پیشنهاد پلیس برای کاهش سرعت مجاز در آزادراه تهران ـ قم

  4031009037 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس پلیس راه فرماندهی تهران بزرگ از پیشنهاد پلیس برای کاهش سرعت مجاز در آزادراه تهران ـ قم خبر داد و گفت: پلیس در محورهای منتهی به تهران کمین ندارد.

پیشنهاد پلیس برای کاهش سرعت مجاز در آزادراه تهران ـ قم

به گزارش تسنیم، تصادفات جاده‌ای یکی از چالش‌های جدی در مدیریت حمل‌ونقل و ایمنی ترافیک در کشور به شمار می‌آید. نقش پلیس راهور در کاهش این حوادث و ارتقای فرهنگ رانندگی بسیار حیاتی است. در سال‌های اخیر، اجرای قوانین سختگیرانه‌تر و برخورد با تخلفات حادثه‌ساز توانسته تا حدی از شدت و تعداد تصادفات بکاهد، اما همچنان بسیاری از محورهای پرخطر، تخلفات حادثه‌ساز و عوامل انسانی و فنی به عنوان عوامل اصلی بروز این حوادث مطرح هستند.

در این مصاحبه، سرهنگ ابراهیم ارزانی؛ رئیس پلیس راه فرماندهی تهران بزرگ، از رویکردها و اقدامات پلیس راه برای کنترل تخلفات، کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی جاده‌ها می‌گوید.

وی با ارائه جزئیاتی از وضعیت محورهای پرحادثه منتهی به تهران، تخلفات شایع و راهکارهای مهندسی، به ضرورت همکاری همه‌جانبه برای کاهش حوادث ترافیکی تأکید می‌کند. این گفت‌وگو همچنین به موضوعاتی نظیر بازدارندگی جرائم، ایمنی خودروها و نقش فرهنگ ترافیک پرداخته است که می‌توانید در ادامه آن را مطالعه کنید:

پلیس راهور | پلیس راهنمایی و رانندگی , جرایم رانندگی , تخلفات رانندگی , تصادف ,

تسنیم: سرهنگ ارزانی، لطفاً بفرمایید که پلیس راهور چه اقداماتی برای کاهش تصادفات انجام داده است؟

از نظر پلیس راهور، 20 تخلف وجود دارد که حادثه‌ساز تلقی می‌شوند. این تخلفات نسبت به سایر تخلفات، عیار حادثه‌ساز بودن بیشتری دارند. علاوه بر اینکه راننده با انجام این تخلفات جان خود را به خطر می‌اندازد، برای دیگر کاربران ترافیک نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند.

قانون‌گذار برای این نوع تخلفات جرائم بیشتری در نظر گرفته است و علاوه بر جریمه، نمره منفی نیز لحاظ شده که به معنای تنبیه بیشتر برای فرد متخلف است. به عنوان مثال، اگر راننده‌ای در کنار تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت و سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ و حرکات مارپیچ و مخاطره‌آمیز کند، مأمور راهور می‌تواند تا 72 ساعت خودروی او را توقیف کند.

تسنیم: با توجه به افزایش تخلفات، آیا گشت‌های پلیس در محورهای منتهی به تهران وجود دارد؟

در محورهای منتهی به تهران، ما هیچ کمینی از سوی پلیس نداریم. در عوض، سکوهای پلیس را تهیه کرده‌ایم. اما گشت‌های نامحسوس داریم که در کمین متخلفان هستند. این گشت‌ها هم در محورهای شمالی و هم در محورهای جنوبی مستقر شده‌اند و تخلفات رانندگان را رصد می‌کنند.

گشت‌های نامحسوس فقط به تخلفات سرعت مربوط نمی‌شود و هرتخلفی را رصد می‌کنند به عنوان مثال، شاید نبستن کمربند ایمنی یک تخلف حادثه‌ساز نباشد، اما اگر در یک تصادف فردی کمربند خود را بسته باشد، احتمال نجات جان او افزایش می‌یابد.

پلیس راهور | پلیس راهنمایی و رانندگی , جرایم رانندگی , تخلفات رانندگی , تصادف ,

تسنیم: کدام محور بیشترین تصادفات را در سال جاری داشته است؟

امسال محور تهران-قم بیشترین تصادفات فوتی و جرحی را داشته است. یکی از دلایل تصادفات بالا در این آزادراه این است که اگر راننده یک لحظه به جلو توجه نکند، به خاطر فضای موجود می‌تواند رفتار خود را اصلاح کند، اما به دلیل حجم بالای تردد، راننده فرصتی برای این کار ندارد.

همچنین، برخی دسترسی‌های اشتباه به آزادراه ایجاد کرده‌ایم، به طوری که برخی رستوران‌های بین‌راهی دسترسی غیرمناسبی دارند و همین عامل می‌تواند باعث ایجاد ترافیک و یا حتی در برخی مواقع تصادفات شوند.

بیشتر بخوانید

جالب است بدانید که سطح سرویس آزادراه تهران-قم در روزهای عادی حدود 70 هزار تردد بوده، اما در روزهای پیک به 170 هزار تردد می‌رسد. سرعت مجاز در این آزادراه 120 کیلومتر است و ما پیشنهاد داده‌ایم که از فرودگاه تا ورودی شهید کاظمی، این سرعت به 110 کیلومتر کاهش یابد تا شاید بتوانیم آمار تصادفات را در 30 کیلومتری تهران کاهش دهیم.

تسنیم: آیا جرائم وضع شده از سوی پلیس راهور، بازدارنده بوده‌اند؟

جرایم نسبت به گذشته بهتر شده‌اند، اما هنوز جای کار دارد تا به طور کامل بازدارنده باشند. این جرائم در سبد خانوار اثری ندارند، زیرا فرد می‌تواند با رعایت قوانین، از بروز مشکل جلوگیری کند. از زمانی که جرائم افزایش پیدا کرده، این جرائم به نوعی بازدارنده شده‌اند، اما نیاز است که این بازدارندگی بیشتر شود.

پلیس راهور | پلیس راهنمایی و رانندگی , جرایم رانندگی , تخلفات رانندگی , تصادف ,

تسنیم: به نقش ایمنی خودروها و ایمنی راه در کاهش تصادفات اشاره کردید. آیا می‌توانید بیشتر توضیح دهید؟

در مقوله تصادفات، عامل انسان، راه و همچنین وسایل نقلیه نقش مهمی دارند، اما باید بدانیم که نقش عامل انسانی از همه این‌ها مهم‌تر است. ما انتظار تصمیم خلاقانه از راه و وسیله نقلیه نداریم، اما از انسان انتظار داریم که رفتارهای درست را انتخاب کند. به همین دلیل است که باید فرهنگ ترافیک را افزایش دهیم.

البته ایمنی راه و خودروهای ایمن نیز نقش اساسی دارند. خوشبختانه عدد فوتی‌های پلیس راه تهران پایین است، زیرا شدت تصادفات در محورهای منتهی به تهران پایین‌تر است. علیرغم اینکه تردد در این محورهای منتهی به تهران 13 برابر سایر استان‌هاست، به خاطر رعایت اصول مهندسی ترافیک، شدت تصادف‌ها را پایین آورده‌ایم.

تسنیم: چند نقطه حادثه خیز در محورهای منتهی به پایتخت داریم؟

ما 14 نقطه حادثه‌خیز شناسایی کرده‌ایم که 9 نقطه آن رفع خطر شده و ایمن‌سازی شده است. همچنین 67 نقطه پرتصادف را احصا کرده و علامت‌گذاری کرده‌ایم تا علت حوادث را کشف و آنها را رفع کنیم.

به عنوان مثال، در خاورشهر یک نقطه بود که تصادفات زیادی در آن رخ می‌داد و بعد از آزمایش‌های مختلف، متوجه شدیم که نبود نور مناسب دلیل وقوع این تصادفات بوده و با نصب یک دکل نوری، نتیجه مثبت آن را مشاهده کردیم.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. «بن بست» فرزین؟!

  2. بنویسید تابوشکنی بخوانید وطن‌فروشی

  3. رکوردزنی مدینه‌ فاضله غربی در بی‌خانمان‌سازی

  4. ادعای همتی درباره موافقت رهبری با طرح مجدد دو لایحه جنجالی

  5. نامه الهه محمدی و نیلوفر حامدی به رئیس قوه قضاییه: از رفتار گذشته خود پشیمانیم

  6. عارف: ارز باید تک‌نرخی شود /با تصمیمات تورم‌زا موافق نیستیم

  7. دو كلمه با آقاي خاتمي!

  8. شام خوردن عراقچی در رستوران این بار در چین

  9. قالیباف: اقداماتی مانند استیضاح در اوج بحران قیمت ارز، خطاست

  10. قالیباف: افزایش قیمت ارز لطمه زیادی به زندگی مردم وارد کرده است

  11. درآمد ۳۵ هزار میلیارد تومانی از فروش اموال مازاد دولت در اصفهان

  12. ادعاهای نادرست جهانگیری! / مجادله قالیباف و رسایی در مجلس/ وقتی برخی چهره ترامپ را غلط‌انداز به تصویر می‌کشند! 

  13. مشاور فرمانده سپاه: وعده صادق ۳ عملیاتی می‌شود/ آثار وعده صادق ۳ به مراتب بیش از وعده صادق ۱ و ۲ خواهد بود

  14. سازنده ورزشگاه «آزادی» کیست؟

  15. هشدار مقاومت سوریه خطاب به الجولانی: مراقب به راه افتادن حمام خون باش

  16. الجولانی: سوریه نمی‌تواند با کشور بزرگی مانند ایران قطع ارتباط کند

  17. توضیح قالیباف درباره عدم ابلاغ قانون عفاف و حجاب

  18. طبق قانون برنامه هفتم باید ۵ میلیون واحد مسکونی بسازیم

  19. پزشکیان به جلیلی پیشنهاد معاون اولی داده بود

  20. درگیری خونین به‌خاطر اسباب کشی با آسانسور

  21. واکنش قالیباف به اعتراض رسایی درباره قانون حجاب

  22. رهبری فردا سخنرانی خواهند داشت

  23. مهاجرانی: سرمایه اجتماعی از شام شب برای ما واجب‌تر است/خبر دروغ تولید نخواهیم کرد

  24. وعده پزشکیان درباره رفع فیلتر سایر سکو‌ها

پربحث‌های هفته

  1. زمزمه‌های استیضاح همتی/ سیاست‌ ارزی، کار دست وزیر اقتصاد داد؟

  2. خار چشم محور غربی- عبری

  3. زنگ هشدار اتباع غیرمجاز/ فعالیت شاخه افغانستانی تروریست‌های تحریرالشام در نزدیکی مرزهای ایران

  4. ما و آینده ایران

  5. آداب باخت

  6. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: مذاکره با آمریکا همه مشکلات را حل نمی‌کند/ چرا با این همه ثروت به این وضع دچاریم؟!/ نمی‌شود هزینه‌ها دلاری و حقوق‌ها ریالی باشد

  7. صفرای دلار و سرکنگبین مسوولان اقتصادی !

  8. بازی جدید طالبان با ایران

  9. ۲ نکته در مورد جنجالِ ۱۰۰ همتی!

  10. «بن بست» فرزین؟!

  11. بنویسید تابوشکنی بخوانید وطن‌فروشی

  12. وقتی افسار قیمت ها از دست دولت در می رود!

  13. رئیس کل بانک مرکزی: نرخ دلار بازار ایران را یک سایت آمریکایی تعیین می‌کند

  14. یک آمار تکان‌دهنده درباره وضعیت مستاجران ایرانی

  15. طرح عجیب مجلس/ همه‌پرسی از مردم برای یارانه ۱۰ میلیونی و آزادسازی قیمت‌ها!

  16. داریوش کاردان: انگار مهران مدیری از اینکه من آوردمش تلویزیون ناراحته!/به برنامه‌اش هم نرفتم، چون غیرقابل پخش می‌شد

  17. دو روایت از یک ماجرای عجیب نفتی!

  18. گزافه‌گویی وزیر خارجه جولانی علیه ایران

  19. رکوردزنی مدینه‌ فاضله غربی در بی‌خانمان‌سازی

  20. زن؛ از مسیحیت تحریف شده تا اسلام انقلابی

  21. پزشکیان در تنگنای چاپلوسان دستپاچه ودوستان عجول/ اشتباه راهبردی و دلار ۸۰ هزار تومانی/ عملکرد دولت به روایت یک اصولگرا

  22. بازار مسکن؛ آرامش یا آتشِ زیر خاکستر؟!

  23. هدف از پخش شایعه استعفای رئیس‌جمهور چه بود؟/ تلاش رادیکال‌ها برای ایجاد تنش در سطوح بالای حاکمیت/ رمزگشایی از اعتراف بلینکن درباره ایران

  24. جانشین فرمانده کل سپاه: تا چند سال آینده حکومتی به نام اسرائیل وجود ندارد

  25. قدرت دفاعی ایران را با یک سلسله رزمایش نشان می‌دهیم

آخرین عناوین