چمران: اگر در پایتخت تردد دارید باید از تهران معاینه فنی بگیرید

  4040124112 ۷ نظر، ۱۸ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: باید به سمتی برویم که کسانی که در تهران تردد دائمی دارند تنها از مراکز پایتخت معاینه فنی بگیرند.

چمران: اگر در پایتخت تردد دارید باید از تهران معاینه فنی بگیرید

به گزارش فارس: مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه علنی امروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص تردد خودروهای پلاک شهرستان و معاینه فنی آنها گفت: پلیس راهنمایی با هر کسی که معاینه فنی ندارد برخورد قانونی می‌کند.
وی به آلودگی هوا در تهران اشاره کرد و گفت: به دلیل این مشکل باید اجرای قوانین معاینه فنی سفت‌وسخت‌تر باشد.
چمران به موضوع معاینه فنی و تأثیر آن بر کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: با تنظیم وقت قبلی در سامانه معاینه فنی صف‌های طولانی یا از بین رفته یا بسیار کم شده است. 
به اعتقاد چمران، قانونی که در کشور قابل‌هضم نیست این است که متأسفانه معاینه فنی شهرهای اطراف تهران در حد تهران نیست اما برگه تأییدیه آنها قابل‌قبول است و افراد در شهرهای دور و نزدیک معاینه فنی می‌گیرند و در تهران تردد می‌کنند درحالی‌که اتومبیل آنها از شرایط خوبی برخوردار نیست پلیس خودروهای دودزا را چه معاینه فنی داشته باشند چه نه توقیف می‌کند ما به سمتی می‌رویم که کسانی که در تهران تردد دائمی دارند تنها از مراکز پایتخت معاینه فنی بگیرند.
وی ادامه داد: موضوع طرح ترافیک خودروهای دارای پلاک شهرستان در محدوده مرکزی شهر مطرح شد که با حواشی هم همراه بود. این موضوع در کش‌وقوس هیئت حل اختلاف قرار گرفته و ما توضیح می‌دهیم که برداشت نامناسب شده است.
رئیس شورای شهر تهران در خصوص دوربین‌های شهر تهران گفت: بسیاری از دوربین‌ها تعمیر و تعویض شده‌اند، ولی اصرار ما این است که از دوربین‌ها استفاده بیشتری شود.
وی در خصوص درآمدهای شهرداری تهران گفت: در روزهای آخر اسفند میزان درآمد شهرداری دوبرابر ماه قبل است.
ارائه گزارش از درکه
همچنین ناصر امانی در جلسه امروز  با اشاره به وضعیت محله درکه، اظهار کرد: بنده مشکلات این محله را در سال ۱۴۰۲ اعلام کردم و دیگر اعضا نیز از این محله بازدید کردند و مشکلات آن را پیگیری می کنند.
وی افزود: محله درکه مقصد تفریحی و گردشگری است اما مشکلات زیرساختی دارد که یکی از مهمترین آنها، شبکه معابر است و باعث شده مشکلات ترافیکی ایجاد کند. از سویی دیگر با کسری پارکینگ مواجه هستیم که عمدتاً این مشکلات با شبکه معابر مرتبط است.
امانی با بیان اینکه شهرداری خوشبختانه در چهار سال گذشته در برخی محلاتی که با بن بست توسعه ای مواجه شده بودند، طرح های موضعی را بازنگری کرد، یادآور شد: طرح اسلام آباد ابلاغ شد و شهرداری طرح محله درکه را با تهیه پیوست ترافیکی در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسانده اما از نیمه دوم سال قبل که به کمیسیون رفته، ابلاغ آن با تأخیر مواجه است.
وی ادامه داد: گویا دو نفر از معاونین وزرا زیر امضای خود نوشته اند که باید طرح به شورای عالی معماری و شهرسازی برود؛ با اینکه طرح موضعی باید در کمیسیون ماده پنج تصویب شود. این از اختیارات کمیسیون ماده پنج است و نیازی به مصوبه شورای عالی ندارد. خواهش بنده این است که شهرداری این طرح را همچون سایر طرح های موضعی ابلاغ کند تا در این دوره اجرایی شود.
امانی با بیان اینکه ملکی در ورودی میدان درکه وجود دارد که اگر تملک و تخریب شود، گره ترافیکی ورودی میدان را باز می کند، گفت: شهرداری نیز پیگیری و با مالک توافق کرد اما در پیچ و خم اداری بین معاونت مالی، خزانه داری و سازمان املاک باقی مانده است. ما ۲ هزار میلیارد تومان برای تملک چنین املاکی جهت رفع گره های ترافیکی تصویب کردیم.
در ادامه حبیب کاشانی تهران با بیان اینکه مرحوم فرامرز ظلی در قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد، اظهار کرد: بنده سعی داشتم در مراسم ختم این مرحوم توضیحاتی را در مورد خاکسپاری ایشان بدهم اما فرصتی ایجاد نشد.
وی افزود: جواز دفن را یا بیمارستان و یا پزشک حاضر بر بالین فرد فوتی صادر می کند. مرحوم ظلی ۱۲ فروردین ماه جان خود را از دست داد و با مشورت خانواده قرار شد که پس از تعطیلات، خاکسپاری انجام شود. روز شنبه بعد از تعطیلات عید با بنده تماس گرفتند و گفتند که چون آیین نامه برای دفن مشاهیر در قطعه نام آوران وجود دارد، مدارک تحویل داده شود.
کاشانی با بیان اینکه مدارک یکشنبه به شورا ارائه شد و در روز یکشنبه موافقت شورا را اعلام کردیم، گفت: اینکه بگوییم شورا باعث شده که متوفی پنج روز روی زمین بماند، درست نبوده و دوستان می توانند شهادت بدهند.
وی تأکید کرد: آقای دادکان گلایه های تندی در این خصوص داشت. ما احساس کردیم که عده ای اخبار را به صورت ناقص به ایشان اعلام می کنند. چون ایشان استاد بنده بوده بنده حتی حق اعتراض به این موضوع را نیز ندارم اما به هیچ عنوان چنین نبوده است.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدیران ورزشی از دوره اول در شورا حضور داشتند، تصریح کرد: جمله آقای دادکان به حدی عام است که همه را مورد اتهام قرار می دهد. اگر دوستان آقای دادکان مدارکی دارند که کسی چیزی را به ناحق به دست آورده، باید به قوه قضاییه اطلاع دهد. اینکه آقای چمران مجوزهای میلیاردی به برخی داده، درست نیست. اگر مستندی وجود دارد باید به مراجع قضایی معرفی شوند، نه اینکه به همه افراد اتهام زده شود.
وی افزود: کسانی که این موضوع را می خوانند، تصور می کنند که آقای چمران در شورا رشوه می گیرد و مجوز می دهد، در حالی که چیزی جز تهمت نیست. ما هم مخالف رانت هستیم و اگر کسی اطلاعاتی دارد می تواند به مراجع قضایی اطلاع دهد که با او برخورد شود.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در ادامه با بیان اینکه ما به همه اساتید دانشگاه و ورزشکاران ارادت داریم، اظهار کرد: مسئله خاکسپاری مشاهیری که وفات کردند، بدین ترتیب است که به محض اینکه نامه آنها ارسال شده و یا حتی گاهی اوقات در روزهای تعطیل تلفنی در خصوص این موضوع اطلاع داده اند و عناوین آنها را تأیید کردند، انجام شده و مدارک تمام این افراد در بایگانی شورا موجود است.
وی افزود: در این چند روز تعطیل خاکسپاری را به تعویق انداختند که مردم حضور داشته باشند اما موضوع را به گردن بنده انداختند. آقای استاد از اینکه موضوع را به گردن بنده انداختید، چه سودی می برید؟ گره زدن این موضوع به رانت و مجوز درست نیست. شورا مجوزی نمی دهد و مجوزها برای کارهای اجرایی است. اگر هم مجوز خلاف قانون صادر شده، اطلاع دهند.
چمران گفت: بنده مجدداً آیین نامه دفن مشاهیر در قطعه نام آوران را به وزارت علوم، وزارت ورزش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال و خواهش کردم که افراد را با شرایط ویژه درج شده آیین نامه معرفی کنند. حد و مرز این قطعه مشخص است و افراد بر اساس قانون در این قطعه دفن می شوند. در مواردی حتی برخورد نرم تری داشتیم که افراد بیشتری در این قطعه دفن شوند. همکاری صمیمانه ای در این مسیر صورت می گیرد و قبل از دریافت نامه، دستور اجرا صادر می شود و اینکه آقایی چنین گلایه می کند، بی انصافی مطلق است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۵۱۳۱۰۱۶:۴۴:۴۰ ۱۴۰۴/۱/۲۴
جناب چمران، اگه همه شورای شهرها اینطور بیندیشن که یه نفر برای تردد در یکسال باید 100 تا مثلا معاینه فنی بگیره
ناشناس۳۸۵۱۴۰۶۱۸:۱۰:۱۵ ۱۴۰۴/۱/۲۴
آقای چمران! چطوره برای ورود به تهران ویزا بگیرند!
ناشناس۳۸۵۱۴۴۹۱۸:۴۱:۵۳ ۱۴۰۴/۱/۲۴
خودروهای فرسوده و عیر ایمن در قبال زلزله پیش رو قابلیت عبور از ‌ معاینه فنی را ندارند
ناشناس۳۸۵۱۴۶۶۱۸:۵۳:۴۱ ۱۴۰۴/۱/۲۴
معاینه فنی شهرهای اطراف تهران در حد تهران نیست؟!
ناشناس۳۸۵۱۴۷۶۱۹:۰۶:۳۱ ۱۴۰۴/۱/۲۴
تهران، به عنوان یکی از کلانشهرهای پرجمعیت جهان، در معرض خطر جدی زلزله قرار دارد. عوامل متعددی این خطر را تشدید میکنند در زیر برخی از این چالشها و راهکارهای احتمالی ارائه میشود: ۱. خیابانهای باریک و تراکم جمعیت - مشکل: بسیاری از محله های قدیمی تهران (مانند بازار، عودلاجان، و برخی مناطق جنوبی) دارای خیابانهای تنگ و نامناسب برای عبور خودروهای امدادی مانند آمبولانس و ماشینهای آتشنشانی هستند. در صورت وقوع زلزله، ریزش ساختمانها ممکن است راههای دسترسی را مسدود کند و عملیات نجات را مختل سازد. - راهکار: - نوسازی بافتهای فرسوده با اولویت بازسازی معابر اصلی. - ایجاد مسیرهای اضطراری و تقویت سیستم حمل ونقل هوایی (مانند هلیکوپترهای امدادی). ۲. زیرساختهای فرسوده و ساختمانهای ناامن - مشکل: درصد بالایی از ساختمانهای تهران (به ویژه در مناطق قدیمی) فاقد استانداردهای مقاوم سازی در برابر زلزله هستند. سیستمهای برق، گاز، و آب نیز ممکن است در اثر زلزله آسیب ببینند و بحرانهای ثانویه مانند آتش سوزی یا نشت گاز ایجاد کنند. - راهکار: - اجرای سریع طرحهای مقاومسازی ساختمانها و پلها با استفاده از فناوریهای نوین. - نظارت دقیق بر اجرای قوانین ساخت وساز و ممنوعیت صدور پروانه برای ساختمانهای غیراستاندارد. ۳. آتش نشانیهای فرسوده و کمبود امکانات - مشکل: بسیاری از ایستگاه های آتشنشانی تهران تجهیزات قدیمی دارند و در مناطق پرخطر (مانند نزدیکی گسلها) تمرکز کمتری دارند. همچنین، آموزش تخصصی برای مقابله با بحرانهای پس از زلزله (مانند آتش سوزیهای گسترده) ممکن است کافی نباشد. - راهکار: - نوسازی ناوگان آتشنشانی و تجهیز آنها به ابزارهای پیشرفته (مانند پهپادهای اطفای حریق). - ایجاد ایستگاههای موقت امدادی در نقاط استراتژیک شهر. ۴. پدیده فرونشست زمین - مشکل: برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی باعث فرونشست سالانه ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتری در برخی مناطق تهران (مانند دشتهای جنوب غربی) شده است. این پدیده، مقاومت خاک را کاهش میدهد و احتمال تخریب ساختمانها در زلزله را افزایش میدهد. - راهکار: - مدیریت منابع آب با بازچرخانی آب و کاهش برداشت از چاههای غیرمجاز. - محدودیت ساخت وساز در مناطق فرونشست کرده و تقویت پی سازی ساختمانها در این نواحی. ۵. راهکارهای کلی برای کاهش خطر - آموزش عمومی: برگزاری دوره های آموزش همگانی برای واکنش به زلزله (مانند پناه گیری و خروج اضطراری). - سیستم هشدار سریع: توسعه شبکه های لرزهنگاری برای ارسال هشدار چندثانیهای پیش از وقوع زلزله. - هماهنگی بین سازمانی: ایجاد مرکز فرماندهی یکپارچه برای مدیریت بحران با مشارکت سازمانهای آتشنشانی، هلال احمر، و نیروهای نظامی. تهران با تلفیقی از خطرات طبیعی و انسانی روبهروست که نیازمند برنامه ریزی بلندمدت و سرمایه گذاری کلان است. بدون اقدام فوری، وقوع زلزله شدید میتواند به فاجعه انسانی و اقتصادی منجر شود. همکاری دولت، شهرداری، و جامعه مدنی برای تبدیل تهران به شهری تاب آور ضروری است.
ناشناس۳۸۵۱۴۸۱۱۹:۱۴:۱۴ ۱۴۰۴/۱/۲۴
اثر فرونشست زمین بر زمين لرزه های تهران و منطقی بودن تغییر پایتخت را میتوان از دو منظر علمی و عملی بررسی کرد: ۱. رابطه فرونشست زمین و زلزله: - علت فرونشست در تهران: فرونشست زمین در تهران عمدتاً ناشی از برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی، خشکسالی، و توسعه شهری است. این پدیده به ویژه در دشتهای جنوبی تهران (مانند ورامین و شهریار) با نرخ سالانه تا ۳۶ سانتیمتر ثبت شده است. - تأثیر بر لرزه خیزی: - فرونشست مستقیماً باعث زلزله نمیشود، چرا که زمین لرزه ها نتیجه آزادسازی انرژیِ گسلهای فعال هستند. - با این حال، فرونشست ممکن است با تغییر توزیع تنش در پوسته زمین، به طور غیرمستقیم بر فعالیت گسلها تأثیر بگذارد. برای مثال، کاهش حجم لایه های زیرسطحی میتواند تنشهای افقی را در امتداد گسلها افزایش دهد و احتمال رخداد زلزله را تسریع کند. - پژوهشها نشان میدهند این اثرات در مقایسه با تنشهای تکتونیکی طبیعی (حرکت صفحات زمین ساختی) ناچیز است، اما در مناطق با گسلهای فعالِ نزدیک به سطح (مانند گسل شمال تهران و گسل ری) ممکن است خطر را تشدید کند. ۲. تغییر پایتخت: منطقی یا نه؟ - ریسکهای فعلی تهران: - تهران روی چندین گسل فعال (شمال تهران، مشا، ری) قرار دارد و احتمال زلزلهای با بزرگای ۷+ ریشتر وجود دارد. - تراکم جمعیت (بالغ بر ۱۳ میلیون نفر)، ساخت وسازهای غیراستاندارد، و فرونشست گسترده، آسیب پذیری شهر را بهشدت افزایش داده است. - مزایای تغییر پایتخت: - کاهش خطر تلفات انسانی و اقتصادی در صورت وقوع زلزله. - توزیع نامتمرکز جمعیت و فعالیتهای اداری-اقتصادی. - نمونه های جهانی: اندونزی (انتقال از جاکارتا به نوسانتارا) و برزیل (انتقال به برازیلیا) به دلایل مشابه. - چالشهای تغییر پایتخت: - هزینه اقتصادی: انتقال وزارتخانه ها، زیرساختها، و جابه جایی نیروی کار به شهری جدید ممکن است صدها میلیارد دلار هزینه داشته باشد. - زمان: این فرآیند حداقل ۲۰-۳۰ سال زمان میبرد. - تأثیر اجتماعی: مقاومت ساکنان تهران و مشکلات هویتی. - عدم حذف خطر: حتی با انتقال پایتخت، تهران همچنان پرجمعیت و آسیب پذیر باقی میماند. ۳. راهکارهای جایگزین: - مدیریت منابع آب: جلوگیری از برداشت غیرمجاز چاهها و احیای آبخوانها برای کاهش فرونشست. - تقویت استانداردهای ساختمانی: مقاوم سازی سازه ها مطابق با آییننامه های زلزله (مانند استاندارد ۲۸۰۰). - آمادگی برای بحران: ایجاد سیستم هشدار سریع، آموزش شهروندان، و توسعه شبکه های امدادی. - توسعه چندمرکزی: تمرکززدایی از تهران با تقویت شهرهای دیگر (مثل اصفهان، شیراز، یا تبریز) به عنوان قطبهای اقتصادی-اداری تغییر پایتخت به دلیل هزینه و پیچیدگیهای عملی، در کوتاه مدت راه حلی واقعبینانه نیست. اما در بلندمدت، اگر تهران نتواند بر چالشهای زیست محیطی و امنیتی غلبه کند، انتقال پایتخت به منطقه ای با خطر لرزهای کمتر (مثل نواحی شمال شرق ایران) ممکن است اجتناب ناپذیر شود. در حال حاضر، ترکیبی از کاهش فرونشست (از طریق مدیریت آب)، مقاومسازی شهری، و تمرکززدایی اداری منطقیترین راهکارها به شمار میروند.
ک۱۴۰۴۳۸۵۱۴۹۵۱۹:۲۳:۴۸ ۱۴۰۴/۱/۲۴
سوءمدیریت در حوزه های مختلف شهری، زیست محیطی و ساخت وساز، یکی از عوامل اصلی افزایش خطرپذیری تهران در برابر زلزله است. این مسئله از طریق مکانیسمهای زیر، خسارات احتمالی زمین لرزه را تشدید میکند: ۱. توسعه شهری غیراصولی و ساخت وساز در حریم گسلها: - ساختوساز در مناطق پرخطر: بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی در تهران روی یا نزدیک گسلهای فعال (مثل گسل شمال تهران، گسل ری، و گسل مشا) ساخته شده اند. این در حالی است که طبق قانون، ساخت وساز در حریم ۱۵۰ تا ۵۰۰ متری گسلها ممنوع است، اما نظارت ضعیف و فساد اداری اجازه اجرای این قانون را نمیدهد. - تراکم جمعیت بالا: تمرکز ۱۳ میلیون نفر در محدودهای با ریسک لرزهای بسیار بالا، ناشی از برنامه ریزی نامتوازن و عدم توسعه شهرهای اقماری است. ۲. عدم رعایت استانداردهای مقاومسازی: - ساختمانهای غیرمقاوم: حدود ۶۰٪ از ساختمانهای تهران (به ویژه در مناطق جنوبی و بافتهای فرسوده) فاقد اسکلت فلزی یا بتنی مناسب هستند و از مصالح بی کیفیت استفاده شده است. - تخلفات گسترده در ساخت وساز: ساخت طبقات غیرمجاز، کاهش ضخامت ستونها، و نادیده گرفتن آییننامه ۲۸۰۰ زلزله به دلیل نظارت ناکافی شهرداریها. - سکونتگاههای غیررسمی: حاشیه نشینی در دامنه های کوهستانی و مناطق گسلی (مثل اسلام شهر) که فاقد کمترین استانداردهای ایمنی هستند. ۳. مدیریت نادرست منابع آب و تشدید فرونشست: - برداشت بیرویه آبهای زیرزمینی: وجود بیش از ۳۲ هزار چاه غیرمجاز در استان تهران و کاهش سالانه ۲ متری سطح آبهای زیرزمینی، باعث فرونشست زمین تا ۳۶ سانتیمتر در سال در برخی مناطق شده است. - تأثیر فرونشست بر آسیب پذیری سازهها: ترک خوردگی ساختمانها، شکستن لوله های گاز و آب، و کاهش پایداری خاک، همگی اثرات زلزله را تشدید میکنند. ۴. ضعف در زیرساختهای حیاتی: - شبکه های گاز و برق فرسوده: نشت گاز ناشی از لوله های قدیمی میتواند پس از زلزله به آتش سوزیهای گسترده منجر شود (مشابه فاجعه کوبه ژاپن در ۱۹۹۵). - بیمارستانها و مراکز امدادی ناامن: تنها ۱۰٪ از بیمارستانهای تهران مقاوم در برابر زلزله های شدید هستند. - شبکه حمل ونقل شکننده: احتمال مسدود شدن آزادراهها و پلهای تقویت نشده (مانند بزرگراه نواب) پس از زلزله. ۵. کمبود آمادگی عمومی و سیستم هشدار سریع: - نبود آموزش همگانی: کمتر از ۲۰٪ شهروندان تهرانی با اصول پناه گیری و تخلیه اضطراری آشنا هستند. - عدم وجود سیستم هشدار پیشرفته: تهران فاقد سامانه هشدار سریع زلزله (مثل سیستمهای موجود در ژاپن یا مکزیک) است که بتواند حتی ۱۰-۲۰ ثانیه پیش از وقوع زلزله هشدار دهد. ۶. **فساد اداری و بی توجهی به هشدارهای علمی: - صدور مجوزهای غیرقانونی:برخی موارد رشوه گیری در اعطای مجوزها و نظارت مهندسی برای نادیده گرفتن حریم گسلها یا استانداردهای ساختمانی - انکار خطر توسط مسئولان: علیرغم هشدارهای مکرر پژوهشگاه بین المللی زلزله و دانشگاه تهران درباره احتمال وقوع زلزله ای بالای ۷ ریشتر، بودجه مقاوذمسازی و پیشگیری به طور سیستماتیک کمذاهمیت شمرده میشود. پیامدهای سوءمدیریت: - بر اساس مطالعات دانشگاه تهران، وقوع زلزله ای مشابه زلزله ۱۸۳۰ میلادی تهران (بزرگای ~۷.۲ ریشتر) میتواند تا ۱.۶ میلیون کشته و ۴ میلیون مجروح بر جای بگذارد. - خسارات اقتصادی پیش بینی شده از ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر میرود که معادل نیمی از تولید ناخالص داخلی ایران است. راهکارهای کاهش اثرات سوءمدیریت: ۱. اجرای بدون مصالحه قانون حریم گسلها و تخریب ساخت وسازهای غیرمجاز. ۲. تقویت نظارت بر ساخت وسازها و مجازات مهندسان ناظر متخلف. ۳. توقف برداشت غیرمجاز آبهای زیرزمینی و احیای آبخوانها. ۴. آموزش اجباری مدیریت بحران در مدارس، ادارات، و رسانه ها. ۵. تأمین بودجه اضطراری برای مقاوم سازی بیمارستانها، پلها، و مراکز حیاتی. ۶. اتکا به علوم داده و هوش مصنوعی برای پیش بینی دقیقتر آسیبپذیری مناطق. سوءمدیریت، تهران را به یک «بمب ساعتی لرزه ای» تبدیل کرده است. بدون اصلاح ساختارهای حکمرانی، شفافیت، و سرمایه گذاری در زیرساختها، هرگونه زلزله بزرگ به فاجعهذای انسانی-اقتصادی با ابعاد بیسابقه منجر خواهد شد.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

آخرین عناوین