیت رهگیری و مقابله شد.» وزارت امور خارجه ایران هم اعلام کرد تهران «با توجه به حق ذاتی دفاع مشروع، خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزکارانه خارجی می‌داند.» وزارت خارجه کشورمان نیز روز شنبه حمله به «چند مرکز نظامی در ایران را نقض آشکار حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد» خواند و آن را به «شدیدترین وجه محکوم» کرد. در این بیانیه از «همه کشورهای صلح‌دوست در منطقه و سایر کشورها» خواسته شده بود که حمله اسرائیل را «محکوم» کنند.

اما مرور مواضع کشورهای غربی و شرقی، نشان می دهد برخی کشورهای متحد ایران از محکوم کردن اقدام اسرائیل خودداری کردند. در این میان عربستان، قطر، عراق، اقلیم کردستان عراق، پاکستان، حکومت طالبان و لبنان حمله اسرائیل را محکوم کردند و از همه طرف‌ها خواستند تا با خویشتنداری از دامن زدن با تنش خودداری کنند. بسیاری از کشورها هم از احتمال گسترش درگیری به مناطق دیگر یا تبدیل شدن به جنگی تمام‌عیار اظهار نگرانی کردند.

کشورهای غربی از جمله بریتانیا و آلمان حمله اسرائیل را محکوم نکردند و از ایران خواستند یا هشدار دادند که از پاسخ دادن به این حمله تلافی‌جویانه خودداری کند و به این روند پایان دهند. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم اظهار امیدواری کرد که حمله اسرائیل پایان روند پاسخ‌گویی‌های متقابل دو کشور باشد. اما در این میان دولت سوئیس اقدام اسرائیل در تعدی به خاک ایران را محکوم کرد و خواستار توقف خصومت‌ها شد.

این در حالی است که وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اقدام اسرائیل علیه ایران، با گفتن این که گسترش تنش‌ها میان ایران و این رژیم تهدیدی برای ثبات و امنیت منطقه است، خواستار خویشتن‌داری طرفین شد. چه آنکه وزارت خارجه اردن نیز در بیانیه ای تاکید کرد که تجاوز اسرائیل به ایران نقض حاکمیت این کشور و نقض قوانین بین المللی است. در این بیانیه آمده است که این تجاوز یک اقدام خطرناک است که منجر به تنش های بیشتر در منطقه می شود. چین از جمله کشورهایی است که تا لحظه تنظیم گزارش، حمله اسرائیل را محکوم نکرده است.

وزارت امور خارجه قطر نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران، نگرانی عمیق خود را از پیامدهای جدی ناشی از این تشدید ابراز کرد. وزارت امور خارجه عربستان سعودی حمله اسرائیل را نقض حاکمیت تهران و نقض قوانین و موازین بین‌المللی دانست و آن را محکوم کرد.

همچنین دولت عراق نسبت به «عواقب خطرناک» «سکوت جامعه بین‌المللی» در برابر «رفتار وحشیانه» اسرائیل که به سایت‌های نظامی در ایران حمله کرد، هشدار داد. سلطان نشین عمان نیز به نوبه خود بمباران هوایی صبح توسط اسرائیل در خاک کشورمان را محکوم کرد. امارات هدف قرار دادن نظامی ایران را محکوم کرد و بر اهمیت اعمال حداکثری خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش، پس از انجام حملات هوایی اسرائیل به سایت‌های نظامی در ایران تاکید کرد

وزارت خارجه پاکستان نیز بیانیه‌ای صادر کرد که در آن گفت که حملات اسرائیل به ایران «تشدید خطرناک» در منطقه است و خواستار اقدامات فوری شورای امنیت برای توقف «بی‌ملاحظه‌ای» اسرائیل شد. دولت ترکیه در بیانیه‌ای اقدام متجاوزانه اسرائیل علیه ایران را به شدیدترین شکل محکوم کرده و خواستار اقدام جامعه بین‌المللی برای متوقف کردن اقدامات این رژیم شد که منطقه غرب آسیا را در آستانه جنگی گسترده قرار داده است.

چه آنکه دولت سوریه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله اسرائیل، حق جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود را محفوظ دانست. وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد ما با نگرانی شدیدی تحولات مربوط به تشدید تنش خطرناک در خاورمیانه را دنبال می‌کنیم که آخرین آن حمله صبح امروز اسرائیل به ایران بود. ما تمام اقداماتی را که امنیت و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد و منجر به شعله ور شدن اوضاع شکننده در منطقه و دامن زدن به وضعیت تنش و تشدید درگیری می‌شود محکوم می‌کنیم.

وزارت خارجه کویت نیز با صدور بیانیه‌ای تجاوز بامداد شنبه اسرائیل به ایران را به شدت رد و محکوم کرد. وزارت خارجه لبنان اعلام کرد ما حمله هوایی اسرائیل به ایران را محکوم می‌کنیم. این حملات نقض حاکمیت ایران و تهدید خطرناکی علیه امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی است.