تداوم حیات خودروسازان با پول مردم

  4030901016 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بر اساس آمارها می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد.

تداوم حیات خودروسازان با پول مردم

به گزارش وطن امروز، میثم مهرپور در یادداشتی نوشت: در روزهای گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش می‌یابد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 3 ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی چند ماه پیش از گرانی قیمت خودرو به عنوان یکی از چالش‌های مردم یاد کرد! سوال این است: چرا «پزشکیان»ی که تا قبل از ریاست جمهوری معتقد بود مردم توان خرید خودرو ندارند و صراحتا به گرانی قیمت خودرو معترض بود، این قدر زود صحبت‌های خود را فراموش کرده است؟! در این نوشته قصد دارم به دلایل این تصمیم و سکوت رئیس‌جمهور در قبال این تصمیم بپردازم.  

1- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان در این مدت 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. یعنی 2 خودروساز بزرگ  ایرانی صرفا طی 6 ماه اخیر نه تنها هیچ سودی نداشته‌اند بلکه تداوم حیات و فعالیت آنها بیش از 19 همت زیان ساخته است. اگر این آمار را در کنار صحبت‌های چند روز پیش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که صراحتا اعلام کرده بود ایران خودرو و سایپا ورشکسته‌اند قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. در استدلال برخی دولتی‌ها از جمله رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت راجع به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو آمده است: «این کار برای جلوگیری از سودجویی دلالان انجام شده است». سوال این است: آیا با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قرار است قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد تا منافع دلالان قطع شود یا این استدلال هم از جنس همان حرف‌های وزیر اقتصاد برای توجیه افزایش دستوری نرخ نیما به بهانه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است؟ به نظر می‌رسد سیاست دولت چهاردهم در 3 ماه گذشته گران کردن و کوچک کردن سفره مردم برای تداوم حیات بنگاه‌های دولتی البته با مفاهیمی توجیه‌گرانه است که نمونه‌های آن را می‌توان در گرانی 30 درصدی قیمت خودرو، قطع برق، گران کردن نان، افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، گرانی تخم مرغ و.... دید.      

2- یکی از سوالات مهم راجع به صنعت خودروسازی در ایران این است که اگر خودروسازها زیان‌ده هستند و دولت مجبور است با افزایش قیمت محصولات یا افزایش بودجه و... تداوم حیات آنها را از جیب مردم دنبال کند چرا بر خلاف نص قانون اقدام به واگذاری واقعی آنها به بخش خصوصی نمی‌کند؟ یکی از دلایل این موضوع را باید شرکت‌های تابع 2  خودروساز بزرگ دانست. به نحوی که این 2 شرکت در مجموع بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارند که در کمال تعجب فعالیت تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها هیچ ارتباطی به خودرو (تولید قطعه یا خودرو) نداشته و در حوزه‌هایی چون بیمه، بازرگانی خارجی، باشگاه‌داری ورزشی و ساخت و ساز(!) فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که باز در کمال تعجب عموما زیان‌ده هستند! به نظر تنها دلیل تداوم این روند را می‌توان رانت انتصاب حدود 500 مدیر در این شرکت‌ها تحت عنوان اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل دانست که دل دولت برای واگذاری چنین امتیازی رضا نیست! طبیعتا برای تداوم این امتیاز، دولت باید هزینه دهد؛ خواه این هزینه با افزایش دستوری قیمت محصولات این بنگاه‌ها و خواه با افزایش بودجه این شرکت‌ها باشد که در هر 2 صورت برداشت از جیب عموم مردم برای حفظ رضایت اقلیتی میزنشینان است.

3- سال 94 که مردم در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی، به نشانه اعتراض، تمایلی به خرید خودروی جدید نداشتند و معتقد بودند قیمت و کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی باید اصلاح شود، دولت حسن روحانی از بسته‌ای تحت عنوان «بسته خروج از رکود» رونمایی کرد؛ بسته‌ای که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن حمایت 2500 میلیارد تومانی برای خرید 110 هزار خودرو بود. بر این اساس از سقف 110 هزار فقره اعتبارات در نظر گرفته‌شده قرار شد بانک‌هایی چون ملی، سپه و صادرات هر کدام اعتبارات مورد نیاز برای خرید 25 هزار خودرو را تامین کنند در حالی که در همان مقطع تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج یا تسهیلات حمایت از تولید در حوزه‌هایی مانند کشاورزی با چالش تامین منابع مواجه بود. 

دولت روحانی در ظاهر قصد داشت با این بسته، ده‌ها هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری شده، تولید خودرو افزایش ‌یافته و در نتیجه یک تحول بزرگ در صنعت خودروی کشور رخ ‌دهد! اما نتیجه اجرای این سیاست صرفا تنفس مصنوعی به خودروسازان بود و نه تنها کیفیت خودروها بعد از آن ماجرا بهبود نیافت بلکه ماشین زیاندهی خودروسازان شتاب بیشتری نیز گرفت. حالا مسعود پزشکیان در چهارمین ماه آغاز به کار دولت چهاردهم بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، در قبال افزایش شبانه و 30 درصدی قیمت خودروها سکوت کرده است. افزایش قیمتی که قطعا هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت خواهد شد تا مدیران صنعت خودروسازی همچنان چند صباح دیگر را با خیال راحت پشت میزهای‌شان بنشینند!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۶۸۵۸۷۰۹:۱۳:۰۸ ۱۴۰۳/۹/۱
نه تداوم این خودروسازی ...نه تداوم تولید خودروهای دهه پنجاهی تولیدی مافیای خودرو ... دنیا را ببینید تماما به سمت خودروهای الکتریکی شیفت کرده اند مافیای خودرو هنوز خودروی با مصرف ۱۰ لیتر بنزین تولید و یا از چین وارد میکند ....با این قابلیت منحصر به فرد ایران در تولید برق تجدیدپذیر هم تحول صنعت خودرو و هم تحول اشتغالزایی با حرکت به سمت انرژی تجدیدپذیر ممکن است فقط مدیران لایق شایسته و پاکدست میخواهد
ناشناس۳۶۶۸۵۹۰۰۹:۲۰:۲۵ ۱۴۰۳/۹/۱
البته نه این خودروسازی از رده خارج با خودروهای پرمصرف با تکنولوژی دهه ۸۰ ...اما در جهان سهم بازار جهانی خودروهای الکتریکی در دهه گذشته جهش فوق‌العاده‌‌‌ای داشته است و انتظار می‌رود که این روند در سال‌های آینده شتاب بیشتری بگیرد. در تعدادی از کشورها، وسایل نقلیه الکتریکی در مسیر تبدیل شدن به یک محصول انبوه قرار دارند.. در نروژ که ۴۰ درصد گاز اروپا را صادر میکند سهم خودروهای برقی و الکتریکی بیش از ۹۰‌درصد است چرا ما از دیگران در استراتژی درست الگو نمی‌گیریم به ضرر. چه مافیایی است
ناشناس۳۶۶۸۵۹۷۰۹:۴۳:۰۳ ۱۴۰۳/۹/۱
ناكارآمدي در مديريت سبب شده هزينه آنرا ملت بدهند البته در كشور دولتها هر كار غير منطقي را كه بخواهند مي توانند انجام بدهند و ملت هزينه آنرا بدهند
ناشناس۳۶۶۸۶۲۶۱۰:۰۹:۵۵ ۱۴۰۳/۹/۱
دیگر خسته شدیم
ناشناس۳۶۶۸۶۳۷۱۰:۲۵:۲۳ ۱۴۰۳/۹/۱
راه‌حل واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی واقعی و عرضه خودرو در بورس کالاست.
ناشناس۳۶۶۸۶۳۹۱۰:۲۶:۵۰ ۱۴۰۳/۹/۱
کسانی که پشت پرده ، حامی خودرو سازان ورشکسته هستند و از ادامه ی وضع موجود در این به اصطلاح صنعت، سودهای هنگفت میبرند برای حیات مردم ذره ای ارزش قائل نیستند و صرفا ادامه حیات خودشان اهمیت دارد و بس .
ناشناس۳۶۶۸۶۶۷۱۱:۲۲:۰۱ ۱۴۰۳/۹/۱
فرض کنید فردا اعلام شود قیمت پراید 1 میلیارد تومان تعیین شد. و برای اینکه از خودروسازی داخلی حمایت شود تعرفه واردات خودرو 300 درصد شود. فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟ آیا سایپا سود ده می شود؟ هرگز . قبلا مثلا تعداد پرسنل سایپا 10000 نفر بود الان می شود 15000 نفر حقوق این تعداد هم دو برابر می شود و باز سایپا ضرر می کند. چرا چون مدیرعامل و مدیران آن شرکت نفعی از سود شرکت نمی برند
ناشناس۳۶۶۸۶۷۷۱۱:۳۵:۲۶ ۱۴۰۳/۹/۱
سال۹۶یه ۲۰۶ صندوقدار از ایران خودرو گرفتم که مدام داغ می کنه و سیستم برقش مشکل داره و بیخود و بی جهت بالا بر شیشه و ضبط از کار می افته و دوباره خودش درست می شه و از همه بد تر از جای آنتن سقف موقع بارندگی آب می چکه ! جالب اینکه نه نمایندگی توانسته این مشکلات را رفع کنه و نه هیچ تعمیر کار دیگه چندین بار رادیاتور عوض کردم زورم نمی رسه عوضش کنم با یه خارجی خوب از اینکه یه داخلی دیگه بخرم مشکلات بدتر داشته باشه هم می ترسم
ناشناس۳۶۶۸۶۸۶۱۱:۴۵:۰۰ ۱۴۰۳/۹/۱
حمایت از خودروسازان فرادولتی است و همیشگی بوده.نمی دانم پشتشان به کجا گرم است
ناشناس۳۶۶۸۷۱۶۱۲:۳۵:۳۲ ۱۴۰۳/۹/۱
دولت دست از دستکاری در قیمت خوردو وقنی سرکوب قیمتی می شود و مدیریت خودرو بردارد
1۳۶۶۸۷۹۰۱۳:۵۳:۰۹ ۱۴۰۳/۹/۱
افرایش قیمت خودرو باید با تکالیفی همراه باشد که خودروسازان مکلف به انجام آن باشند ! ظاهرا از تکالیف خبری نیست! امیدوارم حرف های رقبای انتخاباتی پزشکیان در مورد ایشان به حقیقت نپیوندد (( دولت سوم روحانی ))
ناشناس۳۶۶۸۹۰۰۱۷:۲۱:۲۷ ۱۴۰۳/۹/۱
پس چگونه باید تولید کند؟!!!
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. وعده های الجولانی تو خالی بود؛ آتش‌ زدن نمادهای مذهبی در سوریه

  2. چرا مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی کند؟!

  3. آقایان، وقت کردید به مشکلات مردم هم فکر کنید!

  4. چرا به مردم نمی گوئیم! 

  5. چه کسی ماجرای قطعی برق را درست روایت می‌کند؟!

  6. عصبانیت شدید علم الهدی از عدم ابلاغ قانون عفاف و حجاب/دولت برای راضی کردن مردم در بحث ناترازی ها، بی حجابی را آزاد کرد!

  7. کالبدشکافی شایعه استعفای پزشکیان/ ماموریت چینی برای لاریجانی؟

  8. دفاع همتی از گران‌شدن دلار/ چراغ سبز آقای وزیر به تورم؟

  9. مخاطبان‌مان را فراری ندهیم !

  10. زنگ هشدار اتباع غیرمجاز/ فعالیت شاخه افغانستانی تروریست‌های تحریرالشام در نزدیکی مرزهای ایران

  11. خداحافظی مردم با گوشت؟!

  12. توضیح فرزند پزشکیان درباره نقش خود در عزل و نصب‌ها

  13. وقتی افسار قیمت ها از دست دولت در می رود!

  14. استقبال از موضع اخیر قالیباف/ سهم‌خواهی‌ها صدای پسر رئیس‌جمهور را درآورد

  15. نشاطی که نباید از دانشگاه دریغ شود

  16. نکنید آقایان، نکنید!

  17. مردم دو درجه کمتر، دولت ۱۰ درجه!

  18. نامه کمیسیون امنیت ملی به دیوان عدالت اداری درباره ابطال حکم انتصاب ظریف

  19. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: تیم اقتصادی آقای پزشکیان حتی الفبای اقتصاد را هم بلد نیست/ مسئله حجاب برجسته می‌‎شود تا مردم سراغ مطالبات مهم نروند

  20.  کاسبان تسلیم و شلیک به اصلِ مذاکره در رسانه‌های اصلاح‌طلب

  21. گزافه‌گویی وزیر خارجه جولانی علیه ایران

  22. توجه به زبان بدن در فضای بین المللی/ سقوط آزاد مهدی نصیری/ جهانگیری: اژه‌ای پای کار رفع حصر است

  23. یک ادعا درباره نقش زنگنه در ناترازی انرژی/ برسد به دست خانم سخنگوی دولت/ مذاکره می‌ کنیم اما با عزت

  24. اولین دیدار رسمی مقامات آمریکا با الجولانی

  25. کنایه سنگین ربیعی به مخالفان رفع فیلترینگ

آخرین عناوین