کد مطلب: 241822
تغییر مدل آلودگی هوای تهران
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۷
مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به طوفان اخیر تهران گفت: بافت خاک در استان تهران تخریب شده و بر همین اساس با هر وزش بادی، خاک حرکت کرده و باعث آلودگی شدید هوا میشود.
به گزارش ایسنا، محمد هادی حیدرزاده در جلسه کارگروه بررسی آلودگی محیط زیست و مخاطرات زیست محیطی پایتخت با بیان اینکه این کارگروه بسیاری از مصوبات هیات وزیران را پیگیری کرده و به صورت ماهانه جلساتی تشکیل میدادند که نتایج بسیار خوبی در زمینه کمک به کاهش آلودگی هوای تهران داشته است، افزود: در بحث سوخت و خودرو در شهر تهران تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.
وی با بیان اینکه از خرداد امسال همه خودروسازان باید تولیدات خود را مطابق با استاندارد یورو ۴ به بازار عرضه کنند که آنها نیز به وعده خود عمل کردند، افزود: در بحث سوخت نیز کارگروههای استانی تشکیل شده و داشتن استاندارد یورو ۴ خودروها نیز از سوی آنان برای توزیع در استانها پیگیری شده و بر همین اساس در حال حاضر اراک و تهران به طور کامل دارای جایگاه سوخت استاندارد یورو ۴ هستند و در شهر تبریز نیز از اول مهرماه این سوخت توزیع خواهد شد.
حیدرزاده تصریح کرد: موتورسازان نیز برای مهلتی که گرفته بودند هنوز درخواست تمدید نکردند و اکنون در تولید موتور استاندارد یورو ۴ مشکلی نداریم.
مدیر محیط زیست استان تهران با بیان اینکه مدل آلودگی هوای تهران تغییر یافته است، افزود: گرد و غبار اکنون بش از سوخت در آلودگی تهران نقش دارد چرا که تهران به شهری بیابانی تبدیل شده است و بر همین اساس مصوباتی برای ایجاد فضای سبز در حاشیه شهر پیشبینی شده است.
وی با اشاره به کمبود بارش در ماههای آینده شهر تهران اظهار کرد: تنها ۲ روز بارانی تا آبان ماه خواهیم داشت و جدای از تامین منابع آب، این کاهش بارندگی میتواند در آلایندگی هوای شهر تاثیر زیادی داشته باشد چرا که زمینهای خشک، خود منشاء و کانون گرد و غبار هستند و در صورتی که باران نبارد خاک این زمینها تثبیت نمیشود. حیدرزاده طوفان اخیری که در تهران آمد را بسیار مخرب دانست و گفت: بر اثر این طوفان عظیم، بافت خاک در استان تهران تخریب شد و بر همین اساس با کوچکترین وزشی خاک حرکت کرده و باعث آلودگی شدید هوا میشود.
وی با بیان اینکه آلودگی هوا در کشور و در شهر تهران جاری خواهد بود اما افزایش کیفیت سوخت نقش موثری در کاهش آلودگی هوا داشته است، افزود: این در حالی است که انکار نمیکنیم منابع آلایندهای مانند صنایع و خودروها که همان منابع متحرک میشوند و به خصوص معاینه فنی که هنوز نتوانستهایم مدت آن را از ۵ سال کمتر کنیم از منابع آلایندگی هوای تهران هستند.
متحیر
۱۳۹۳-۰۶-۲۵ ۱۸:۵۴:۰۲
جناب آقای حیدر زاده
چند سوال از شما دارم:
1- آیا بافت خاک در طول یکسال اخیر که جنابعالی به سارمان محیط زیست آمده اید، تخریب شده یا قبلا هم که در شهرداری تهران تشریف داشتید و منتقد سازمان محیط زیست بودید، هم تخریب شده بود؟ قطعا استحضار دارید که این فرایند نمی تواند 1 ساله بوده باشد بنابراین چرا قبلا هیچ صحبتی از آن نمی کردید و همه آلودگی هوا را به سوخت بی کیفیت نسبت میدادید؟
2- قبلا می فرمودید هوای تهران را باد مدیریت میکند و اگر باد نباشد آلاینده ها متمرکز می شوند . اکنون می فرمایید باد عامل بروز گرد و غبار است . چگونه است که سال گذشته باد ناجی مردم در مقابل آلودگی بود و با گذشت تنها یکسال به متهم شماره 2 آلودگی هوا تبدیل شده است؟ ( اگر متهم شماره 1 را خاک فرض کنیم که فرسایش یافته).
3- آیا هیچ فکر کرده اید که با شروع فصل سرما و بروز پدیده وارونگی و سکون آلاینده ها در شهر تهران ، دوباره باید دست به دامان باد شوید؟ نکند از هم اکنون زمینه سازی میکنید که پدیده وارونگی در فصل پاییز را نیز به کلی تکذیب و همه قصور را به گردن خود طبیعت (باد و خاک ) بیاندازید؟ (2378619) (alef-10)
در دورانهاي گذشته براي تثبيت خاک اقدام به کاشت گياهان مرتعي مثل اتريپلکس و همينطور کاشت درختان مقاوم به کم آبي مثل درخت گز و تاق و يا درختان مقاوم بومي ميکردند که بسيارهم نتيجه مثبتي داشت (2379054) (alef-10)