به گزارش ایسنا، حسین پورفرزانه - معاون وزیر راه و شهرسازی - امروز (سهشنبه) در نشستی خبری با اصحاب رسانه گفت: سازمان هواپیمایی کشور به عنوان یک رگولاتور پس از امضای پیمان شیکاگو، عضو این پیمان بوده و به آن متعهد است. هواپیمایی کشوری، دو ستون امنیت پرواز و ایمنی پرواز دارد. به امنیت پرواز پس از حوادث ۱۱ سپتامبر بیشتر توجه شد. پرواز ایمن نیز به معنای رعایت استانداردهای و قوانین پروازی نرم افزاری و سخت افزاری است که بحث کیفیت در آن اولویت بالایی دارد.
وی افزود: در موضوع امنیت پرواز، یک واحد تخصصی وجود دارد که تمام صلاحیتهای امنیتی و بازرسی را بر عهده دارد که در این حوزه ایکائو بارزسی های متعددی از سازمان هواپیمایی کشور به عمل میآورد. در ایران به دلیل نوع مسائل سیاسی و بینالمللی، برخی وظایف بر عهده سازمان موکول شده است. از آنجایی که در ایران از ارتباط مستقیم بینالمللی محروم هستیم مجبور شدهایم از روشهای دیگر در جهت تامین نیازها صنعت هوایی استفاده کنیم.
پیامدهای تحریمهای بینالمللی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در ایران از آنجایی که از تجارت بینالمللی محروم هستیم، محبور شدهایم که به علت تحریم ها تلاش کنیم اقتصاد هوانوری را به هر شکلی که شده حفظ کنیم. در صنعت هوایی ما به هر دلیلی اگر یک هواپیما از دسترس خارج شود محدودیت ما با جهان بیشتر میشود.
صنعت هوایی محور توسعه است
پورفرزانه تاکید کرد: صنعت هوانوردی یک صنعت لوکس نیست بلکه محور توسعه است. این صنعت ابزار توسعه است و باید یک باور غلط در رابطه با صنعت هوایی را پشت سر بگذاریم. امروز توریسم سلامت یکی از محورهای اصلی توسعه است که صنعت هوایی نقش مهمی در این حوزه میتواند ایفا کند و اگر ناوگان هوایی کشور بتواند توریسم سلامت را پشتیبانی کند، به حوزه سلامت نیز میتواند کمک اثرگذاری باشد.
وی در رابطه با موضوع بومیسازی قطعات خاطرنشان کرد: در مرحله اول ما باید پرواز امن و کیفیت پرواز مطلوبی داشته باشیم که لازمه آن برخوداری از مراکز تعمیرات استاندار است. اگر به مراکز استاندارد بینالمللی دسترسی نداشته باشیم باید از توان داخلی استفاده کنیم. در دهههای اخیر به علت تحریمها، دسترسی ما به مراکز استاندارد تعمیرات قطع شد. زمانی که شدت تحریمها در دهه ۹۰ بالا رفت هر موتوری که از کشور برای تعمیر خارج شد، به علت تحریم توقیف شد و متاسفانه یک برخورد خصمانه در رابطه با ایران در دنیا شکل گرفته است. صنعت هوایی یک صنعت سیاسی نیست. یک موضوع حقوق بشری است و نباید مسائل سیاسی باعث شود جان مسافران به خطر افتد.
دچار مشکل تامین دارو هستیم
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: از روزی که «ایرانایر» تحریم شد، ما درگیر چالش تامین دارو هستیم. موضوع دارو و جابهجایی آن یک موضوع جدی و حساس است و نمیتوان به هر روش حمل و نقلی آن را انتقال داد. متاسفانه امروز تحریمها مردم ایران را نشانه گرفته است. در حالی که در پیمان شیکاگو تاکید شده نباید موضوعات سیاسی در مسائل هوانوردی دخیل شود. در نهایت ما مکلف شدیم از توان داخلی برای تعمیر ناوگان هوایی بهره ببریم. امروز حدود ۴۳۰ تا ۴۴۰ شرکت در زمینه تعمیرات صنعت هوایی مشغول به کار هستند. با این حال تا زمانی که بتوانیم هواپیما به کشور وارد کنیم اولویت ما برای کاهش ریسکها، استفاده از هواپیماهای معتبر خارجی است اما زمانی که محدودیتهای ما شدت پیدا کند محبور خواهیم شد به توان داخلی روی آورده، در طرف دیگر نیز، یک نقشه بزرگ برای توسعه توان داخلی ترسیم شده است.
پور فرزانه در رابطه با لغو پروازهای ایران به سوریه گفت: برای پرواز به یک کشور، کشور مقصد باید جواز ورود و پذیرش بدهد. در حال حاضر تا ۲۲ ژانویه و بعد از تعطیلات سال میلادی پرواز به سوریه، صورت نمیگیرد اما در رابطه با لبنان، هیچ ممنوعیت پروازی وجود ندارد. در رابطه با مصر نیز، مقامات دو کشور باید به یک جمع بندی جدید رسیده تا بتوانیم پروازهای ایران به مصر و متقابلا را داشت باشیم.
ایجاد صندوقهای توسعه حمل و نقل هوایی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: یکی از برنامههای در دستور کار ما، ایجاد صندوقهای توسعه حمل و نقل هوایی است که کاملا در اختیار بخش خصوصی باشد، باید سرمایه گذاران به این صنعت جذب شوند. اصل اساسی در توسعه اسن صنعت آن است که مالک از بهره بردار تفکیک شود. متاسفانه یکی از آفتهای صنعت هوایی این است که مالک هواپیما خود نیز اپراتور آن است.
مغفول ماندن نقش ایران در هاب هوایی
پورفرزانه خاطر نشان کرد: به علت تحریمهای اخیر، ایرانایر پروازهای ایران به اروپا را از دست داده که متاسفانه زیان مالی بالایی را برای این هواپیمایی به همراه داشته است. متاسفانه امروز، نقش ترانزیت هوایی ایران رها شده است و باید به موضوع حمل و نقل و ترانزیت مسافر و ترانزیت باز استفاده کنیم. ایران نقش مهمی در هاب هوایی دارید به طوری که با استفاده از هاب ایران، ۱۰۰ پرواز جنوب آسیا به اروپا به ۲۵ پرواز کاهش پیدا میکند که نشان دهنده نقش موقعیت جغرافیایی مطلوب ایران در هاب هوایی است.
تغییر نرخ ارز بر قیمت پروازهای خارجی اثرگذار است
وی در رابطه با موضوع تغییر نرخ پروازهای خارجی و داخلی گفت: یکی از عوامل مهم در تغییر نرخ بلیط پروازهای خارجی تغییر تعرفه و نرخ ارز است. به عبارتی به هر میزانی که نرخ ارز افزایش باید، به همان میزان نیز نرخ بلیط پروازهای خارجی نیز افزایش مییابد. اما در حال حاضر در رابطه با افزایش بهای پروازها حج هیچ موضوعی مطرح نشده است.
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.