شناسایی ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام

  4030807170

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده که تمام ظرفیت ها برای مهار آن بکارگیری شده است.

 

به گزارش مهر، کریم امیری بعدازظهر دوشنبه در رزمایش پدافند غیرعامل مقابله و کنترل بیماری سیل استان مرکزی گفت: دشمن می‌تواند از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برای فلج کردن اقتصاد، بهداشت و ناتوان کردن یک کشور استفاده کند که در این راستا مانور و رزمایش‌ها برای آمادگی و مقابله با حملات بیوتروریستی تعریف شده است.

وی افزود: در مورد بیماری سل گاوی که شاید به آن توجه نشود در حالی که در دنیا سل گاوی عامل ۱۰ درصد سل‌های انسانی گزارش شده است و روز به روز این بیماری در جهان روبه افزایش است.

وی افزود: زمانی که یک بیماری ایمنی بدن انسان و حیوان را به سرعت تحت تأثیر قرار دهد دشمن بر آن تمرکز می‌کند و ممکن است از نظر اقتصادی کشور را دچار مشکل کند.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: بیماری شاربن یکی از بیماری‌های ناشناخته برای افراد است که تلاش‌های زیادی برای مهار و کنترل این بیماری می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی با ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام روبرو است، افزود: این سازمان تلاش می‌کند که این بیماری‌ها کنترل شده باشد تا آرامش و امنیت را متلاطم نکند و باید اذعان کرد دامپزشکان بدون آنکه افراد اطلاع داشته باشند جان هزاران انسان را نجات می‌دهند.

امیری اظهار کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد خسارت دام سنگین و ۸۰ درصد دام سبک خسارت دامدار را دولت پرداخت می‌کند همچنین ۸۰ درصد هزینه بیمه را دولت و ۲۰ درصد بیمه را دامدار انجام

ایجاد امنیت روانی جامعه از طریق تأمین سلامت و ایمنی مواد غذایی

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این نشست اظهار کرد: پیشگیری از بروز ناامنی‌های جامعه، تأمین بهداشت دام و حفظ سرمایه‌های اجتماعی، پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک کاهش خسارت ناشی از بیماری‌های دامی و رشد تولید و مهار تورم از نتایج اقدامات دامپزشکی استان است.

محمد فتاحی، ایجاد امنیت روانی جامعه از طریق تأمین سلامت و ایمنی مواد غذایی، پیشگیری از بیماری‌های ناشی از غذا، ایجاد زمینه ورود به بازارهای جهانی صادرات را از دیگر فعالیت‌های دامپزشکی استان دانست.

وی افزود: در شش ماهه نخست امسال ۴۴ درصد افزایش واکسیناسیون، ۳۴ درصد کاهش کانون بیماری‌های های دامی ،۴ درصد افزایش معاینه مراقبی و ۲۱ درصد افزایش بازدید مراقبت از دامداری‌ها وجود داشته است.

فتاحی گفت: در بیماری‌های مشترک انسان و دام نیز ۳۰۱ هزار و ۲۴۴ رأس واکسن شاربن با ۲۷ درصد افزایش و ۱۳ هزار و ۲۱۲ قلاده واکسن هاری با ۱۸ درصد افزایش تزریق شده است.

نبود کشتارگاه صنعتی یکی از چالش‌های شهر اراک است

مدیرعامل پدافند غیرعامل استانداری مرکزی گفت: نبود کشتارگاه صنعتی شهر اراک یکی از چالش‌های این شهر است.

مهدی پزشک‌نیا گفت: در حوزه پدافند غیر عامل تهدیدات زیستی جزو خط قرمزها است چرا که این موضوع به جان و مال مردم مربوط است و این مهم توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

وی افزود: در حوزه سلامت به صورت سرزده در مکان‌های مختلف بازدید شده است در این راستا عدم وجود کشتارگاه صنعتی شهر اراک یکی از چالش‌های این شهر است.

مدیرعامل پدافند غیرعامل استانداری مرکزی با بیان اینکه تهدیدات زیستی بسیاری وجود دارد که استان مرکزی به دلیل موقعیت جغرافیایی همیشه در معرض تهدید است، اضافه کرد: تالاب میقان همیشه نگرانی‌هایی را برای حوزه سلامت و محیط زیست استان به همراه داشته است.

پزشک‌نیا بیان کرد: سلامت، خط قرمز نظام جمهوری اسلامی است و ما در برابر تهدیدات زیستی نباید غافلگیرانه عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه مانورها و رزمایش‌ها باید واقعی برگزار شود، گفت: از پنجم تا ۱۱ آبان ماه هفته پدافند غیر عامل است که باید آگاه سازی و اطلاع‌رسانی صورت گیرد و چنانچه تهدیدی وجود داشته باشد باید تهدیدات به صورت پیش‌دستانه شناسایی شده باشند.