نتانیاهو با پیشنهاد آتش‌بس ارائه شده از سوی مصر مخالفت کرد

  4030807087

در پی تلاش‌های مصر برای برقراری آتش‌بس در غزه، نتانیاهو با رد این طرح نشان داد که تنها به استمرار حملات و جنگ خانمان‌سوز در منطقه اهتمام دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پیشنهاد مصر برای آتش‌بس کوتاه‌مدت با حماس در غزه را رد کرده است.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر، اعلام کرد که کشورش طرحی برای توقف موقت درگیری‌ها در غزه بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی پیشنهاد داده است.

این طرح با دو روز آتش‌بس آغاز می‌شود و سپس برای ده روز تمدید می‌شود، که در این مدت مذاکراتی برای تبادل برخی از اسرای دو طرف صورت می‌گیرد.

رئیس‌جمهور مصر اشاره کرد که این طرح پیشنهادی شامل تبادل اسرای صهیونیستی با برخی از اسرای فلسطینی است، هرچند تعداد دقیق آن‌ها را مشخص نکرد.

از سوی دیگر، رسانه‌های عبری از جمله کانال ۱۲ و شرکت عمومی پخش همگانی صهیونیستی اعلام کردند که این طرح شامل آزادی چهار اسیر صهیونیستی زنده است.

به‌رغم حمایت بیشتر وزرای رژیم صهیونیستی از این طرح مصری، تل‌آویو به دلیل مخالفت نتانیاهو تصمیم به رد این پیشنهاد گرفت. طبق آنچه که کانال ۱۲ عبری در وبگاه خود گزارش کرده است، نتانیاهو اعلام کرده است که مذاکرات تنها باید تحت شرایط جنگی ادامه یابد.

این کانال اظهار کرد که نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی نیز از این طرح حمایت کرده‌اند.

علی‌رغم تلاش‌های قطر و مصر برای میانجی‌گری در ماه‌های گذشته و ارائه پیشنهادهای متعدد برای پایان دادن به جنگ در غزه و مبادله اسرا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، همچنان به شروط جدیدی از جمله «تداوم کنترل بر محور مرزی فیلادلفیا بین غزه و مصر، گذرگاه رفح در غزه، و جلوگیری از بازگشت مبارزان فلسطینی به شمال غزه (از طریق بازرسی کسانی که از گذرگاه نتساریم در مرکز نوار غزه وارد می‌شوند)» اصرار می‌ورزد.

گفته می‌شود روز گذشته در دوحه جلساتی میان نخست‌وزیر و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر و ویلیام برنز و دیوید برنیع، مدیران سازمان‌های اطلاعاتی سیا و موساد برگزار شد.

رویترز به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد که این مذاکرات به دنبال رسیدن به توافقی کوتاه‌مدت برای آتش‌بس در غزه و آزادسازی برخی از اسیران نزد حماس در ازای آزادی زندانیان فلسطینی است. در حالی که فوکس نیوز به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که هدف اصلی این جلسات دستیابی به آتش‌بسی کمتر از یک ماه است.

شرکت عمومی پخش همگانی صهیونیستی اعلام کرد که رئیس شاباک به هیئت صهیونیستی در دوحه نپیوسته است.

رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا از تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ جنگی بزرگ علیه غزه آغاز کرده است که تاکنون بیش از ۱۴۳ هزار شهید و مجروح فلسطینی بر جای گذاشته است که بیشتر آنان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

در این میان بیش از ۱۰ هزار نفر نیز مفقود هستند و غزه با ویرانی‌های گسترده، قحطی و یکی از وخیم‌ترین بحران‌های انسانی جهان روبه‌رو شده است که منجر به مرگ ده‌ها کودک و سالمند بر اثر کمبود غذا و دارو شده است.