نظر منتشر شده
۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 109698
روزهای پس از بنی صدر چگونه بود؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۱
مسعود یارضوی



ابوالحسن بنی صدر در پنجم بهمن ماه سال 58 با رأی اکثریت مردم ایران و با شعار "عدالت" به عنوان نخستین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.



انتخاب شدنی که البته کمتر از دو سال دوام آورد و او در خرداد سال 60 به دلیل تخلفات و انحرافات فراوان، با رأی اکثریت مجلس، حکم عدم کفایت گرفت و از مقام ریاست جمهوری ایران خلع شد.



و پس از چند هفته در هیئتی زنانه به همراه مسعود رجوی، یار و مشاور دیرینش و البته لیدر اصلی منافقین در ایران برای همیشه از ایران گریخت.



آنچه که اکثریت افکار عمومی همواره راجع به بنی صدر مطالعه کرده و بیشتر در پی کشف ابعاد آن است، وقایع پیرامونی صدارت بنی صدر از نصب تا عزل است. اما نکاتی که در این گزارش خبری قصد پرداختن به آن را داریم، نگاهی گذرا به وقایعی است که پس از عزل و فرار بنی صدر رخ داد.



کشور در اوج بحران های ناشی از جنگ به سر می برد. و بدتر از همه سیاست های غلط و کارشکنی های مداوم بنی صدر سبب وارد آمدن خسارات جدی به جبهه های نبرد شده بود.



اوضاع داخلی ایران نیز چندان مساعد نبود. کشور تازه از زیر یوغ 2500 سال پادشاهی ظالمانه بیرون آمده بود و بدتر از همه 57 سال حاکمیت پدر و پسر ملعون پهلوی و جولان آمریکا و سرویس های امنیتی بیگانه در ایران فجایعی را رقم زده بود که پا گرفتن نهال نوپای انقلاب اسلامی ایران در این فضا را دچار چالش های جدی کرده بود.



نهادهای اداری کشور هنوز از لوث وجود ضد انقلاب و عناصر ساواک پاکسازی نشده بودند و بدتر از همه موج حرکات التقاطی و مسموم منافقین و گروهک های معارض با مبانی اسلام ناب محمدی(ص) نیز فضای داخلی کشور را به شدت آزرده بود.



و بنی صدر در همین روزهای سخت و پس از آنکه به حساب خود به پشتوانه رأی مردم هرآنچه می خواست در این کشور انجام داده بود، توسط مجلس شورای اسلامی و پس از اثبات اتهاماتش برای نمایندگان رأی عدم کفایت گرفت.



و بنی صدر فرار کرد.



فضای حاکم بر روزهای بعد از عزل بنی صدر اما بسیار دور از تصور و غیر قابل پیش بینی است.



رئیس جمهور ایران در اوج تنش های داخلی و خارجی پس از انقلاب اسلامی، به دلیل عدم کفایت برکنار شده است و کسی نمی تواند روزهای آینده آبستن چه حوادثی است...



1_ امروز اول تیرماه سال 60 است. مجلس شورای اسلامی در روز گذشته رأی به عدم کفایت بنی صدر داده است و امروز مصوبه مجلس به محضر امام روح الله(ره) می رود. و یار سفر کرده انقلاب، مصوبه را امضا می کند.



امام روح الله(ره) در پیام خود می گوید:" پس از رای اکثریت قاطع نمایندگان مجلس به عدم کفایت سیاسی بنی‏صدر، ایشان را از ریاست جمهوری عزل نمودم."



2_ امروز دوم تیرماه سال 60 است. روزنامه کیهان در یکی از تیترهای اصلی خود نوشته است: "شورای موقت عهده دار وظایف ریاست جمهوری شد."



روزنامه اطلاعات نیز به نقل از امام روح الله(ره) می نویسد: "بنی صدر میخواست مرا دیکتاتور کند. بارها به من گفت این دولت را کنار بگذار"



و این هم تیتر دیگری در کنار سایر تیترهای صفحه اول روزنامه اطلاعات است: "شرایط و ضوابط ثبت نام دانش آموزان سراسر کشور"



3_ امروز چهارم تیرماه است. مردم ایران در روز گذشته طی برگزاری یک راهپیمایی هماهنگ در سراسر کشور، حکم عزل بنی صدر توسط مجلس شورای اسلامی را تأیید کردند.



از جبهه های نبرد حق علیه باطل نیز خبرهای خوشی می رسد. سربازان جان بر کف اسلام در کردستان عملیات های موفقی را انجام داده اند.



4_ اکنون چند روز از برکناری بنی صدر می گذرد و کشور در پی شهادت چندین مهره اصلی انقلاب در حوادث تروریستی انجام شده توسط منافقین، در سوگ به سر می برد. مقام معظم رهبری که در آن زمان پس از حادثه ترور نافرجام مسجد ابوذر در بیمارستان به سر می برند در وصف آن روزها می فرمایند:



"حادثه‌ هفتم تير يك محنت واقعى بود؛ حقيقتاً يك ضربه و يك حادثه‌ تلخ و تكان دهنده‌اى بود براى كشور و براى نظام. در قلب دستگاه مديريت كشور، شخصيتى مثل شهيد مظلوم مرحوم آيةالله بهشتى و ديگر بزرگان، فعالان از قوه‌ى قضائيه، از مجلس شوراى اسلامى، از دولت، از نخبگان سياسى، از نخبگان علمى، يك چنين حادثه‌اى به وجود بيايد، يك چنين فاجعه‌اى رخ بدهد، واقعاً محنت بود. منتها در اينجا يك نكته‌اى وجود دارد كه در طول تاريخ، اين نكته قابل مشاهده و لمس است و آن اين است كه هرگاه ملتى، جماعتى، فردى در مقابل يك محنتى كه بر آن جمع يا بر آن فرد يا بر آن ملت وارد ميشود، صبر و بصيرت به خرج داد، آن محنت براى او تبديل ميشود به نعمت. راز پيروزى حق، پيروزى كلمه‌ى حق، انتشار حق، انتشار توحيد در طول تاريخ در ميان بشر همين نكته است. انبياى عظام الهى، و در مواردى ملتهائى كه تحت حاكميت اين بزرگان بودند، اين همه محنت را تحمل كردند؛ بايد در طول تاريخ نامى از پيام پيغمبران نمانده باشد؛ بايد فكر آنها، ايده‌ى آنها، راه آنها در زير تندباد حوادث تلخ بكلى نابود شده باشد، در هم پيچيده شده باشد، از بين رفته باشد. شما مى‌بينيد بعكس است؛ يعنى هرچه تاريخ جلوتر آمده، پيام نبوتها در ميان مردم، در افكار مردم، زنده‌تر شده است. رازش همين نكته است: صبر و بصيرت در مقابل محنتها.



مردم ما در قضيه‌ هفت تير اين هنر را به خرج دادند: به جاى اينكه نااميد شوند، به جاى اينكه اعتماد به نفس خودشان را از دست بدهند، به جاى اينكه از دشمن بترسند و در مقابل دشمن زانو بزنند، به جاى ضعف و انكسار و انهزام، ملت ما به خاطر بصيرتى كه داشتند و به طور دائم به وسيله‌ى امام بزرگوار در آنها تزريق ميشد و در ميان مردم دامن زده ميشد، صبر كردند، ايستادگى كردند و موج را عليه دشمن برگرداندند.



 من خبرهاى هفت تير را بعدها شنيدم. در آن روزِ هفت تير و روزهاى بعد از هفت تير، من در حال عادى و معمولى نبودم - بيهوش و نيمه بيهوش بودم - ليكن وقتى شنيدم كه آنچه اتفاق افتاده است، چه بوده است و مردم چگونه با آن برخورد كردند، حقيقتاً مثل يك ناظرى كه از بيرون نگاه ميكند، شگفت‌زده شدم. مردم ما بايد اين را حفظ كنند. اين را بايد ما به عنوان يك درس - درسى كه آن را عمل كرديم، آن را به تاريخ پس داديم - حفظ كنيم."



5_ حالا دیگر مرداد ماه فرا رسیده است. روز دوم مرداد است که دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در امنیت کامل برگزار می شود و از بین 4 کاندیدای حاضر، محمدعلی رجایی رئیس جمهور می شود. ماه رمضان است و مردم در تب و تاب انجام فرائض دینی. حال آیت الله خامنه ای نیز که در بیمارستان بستری بوده اند رو به بهبودی است.



در منطقه گلباف کرمان هم زلزله مهیبی رخ می دهد و مردم کشور برای ارسال کمک برای زلزله زدگان دست یاری به یکدیگر می دهند. قرار است مراسم چهلم دکتر چمران نیز که تقریبا همزمان با عزل بنی صدر، مظلومانه به شهادت رسید، به صورتی باشکوه برگزار شود.



کشور همچنان توسط شورای موقت اداره می شود و روند عادی خود را طی می کند.



6_ امروز 11 مرداد سال 60 است. و حدود یک ماه و 12 روز از عزل بنی صدر می گذرد.



چند روز قبل نیز مردم ایران راهپیمایی باشکوه روز جهانی قدس را برگزار کرده اند و جهان مواضع انقلاب اسلامی ایران را پیرامون جنایت های رژیم صهیونیستی بازخوانی کرده است.



طی مراسمی در جماران، امام خمینی (ره) بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران حکم ریاست جمهوری محمدعلی رجایی را تنفیذ می کنند.



امام روح الله(ره) در حکم تنفیذ خود خطاب به محمدعلی رجایی می فرمایند: " مادام که ایشان در خط اسلام عزیز و پیرو احکام مقدس آن مى‏باشند و از قانون اساسى ایران تبعیت و در مصالح کشور و ملت عظیم الشأن در حدود اختیارات قانونى خویش کوشا باشند و از فرامین الهى و قانون اساسى تخطى ننمایند، این نصب و تنفیذ به قوت خود باقى است. و اگر خداى ناخواسته بر خلاف آن عمل نمایند، مشروعیت آن را خواهم گرفت."



شهید رجایی نیز در این مراسم طی سخنانی خود را فرزند ملت و مقلد امام خواند.



7_ امروز 12 مرداد سال 60 و صبح فردای تنفیذ حکم ریاست جمهوری رجایی از سوی امام روح الله(ره) است.



رجایی برای ادای سوگند در مجلس شورای اسلامی حضور یافته است. و شورای موقت ریاست جمهوری نیز به کار خود پایان داده است.



اطلاعیه و فرم شرکت در امتحانات تربیت معلم در سراسر کشور توزیع شده است و برخی نشریات نیز کاریکاتورهای جالبی را از فرار بنی صدر منتشر کرده اند.



8_ و روزهای بعدی هم یکایک از راه می رسند.



قرار است شرکت ملی فولاد ایران به اصفهان منتقل شود.



فرزندان بسیجی ملت ایران در جبهه های نبرد حق علیه باطل نیز به پیروزی های بسیار بزرگ و درخشانی دست یافته اند.



متن وصیت نامه برخی شهدا هنوز به صورت روزمره در رسانه ها چاپ می شود.



و آفتاب انقلاب هر روز پر فروغ تر می شود.



پیر جماران بعدها در نامه ای که به منتظری نوشت، فرمود: "و الله قسم، من رای به ریاست جمهوری بنی صدر ندادم..."

 
 
Tohid Prince
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۲:۰۶:۲۷
نویسنده جون الان یعنی باید یاد احمدی نژاد بیافتیم.... (474568)
 
منصور
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۲:۰۸:۰۸
قصد طرفداری ندارم ولی خود بنی صدر این مطلب ( در لباس زنانه ) را تکذیب کرده ایا واقعا ایشان با لباس زنانه از کشور خارج شدند. (474570)
 
محمود صادقی
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۱۰:۴۷
اول هیچ ماست بندی نمی گوید ماست من ترش است

دوم چرا پس از 30 سال یاد تکذیب لباس زنانه افتاده

سوم با لباس زنانه یا بدون آن فرقی نمی کند اگر تعصب وعناد را کنار بگذاریم خیانت بنی صدر قابل اغماض نیست

چهارم اون عده ای که بدون انصاف منفی میزنن
مقداری به شرایط سال 59 و60 فکر کنند (474923)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۲۰:۵۴:۴۸
بله. اگر در اینترنت هم جستجو کنید عکس بنی صدر با روسری رو میبینید.
ضمنا توقع دارید که چنین ادمی بیاد بگه من لباس زنانه پوشیدم ودر رفتم؟ (474950)
 
ایرانی
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۲:۱۱:۳۶
بندگان خدا شما ها با چاپ این وقایع تاریخی می خواهید اینطور القا کنید که احمدی نژاد هم مثل بنی صدر است که حرف ایستادگی و دفاع از یارانش را زده باید مثل اون از کشور در بره ای نمک نشناسها دروغ گوها وسیاست زده ها اگر یک روز از این اشتباهات خودتان نسبت به احمدی نژاد پشیمان نشدید البته دیر خواهد شد و کمر کشور خواهد شکست شاید هم منظور شما از این همه توهین افترا نسبت به ایشان همان ضربه زدن به مملکت است که رویتان نمی شود طور دیگر القا می کنید شما ها سربازان جنگ نرم دشمنید (474575)
 
سعيد
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۲:۲۶:۲۹
قابل توجه كساني كه توهم كاريزما بودن دارند و فكر ميكنند 25 ميليون نفري كه راي دادند و خيرالموجودين را بين 4 نفر انتخاب كردند عاشق چشم و ابروي \"شخص\" آقاي منتخب بودند! (474598)
 
سعيد
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۲:۲۸:۰۵
البته نيازي به جستجو در تاريخ انقلاب نبود.مردم ايران در همين قضيه دوركاري آقاي رئيس جمهور نشان دادند كه به اشخاص دل نبسته اند و اگر فردي دو هفته قهر كند و خانه نشينيف بازهم اتفاقي نمي افتد و خللي به كار مملكت وارد نمي شود. (474601)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۲:۴۰:۱۹
اگرچه مطالب نوشته شده خوب و زیبا بوده ولی هرگز قابل مقایسه با شرایط حاضر نمی باشد بنده در ان زمان 11 سالم بود و در سبلان شمالی بودیم و جو جامعه ضد انقلاب به شدت ضد شهید بهشتی بود برای همین بعد از شهادت ایشان بنده امام ان جمله معروف را فرمودند جنگ مسلحانه با خانه تیمی در اوج خودش بود و با ابتکار خارق العاده ناطق مبنی بر شناسایی مستاجرا همه منازل تهران کمک عمده ای به پایان جنگ خیابانی در تهران و شهرستانها نمود بنی صدر یک لیبرال طرفدار غرب و فرهنگ غربی بود ولی دولت فعلی بر عکس با مطرح کردن هولو کاست مواضع ضد استکباری خودش نقش عمده ای در بیداری مردم دنیا داشته تا جای چاوز بعد از سخنرانی بوش می گوید میکروفون بوی باروت می دهد خواندن دعای فرج و ارزوی سلامتی امام غایب ولی حاضر ع توسط دکتر یعنی تبلیغ مذهب تشیع و نرویج پاکی کی تا الان همچین کاری کرده در چشم میلیارد ها بیننده تلویز یونی اگر چه من هم به افکار جریان انحرافی بد بین هستم و و خواستار دور شدن هر گونه ناپاکی از این دولت هستم ولی بعضی مخالفان رییس جمهور با انکه مواضع شان در التحابات سیاسی کشور خلاف مواضع نظام هم بوده حالا پیراهن عثمان بلند کرده اند و ارثیه نداشته را طلب می کنند مرگ بر منافق مرگ بر انسانهای دورو (474614)
 
a.a
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۲:۴۴:۵۴
مجلس اون موقع مجلس بود و صد البته در راس امور!
عبور از قانون = برکناری (474621)
 
علی
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۳:۰۶:۱۸
در کشور چشم های بیداری است که اجازه انحراف هیچ دستگاهی را نمی دهد و قوه مقننه لطف نمایند طرح نظارت بر نمایندگان را تصویب نمایند این ثوابش بیشتر است و در روز یوم الحساب انشائ الله بد هکار نباشند (474639)
 
علی
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۳:۰۸:۵۹
نظر سنجی از کسانی در انتخابات رای مخالف داده و مخالفت شان را علنی ابراز می دارند مدرک نمی شود باید از مردم عادی پرسید ایا کدام قوه خدمت گذار است و کدام قوه ادا در می اورد (474642)
 
محرابيان
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۳:۱۲:۵۱
چرا الف و كيهان مدتى است مرتب از بنى صدر و مسايل سى سال قبل مى نويسند؟ خداى نكرده منظور سازماندهى شده اى كه ندارند؟ اميدواريم (474649)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۴:۲۸:۳۷
عجــــب عـــــــجب

عجب جانوري بود اين بني صدر!
عجب جانوري \"هست\" اين بني صدر!

دمش گرم! تونست جهنم را به راحتي به چنگ بياره! (474724)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۵:۲۳:۳۳
مسعود بارضوی آن موقع چند سالت بود؟ ماکه آن موقع دبیرستانی بودیم میدانیم که در قبل و لابلای اینها که نوشتی خیلی اتفاقهای دیگر هم بود .تاریخ دکان میوه فروشی نیست که مورد نظرها راسوا کنی و خلاف نظرها را نادیده بگیری .... (474781)
 
مجید مجد
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۶:۲۸:۵۸
خدا عاقبت همه مارو ختم به خیر کند انشاالله (474827)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۷:۰۷:۵۳
آخر مقاله ات عزيزدل برادر يه سوال ميذاشتي تا همه بهتر بفهمن جان كلام مقاله رو!به اين مضمون\"روزهاي پس از...چگونه خواهد بود؟
1-احمدي نژاد-ابري
2-احمدي نژاد-آفتابي
3-احمدي نژاد-كمي تاقسمتي باراني
4-احمدي نژاد-صاف صاف صاف! (474849)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۸:۲۵:۴۱
ای کاش این همه اسلحه دست مردم نبود و ان جوانان نادان کشته و ان همه مومنان شهید نمی شدند ای کاش جو جامعه اینقدر دوقطبی نبود حیف جوانانی که با تحلیل های نادرست بر علیه نظام اسلحه کشیدند (474887)
 
محمود آ ل احمد
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۳۴:۲۳
زیاد از مجلس تعریف وتمجید نکنید بفر مائید وجود مبارک امام راحل رض و روحانیت مبارز و ملت ولایتمدار عرصه را بر بنی صدر و رجوی و ملیشایشان تنگ تر کرده بودند. وهمان منافقین بسیجیان از بالای دیوار ها پایین می انداختند و حتی وقیحانه به شهادت میر ساندند وامروز نیز منافقین با شکل و شمائل دیگه دارند چهره ی منافقانه ی شان در زیر چتر برخی ورشستگان سیاسی قایم و در سایت ها اراحیف موذیانه ی شان صغری و کبری می نمایند. ضمنا گمان نکنید احمدی نژاد بنی صدر دیگری است مطمئن باشید ایشون رجائی دیگرند جانش را بر فدا کردن در راه ولایت فقیه دریغ نمی دارد .. (474932)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۲۱:۰۸:۳۰
سیاسی بوددن قوه قضاییه اظهر من الشمس است
همه اهل دنیا صحبت های فائزه هاشمی را در 25 تیر 88 در خیابان دیدند که با همه وجود در راه سقوط نظام تلاش می کرد
محسن خان هاشمی را هم که اصلا نمی شود نازکتر از گل بهش گفت و ایشان به عنوان سفیر دانشگاه آزاد در لندن مشغول جان کندن برای نظام هستند

فقط می شود اطرافیان رئیس جمهور را بدون دلیل و فقط با توهم گرفت و تا کنون یک برگ مدرک هم بر علیه آنان ارائه نکرد و هر چی مقام معظم رهبری هم داد می زنند که نام افراد رانیاورید ولی برخی امثال توکلی از ولی فقیه هم یک مقداری فقیه ترند و هر چه بخواهند می کنند (474958)
 
احمد رضا ایرانشاهی
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۲۳:۴۲:۴۷
1-عدم توجه به نامه رهبرانقلاب مبنی بر برکناری اقای مشایی از معاونت ریاست جمهوری با تاخیریک هفته.
2-عدم توجه به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر موازی کاری وزارت امور خارجه که با تغییر معادن به مشاور صورت گرفت.
3-خلاف بیان امام (رہ) که مجلس در راس امور نمیباشد.
4- عدم توجه به دستور رهبرانقلاب مبنی برابقا, وزیراطلاعات .
5- دور کاری (قهر به مدت 12روز) که در مدت 33سال انقلاب بی سابقه میباشد.
6- عدم توجه به مصوبات مجلس نظیر وزارت ورزش وغیره و غیره و غیره و غیره ......... (474998)
 
محمود
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۰۰:۱۲:۵۲
احسنت محمود آل احمد.با تو موافقم .آقاي توكلي فكر نمي كنيد خيلي دارين تند برخورد مي كنيد. اگه منظور احمدي نژاد است كه اين وصله ها به او نمي چسبد ما ملت ايران دوستش داريم واومطيع رهبري است وخواهد بود . (475008)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۰۸:۱۳:۰۲
کمی انصاف هم خوب چیزی است
آیا فکر نمی کنید که این دولت خدمتگزار را با آن دولت مزدور و خیانتکار مقایسه میکنید؟ (475065)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.