روش تعیین مزد ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟

  4031113011 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر کار با اشاره به فراخوان دولت برای دیدگاه‌های مختلف درباره تعیین دستمزد گفته است: این نظرات در جلسات شورای‌عالی کار مورد بررسی قرار می‌گیرد تا ان‌شاءالله شیوه‌ای جدید و مؤثر برای تعیین دستمزدها در ایران ارائه شود.

روش تعیین مزد ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟

 
به گزارش تسنیم، تعیین مزد کارگران همواره یکی از چالش‌های مهم اقتصادی و اجتماعی در کشورها بوده است. مدل‌های مختلفی برای تعیین دستمزد کارگران وجود دارد که هرکدام بسته به شرایط اقتصادی، قوانین کار، و سیاست‌های دولت‌ها متفاوت است.

هر ساله در ماه های پایانی سال بحث روش تعیین مزد به یکی از دغدغه های اصلی کارگران تبدیل می شود, چراکه روند طولانی جلسات شورای عالی کار برای تعیین مزد کارگران گاهی بسیار کلافه کننده و طولانی است.

احمد میدری ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فراخوانی که برای دستمزد اعلام کرد گفت: دستمزدها در پایان سال است. معمولاً در انتهای هر سال یا ابتدای سال بعد، میزان دستمزدی که کارفرمایان در بخش‌های مختلف موظف به رعایت آن هستند، توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود.
امسال، از آذرماه، از کارشناسان مختلف درباره دستمزد سال 1404 نظرخواهی کردیم تا بر اساس آن، رابطه مزدی کارفرمایان و کارگران مشخص شود. با توجه به اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم با فراخوانی عمومی، از کارشناسان، کارفرمایان و کارگران دعوت کنیم که پیشنهادهای خود را در این زمینه از سراسر کشور ارسال کنند.

در فراخوان دولت به دیدگاه‌های مختلف درباره تعیین دستمزدها اشاره شده است.

افزایش دستمزد مطابق یا بیش از تورم:برخی کارشناسان، کارفرمایان و کارگران معتقدند که دستمزدها باید حداقل به‌اندازه تورم و حتی بیش از آن افزایش یابد. دلیل این امر، کاهش قدرت خرید کارگران در سال‌های گذشته است که دستمزدها کمتر از نرخ تورم بوده است. این افزایش می‌تواند قدرت خرید را حفظ کند، تقاضا برای کالاهای اساسی را افزایش دهد و موجب رونق اقتصادی شود.

افزایش دستمزد کمتر از تورم:گروهی دیگر معتقدند افزایش دستمزدها به اندازه تورم یا بیشتر، هزینه کارفرمایان را افزایش داده و ممکن است به تعطیلی کارخانه‌ها یا انتقال کارگران به بخش‌های غیررسمی منجر شود که این امر به زیان کارگران خواهد بود.

تفاوت دستمزدها بر اساس مناطق:برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که دستمزدها بر اساس شهرها و مناطق مختلف، متفاوت باشد. زیرا هزینه‌های زندگی، مانند مسکن، در شهرهای مختلف متفاوت است. با این حال، مخالفان این دیدگاه بر این باورند که تفاوت دستمزدها باعث مهاجرت کارگران از مناطق کم‌درآمد به شهرهای پرجمعیت مانند تهران می‌شود و تعادل جغرافیایی و جمعیتی کشور را به هم می‌زند.

تفاوت دستمزدها بر اساس رشته‌های صنفی:گروهی دیگر معتقدند که دستمزدها باید بر اساس رشته‌های مختلف اقتصادی و صنفی متفاوت باشد، زیرا بهره‌وری در هر صنف متفاوت است. اما مخالفان این دیدگاه معتقدند که اجرای چنین مدلی در ایران به دلیل نبود قراردادهای جمعی و چانه‌زنی‌های موثر، دشوار است و باعث بی‌نظمی در واحدهای صنفی می‌شود.

به اعتقاد میدری آنچه برای دولت اهمیت دارد، تعیین دستمزد منصفانه‌ای است که بتواند قدرت خرید کارگران را حفظ کرده و یک سیاست پایدار و بدون نوسان را در طول سال‌های مختلف دنبال کند.

در همین راستا وزارت کار از همه کارشناسان، کارفرمایان، کارگران و نهادهای جمعی دعوت کرده است  تا نظرات خود را درباره حداقل مزد و سطوح مختلف مزدی، حداکثر تا 20بهمن‌ماه از طریق پست الکترونیکی اعلام‌شده به این وزارتخانه ارسال کنند. این نظرات در جلسات شورای عالی کار مورد بررسی قرار می گیرد تا ان‌شاءالله شیوه‌ای جدید و مؤثر برای تعیین دستمزدها در ایران ارائه شود.

به گزارش تسنیم, برخی از کارشناسان این اقدام وزیرکار شلوغ بازی دولت هنگام تعیین مزد می دانند, بیان می کنند با توجه به اینکه در حال حاضر عقب ماندگی مزدی کارگران بسیار زیاد است و همواره دولت هم بهانه های مختلف برای افزایش منطقی مزد داشته است, این اقدام فرار به جلو است, برای اینکه دولت به کارگران بگوید که ما به فکر هستیم, طبق پیش بینی کارشناسان در نهایت بعد از اخذ نظرات دولت در جلسات اعلام می کند که مطابق نظر کارشناسان بهتر است مزد پایین نگه داشته شود,‌چرا که طبق بهانه های سنوات گذشته احتمال تعدیل نیرو وجود دارد.

 از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان بازار کار بیان می کنند که اگر کمبود نیروی در کشور وجود دارد,  عدم تمایل نیروی کار به اشتغال به دلیل عدم کفایت مزد است. بنابراین ضرورت دارد مزد به گونه ای تعیین شود که به بازار کار کمک کند.

به گزارش تسنیم,‌بررسی ها نشان می دهد که مدل تعیین مزد بر اساس حداقل مزد قانونی, مدل مذاکره جمعی بین کارگران و کارفرمایان, مدل تعیین مزد بر اساس بهره وری و عملکرد,مدل تعیین مزد بر اساس عرضه و تقاضای بازار است.

در مدل تعیین دستمزد بر اساس حداقل مزد قانونی که در بسیاری از کشورها اجرا می شود به این صورت است که  دولت‌ها سالانه حداقل دستمزد را تعیین می‌کنند تا از استثمار کارگران جلوگیری کرده و سطح معیشت آنان را تأمین کنند. این روش که در کشورهایی مانند ایران، فرانسه و ایالات متحده رایج است، معمولاً بر اساس نرخ تورم، سبد معیشتی خانوار و شرایط اقتصادی تعیین می‌شود. مزیت این مدل، ایجاد یک سطح حداقلی از درآمد برای کارگران است، اما در برخی مواقع ممکن است به کاهش اشتغال و افزایش هزینه‌های تولید منجر شود.

 مدل مذاکره جمعی بین کارگران و کارفرمایان که معمولاً‌در کشور ماه هم اجرا می شود. در برخی کشورها مانند آلمان و سوئد، دستمزدها از طریق مذاکره بین اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایان تعیین می‌شود. این روش قاعدتاً‌ باید باعث افزایش قدرت چانه‌زنی کارگران شده و منجر به تعیین مزد عادلانه‌تر بر اساس شرایط بازار شود. با این حال، در صورتی که توافقی حاصل نشود، ممکن است اعتصابات و چالش‌های اقتصادی به وجود آید.

 مدل تعیین مزد بر اساس بهره‌وری و عملکرد نیر در برخی کشورها اجرا می شود. در برخی کشورها و شرکت‌ها، میزان حقوق و دستمزد کارگران به بهره‌وری و میزان تولید آن‌ها وابسته است. این روش که در صنایع تکنولوژی و برخی بخش‌های خصوصی رایج است، باعث افزایش انگیزه کارگران و افزایش تولید می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است به استرس و فشار بیش از حد بر نیروی کار منجر شود.

 مدل تعیین مزد بر اساس عرضه و تقاضای بازارمدل دیگری از افزایش مزد است. در اقتصادهای آزاد، میزان دستمزد کارگران به میزان عرضه و تقاضای نیروی کار بستگی دارد. در این مدل، اگر تقاضا برای یک مهارت خاص بالا باشد، دستمزد افزایش پیدا می‌کند و بالعکس. این روش انعطاف‌پذیری بالایی دارد، اما ممکن است به نابرابری‌های درآمدی و کاهش امنیت شغلی برخی از کارگران منجر شود.

به گزارش تسنیم، هر یک از این مدل‌های تعیین مزد، مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بهترین روش به شرایط اقتصادی، سیاست‌های دولت و وضعیت بازار کار هر کشور بستگی دارد. برخی کشورها ترکیبی از این روش‌ها را به کار می‌گیرند تا هم عدالت اجتماعی را رعایت کنند و هم مانع کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌های تولید شوند. تعیین عادلانه مزد، نقش کلیدی در بهبود کیفیت زندگی کارگران و توسعه اقتصادی کشورها ایفا می‌کند.

دیدگاه کاربران

رضا۳۷۶۴۵۹۵۰۹:۴۴:۰۷ ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
بهتر است قانون را تغییر دهیم و حاکمیت اصلا حداقل دستمزد تعیین نکند و انجام این کار را به چانه زنی مدیران هر بنگاه با کار گران خودش واگذار کند سقف بیمه بازنشستگی را هم اختیاری کنند که افراد به تناسب ان حق بیمه پرداخت کنند.اینطوری نیروهای قوی جذب بنگاههای سود اور بهره ور میشوند و بقیه در بنگاههای ضعیف مشغول به کار میشوند کار دولت هم باز توزیع مالیات بین طبقات ضعیف خواهد شد و نه دخالت در نظام دستمزد و بازنشستگی.
ناشناس۳۷۶۴۶۷۶۱۱:۴۵:۴۵ ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
هر سال من این دیدگاه را در الف اعلام کرده ام که هر گونه افزایش دستمزد باعث افزایش قیمت تمام شده و تورم مضاعف خواهد شد ، به کارگری که در مزرعه گندم کار میکند کارگری که در کارخانه تولید کود کار میکند کارگری که در کارخانه تولید ادوات کشاورزی کار میکند کسی که مسئول حمل گندم است کارگر کارخانه آرد کارگر حمل آرد کارگر نانوایی و...... اگر افزایش دستمزد داده شود باعث گران شدن نان نخواهد شد ؟؟؟؟ و به همین نسبت همه اجناس گرانتر میشود و خریدار اصلی که همان کارگر است قدرت خرید ندارد . همه میدانیم که این دستمزدها کفاف زندگی حداقل کارگران را هم نمیدهد ولی قبول کنیم راه حل افزایش دستمزد نیست ، آیا کارفرما جهت پرداخت اضافه حقوق کارگر راه دیگری به جز افزایش قیمت محصول دارد که مطمئن باشید این افزایش بیشتر از افزایش حقوق میباشد .
ناشناس۳۷۶۴۸۲۴۱۳:۵۰:۵۰ ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
دستمزد حد اقلی در ایران بایدمطابق با نرخهای جهانی شود تقریبا حد اقل حقوق در کشور های دیگر حدود 3000 دلار آمریکاست که معادل 240 میلیون تومان میشود اگر کمتر از این پرداخت گردد علاوه بر ظلمی که به قشر مستضعف می شود، باعث عدم تحرک اقتصادی و تورم بیشتر می گردد. کنترل حقوق باعث عدم پویایی اقتصادی و رکود می گردد.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. ثابتی: نگذاشتیم رئيسی برجام را احیا کند !

  2. «هر چه زودتر کشورت را به ما بفروش» !

  3. همتی بالاخره کنار رفت اما ...

  4. ترامپ به در می گفت که دیوار بشنود!

  5. اتحادیه اروپا: ایران فورا به برجام بازگردد!

  6. پزشکیان مقابل قانون حجاب ایستاد:‌ نمی‌توانم آن را اجرا کنم/ اعلام دلیل مخالفت رئیس‌جمهور با قانون حجاب

  7. آمار رسمی مهاجرین افغانستانی در ایران اعلام شد/ حضور میلیونی افغانی‌های غیرمجاز

  8. نمایندگان به «همتی» اعتماد نکردند

  9. کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، حق ندارند درباره بقیه صحبت کنند/ با هر درصدی به مجلس رفته‌ام، وزیر را پایین کشیدم

  10.  از تحقیر و تمسخر زلنسکی تا اخراجش از کاخ سفید/زلنسکی: «آیا می‌توانم پاسخ بدهم؟»/ترامپ: «نه، تو خیلی حرف زدی!»

  11. عارف: بنزین برای دولت نیم دلار تمام می‌شود اما ۱۵۰۰ تومان می‌فروشیم

  12. پزشکیان را روی صندلی زلنسکی تداعی کنید! / انتقاد مرعشی از قیمت فعلی بنزین/ یک احتمال عجیب درباره آینده همتی

  13. این حکمرانی اقتصادی همه را دلال کرده است!

  14. پشت‌پرده جوسازی‌های جدید علیه ایران

  15. سوپر رادیکال‌ها به‌دنبال پاره‌کردن وفاق‌نامه!/ افزایش فشارها و احتمال تغییر استراتژی هسته ای ایران / رکوردزنی ظریف در استعفا

  16. معاون رئیس‌جمهور، تقصیرها را به گردن دولت قبل انداخت/ چرا ترکیه علیه ایران گستاخی می‌کند؟ /واکنش ابطحی به حواشی دیدار ترامپ و زلنسکی

  17. موج سواری جدید رجب!

  18. توضیحات ظریف درباره استعفایش از حضور در دولت

  19. واکنش ثابتی به استعفای ظریف/ هنوز چند مسئول دیگر با فرزندان دوتابعیتی در دولت حضور دارند

  20. ریزش دلار پس از عزل همتی توسط مجلس/ بوی تغییر به مشام می‌رسد؟

  21. تصمیم مسعود این است؟/ زمزمه‌هایی از استیضاح وزیر بعدی دولت/ تلاش نمایندگان برای ابلاغ قانون حجاب 

  22. میرسلیم: نباید بنزین را مفت بدهیم بسوزانند / نمی‌شود که قیمت همه چیز افزایش پیدا کند ولی دائما تو سر سوخت بزنیم

  23. تنها سیاستمداری که اجازه توهین یانکی‌های آمریکا به ایران و ایرانیان را نداد

  24. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: همتی، ژنرال بی‌ارزش کردن ارزش پول ملی/ اگر مسئولین ساده‌زیست باشند مردم حاضرند نان خشک هم بخورند/ دلمان به امنیت خوش بود که آن هم با زورگیری خدشه دار شد

  25. همتی: به خوبی بر اقتصاد کشور مسلط هستم/ تورم بالای ۴۰ درصد طی ۷ سال پی در پی، تأثیر زیادی بر معیشت مردم داشته است

آخرین عناوین