تفاوت مهم دسته چک صیادی با چکهای قبلی قوانین سختگیرانهای است که برای دریافت و در اختیار داشتن چک صیادی تعیین شده است. در قوانین چکهای قدیمی دریافت دسته چک چندان سخت و پیچیده نبود و بسیاری از افراد دسته چک داشتند. این موضوع تعداد چکهای بیمحل و برگشتخورده را بالا برده و اعتبار ابزار پرداختی به نام چک را پایین آورده بود.
در چنین شرایطی برای بازگرداندن اعتبار به چکها، بهعنوان یکی از شیوههای جابهجایی مبالغ بالا، چکهای صیادی طراحی و وارد سیستم بانکداری کشور شدند. دشواری شرایط دریافت دسته چک صیادی و کم بودن تعداد چکهای آن یکی از سختگیریهای اعمالشده برای این نوع از چکهای بانکی است. همین ویژگیها چکهای صیادی را به امنترین چکهای موجود در بازار معاملاتی کشور تبدیل کرده است.
توجه داشته باشید که شرایط گرفتن دسته چک صیادی در بانکها و شعب مختلف میتواند متفاوت باشد و برای داشتن دقیقترین اطلاعات باید به شعبهای که در آن حساب جاری دارید مراجعه کنید.
دریافت دسته چک صیادی چه شرایطی دارد؟
با اضافه شدن چک صیادی به نظام بانکداری کشور، شرایط دریافت دسته چک دیگر به آسانی گذشته نیست. اشخاص حقیقی و حقوقی برای این که بتوانند دسته چک صیادی دریافت کنند باید از شرایط ذیل برخوردار باشند:
- داشتن حساب جاری: متقاضی دریافت دسته چک صیادی باید یک حساب جاری داشته باشد که حداقل ۲ سال از زمان افتتاح آن گذشته باشد.
- داشتن محل زندگی یا محل کار ثابت: متقاضی باید یک محل سکونت یا محل کار ثابتی داشته باشد که بتواند نشانی آن را هنگام ثبت درخواست دسته چک صیادی ثبت کند.
- نداشتن سابقه بد مالی: متقاضی دریافت دسته چک صیادی نباید سابقهی چک برگشتی یا هر نوع بدحسابی مالی دیگری داشته باشد. البته این نکته را در نظر بگیرید که اگر شخصی سابقهی چک برگشتی داشته باشد اما برای رفع سوء اثر چک برگشتی اقدام کرده باشد، میتواند برای دریافت دسته چک تقاضا دهد.
مدارک لازم برای دریافت دسته چک صیادی
برای این که بتوانید دسته چک صیادی دریافت کنید، علاوهبر داشتن شرایط لازم باید مدارک مورد نظر بانک را هم ارائه دهید تا بتوانید درخواست دریافت این دسته چک را ثبت کنید. این مدارک برای اشخاص حقیقی و حقوقی عبارتند از:
مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:
- مدارک هویتی: ارائه نسخه کپی از همه صفحات شناسنامه؛
- مدارک شغلی: ارائه نسخه کپی از همه مدارک شغلی؛
- مدارک مربوطبه محل سکونت: ارائه یک نسخه کپی از مدارک محل سکونت یا ارائه قبض آب، برق یا گاز و…
- اجارهنامه: در صورتی که شخص متقاضی اجارهنشین باشد باید یک نسخه کپی از اجارهنامه خود ارائه کند؛
چطور دسته چک صیادی بگیریم؟
اگر شرایط لازم برای دریافت دسته چک صیادی را دارید و مدارکی را که پیش از این ذکر شد هم فراهم کردهاید میتوانید برای ثبت درخواست دریافت چک صیادی اقدام کنید. برای تقاضای دریافت دسته چک صیادی میتوانید به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید. در این روش باید همه مدارک لازم را همراه با نامه درخواست دریافت دسته چک ارائه کنید تا درخواست شما بررسی شود.
شرایط دریافت چک صیادی بانک پارسیان
اگر می خواهید از بانک پارسیان دسته چک صیادی دریافت کنید باید مدارک زیر را به شعبه ارائه دهید:
مدارک شناسایی
تایید محل سکونت
نامه اشتغال به کار
داشتن یک حساب جاری بانک پارسیان که به مدت ۶ ماه، حداقل ۱۰ میلیون تومان در حساب شما مانده باشد.
شرایط دریافت چک صیادی بانک ملت
نسل جدید دسته چکهای صادره که به دسته چک صیادی معروف هستند، ارتباط متقاضی دسته چک با شعبه را به ارتباط متقاضی با یک سامانه تغییر میدهند. بنابراین با کنار رفتن شعبه و عوامل انسانی، فرایند اعتبارسنجی، صدور و رصد استفاده از چک کاملا مکانیزه میشود.
با بهرهبرداری از سامانه صیاد، ضریب امنیت الکترونیک چکها مطابق با استانداردهای بین المللی خواهد بود و مدت زمان تصدیگری بهطور محسوسی کاهش خواهد یافت.
امکان ارائه خدمات مرتبط با دسته چک ملت (جام) برای مشتری و یا نمایندگان معرفی شده از سوی وی در کلیه شعب بانک ملت و نیز از طریق بانکداری اینترنتی فراهم گردیده است. اهم ویژگیهای خدمت ارائه شده به شرح زیر است:
- امکان ارائه درخواست دسته چک در هر یک از شعب بانک ملت
- امکان تحویل دسته چک در شعبه مورد نظر مشتری که در زمان ارائه درخواست (در شعبه و یا بانکداری اینترنتی) اعلام نموده است
- امکان معرفی نماینده توسط صاحب/صاحبان حسابها جهت دریافت خدمت درخواست و تحویل دسته چک در کلیه شعب برای حسابهای دارای مجوز
- امکان ثبت اطلاعات فرد گیرنده دسته چک در زمان ثبت درخواست دسته چک
شرایط دریافت چک صیادی بانک سامان
بانک سامان در راستای سیاست صدور یکپارچه دسته چک، از این پس در تمام شعب بانکهای خود، دسته چک صیاد بانک سامان را در اختیار مشتریانش قرار میدهد. به گفته روابط عمومی بانک سامان، تمام دارندگان حسابهای جاری بانک سامان که دسته چک طرح قدیمی در اختیار داشتند، میبایست نسبت به استفاده از برگههای باقی مانده دسته چک خود اقدام میکردند یا آن را به یکی از شعب بانکهای سامانه ارجاع میدادند تا پس از اعتبارسنجی، دسته چک جدید با طرح صیاد دریافت کنند.
البته منظور از دسته چک صیاد بانک سامان صرفا ارائه این دسته چکها توسط این بانک به مشتریانش است و به معنای متمایز بودن این نوع دسته چکها با دسته چک صیاد دیگر بانک ها نیست. دسته چک صیاد قرار است نوعی دسته چک مشترک بین تمامی بانکها، با شکل و شمایل یکسان باشد.
در نتیجه، شرایط و مدارک لازم برای دریافت دسته چک صیادی بانک سامان، مانند سایر بانک ها از قانون یکسان پیروی می کند.
شرایط دریافت چک صیادی بانک رسالت
بانک قرض الحسنه رسالت که بسیاری از خدمات خود را پیش از این غیرحضوری کرده است، این بار برای مشتریانش درخواست دسته چک غیرحضوری را اجرایی کرد. با عملیاتی کردن این مهم دیگر نیازی به مراجعه به شعب بانک نیست و مشتریان می توانند با ورود به سایت بانک به آدرس https://www.rqbank.ir/درخواست خود را ثبت کنند.
در گام اول با مراجعه به سایت بانک قرض الحسنه رسالت بر روی گزینه پیشخوان مجازی رسالت کلیک کنید. بعد از انتخاب پیشخوان؛ با وارد کردن کدملی، شماره همراه و کدامنیتی برای مشتری کد تایید ارسال میشود که با وارد کردن این کد درخواست دهنده میتواند وارد صفحه خود در پیشخوان شود.
بعد از ورود به پیشخوان مجازی رسالت در سمت چپ صفحه گزینههای مختلف تعریف شده که مشتری باید گزینه خدمات چک و سپس درخواست صدور دسته چک را انتخاب کند.
بعد از ورود به پنجره درخواست صدور دسته چک، مشتری با انتخاب تعداد برگ دسته چک و وارد کردن شماره حساب جاری و همچنین انتخاب نماینده دوم با مشخصات و آدرس برای دریافت دسته چک، درخواست خود را تایید و ثبت میکند. (برای معرفی نماینده (گیرنده دوم) باید نام و نام خانوادگی و کدملی در قسمت معرفی نماینده ثبت شود.) همچنین در صورت تغییر آدرس مشتری میتواند با ورود به پنجره اطلاعات فردی در پیشخوان مجازی رسالت آدرس خود را تصحیح کند.
بعد از ثبت درخواست بعد از دو تا سه روز کاری دسته چک به آدرس مشتری از طریق شرکت پست ارسال میشود.
شرایط دریافت چک صیادی بانک ملی
آن دسته از مشتریان بانک ملی ایران که در سامانه بام عضویت دارند و دارای حساب جاری هستند، میتوانند ار طریق روش ذیل نسبت به ثبت درخواست صدور دسته چک صیاد از محل یکی از شماره حسابهای جاری خود اقدام کنند.
درخواست صدور دسته چک مطابق با قوانین بانک مرکزی ج.ا.ا طبق شرایط زیر امکان پذیر است:
- مشتری فاقد چک برگشتی، تسهیلات و تعهدات معوق در سیستم بانکی کشور باشد.
- حداقل چهارپنجم از برگههای دسته چک جاری به بانک برگشته باشد. میزان مجاز برگ چکهای استفاده نشده یا در گردش هنگام درخواست دسته چک جدید میبایست یک پنجم از کل برگ چکهای دسته چک جاری باشد.
مراحل ثبت درخواست صدور دسته چک عبارت است از:
- وارد سامانه بام شوید.
- در بخش “خدمات چک” سامانه بام، ویجت “درخواست و پیگیری صدور دسته چک “را انتخاب کنید.
- گزینه “ثبت درخواست” دسته چک را انتخاب کنید .
- سیستم اطلاعات مربوط به صفحه درخواست صدور دسته چک نمایش داده میشود .
- شماره حساب جاری خود را از لیست حسابها انتخاب نمائید .
- شعبه عامل (شعبه افتتاح کننده حساب) مربوط به حساب جاری انتخاب شده، نمایش داده میشود .
- سیستم تعداد برگ دسته چک را به صورت پیش فرض و غیر قابل انتخاب 25 برگی نمایش میدهد .
- روی گزینه ثبت درخواست کلیک کنید .
- پس از بررسی سیستمی، استعلام چک برگشتی، بدهی و معوقات بانکی و تعیین وضعیت شدن 5/4 برگ چکها و در صورتی دارا بودن شرایط لازم جهت دریافت دسته چک، درخواست صدور دسته چک در سامانه صیاد شعبه ثبت میگردد.
- چنانچه کاربر در هریک از مراحل شرایط لازم جهت دریافت دسته چک را احراز ننماید، پیام مناسب به وی نمایش داده میشود.