به گزارش تسنیم، حسین افشین؛ معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در نشست خبری پیرامون آخرین وضعیت پروژه قطار ملی اظهار کرد: پروژه قطار ملی بیش از یک دهه است که در کشور پیگیری میشود، اما هنوز به نتیجه نرسیده است. برای رشد شرکتهای داخلی، باید مگاپروژههایی تعریف کنیم که یکی از مهمترین آنها، پروژه قطار ملی است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات مالی این پروژه افزود: مشکل اصلی این پروژه تأمین منابع مالی بود. تلاش کردیم تا همه ذینفعان و مسئولان مرتبط را دور یک میز جمع کنیم تا این موضوع را حل کنیم. در حال حاضر، منابع مالی این پروژه به خوبی تأمین شده و بودجهای نزدیک به 30 میلیون دلار، علاوه بر همت شهرداری، برای آن در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال جاری دو رام قطار هفتواگنه آماده شود. تاکنون تست یک رام با موفقیت انجام شده و اولین رام ساخته شده و حدود 5 هزار کیلومتر تحت راهبری قرار گرفته است.
معاون علمی رئیسجمهور گفت: پروژه دوم مربوط به قطار پنجواگنه برای مسیرهای اصفهان، تبریز و مشهد است. واگنهای هفتواگنه برای مسیرهایی با ریل سوم طراحی شدهاند، در حالی که برای مسیر اصفهان از سیستم برق بالاسری استفاده خواهد شد. قرارداد ساخت اولین قطار پنجواگنه به شرکت مپنا واگذار شده است و معاونت علمی نیز پذیرفته است ریسکهای این پروژه را مدیریت کند. پیشبینی میشود که تستهای این قطار تا پایان سال آینده انجام شود.
وی افزود: ستاد حملونقل کارهای مرتبط با این پروژهها را بهطور مستمر پیگیری کرده است. تستهای مربوط به پروژه هفتواگنه با موفقیت انجام شده و برنامهریزیها برای شروع پروژه هشتواگنه نیز آغاز شده است. پروژه پنجواگنه همچنان در دستور کار قرار دارد.
افشین اضافه کرد: اجرای این پروژهها میتواند تقاضای مؤثری از سوی تمامی دستگاهها ایجاد کند و اطمینان میدهیم که پروژه قطار ملی، که بیش از 10 سال به تعویق افتاده بود، به سرانجام خواهد رسید.