نظر منتشر شده
۲۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 101149
آگهی نایک، بیانگر کدام ارزش ابرشرکت های تبلیغاتی آمریکاست؟
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۵۰
الن گودمن



در آستانه بازي‌هاي المپيک، شرکت نايک براي تبليغ کفش‌هاي ورزشي خود، يک آگهي هراس‌آور و سرشار از خشونت را براي پخش در چند شبکه تلويزيوني آماده نمود. با پخش اين تبليغ که به گفته مديران نايک، ايده‌اي طنزآميز در فراسوي آن دارد، بسياري از مخاطبان خواستار قطع نمايش آن شدند. البته مديران نايک هم بدون عذرخواهي از بينندگان، پخش آن را به چند شبکه ديگر منتقل نمودند. نويسنده با اشاره به بمباران تبليغاتي اذهان مصرف‌کنندگان به ويژه کودکان با انواع پيام‌هاي تبليغاتي و تلاش براي حداکثر اثرگذاري با هر وسيله‌اي، معتقد است که چنين اقداماتي، پرده از ماهيت سياست‌هاي تجاري غيراخلاقي و سودمحور ابرشرکت‌هاي صنعتي در سراسر دنيا برمي‌دارند.



من شرمنده‌ام که نمي‌توانم با درک سياست‌هاي بازاريابي تهاجمي شرکت نايک (Nike)، از حس طنز خود بهره گيرم. چرا که در آخرين آگهي تلويزيوني آنها که در آستانه بازي‌هاي المپيک در رسانه‌هاي ما به تصوير کشيده مي‌شود، مديران نايک افرادي را که پيام اين آگهي تبليغاتي را درک نمي‌کنند، مورد استهزاء قرار مي‌دهند. خب، اجازه دهيد که اين تيزر تبليغاتي را مرور کنيم: در هنگام پخش مراسم افتتاحيه و در فاصله زماني ميان بازي‌هاي شنا و ژيمناستيک، شبکه «ان.بي.سي»(NBC) با قطع برنامه‌ها، زني را نشان مي‌دهد که در رختکن حمامي دور افتاده قرار دارد. او در حالي که براي دوش گرفتن آماده مي‌شود، ناگهان تصوير يک مرد تنومند که يک کلاه ماسک‌دار‌ هاکي را بر سر دارد و يک اره برقي زنجيري در دست گرفته، در آينه مقابلش در رختکن حمام ظاهر مي‌شود. سپس آن مرد، زن باريک اندام را در ميان درختان جنگل تعقيب مي‌کند. (شما هنوز هم در حال خنديدن هستيد؟) سي ثانيه بعد، اين زن يعني دونده سرشناس المپيک سوزي فاور‌هاميلتون با ظاهري برازنده و شادمان در حالي مشاهده مي‌شود که جاي جاي بدنش، با بريدگي و خونريزي روبه‌روست. نتيجه اخلاقي اين تبليغ چيست؟ «چرا ورزش؟ زيرا شما مي‌توانيد عمر طولاني‌تري داشته باشيد.»



البته هم اينک هم من مي‌توانم تصور کنم که گروه‌هاي خلاق و ايده‌پرداز شرکت‌هاي تبليغاتي خيابان مديسون [خياباني در شهر نيويورک که دفاتر اکثر شرکت‌هاي تبليغاتي بزرگ ايالات متحده در آن قرار دارد. مترجم] دور يک ميز نشسته و براي اين تبليغ دست زده و هورا مي‌کشند. «يک تبليغ مطابق مد»، «پست مدرن»، «غيرقابل پيش‌بيني» و «طعنه‌آميز» و احتمالاً اکثر آنها به اين آگهي امتياز کامل يعني 5 ستاره را خواهند داد.



کساني که نظري متفاوت با اين افراد دارند، تنها مي‌توانند اين تبليغ به اصطلاح پست مدرن را «وحشت‌آميز» بخوانند. البته به دنبال اعتراضات گسترده نسبت به اين تبليغ، شبکه NBC مجبور شد که آن را از تبليغات خود و همچنين دو شبکه زير مجموعه‌اش يعني MSNBC و CNBC حذف کند. از سوي ديگر، شرکت نايک تصميم گرفت که به دنبال اين اقدام، پخش تبليغ خود را به شبکه ESPN واگذار نمايد.



البته مسئولان نايک حاضر به عقب‌نشيني از موضعشان در دفاع از اين تبليغ هراس‌آور نشدند. به علاوه، در پايگاه اينترنتي اين شرکت، از قول معاون مديرعامل خود آقاي مايک ويلسکي چنين نوشتند: «راهبرد ما، احترام به انديشه و نظرات مشتريانمان است... چرا که مي‌دانيم آنها به مفهوم طنزآميز اين تبليغ پي‌برده‌اند.»



من به عنوان کسي که پيام اين طنز را درک ننموده، خوشحال مي‌شوم که براي آقاي مايک توضيح دهم که چرا نمايش يک تبليغ آغشته به خون و جراحت، همانند فرو کردن يک چنگال در چشمان بينندگان بازي‌هاي المپيک است. چگونه مي‌توان ادعا کرد، اين تبليغ که در آن وحشت يک زن به تصوير کشيده شده است، براي تفريح و لذت بردن مخاطبان ساخته شده است؟ البته من هم  شخصا، نظير بسياري ديگر از علاقمندان به مشاهده بازي‌هاي المپيک، نتوانستم با مشاهده آن لبخند بزنم. بايد در اين ميان به شکاف عميق موجود ميان سازندگان چنين تبليغاتي و مخاطبانشان اشاره نمود. همان‌طور که يکي از مخاطبان نشريه در ايميل خود به من، چنين پرسيده بود: «شرکت نايک در مورد ساخت اين تبليغ چه تفکري داشته است؟» اين عدم ارتباط، در کانون ارائه تبليغات خشونت‌آميز به کودکان مي‌باشد، موضوعي که توجه ما را به خود مشغول نموده است؛ اما خشونت تنها محصول فاسد و ناسالمي نيست که در اين ميان تبليغ شده است.



مثلاً در ماه جاري، مسئولان اعطاي جايزه مرمر طلايي که به بهترين تبليغ ساخته شده براي کودکان اهدا مي‌گردد، اعلام نمودند که ملاک ارزيابي آنها، خلاقيت به کار گرفته شده و نه ارزش کالاها و يا اصول اخلاقي‌اي است که مديران شرکت‌ها در کسب و کار تجاري خود به آن توجه نموده‌اند. آنان تنها به دنبال ستايش کارهايي هستند که مطابق مد روز باشد. برندگان اين جايزه بين‌المللي چه کساني بودند؟ شرکت توليد مواد غذايي هله هوله «هوستس تويينکيس» و رستوران‌هاي زنجيره‌اي «مک دونالدز». همچنين هيأت داوران از ارائه اسباب بازي‌هاي متنوع شرکت رستوران‌هاي زنجيره‌اي «هپي ميل» هم تقدير نمودند، چرا که اين اسباب‌بازي‌ها يکي از دلايل افزايش فروش محصولات اين شرکت و حضور خانواده‌ها در اين رستوران‌ها بوده است.



البته اگر هنوز هم شما مايل به شنيدن دلايل بيشتري در مورد فقدان رابطه ميان تجارت امروز و اخلاق بازاريابي هستيد. به گزارش «اداره حساب‌هاي دولتي ايالات متحده توجه کنيد که در آن از تبديل مدارس به يکي از کانون‌هاي توجه بازاريابان و تبليغاتچي‌ها، ابراز نگراني شده است. منظور ما تنها وجود شبکه (School One) در مدارس و يا اينترنت (Zap Me) در رايانه‌هاي مدارس نيست. بلکه ما به وجود تبليغات خوش آب و رنگ پپسي در سالن‌هاي مدرسه و يا تبليغ محصولات شرکت «کليرول» بر روي جلد کتاب‌هاي دانش‌آموزان معترضيم. آلکس مولنار از اعضاي مرکز مطالعات مربوط به تجاري‌سازي آموزش مي‌گويد: «در آغاز هر سال تحصيلي ما شاهد نمايش يک فيلم تبليغاتي مخرب با همه ترفندها و حقه‌ها و کلک‌هاي آن، با هدف گول زدن بچه‌ها به خريد کالاهايي عموماً مضر و بي‌فايده هستيم.»



در مجموع، مبلغ پرداخت شده جهت بازاريابي مستقيم کالاهاي ويژه کودکان در 7 سال اخير دو برابر شده و به 12 ميليارد دلار بالغ گرديده است. مونلار توضيح مي‌دهد که اين تبليغات همانند طوفان‌هاي اقيانوسي بر همه‌چيز تأثير مي‌گذارد و همه را ويران مي‌کند. فراموش نکنيم که اين پيام‌هاي تبليغاتي، شخصيت کودکانمان را شکل مي‌دهند.»



البته دوستان پست مدرن و طنزپرداز ما در شرکت نايک، در تبليغات خود تنها کودکان را هدف قرار نمي‌دهند، بلکه نوجوانان نيز بخش مهمي از بازار آنان را تشکيل مي‌دهند. فراموش نکنيم، همان‌طور که آقاي مولنار مي‌گويد، ما براي نظارت بر فرهنگ و کسب و کار حاکم بر شرکت‌هاي تبليغاتي خيابان مديسون، نيازمند يک وزارتخانه مستقل هستيم؛ چرا که بايد سازماني مسئول تعيين خط مشي‌هاي مربوط به فروش ترس و وحشت باشد. به ياد بياوريد که معاون مديرعامل شرکت نايک چنين گفته است: «راهبرد ما، احترام به انديشه و نظرات مشتريانمان است.» اين جمله تا چه حد مضحک و توخالي و پوچ به نظر مي‌رسد.

 

منبع: www.twincities.com

به نقل از: ماهنامه سیاحت غرب، شماره 57

 

 
 
۱۳۹۰-۰۲-۰۱ ۱۰:۰۰:۴۷
حالا که چی؟
اقلا لینکش را بذار تا مردم خودشون از مغزشون استفاده کنن!
شما که خودت دیدی و بریدی و دوختی،ما را میخواستی برای چی؟!! (432127)
 
علی
۱۳۹۰-۰۲-۰۱ ۲۰:۳۵:۳۸
لینک هم بذاره با این سرعت اینترنت ،به جان کندن میافتیم تا ببینیم .
رفتیم رای دادیم ،نماینده فرستادیم مجلس که بره چونه بزنه سرعت اینترنت را افزایش بدهند و قیمتش را کم کنند، یارو رفته گفته همین سرعت واسه کاربرهای خانگی خوبه و زیادشون هم هست!!!
این بار هم من رای نمیدم . چرا باید رای بدم وقتی مشکل من و امثال من تو مجلس مطرح نمیشه !
الگوعمر ما با این سرعت اینترنت تا الان به فنا رفت .
از بس اعصابم از سرعت اینترنت خراب شده که می خوام با مشت بزنم تو شیشه این مونیتور.
ما دردمون را به کی بگیم آخه . (432459)
 
۱۳۹۰-۰۲-۰۲ ۰۸:۵۸:۳۶
مشکل سرعت به کنار
با فیلتر کردن فله ای سایت ها چکار کنیم؟؟ هر موضوعی که تو وب جستجو کن یاز هر 2 صفحه یکی فیلتر شده. دنبال آدرس یکی از شعبه های تامین اجتماعی توی تهران بودم دیدم که سایت اون هم فیلتر شده !!! (432550)
 
آرش
۱۳۹۰-۰۲-۰۳ ۰۲:۳۴:۴۵
بهترین راه اینه لینکهای خوبو یکی که میتونه ببینه بعد بشینه برای بقیه تعریف کنه. این میشه اینترنت حلال احتمالا از دید بعضی آقایان.
یک عده انگار کمر همت بسته اند تا کشور را به عنوان عقب افتاده ترین کشور جهان به مردم دنیا بشناسانند. (432853)
 
۱۳۹۰-۰۲-۰۱ ۱۰:۲۰:۳۷
خلاصه اونا خوب می دونن که چی کار کنن که جنسشون رو دستشون نمونه
هرچند که ظاهرا کلا خبر ندارن که دیگه تقریبا کل جهان حداقل یه چیزایی حالیشونه (432134)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۰۲-۰۱ ۱۰:۲۹:۳۴
من فکر نمیکنم مدیران شرکت نایک دوست ما باشند!

اینکه در دنیای تجارت در مقابل مشتری لبخند بزنید دلیل دوستی نیست.

اما راجع به تبلیغ، من متوجه موضوعیت این بحث در ایران نمی شوم چون احتمال این که یک نفر ناخواسته مورد هجوم تبلیغ های نایک در ایران قرار گیرد، زیر (نمیدودم چند درصد! ولی کمه!) درصد است.

مگر این که الف برای خوانندگان خارج ایران هم مطلب بنویسد!

از یک نظر دیگر شرکت نایک تعداد زیادی آگهی های بامزه و هوشمندانه هم تولید کرده است.

همین (432138)
 
cia
۱۳۹۰-۰۲-۰۱ ۱۰:۵۶:۳۶
بهتر بود خود فیلم رو هم میزاشتید
http://www.youtube.com/watch?v=ljItuZevzRQ (432153)
 
amir
۱۳۹۰-۰۲-۰۲ ۱۴:۳۲:۳۸
خنده دار ترین کشور دنیاییم . رفتم دیروز یه شرکت دولتی دیدم دارند از وی پی ان استفاده می کنند . فیلم دلشکسته خسرو شکیبایی یه دیالوگ باحالی گفت که خودشون خودشونو می گیرند . خودشون برای هم وسیقه می ذارن همدیگرو در میارند . بد بختانه به کاری که می کنیم هم اعتقاد نداریم . (432634)
 
جواد
۱۳۹۰-۰۲-۰۱ ۱۱:۳۷:۰۵
نوشتيد اعتراضات گسترده اي به اين تبليغ شده است..
خوبه لااقل يك قدم جلو آمديم... قبلا يك جوري وانمود مي كرديد كه كل ملت آمريكا با اين مسائل موافق هستند و هيچ مشكلي ندارند! (432191)
 
عمو
۱۳۹۰-۰۲-۰۳ ۱۱:۲۲:۰۶
جدا اين جوري وانمود مي كرديم؟ (432983)
 
۱۳۹۰-۰۲-۰۱ ۱۷:۱۵:۱۰
من که نفهمیدم هدف از ارائه این مطلب چی بود ؟ خدا رو شکر ما تو ایران از تاثیر تبلیغات خانمان سوز این شرکت بی اخلاق که تبلیغات خصمانه اش فقط در جهت برآوردن منافع صاحبانش است ( و مردم هم که احتمالا در حد گوسفند هستند و هیچی نمی فهمند) در امان هستیم . (432342)
 
سید مهدی
۱۳۹۰-۰۲-۰۱ ۱۷:۳۲:۵۵
تا اونجایی که من دیدم این تبلیغی که شما می گید اینجوری نبود ، شاید هم شرکت نایک این تبلیغ رو عوض کرده. آخرش اینجوری که شما تعریف کردید نیست
آخر تبلیغ زن دونده می دود و فرار می کند و اون آدمکش به نفس نفس می افته و دیگه نمی تواند بدود . بعد هم می نویسه که ورزش از زندگی محافظت می کنه (432346)
 
۱۳۹۰-۰۲-۰۱ ۱۹:۰۳:۳۴
اگه از ظاهر فرهنگیش بگذریم، با این اوصاف که خیلی تبلیغ قشنگیه! فردی زمخت نیست و ورزش و توانایی جسمی از مشکلات هر چند زمخت نجاتش میدهد!
البته طنزش رو ... (432399)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۲-۰۱ ۱۹:۳۵:۴۵
واقعا خیلی بیکارید یا ما رو بیکار فرض کردید که یک تبلیغ تلویزیونی رو که ربطی به کشور ما نداره سوژه میکنید و تو 3 خبر اصلی میذارید!! عقده دارید به بقیه گیر بدید!! میخواید من از اینجا (آلمان) بگردم براتون از این سوژه ها گیر بیارم مردم رو مشغول کنید! زشته این عقده ای بازی ها! (432419)
 
حمید
۱۳۹۰-۰۲-۰۱ ۱۹:۵۵:۲۲
قاطعانه میگم که کارگردان فیلم یک فمنیست بوده که میخواسته مظلوم نمایی کنه . (432429)
 
۱۳۹۰-۰۲-۰۱ ۲۰:۵۳:۰۴
آگهی شرکت نایک هراس آور است یا افزایش 600 ریالی یورو در مدت 14 روز !

مگر بیشتر فروش نفت ایران به یورو نیست!
با کاهش ارزش دلار نسبت به یورو آیا دوباره یورو نیز نسبت به ریال باید افزایش یابد!

اقتصاد افسار گسیخته ایران در حال مرگ است شما بفکر اقتصاد در حال نابودی ایران باش

ریال ایران دارد به یکی از بی اعتبار ترین ارزهای جهان تبدیل می شود! عزت یک کشور به قدرت و ثبات ارز آن کشور است آیا اینگونه قیمتهای انرژی را با مردم می خواهند به نرخ جهانی حساب کنند هر روز ارزها را نسبت به ریال بطور مصنوعی بالا ببرند و بعد به نرخ جهانی حساب کنند! (432467)
 
iهومن
۱۳۹۰-۰۲-۰۲ ۰۸:۰۹:۴۴
ارزش و اقتدار یک کشور به دشنام هایی است که به دولت های دیگه می دهد !!!! (432544)
 
۱۳۹۰-۰۲-۰۲ ۰۱:۲۷:۴۰
الف جان، من در کانادا زندگی‌ می‌کنم و همین یکی‌ دو هفته پیش دیدم یه آقایی دستش تو دماغش بود. می‌خوای این دفعه واست عکس بگیرم بفرستم. جون میده واسه مقاله‌های تحلیلی شما.
مثلا میتونین بگین \"بررسی اضمحلال فرهنگی‌ در کشور‌های غربی و علل نابودی قریب الوقوع آن\" (432512)
 
۱۳۹۰-۰۲-۰۲ ۰۸:۱۶:۰۰
نایک چیه؟ صهیونیستیه اینم؟ اصلا همه چیز صهیونیسته جز لاستیک دنا (432547)
 
۱۳۹۰-۰۲-۰۲ ۱۴:۲۲:۵۷
بسم الله الرحمن الرحیم
بالاخره برنامه انتقادی اجتماعی گره با اجرای میلاد دخانچی جمعه ها از شبکه سه پخش خواهد شد \"انشالله\" . برنامه این هفته با حضور دکتر حسام الدین آشنا در موضوع تقابل سنت و مدرنیته خواهد بود . (432631)
 
فرید
۱۳۹۰-۰۲-۰۲ ۱۸:۳۹:۲۰
تبلیغ را من دیدم ولی توش اثری از زخم و خون نبود. جان من اول تبلیغ را نگاه میکردین بعد این اراجیف را انتشار میدادین (432718)
 
cia
۱۳۹۰-۰۲-۰۲ ۲۱:۰۰:۱۷
شما احتمالا چشم بصیرت نداشتید (432764)
 
محمد رضا
۱۳۹۰-۰۲-۰۲ ۲۰:۲۴:۱۰
این مقاله در سال 87 چاپ شده. اما نمیدونم چرا الان نشر دادینش!
http://www.magiran.com/magtoc.asp?mgID=3532&Number=57&Appendix=0 (432752)
 
پژمان
۱۳۹۰-۰۲-۰۳ ۰۹:۳۲:۲۱
جالب اینجاس که اصلا تبلیغ رو درست هم ندیدید. اون خانم ورزشکار با سرعت خودش از دست قاتل اره به دست فرار می کنه در حالی که مرد قاتل به نفس نفس می افته و بی خیال تعقیب سوژه میشه..خیلی هم جالب بود. (432914)
 
erika
۱۳۹۰-۰۲-۰۳ ۱۱:۰۰:۳۳
اصلا اين كه تبليغ نايك نبود... من الان ديدم... تبليغش مربوط به هدفمندي يارانه ها بود... خانم ورزشكار توي حمام شير آب رو الكي باز گذاشت واسه همين لولو اومد بخورتش. (432960)
 
امیر عباس
۱۳۹۰-۰۲-۰۳ ۱۴:۰۳:۱۶
ای کاش با همین روشهای به قول شما ضد ارزشی و ... شرکتهای تولیدی ایرانی مثل کفش ملی،بلا،وین و ... هم برای خودشون تبلیغ می کردن و به حیاتشون ادامه می دادن.شما اگر نگران مایی که این چیزا رو تو ایران نشون نمدن و اگر می خوای این و آن را ضایع کنی از چیزی بنویس که ما هم تو بازی باشیم.
... (433039)
 
سروش
۱۳۹۰-۰۲-۰۳ ۱۵:۲۱:۳۸
می گن گربه دستش به گوشت نرسید گفت ولش بو میده ببین داداش اگه یکم واسه شما ناراحت کنندست که با کفش و بازی کامپیوتری ابرقدرت اقتصادی و.. شدن این تحلیلا رو نمی خواد که بگو خودتو ما رو راحت کن (433082)
 
آرش
۱۳۹۰-۰۲-۰۳ ۱۵:۴۷:۰۹
باز برای مردم تصمیم گرفتید؟
به جای همه تنهایی فکر کردید؟
اگر مورد اخلاقی دارد چرا شما می بینید اگر ندارد چرا دیگران را از آن منع مینمایید؟
داستان رسول اکرم را شنیده اید حتما هنگامی که کودک را از خرما منع نکر چرا که او خود خرما خورده بود حال می فرمایید شعور ما از کودک کمتر و شعور شما...
بگذارید کنار این روحیه قیم همگان شدن را با تصور شعوری فرا بشری (433088)
 
کاوه
۱۳۹۰-۰۲-۰۴ ۰۲:۲۹:۲۴
والله ما که خشونتی ندیدیم ، خیلی هم جالب و کمدی بود (433309)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.