نظر منتشر شده
۶۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 112611
پایان دوران سکولارها در ترکیه
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۳۴
بخش خبری الف



استعفای دسته جمعی فرماندهان ارشد نظامی ترکیه ممکن است در ظاهر استعفای چند مقام ارشد نظامی باشد اما این اتفاق اخیر در ترکیه نشان می دهد نظامیان در این کشور که تاکنون با قدرت خود توانسته بودند دولتهای مختلف را در ترکیه سرنگون و به راحتی کودتا کنند، در برابر اسلامگراها تسليم شده‌اند.



به گزارش الف به نقل از روزنامه داون و کانترپانچ، استعفای چند فرمانده ارشد ارتش ترکیه این موضوع را اثبات کرد که در حال حاضر هیچ عاملی نمی تواند در برابر اسلامگراها در این کشور بایستد. ژنرال ايشيک کوشانر، رئيس ستاد فرماندهي ارتش و فرماندهان نيروهاي زميني، دريايي و هوايي ارتش ترکيه اخیرا به طور دسته جمعي استعفا كردند. تنها یک دهه بود که ژنرال‌های ارشد ترکیه با سرنگون کردن حکومت‌های مختلف در ترکیه خشم خود را نشان می دادند اما پس از به قدرت رسیدن حزب اسلامگرای عدالت و توسعه شرایط ترکیه با تحول عظیمی روبرو شد. اکنون چندین ژنرال‌ ارتش به اتهام تلاش برای کودتا علیه دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور در زندان هستند که در صورت اثبات جرمشان ممکن است با محکومیت 15 تا 20 سال زندان روبرو شوند.



ژنرال‌های ارتش در ترکیه راهی جز پذیرفتن اقتدار و تثبیت قدرت اسلامگراها در این کشور ندارند. این ژنرال‌ها راهی جز استعفا و اذعان به قدرت دولت غیرنظامی تحت امر حزب عدالت و توسعه ندارند. به دنبال استعفای این مقامات نظامی ارشد در ترکیه نگرانی‌هایی در میان مردم این کشور در مورد خلاء حضور نظامیان و احتمال به خطر افتادن تدابیر امنیتی ایجاد شد اما عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه به سرعت ژنرال "نجدت اوزل" را به فرماندهي نيروهاي زميني و کفيل رياست ستاد فرماندهي ارتش اين کشور منصوب کرد.



اردوغان هیچ وقت اشتباهات نجم الدین اربکان نخست وزیر اسبق ترکیه را تکرار نکرد. اربکان در زمان فعالیت در راس قدرت در ترکیه مجبور شد که به دلیل فشارهای ژنرال‌های ارتش از سمت خود استعفا کند. آن زمان قدرت در دست سکولارها بود و اکنون اسلامگراها قدرت را در اختیار دارند. بنابراین ژنرال‌های ارتش دیگر نمی توانند آن اقتدار سابق را داشته باشند. یک دهه پیش سکولاریسم در امور قضایی، اجرایی، رسانه‌ها و حتی مراکز آموزشی ریشه دوانده بود و این باعث تثبیت قدرت نظامیان در این کشور شده بود اما پس از دومین پیروزی حزب عدالت و توسعه  در ترکیه تحولات جدیدی رخ داد. رشد اقتصادی ترکیه افزایش یافت و ترکیه به عنوان یک بازیگر مهم در عرصه بین‌الملل خودی نشان داد.



سکولارها در ترکیه به این نتیجه رسیده‌اند که سرنگون کردن اسلامگراهایی که در این کشور دستاوردهای فوق‌العاده‌ای را به نام خود ثبت کرده‌اند، بسیار سخت است. استعفای تکان دهنده این چند مقام ارشد نظامی ترکیه را می توان پایان دوره سکولارها در ترکیه توصیف کرد. با توجه به اینکه برخی از مقامات نظامی این کشور با اتهام طرح ریزی اقدامات علیه دولت مواجه شده‌اند، بعید است نظامیان سکولار بتوانند در برابر اسلامگرا دوام بیاورند و در نتیجه مجبور هستند که خود را از صحنه سیاست دور کنند.



دریا سرزاک روزنامه نگار روزنامه ملیت گفت: این استعفای گروهی فرماندهان ارشد نشانه آشکاری از اختلاف جدی میان دولت غیرنظامی اسلامگرا و نظامیان سکولار در ترکیه بوده است. قطعا یکی از عوامل تثبیت قدرت حزب عدالت و توسعه حمایت‌های مردم بوده است که با انتخاب اسلامگراها و فاصله گرفتن از سکولارها آینده خوبی را برای خود رقم زده‌اند. بسیاری از تحلیل گران استعفای این فرماندهان نظامی در ترکیه را گامی در راستای ایجاد دموکراسی تمام عیار توسط اسلامگراها در این کشور توصیف کرده‌اند. احمت آلتان روزنامه نگار در این کشور تصریح کرد: دوران کودتا در ترکیه به سر آمده و این کشور در مسیر دموکراسی حرکت می کند.

 

 
 
م
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۸:۵۹:۵۶
الحمدالله که لائیکها نابود شوند واسلام گراها باید با مردم باشند (488813)
 
سارا
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۲:۰۴:۵۸
شما اصلا میدونید فرق لاییک و سکولار و اسلام گرا با هم چیست که نظر میدهی دوست گرامی؟

لطفا مطالعه ی خود رو بیشتر کنید تا بتونید در بحث نظر قابل خواندنی ارائه بدید! (489026)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۲۰:۱۴:۱۷
دقیقا. مقاله فوق نه شناخت درستی از دو واژه مذکور دارد و نه از نوع اسلام گرایی حزب اعتدال و توسعه. (489540)
 
آراز
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۰۵:۱۵
آنچه كه امروز در تركيه مي گذرد ربطي به تنش بين اسلامگرايي و سكولاريسم ندارد.
بلكه آنچه كه موجب ايجاد اختلاف بين اردوغان و نظاميان بود دخالت بي جا نظاميان در سياست بود كه با اصلاحات انجام شده در قانون در قدم جلوي دخالت آنها گرفته شد و ثانيا حق محاكمه براي چنين نظاميان از طرف حكومت گرفته شد.

حزن عدالت و توسعه امسال در جريان اتخابات در نواحي جنوب غربي تركيه براي اينكه بتواند حايز راي اكثريت بشود خيلي از شعارهاي دوره هاي قبل را كنار گذاشته بود و دقيقا\" از اصولي حمايت و تبليغ مي كرد كه ساير احزاب نركيه انجام مي دادند.

گذار تركيه به يك دمكراسي پايدار تنها از سريق نديريت صحيح،‌عزم دسته جمعي براي اصلاح قانون اساسي كشور و ايجاد بستر مناسب براي بحث و جدل بر سرمسايل مناقشه انگيز ممكن شده است.

رسانه هايي مثل روزنامه هاي و كانال تلويزيوني با آزادي كه دارند براحتي در مورد مسايل روز تركيه صحبت و بحث مي كنند و اين بزرگترين گام براي نزديك شدن به معيار هاي دمكراسي است. (488819)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۱۰:۱۰
بيداري اسلام ابتدا در خاورميانه در تركيه رخ داد. (488822)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۱۰:۳۶
تركيه ثابت كرد كه اسلامگراها مي توانند در هر جايي قدرت خود را به تمامي گروهها نشان دهند (488823)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۱۰:۵۲
در آينده از تكيه حرفهاي بسياري خواهيم شنيد (488824)
 
شهرام
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۱۲:۰۱
حزب عدالت و توسعه با ريشه اي اسلامي تركيه را به كشوري قوي تبديل كرده است. اين دليلي قاطع براي منتقداني كه مخالف گسترش اسلام در تركيه بودند (488827)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۱۲:۴۲
فقط استعفاي چند مقام نظامي بوده چرا اين قدر شلوغش مي كنيد (488829)
 
امیر
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۱۵:۱۷
دوباره باید به نویسندگان محترم الف یادآوری کرد که سکولاریسم و لائیک با هم فرق می کنند. یک فرد سکولار ممکن است کاملا مذهبی باشد و تمام فرائض دینی را هم بجا بیاورد. اما یک فرد سکولار معتقد به جدایی دین از سیاست است. از این نظر حزب عدالت و توسعه یک حزب لائیک نیست اما یک حزب سکولار هست. (488832)
 
حسین علمداری ایلخچی
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۴:۵۳:۱۸
و در همین راستاست که حزب عدالت و توسعه هیچ شعار اسلامی مطرح نمی کند و صحبت از دموکراسی و قانون اساسی دارد. نباید صرف این که سران این حزب اکثرا مسلمان متدین هستند با عجله نتیجه بگیریم که با حکومتی مواجهیم که همانند جمهوری اسلامی ایران به دنبال پیاده سازی مسائل اسلامی است. حتی در تقابل با اسرائیل نیز علیرغم ایفای نقش بسیار فعال تاکید بر مسلمان بودن ندارند و شعارهای خود را اولا از منظر انسانی و در درجه دوم از منظر تاریخی و ذهنیت پدرانه مانده از دوران عثمانی مطرح می کنند. آقای اردوغان در واکنش به جنگ 33 روزه به اسرائیل اخطار کرد که فراموش نکنید ما نوادگان عثمانی هستیم که در ایام آوارگی شما را در سرزمین خود پذیرفت (نقل به مضمون).
بر خلاف القائاتی که می شود من سکولاریسم به معنی مخالفت با و ممانعت از اسلام نیست و فقط حکومت را امری جدا از هر دین و ایده اولوژی (از جمله لائیسم و کمالیسم) میداند.
اتفاق بزرگی که چند سالیست در ترکیه در حال وقوع است بازگرداندن نظامیان به پادگانهایشان است نه تشکیل حکومتی اسلامی. (489249)
 
شكيبا
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۱۷:۰۳
دوران سكولارها مدتهاست در تركيه به پايان رسيده است اين نشان از گسترش اسلام در خاورميانه مي باشد كه نگراني آمريكا را به همراه دارد (488835)
 
شكيبا
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۱۷:۵۱
اردوغان و حزبش پس از سال‌ها توانستند سایه سنگین نظامیان را از بالای سر خود کنار بزنند. اقدام اخیر، فصل جدیدی در تاریخ معاصر ترکیه محسوب می‌شود، زیرا که اسلام گرا‌ها بدون جنگ و خونریزی توانستند نظامیان را در امور خود محدود کنند؛ اقدامی که نظامیان بار‌ها آن را با خشونت و کودتا به انجام رسانده بودند. (488836)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۱۸:۴۴
به طور نمادین این پایان حضور نظامیان ترکیه در قدرت است. آن‌ها از نظر سیاسی فلج شده‌اند و این حرکت نمادین به این معنا بود که سرانجام نظامیان در این کشور شکست خوردند». البته استعفای مقامات نظامی در ترکیه بسیار خطرناک خواهد بود و ممکن است به بحران سیاسی تبدیل شود.
این جزئی از فرایند گسترش دموکراسی در کشور است. نظامیان یک بار و برای همیشه بایستی به سربازخانه‌های خود بازگردند و از دولت منتخب اطاعت کنند (488838)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۲۲:۱۸
پس از انقلاب مصر موج گسترده ي از مقالات، سخنراني ها و نشست ها به راه افتاد كه در آن الگوي مناسب براي آينده مصر را نمونه تركيه مي دانست. گويي اساسا اين تفكر ترويج مي شود كه مصر ناگزير است قدم در راهي بگذارد كه تركيه از مدت ها پيش با موفقيت آن را تجربه كرده است. (488841)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۲۲:۴۹
سكولارها بر اين عقيده‌اند كه رئيس جمهور بايد عميقا سكولار باشد و به همين دليل حضور فردي مذهبي و داراي پيشينه اسلام‌گرايي را در اين پست خطري براي سكولاريسم مي‌دانند.به هر ترتيب عدم دستيابي به تفاهم براي انتخاب رئيس جمهور، تركيه را با خطر كودتايي مجدد مواجه مي‌سازد.
ارتش در تركيه داراي نفوذ بالايي است و عدم همراهي آن با دولت مشكلات متعددي را رقم خواهد زد و در حال حاضر نيز با توجه به اينكه بعد از اعلام نتايج هنوز مقامات ارتشي و نيز افراد وابسته اعلام موضع نكرده‌اند بايستي منتظر واكنش آنها ماند. (488842)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۲۷:۳۶
اسلام‌گراها گرچه از محبوبيت بيشتري نسبت به سكولارها در نزد مردم jv;di برخوردار هستند اما برخي از مردم نيز از اعتماد كامل به آنها پرهيز مي‌كنند. (488846)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۳۷:۰۹
بهتر است بگوييد پايان حكومت نظاميان چون حكومت نظاميان در تركيه در دهه هاي 70و 80 ميلادي باعث سردرگمي و ناپايداري جامعه تر ك بود اقتصاد و فرهنگ و رفاه مردمي بصورت اسف باري پايين بود عليرغم ادعا نظاميان كه جهت امنيت و نظم جامعه حكومت را در دست گرفته اند حتي امنيت حداقلي نيز تامين نبود و قتل و غارت و رشوه بيداد ميكرد اين بواسطه قابليت ديد يكسويه اين نظاميان بود (488854)
 
صادق
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۵۵:۴۸
اگر به تاریخ ترکیه نگاه کنید، کودتای چهارم همینطوری شروع شد با استعفا و بعد...
یادتان باشد ارتش ترکیه با استعفای چهار تا ژنرال غیرسکولار نمی شود.
ارتش مدعی است طبق قانون اساسی عمل می کند و مامور به سرکوب هر دولت مذهبی است. این تفکر بیش از 90 سال است که وجود داردو جانشینان این ژنرالها هم دوباره از همین بدنه خواهند آمد.
فقط به تنشها خواهد افزود و باعث فرار سرمایه خواهد شد...
برای ارتش ترکیه رای مردم مهم نیست فقط اونها از ترس اتحادیه اروپاست که ساکت موندند. اگر چراغ سبز اروپا را بگیرند...اردوغان فرار می کنه ایران...
... (488862)
 
صمدي
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۵۸:۵۶
پيروزي اسلامگراها در تركيه نويد بزرگي براي مسلمانان در خاورميانه است با ائتلاف ايران و تركيه خاورميانه اسلامي بزودي شكل خواد گرفت (488870)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۰۹:۵۹:۵۳
با اين شرايط احتمالا آمريكا از تتركيه روي برگدان مي شود و احتمال دارد دوباره در تركيه كودتا شد. البته اين بار آمريكا در تركيه كودتا به راه مي اندازد (488872)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۰۰:۲۱
تركيه نمونه بارز بيداري اسلام است. بايد به اردوغان تبريك گفت (488874)
 
احسان محمدزاده
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۰۲:۴۹
ب ه‌نظر مي رسد هنوز ارتش تركيه نتوانسته است نسبت خود را با حزب حاكم عدالت و توسعه مشخص نمايد و همچنان با كمك حزب جمهوريخواه خلق و دادگاه قانون اساسي سعي در متلاشي نمودن حزب اردوغان و عبدالله گل دارد.پيگيري پروژه انحلال حزب عدالت و توسعه توسط دادگاه قانون اساسي،نوع برخورد حزب جمهوريخواه خلق با مسئله رفع ممنوعيت حجاب در دانشگاهها و افشاي كودتاي ارگنه كن عليه حزب عدالت و توسعه نشان مي دهد كه مثلث مذكور ،يعني ارتش،دادگاه قانون اساسي و حزب جمهوريخواه خلق همچنان در صدد تقابل با رجب طيب اردوغان و عبدالله گل مي باشند. با اين حال گشوده ماندن پرونده ارگنه کن و قدرت حزب عدالت و توسعه در معادلات سياسي آنکارا قدرت هر گونه مانور را از مخالفان دولت ترکيه سلب نموده است (488876)
 
كارشناس امور تركيه
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۰۳:۳۴
تركيه در سالهاي گذشته در داخل مشكلات اقتصادي و سياسي مختلف و در حوزه هاي سياست خارجي (منطقه اي و بين المللي) نيز چالش هاي زيادي داشته است.
در سال‌هاي اخير، البته توانسته با هدايت دولت اردوغان بر بخشي از اين مشكلات فايق آيد اما اين كشور همچنان چالش هاي مهمي را در پيش رو دارد.
اگرچه سياست خارجي اين كشور دچار فراز و فرودهاي متعددي بوده اما
حزب عدالت و توسعه همواره سعي كرده است از شرايط به نفع خود استفاده كند.
اين كشور درتلاش بوده تا با توجه به عضويت در ناتو و همچنين پلي ميان اروپا، خاورميانه و آسيا نقش پررنگ‌تري در سياست بين‌الملل ايفا كند.
تركيه در دوران اخير همچنين شاهد رونق اقتصادي بوده كه اين خود نيز بر محبوبيت اردوغان افزود. طبق آمار رسمي ميزان رشد اقتصادي تركيه در دو سال گذشته، بيش از 9/8 درصد برآورد شده است.
سياست خارجي تركيه در طول سال هاي پس از 2007 از يك تحرك عملياتي نسبي برخوردار بوده كه باعث شد تا اين كشور به بازيگري جديد در منطقه تبديل شود. مشاركت فعال در ناتو و موضوعاتي مانند موضوع هسته اي ايران و تحولات شمال آفريقا چهره اي نويني از اين بازيگر حوزه آناتولي به جهان نشان داد.

از آنجايي ‌كه سياست خارجي هر كشور برآيند تعامل نيروهاي داخلي است و وزن و اهميت هر نيرويي در درون جامعه، خود را در عرصه سياست خارجي هم نشان مي‌دهد، تركيه نيز از اين اصل مبرا نبوده است. حزب عدالت و توسعه به عنوان حزبي با خاستگاه اسلامي در تركيه اي با قانون اساسي و بافت سياسي سكولار توانست نگاه دروني به توازن نيروهاي سياسي را در جهت تجميع پتانسيل ها به سمت توان افزايي در عرصه سياست خارجي هدايت كند.
در سال‌هاي اخير اين كشور، سياست خارجي چند وجهي و بازي با همه بازيگران را در دستور كار دستگاه ديپلماسي خود قرار داد. تركيه ، ضمن حفظ روابط خود با غرب و آمريكا، روابطش را با همسايگان نيز بهبود بخشيد.
اين كشور در حركت با موتور نگاه به شرق و گسترش روابط با چين و روسيه در سياست خارجي ، همزمان با ارتقاي روابط با جهان اسلام و منطقه خاورميانه وجهه جديدي از خود در منطقه نشان داده است.
در گذشته موقعيت تركيه در ناتو و بلوك غرب، حضور تركيه در قفقاز و آسياي مركزي باعث تنش در روابط اين كشور با كشورهايي همچون روسيه و چين مي شد اما امروز علاوه بر ايجاد فضاي تعاملي ميان تركيه و اين كشورها، در عرصه هاي سياسي و اقتصادي سعي شده تا جنبه اشتراك و تقويت روابط تاكيد شود.
همچنين، تركيه در سال‌هاي اخير درصدد برآمد تا در تحولات خاورميانه نقش فعال‌تري ايفا كند به گونه اي كه حتي ترك‌ها سال 2007 را در سياست خارجي خود، «سال خاورميانه» نام نهادند. (488878)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۰۴:۲۲
سياست خارجي تركيه در دوران اردوغان به شكلي حركت مي كند كه \'توازن\' به نشانه و الگوي رفتار بين المللي اين كشور تبديل شده است.
توازن در اين چارچوب به معناي حركت سياست خارجي در جهت بهره گيري از عناصر همگرا براي تعميق نفوذ و افزايش منافع ملي است. براين اساس، سياست خارجي تركيه در دوران سوم دولت اسلام گرايان با توجه به عواملي مانند بازشدن فضاي تعاملي اين كشور در حوزه منطقه اي ، مشروعيت سازي بين المللي و توجه به توازن نيروهاي منطقه اي و جهاني، سبب وسعت بخشيدن به منافع ملي اين كشور شود. (488881)
 
راویز
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۲۰:۵۹
بسمه تعالی
این اقدام نظامیان لائیک با یک اشتباه محاسباتی همراه بود.
این فرمانده هان تصور میکردند استعفای دسته جمعی دولت را وادار به عقب نشینی میکند و دولت برای حفظ سیستم نظامی و دفاعی شروع به باج دادن به ارتش میکند.
با خود میگفتند مگر میشود کشور بدون ارتش باشد.
این حرکت با هوشمندی و مقاومت آقای اردوغان و انتساب فرمانده جدید شکست خورد و نتنها امتیازی به ارتش داده نشد باعث پاکسازی ارتش از برخی عناصر مخالف دولت و کاهش بیش از پیش قدرت سکولارها و لائیک ها شد. (488909)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۲۷:۵۵
پايان دوران سكولارها در تركيه مي تواند موفقيت هاي بيشتري را براي اين كشور به ارمغان بياورد (488916)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۲۸:۴۵
ترکیه درسته که در دست اسلامگراهاست ولی دقت کنید که هنوز هم سیستم این کشور لاییک هستش !! (488918)
 
حسین علمداری ایلخچی
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۴:۵۹:۴۳
این دو باهم متفاوتند (489261)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۲۹:۴۳
مي توان به اين موضوع پي برد كه سياستهاي غرب بيشتر براي مردم كشورهاي غربي رنج و سختي داشته اما سياستهاي اسلامگرا كه نمونه اش تركيه است رفاه را براي مردم به همراه مي ْآورد. ما خواهان اسلام هستيم چون در راستاي برآورده كردن نيازهاي محرومان حركت مي كند (488921)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۳۴:۲۱
سیاست خارجی ترکیه مثل اکثر بازیگران بین المللی، بیش از هر چیز تحت تاثیر دو عامل تاریخ و جغرافیا است. بحث غرب‌گرایی در ترکیه نیز به همین دلیل بسیار قوی است و فقط یادگار آتاتورک نیست. در گذشته هم سابقه داشته است و اگر این را به عنوان محور شاخص بگیریم، در گرایش ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا تبلور پیدا می‌کند.
ترکیه پیش از این عضو ناتو بوده و بیشتر رابطه‌اش با امریکا خلاصه می‌شده است اما در سال‌های اخیر گرایش اين کشور به اروپا تقویت بیشتری پیدا کرده است و شاید این در غرب‌گرایی ترکیه تعدیلی به وجود بیاورد. اما به نظرم امکان پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا وجود ندارد و رهبران جدید ترکیه پس از روی کار آمدن حزب رفاه و توسعه و در ملاقاتی که با اروپایی‌ها داشتند متوجه این موضوع شدند و به همین دلیل تغییراتی در سیاست خارجی ترکیه در حال شکل‌گیری است. (488928)
 
سهرابي فر
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۳۵:۱۵
اروپایی‌ها همیشه بر روی کار آمدن حکومت دموکراتیک در ترکیه اصرار داشتند؛ اکنون یک دولت اسلام‌گرا روی کار آمده است، اگر مقداری هم به این مسئله با تئوری توطئه نگاه کنیم، ممکن است این نظریه درست به نظر بيايد که اساساً روی کارآمدن اسلام‌گرایان میانه‌رو برنامه‌ای برای واکسیناسیون ترکیه بوده است. اگر اکنون نظامیان روی کار بودند، ترکیه تحت تاثیر موج جدید شمال افریقا قرار می‌گرفت و بدترین شورش‌ها در این کشور اتفاق می‌افتاد، در حالی که ترکیه به دلیل همین سیاستی که ظاهر یا باطنش مذهبی است، در حال حاضر آرام‌ترین کشور منطقه است. (488931)
 
ترخاني
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۰:۳۶:۴۳
وجود لایه های زیرین قدرت در گروه سکولار مثل ارتش، نهادهای سیاسی لائیک مثل حزب آتاتورک ونهادهای اقتصادی از عواملی بودند که باوجود گستردگی نفوذ و قدرت حزب عدالت و توسعه، به مخالفان جرات به چالش کشیدن اسلامگرایان را داد.محبوبیت داخلی و مقبولیت بین المللی، دلیل پیروزی اسلامگرایان . بهبود وضعیت اقتصادی ترکیه در کنار داشتن اکثریت در پارلمان این کشور و همچنین مقبولیت بین المللی، همگی از عواملی بودند که در چالش سکولاریسم و اسلامگرایی در ترکیه، پیروزی اسلامگرایان را رقم زدند. (488934)
 
ترخاني
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۱:۲۹:۳۱
خيلي هم خوش بين نباشيد چون آمريكا نمي گذارد اسلامگراها در تركيه بيش از اين قدرت داشته باشند (488990)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۱:۳۱:۱۰
فعاليت نيروهاي ميانه رو اسلامي در سيستم سياسي تركيه ميتواند فرصت بسيار مهمي را براي ايالات متحده آمريكا در خاورميانه به وجود آورد. به هرحال ماهيت اسلامي حزب عدالت و توسعه سبب گرديده است كه اين حزب حمايت سياسي گسترده اي را در بين گروه هاي مختلف جامعه تركيه به دست آورد. اين حمايت سياسي فراتر از حمايت مذهبي، قومي و يا طبقه ايميباشد.به گونه اي كه اين حزب توانسته است در يك زمان حمايت گروههاي فقير، محافظه كار، اقليتها و مقاطعه كاران و بازرگانان معروف به ببرهاي آناتولي را به دست آورد كه از لحاظ اجتماعي محافظه كار ولي از نظر اقتصادي متمايل به اقتصاد جهاني ميباشند (488994)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۱:۵۸:۰۹
پيروزي‌هاي پي‌درپي حزب عدالت و توسعه به رهبري اردوغان كه راه را براي تداوم نخست‌وزيري وي بر تركيه هموار كرده است، منجر به اين سوال اساسي شده است كه راز پيروزي اين حزب در چيست و چرا احزاب رقيب كه از حمايت پيدا و پنهان برخي مراكز قدرت نظير ارتش نيز برخوردارند، نمي‌توانند در برابر حزب عدالت و توسعه اردوغان كاري از پيش ببرند؟ تحليل رفتار و عملكرد اردوغان و حزبش كه در سال‌هاي گذشته قدرت را در تركيه در دست داشته‌اند، نشان مي‌دهد متفكران و تئوريسين‌هاي زيرك اين حزب برنامه‌هايي را در دستور كار قرار داده‌اند كه از قضا در ايران خودمان هم بحث‌هايي را درباره تقدم چنين برنامه‌هايي داشته‌ايم اما سرانجام به راهي ديگر رفتيم. حزب عدالت و توسعه تركيه كه به اسلامگرايي مشهور است و برخي آن را نه يك حزب اسلامگرا كه محافظه‌كار مي‌خوانند، تفاوت ديدگاه‌هايش با لاييك‌ها و جمهوري‌خواهان ترك آشكار است. اين حزب از هشت سال پيش كه قدرت را به دست گرفت تا امروز كه سومين پيروزي‌اش را جشن گرفته است همواره بر مدار توسعه اقتصادي و اجتماعي تركيه حركت كرده و در اين راه سعي داشته تا كمترين تنش‌ها و جدل‌هاي سياسي را حداقل از ناحيه خودش به راه اندازد. اين حزب و رهبرانش به نيكي دريافتند كه تركيه از فقر و عقب‌ماندگي مفرط و تورم افسارگسيخته اقتصادي رنج مي‌برد. از همين رو حزب اسلامگراي عدالت و توسعه به جاي ورود به تقابل اسلام و سكولاريسم، قدم در راه توسعه اقتصادي و بالا بردن رفاه اقتصادي و اجتماعي مردم ترك نهاد و تا آنجا پيش رفت كه حتي موضوعات امنيتي و مهمي مانند حزب جدايي طلب پ.ك.ك را در اولويت دوم نهاد و آن را از صدر اخبار رسانه‌هاي گروهي تركيه پايين آورد و شايد هم به دليل همين سياست‌ها بود كه برخي به اين حزب لقب محافظه‌كار داده‌اند چراكه حزب اسلامگراي عدالت و توسعه از ورود مستقيم به تنش‌هاي سياسي و عقيدتي با احزاب لاييك خودداري كرد و در عوض تمام نيرو و برنامه‌ريزي خود را صرف توسعه اقتصادي، مهار تورم و در نتيجه افزايش رفاه مردم تركيه كرد (489016)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۱:۵۸:۳۴
بعد از اینکه حزب عدالت و توسعه بعد از انتخابات پارلمانی قدرت رادر دست را گرفت مخالفت هایی توسط احزاب لاییک آغاز شد . آخرین مرحله تشنج دو سال و اندی پیش بود که منجر به دستگیری افرادی شد که تحت عنوان کودتا دستگیر شدند.موج تازه استعفاها نیز دنباله رو همان جریانات است. این استعفاها به زیان حزب عدالت و توسعه خواهد بود چون ترکیه در حال حاضر مشکلات امنیتی حادی دارد از جمله با کردها. از لحاظ سیاسی نیز عدالت و توسعه دچار مشکلاتی خواهد شد.استعفای نظامیان می تواند به معنای توسعه ناامنی، ایجاد بحران سیاسی و تشدید زمینه های بحران در این کشور باشد (489018)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۱:۵۹:۰۰
به گزاف نيست اگر تركيه به رهبري اردوغان و حزب اسلامگراي عدالت و توسعه را نماد اسلام مدرن بدانيم؛ نمادي كه زمزمه‌هاي به كارگيري آن هم در ابتداي دوران اصلاحات در ايران و زماني‌كه هنوز عدالت و توسعه‌اي در تركيه وجود نداشت، سر داده شد اما با اين وجود دولت اول اصلاحات نه از الگوي پيشرفت و رفاه اقتصادي كه از الگوي پيشرفت سياسي و سپس اقتصادي بهره جست كه همين سياست هم زمينه را براي ظهور يك دوره پر از مباحث سياسي در ايران فراهم كرد و هنوز هم پس از 15 سال از آن دوران خارج نشده‌ايم. (489019)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۲:۰۶:۳۱
زنده باد شعور .زنده باد شرف. زنده باد اعتماد به مردم. برقرار باد عدالت اجتماعی .مرگ بر زور گویی ونظامی گری . (489027)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۲:۲۷:۲۰
چرا اينقدر از تركيه حمايت مي كنيد مطمئن باشيد اگر منافع شان در خطر باشد ايران را به غربي ها مي فروشند. اينقدر سنگ اين ترك را به سينه نزنيد (489056)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۲:۲۷:۵۳
حزب حاکم عدالت و توسعه در سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی از سوی ارتش و سیستم قضایی و به‌طور خاص دادگاه قانون اساسی ترکیه روبه‌رو شد. براساس اصلاحات قانون اساسی پاسخگویی نظامیان این کشور در دادگاه‌های غیرنظامی بیشتر خواهد شد و پارلمان ترکیه قدرت بیشتری در انتصاب قضات خواهد داشت. (489057)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۲:۲۸:۳۷
کشاکش و محاربه اسلام و سکولاریسم در ترکیه سابقه ۸۵ساله دارد و به اصلاحات پایان دوره امپراتوری عثمانی و تشکیل جمهوری دموکراتیک ترکیه بازمی‌گردد که طی آن حکومت ملغی اعلام و دین از سیاست رسما جدا شد، سکولاریسم ترکی تشبیه نوع فرانسوی آن «لاتیسیته» است، به این معنا که مذهب از جامعه حذف نشد، بلکه نهادها و سازمان‌های مذهبی تحت‌کنترل دولت قرار گرفتند و از فعالیت سیاسی و دخالت در سیاست منع شدند. سکولاریسم ترکیه که بر پایه ناسیونالیسم ترکی بنا نهاده شده است، تا پایان جنگ دوم جهانی با سیستم تک‌حزبی اقتدارگرایانه اداره می‌شد. تمایلات اقتدارگرایانه «ماکیت»ها پس از مرگ آتاتورک، اعتراضات مردمی را مانند آتش زیر خاکستر باقی گذاشت و از سوی دیگر ناتوانی سکولاریست‌ها از نفوذ در بخش سنتی جامعه، سکولاریسم را اساسا به پدیده‌ای شهری مبدل کرد، به این ترتیب جامعه ترکیه به دو بخش شهری، سکولاریست و مدرن در برابر روستایی، مذهبی و سنتی تقسیم شد. این بخش اخیر میدان فعالیت و عمل اسلام‌گرایانی شد که پس از جنگ دوم در فضای بازتر شده سیاست ترکیه مجال بروز و ظهور یافتند. (489058)
 
امير
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۲:۲۹:۰۱
در ترکیه به دلیل میراث معنوی گذشته ، همواره گرایش‌های اسلامی قوی بودند، اما در عین حال به دلیل تابع بودن مذهب به لحاظ تاریخی در امپراتوری عثمانی و پس از آن در جمهوری ترکیه نسبت به دولت، مجال رشد و نمو گرایش‌های سلفی و رادیکال وجود نداشته است. در واقع هرچند تابعیت مذهب در مقابل دولت باعث بروز اعتراضات اسلامی شده است، اما همین موضوع هم که شکلی سنتی پیدا کرده است، ترکیه را از گرایش‌های رادیکال و سلفی دور نگه داشته است، موقعیت جغرافیایی ترکیه و مجاورت با اروپا هم از دلایل دیگری است که تفاوت میان اسلام ترکیه و منطقه ایجاد کرده است. (489059)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۳:۴۲:۲۳
رشد اقتصادی ترکیه طی سالهای اخیر از روند فوق العاده برخوردار بوده است.سرانۀ درآمد به ازای هر شهروند سه برابر شده است و ترکیه توانسته است بازارهای زیادی از خاورمیانه تامراکش و در کشورهای آسیای میانه بدست آورد. تورم به زیر 10 درصد کاهش یافته و تولید خالص داخلی هر ساله از رشد 5 درصدی برخوردار است.در حال حاضر ترکیه در میان کشورهای نوظهور بعد از چین و هند در مقام سوم و در عرصۀ جهانی در ردۀ هفدهم قرار دارد. (489156)
 
bahare
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۳:۴۳:۰۳
از زمان روی کار آمدن اسلامگرایان و سیاست هوشمندانۀ آنان در ایجاد اصلاحات مالی تحول بزرگی در اقتصاد ترکیه ایجاد کرد.ارتقای سطوح اقتصادی ترکیه تا جایی پیش رفت که امروز بسیاری از بانکهای ترکیه به لحاظ سطح با بسیاری از بانکهای اروپایی برابری می کنند و حتی از برخی از کشورهای اروپایی نیز جلوترند.در این بین بانک مرکزی ترکیه در قبال خزانه داری استقلال عمل خود را بازیافت و توانست تورم را مهار کند.قیمت ها از سوبسید آزاد و بازار کار توانست تعادل خود را بازیابد.دولت توانست با سیاست ریاضت اقتصادی بخش قابل توجهی از بدهی خود را کاهش دهد به گونه ای که از 75 درصد به 41 درصد تولید خالص داخلی کاهش یافت و این کشور توانست در رشد صعودی به ثبات دست یابد. (489157)
 
bahare
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۳:۴۳:۴۰
اگر ژنرال‌ها شيوه خود را داشته باشند، همه خوشحال خواهند بود كه خود را ترك بنامند، همه از ابراز علني دينداري خودداري خواهند كرد و هيچ كس قدرت آنها را به مبارزه نخواهد طلبيد؛ اما محدوديت كماليسم ديگر مناسب اين كشور مدرن نيست. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه اكثر ترك‌ها خود را اول مسلمان مي‌دانند نه ترك. حزب اسلامي عدالت و توسعه اين تفكر را به وجود نياورده است؛ بلكه خود از آن زاده شده است.
نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد به جز گروه كوچكي از نظاميان طرفدار سكولار، اكثر ترك‌ها مخالف پوشش اسلامي نيستند. گسترش آن چندان به شور اسلامي ربط نداشته است؛ بلكه با سرازير شدن روستاييان آناتوليايي به شهرها مربوط است. خروج از نواحي روستايي در زمان تورگوت اوزل نخست‌وزير سابق كه در دهه 1980 اقتصاد را آزاد كرد، تسريع شد. براي خانواده‌هاي سنتي پوشاندن سر دخترانشان راهي براي محافظت از آنها در دنياي بيگانه و جديد بود. (489158)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۳:۴۵:۵۶
ترکیه از ظرفیت مردمی به خوبی استفاده می کند. هیچ قدرت نظامی وژنرالی نمی تواند درمقابل قدرت واراده مردم بایستد. (489160)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۳:۴۶:۱۳
با سياستهايي كه اردوغان و عبدالله گل در تركيه اجرا كردند تركيه در اينده به قدرتي بزرگ تبديل مي شه و اين در سايه اجراي احكام اسلامي بوده است (489161)
 
مسلمان
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۴:۵۴:۰۲
من نميگويم كه مرا از قفس آزاد كنيد
گويم كه قفسم به باغي برده دلم را شاد كنيد.
با اين اتفاقاتي كه در كشور دوست و همسايه مان تركيه رخ داد به ما ثابت شد كه يك گروه اعتدال گراي مسلمان هم مي توانند حكومتي برپا كنند كه تمامي مردم كشورشان(اعم از مسلمان و غيرمسلمان) با جان و دل آنها را بپذيرند . (489252)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۵:۵۰:۵۵
پنانسيلي كه اسلامگراها در تركيه ايجاد كردند غرب رو مبهوت كرده است (489319)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۵:۵۱:۴۷
تحولات جهان عرب كه موج اسلامي به همراه داشته مي تواند تكميل كننده فعاليت اسلامگراها در تركيه باشد (489321)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۷:۴۸:۴۵
تلاش اسلامگراها در تركيه را بايد مورد تقدير قرار داد چون در حال گسترش اسلام هستند (489431)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۸:۳۸:۳۲
آمريكا به شدت از قدرت كشورهايي همچون ايران و تركيه هراس دارد و اوضاع در خاورميانه به شدت به ضرر كاخ سفيد بوده است (489476)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۸:۴۳:۵۴
آن چرا كه در تركيه شاهدش هستيم اوج اقتدار اسلام است كه هيچ چيزي حتي بزرگترين قدرت جهان نيز نمي تواند مانع از حركت رو به جلوي آن شود (489482)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۸:۴۶:۰۵
فكر نمي كنيد داريد اغراق مي كنيد هنوز هم در تركيه سكولارها از پايگاه حمايتي زيادي برخوردارند (489486)
 
قلاوند
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۱۹:۱۴:۲۹
عزيز برادر همين ذولت فعلي سكولار است سكولار به معني ضديت بادين نيست بلكه به معني اين است كه نهاد دين جدا از نهاد سياست و حكومت است والان در تركيه همين طور است اگر درتركيه نهاد دين حاكم است پس چر هنوز سواحل دريا هاي تركيه همان است كه دردولت هاي قبلي بود وشراب خواري در اين كشور عادي است ومراكز فساد بسته نشده اندا دولت اسلامگراي تركيه لزوما به معني تشكيل نظام اسلامي در تركيه نيست در حقيقت دولت هاي لائيك در تركيه به افول كشيده شده اند اما دولت فعلي هرسكولار است ولي حد اقل اين حسن را دارد كه لائيك(ضد دين) نيست (489504)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۰ ۲۲:۳۹:۰۰
شما آیا فکر می کنید ترکیه کشور اسلامی است! زمانی که در انتخابات چند سال پیش ترکیه ارتش می خواست مانع حضور این گروه اسلامی بشود آمریکا ارتش ترکیه را بر حذر داشت. اکثر افراد اصلی این خزب در آمریکا تحصیل کرده اند..
در ترکیه فقط دارند برای همه آزادی می دهند چه آن خانومی که می خواهد با حجاب به دانشگاه برود و چه آن حانومی که بخواهد با مایو دردریا برود.
ترکیه هیچ وقت اسلامی نخواهد شد چون بیشترین درآمد ترکیه از توریست هست و اگر منع مشروب و رفتن به دریا با مایو در ترکیه اجرا شود این کشور بدبخت خواهد شد. (489603)
 
محمود
۱۳۹۰-۰۵-۱۱ ۰۰:۵۳:۲۵
ای بابا/ خب من فکر میکنم با توجه به اینکه مردم ترکیه به این نتیجه رسیدند که با اعتدال و میانه روی در دین و دنیا بهتر میتوانند که پیشرفت کنند و متفکرین و اندیشمندان ترک با سیاست موجب تغییر نگاه ارتشیان شده اند و این بدان معنا نیست که کشور ترکیه به سمت اسلامی شدن مورد نظر ما میرود و اردوغان به کمک مردمش به سرعت در حال تبدیل شدن به یک ابر قدرت میانه رو اسلامی و مورد تایید تمام کشورهای جهان میباشد و اردوغان تمام تلاش خود را برای رفاه مردمش بکار گرفته و از کشور ما نیز به عنوان ابزاری در این راه استفاده میکند عالی مدیریت میکند و برعکس ما اصلا اهل شعار نیست و تنها عنل میکند (489660)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۱ ۰۱:۴۰:۴۷
چرا ما نمیخواهیم فرق بین سکولاریسم و لائیسم رو بفهمیم؟
اسلام ضد لائیسمه نه سکولاریسم
یک فرد هم میتونه مسلمان باشه هم سکولار

اون چیزی که در ترکیه تموم شده میلیتاریسمه نه سکولاریسم
و آنچه شروع شده دمکراسیه نه اسلام
حزب عدالت و توسعه در اساس نامه اش تاکید داره که به اصول سکولاریسم و دمکراسی پایبنده (489669)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۱ ۰۹:۴۰:۰۵
واقعا که!
\"پایان دوران نظامی ها در ترکیه\" عزیز
تا کی می خواهیم مصادره به مطلوب بکنیم. (489769)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۱ ۰۹:۵۸:۲۹
هرگز اردوغان قصد اسلامی کردن ترکیه به اون مفهومی که شما فکر می کنید را نداره سری به انتالیا و کوش آداسی بزنید مفهمید من چی میگم (489784)
 
مسعود
۱۳۹۰-۰۵-۱۲ ۱۲:۰۷:۲۰
دوستان اگر پیروزی برای اسلام گراها متصور هستید این نه از قدرت اسلام واسلام گراها ؛ بلکه نتیجه نفوذ دمکراسی در جامعه ودولت میباشد .

رمز موفقیت اسلام گرایان پایبندی آنها به اصول دمکراسی میباشد نه اعتقادات مذهبی آنها . (490837)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۲ ۲۱:۲۶:۱۱
مردم ترکیه به این نتیجه رسیده اند که با داشتن حکومتی مانند حکومت ایران میتوانند کشوری پیشرفته در تمام زمینه ها داشته باشند نه با حکومت سکولار (491247)
 
امیر
۱۳۹۰-۰۵-۱۲ ۲۲:۱۳:۰۳
خیلی جالبه این سیاستمدارهای ترکی که شما اینقدر ازشون تعریف میکنید مشابه داخلیش همان اصلاح طلبهای خودمان بودند که به عنوان خائن و برانداز و عامل دشمن و غیره همه گونه برخوردی با آنها شد! (491274)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.