شکایت تپسی از اسنپ به‌علت انحصارطلبی در سرویس غذا

  4030812045

مجموعه تپسی از گروه اسنپ به دلیل انحصار در ارائه خدمت سفارش آنلاین غذا به شورای رقابت شکایت کرد.

به گزارش فارس،‌ روابط عمومی تپسی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از اسنپ به دلیل انحصار و اتخاذ رویه‌های ضد رقابتی در بازار سفارش آنلاین غذا شکایت کرده است.

در این اطلاعیه آمده است که این شکایت با محوریت «ایجاد مانع برای ورود رقبای جدید به بازار» با استفاده از محدود کردن رستوران‌ها به همکاری با سایر پلتفرم‌ها انجام شده است. شرکت تپسی مرداد ماه امسال از سوپراپلیکیشن خود رونمایی کرد و از ارائه سرویس در حوزه سفارش آنلاین غذا به عنوان یکی از سرویس‌هایی که قرار است در این سوپراپ ارائه شود نام برد.

تا به امروز سرویس سفارش غذای آنلاین تپسی که با نام «تپسی‌فود» کار خود را شروع کرده است، در دو شهر مشهد و شیراز برای کاربران فعال شده است و قرار است به زودی در سایر شهرها از جمله تهران نیز فعال شود. مطابق با آخرین خبر اعلام‌شده از سمت شرکت تپسی، عملیات جذب رستوران در تهران شروع شده و این سرویس به زودی در تهران نیز برای کاربران در دسترس قرار خواهد گرفت. حالا با گذشت بیش از 3 ماه از ورود تپسی به صنعت سفارش غذای آنلاین، این شرکت اعلام کرده به دلیل مواجهه با رفتارهای ضد رقابتی و انحصارطلبانه، از شرکت اسنپ شکایت کرده است.
نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی، با ارائه توضیحات بیشتری در مورد این شکایت می‌گوید: «وضعیت اقتصادی مسلط اسنپ‌فود و حتی فراتر از آن انحصار خالص آن در بازار سفارش آنلاین غذا، این شرکت را در شرایط ممتازی برای انجام اقدامات ضدرقابتی متعدد اثربخش قرار داده که ما نتایج آن را امروز برای ورود به بازار سفارش آنلاین غذا و جذب رستوران‌ها برای تپسی‌فود می‌بینیم.

وی می‌افزاید: ما اقداماتمان برای جذب رستوران در تهران را از شهریورماه شروع کرده‌ایم و می‌بینیم که این شرکت، نه‌تنها اقدامات ضدرقابتی سابق خود را که پیش‌تر در شورای رقابت به سبب ارتکاب آن‌ها محکوم شده بوده را در شکلی نوین ادامه داده بلکه به آن شدت بخشیده است.

معاون حقوقی تپسی در ادامه تاکید می‌کند که اسنپ همچنان قراردادهای انحصاری با رستوران‌ها‌ را حفظ کرده است و در قالب این قراردادها، به رستوران‌های طرف قرارداد متعهد گردیده در صورت فعالیت انحصاری با اسنپ‌فود به ایشان مزایای ویژه‌ای شامل تخفیف در کمیسیون، تبلیغات و بهبود امتیاز عملکرد تخصیص دهد.»
انصاری همچنین به نمونه‌های مشابه در جهان اشاره و تاکید دارد که در رویه جهانی از جمله اتحادیه اروپا نیز ارائه تخفیف مشروط به همکاری انحصاری از سوی بازیگر دارای موقعیت مسلط رفتار ضدرقابتی قلمداد شده است در حالی که «اسنپ‌فود به انعقاد قراردادهای انحصاری بسنده نکرده و برای ایجاد انحصار مطلق، هزینه خروج از قراردادهای انحصاری را نیز برای رستوران‌ها به‌شدت افزایش داده و جریمه‌های سنگینی برای آن‌ها تعیین کرده است.»

معاون حقوقی تپسی در بخش دیگر از صحبت‌های خود می‌گوید «در پرونده شرکت چیلی‌وری علیه اسنپ‌فود در سال 98، شورای رقابت باتوجه‌به این که همکاری رستوران‌ها با شرکت‌های رقیب موجب لغو قرارداد یا جریمه قابل‌توجه از سمت اسنپ‌فود می‌گردید این عمل را مصداقی از محدود کردن معاملات با رقیب (قسمت 2 بند الف ماده 45) تشخیص داده بود.»
درهمین راستا روابط عمومی تپسی اعلام کرده است که شکایت این مجموعه از اسنپ با موضوع « انحصار در حوزه سفارش غذا» هفته اول آبان به شورای رقابت ارائه شده و در نوبت بررسی این شورا قرار خواهد گرفت.