ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی اصولگرا: آن‌هایی که دشمن را کوچک می‌بینند، اغلب شکست خورده‌اند

  4030807043 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا با تاکید بر وجود سه نکته راهبردی در سخنرانی روز گذشته رهبری، به هم‌میهن گفت:‌«مقام معظم رهبری در صحبت‌هایشان به این اشاره کردند که دشمن این حمله را با اهداف خاص بزرگ‌نمایی می‌کند اما کوچک‌انگاری آن و اینکه بگوییم چیزی نبوده و اهمیتی نداشت هم غلط است.

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا با تاکید بر وجود سه نکته راهبردی در سخنرانی روز گذشته رهبری، به هم‌میهن گفت:‌«مقام معظم رهبری در صحبت‌هایشان به این اشاره کردند که دشمن این حمله را با اهداف خاص بزرگ‌نمایی می‌کند اما کوچک‌انگاری آن و اینکه بگوییم چیزی نبوده و اهمیتی نداشت هم غلط است. این یک اصل کلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. هرگز نباید دشمن را خیلی بزرگ کرد چون هراس و رعب به دل جبهه خودی می‌اندازد. ایشان در مورد فضای مجازی هم فرمودند باید در مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌شود دقت کرد که بزرگ‌نمایی دشمن نباشد و اراده مردم، مسئولان و نظامی‌ها را سست نکند.»

او ادامه داد: «این مسئله یک طرف دیگر هم دارد و این است که فرمودند دشمن را کوچک نکنید. یعنی دشمن را کوچک نگاه نکنیم. این در فرمایش‌های حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه هم وجود دارد که آقای پزشکیان در این زمینه استاد هستند و این نکته آن است که بزرگنمایی نکردن دشمن باعث نشود که ما آن‌ها را کوچک ببینیم. چون در طول تاریخ آن‌هایی که دشمن خودشان را کوچک نگاه کردند، به احتمال قوی شکست خوردند. به هر حال باید توجه کنیم که دشمن هم امکانات نظامی، رسانه‌ای و غیره در اختیار دارد. باید به این توجه کرد که ما باید سعی کنیم قدرت بازدارندگی خودمان را به حدی برسانیم که بتوانیم با هر دشمنی مقابله کنیم. بنابراین نه بزرگ‌نمایی و نه کوچک‌نمایی، هیچ‌کدام درست نیست.»

ایمانی اضافه کرد: «نکته دیگری که ایشان فرمودند، این بود که برخی می‌گویند اگر به سمت داشتن موشک با فلان برد برویم، دشمن حساس می‌شود پس نباید برویم. معتقدم منظور ایشان فقط ناظر بر موشک نبود. معتقدم منظور رهبری این بود که به هر حال فکر نکنیم اگر ادواتی که دشمن روی آن‌ها حساسیت دارد را به خاطر حساسیت‌زدایی از دشمن کنار بگذاریم یا سراغش نرویم، دشمن از ما دست برمی‌دارد؛ بلکه باید آن چیزهایی که برای دفاع از کشور نیاز است را فراهم کنیم، حتی اگر دشمن روی آن حساسیت داشته باشد. چراکه آن‌ها با حساسیت نشان دادن خودشان می‌خواهند به یک نوعی در اراده ما خلل ایجاد کنند. اگر لازم باشد سراغ این تجهیزات هم باید رفت.»


این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: «نکته بعدی ایشان این بود که مسئولان تصمیم می‌گیرند. برداشت شخصی‌ام از این صحبت را می‌توانم در قالب این مطرح کنم که صحبت آیت‌الله خامنه‌ای ناظر بر این مطلب است که چون فرماندهی کل قوا طبق قانون اساسی بر عهده رهبری است، برخی ممکن است اینطور تصور کنند که تصمیمات مهم نظامی و امنیتی به طور انفرادی توسط ایشان گرفته می‌شود. درحالی‌که این فرض غلط است. در طول دولت‌های گذشته، همواره تصمیم‌های مهم این‌چنینی در شورایعالی امنیت ملی گرفته شده است. رئیس این شورا رئیس‌جمهور است و فرماندهان نظامی و مسئولان امنیتی و وزرای مربوطه در آن حضور دارند.

طبق قانون، تصمیم شورا باید به تصویب رهبری برسد اما این‌طور نیست که ایشان تصمیم را انفرادی بگیرند و برای اجرا به واحدهای نظامی ابلاغ کنند. بارها شده که رهبری به فراخور موضوع یا شرایط، اعضای شورای عالی امنیت ملی را فراخوان کردند و بحث و بررسی حول یک موضوع صورت گرفته است. در این میان شاید تصمیماتی هم خیلی منطبق با نظر رهبری نبوده باشد. اما در این سازوکار به صورت جمعی گرفته شده است. این تصمیم‌ها را فرمانده کل ارتش، سپاه یا ستاد کل نیروهای مسلح نمی‌گیرد. محصول این فرآیندی است که با توجه به همه ملاحظات نظامی، سیاسی، سیاست خارجی و امنیتی گرفته می‌شود.»