عملکرد موفق روتور توربین کلاس F تمام ایرانی در نخستین آزمایش

  4031113051

روتور توربین MGT-۷۵ به عنوان نخستین توربین کلاس F ایرانی پس از عملیات بالانس در دورهای پایین و بالا، با موفقیت "تست اوراسپید" شد.

عملکرد موفق روتور توربین کلاس F تمام ایرانی در نخستین آزمایش

به گزارش تسنیم، توربین‌های گازی کلاس F از جمله پیشرفته‌ترین توربین‌های گازی موجود در صنعت انرژی هستند که با توجه به ویژگی‌های خاص خود، برای تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی به‌کار می‌روند. این توربین‌ها در مقایسه با توربین‌های کلاس E از کارایی بالاتری برخوردارند و برای استفاده در شرایط سخت‌تر، راندمان بالاتر و ظرفیت‌های بیشتر طراحی شده‌اند.

توربین‌های گازی کلاس F که توسط شرکت‌هایی مانند GE و Siemens تولید می‌شوند، در بسیاری از نیروگاه‌های برق در سراسر جهان استفاده می‌شوند. این توربین‌ها به‌ویژه در بازارهایی که به دنبال افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها هستند، محبوبیت دارند. در کنار این دو تولیدکننده بزرگ و مطرح جهان، شرکت مپنا برای بومی‌سازی تکنولوژی ساخت توربین‌های گازی کلاس F ورود کرده و در آستانه بهره‌برداری از نخستین توربین گازی کلاس F تمام ایرانی هستیم.

اردیبهشت سال گذشته بود که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید، در بخشی از بازدیدی که از توانمندی‌های گروه مپنا داشت، از فرآیند ساخت توربین گازی MGT-75 دیدن کرد و در آن بازدید بود که برای نخستین بار، نوید رونمایی از توربین گازی پیشرفته کلاس F تمام ایرانی داده شد.

محمد اولیا، مدیرعامل گروه مپنا در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران اعلام کرده بود که تا پایان سال جاری این توربین تمام ایرانی به بهره‌برداری می‌رسد.

در همین راستا، در روزهای اخیر روتور توربین MGT-75 به عنوان نخستین توربین کلاس F ایرانی پس از عملیات بالانس در دورهای پایین و بالا، با موفقیت "تست اوراسپید" شد. انجام مراحل این تست در مجموعه تست و بالانس شرکت توگا که اخیرا به صورت داخلی بازسازی اساسی شده است، صورت گرفت.

روتور توربین MGT-75 با بهره‌مندی از سطح فناوری بالا در حوزه خنک‌کاری و ساخت پره‌های داغ و بهره‌مندی از طراحی سه بعدی آیرو دینامیکی پره‌ها در دو بخش کمپرسور و توربین و نیز استفاده از مسیر هوای خنک کاری داخلی روتور مبتنی بر نوآوری داخلی مپنا طراحی و ساخته شده است.

ظرفیت این توربین در سیکل ساده 222 مگاوات و در سیکل‌ترکیبی 330 مگاوات است. راندمان آن نیز در سیکل ساده 39.1 درصد است که در حالت ترکیبی به بیش از 59 درصد خواهد رسید. مهم‌ترین مزیت این راندمان بالا، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محیط‌زیست است.

در مسیر توسعه توربین MGT-75، فناوری‌ها و ابزارهای طراحی و تولید به صورت کاملا بومی و ایرانی ارتقا یافته است. توربین جدید کلاس F ساخت گروه مپنا، ضمن بهره‌مندی از شاخص‌های رقابتی عملکردی در تراز جهانی، امکان تامین نیاز تولید برق داخل کشور مبتنی بر فناوری‌های نوین را در کنار امکان حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی رقم می‌زند.

توربین MGT-75 قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی (گاز طبیعی یا گازوئیل) است. این ویژگی، در کاهش انتشار کربن ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی تأثیر فراوانی خواهد داشت.

علاوه بر توانایی استفاده از سوخت پاک‌تر هیدروژن، بکارگیری توربین MGT-75 باعث صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف گاز طبیعی و کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن می‌شود.

طراحی و توسعه توربین گاز MGT-75  به گونه‌ای است که این ماشین با حفظ قابلیت‌های ممتاز خود، یعنی انعطاف‌پذیری عملکرد و راندمان بالا می‌تواند در محدوده توانی 190 تا 220 مگاوات (در سیکل ساده) متناسب با نیاز عرضه شود.

توربین‌های MGT-75  را می‌توان جایگزین توربین‌های قدیمی‌تر مشغول به کار در نیروگاه‌های کشور کرد و به این ترتیب، برق را با اثر زیست‌محیطی کمتری برای صنایع و شهروندان تأمین کرد.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. ثابتی: نگذاشتیم رئيسی برجام را احیا کند !

  2. «هر چه زودتر کشورت را به ما بفروش» !

  3. همتی بالاخره کنار رفت اما ...

  4. ترامپ به در می گفت که دیوار بشنود!

  5. اتحادیه اروپا: ایران فورا به برجام بازگردد!

  6. پزشکیان مقابل قانون حجاب ایستاد:‌ نمی‌توانم آن را اجرا کنم/ اعلام دلیل مخالفت رئیس‌جمهور با قانون حجاب

  7. آمار رسمی مهاجرین افغانستانی در ایران اعلام شد/ حضور میلیونی افغانی‌های غیرمجاز

  8. نمایندگان به «همتی» اعتماد نکردند

  9. کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، حق ندارند درباره بقیه صحبت کنند/ با هر درصدی به مجلس رفته‌ام، وزیر را پایین کشیدم

  10.  از تحقیر و تمسخر زلنسکی تا اخراجش از کاخ سفید/زلنسکی: «آیا می‌توانم پاسخ بدهم؟»/ترامپ: «نه، تو خیلی حرف زدی!»

  11. عارف: بنزین برای دولت نیم دلار تمام می‌شود اما ۱۵۰۰ تومان می‌فروشیم

  12. پزشکیان را روی صندلی زلنسکی تداعی کنید! / انتقاد مرعشی از قیمت فعلی بنزین/ یک احتمال عجیب درباره آینده همتی

  13. این حکمرانی اقتصادی همه را دلال کرده است!

  14. پشت‌پرده جوسازی‌های جدید علیه ایران

  15. سوپر رادیکال‌ها به‌دنبال پاره‌کردن وفاق‌نامه!/ افزایش فشارها و احتمال تغییر استراتژی هسته ای ایران / رکوردزنی ظریف در استعفا

  16. معاون رئیس‌جمهور، تقصیرها را به گردن دولت قبل انداخت/ چرا ترکیه علیه ایران گستاخی می‌کند؟ /واکنش ابطحی به حواشی دیدار ترامپ و زلنسکی

  17. موج سواری جدید رجب!

  18. توضیحات ظریف درباره استعفایش از حضور در دولت

  19. واکنش ثابتی به استعفای ظریف/ هنوز چند مسئول دیگر با فرزندان دوتابعیتی در دولت حضور دارند

  20. ریزش دلار پس از عزل همتی توسط مجلس/ بوی تغییر به مشام می‌رسد؟

  21. تصمیم مسعود این است؟/ زمزمه‌هایی از استیضاح وزیر بعدی دولت/ تلاش نمایندگان برای ابلاغ قانون حجاب 

  22. میرسلیم: نباید بنزین را مفت بدهیم بسوزانند / نمی‌شود که قیمت همه چیز افزایش پیدا کند ولی دائما تو سر سوخت بزنیم

  23. تنها سیاستمداری که اجازه توهین یانکی‌های آمریکا به ایران و ایرانیان را نداد

  24. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: همتی، ژنرال بی‌ارزش کردن ارزش پول ملی/ اگر مسئولین ساده‌زیست باشند مردم حاضرند نان خشک هم بخورند/ دلمان به امنیت خوش بود که آن هم با زورگیری خدشه دار شد

  25. همتی: به خوبی بر اقتصاد کشور مسلط هستم/ تورم بالای ۴۰ درصد طی ۷ سال پی در پی، تأثیر زیادی بر معیشت مردم داشته است

آخرین عناوین