نظر منتشر شده
۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 42999
بي‌توجهي خودروسازان فرانسوي به تحريم ايران
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۴۵
روزنامه لوفيگارو نوشت: تولیدکنندگان لوازم اتومبیل‏هاي فرانسوي که شدیدا تحت تاثیر بحران مالي غرب قرار گرفته اند، بی‏توجه به توصیه های دولت ساركوزي نسبت به کاهش سرمایه گذاری در ایران، به معامله با ايران مي پردازند.



به گزارش الف، روزنامه فرانسوي لوفيگارو در گزارشي به قلم "جرج ملبرونو" درباره حجم مبادلات تجاري كمپاني هاي اتومبيل سازي اين كشور با ايران نوشت: تعداد زیادی از سازندگان لوازم اتومبیل با به چالش کشیدن تذکرات رسمی، برای مقابله با بحران اقتصادی روی تهران سرمایه گذاری می کنند.



اين گزارش مي افزايد: يك مقام مسئول فرانوسوي تعداد قراردادهای لیسانس امضا شده در چند سال اخیر با ایران با حدود پنجاه شرکت با حجم معاملاتی حدود "چند صد میلیون یورو" را، صد تایی تخمین می زند.



در حالی که تشدید تحریم ها علیه تهران در حال بررسی است، از سپتامبر 2007 از شرکت های فرانسوی خواسته شده، تعهداتشان با ايران را به پایین ترین حد ممکن برسانند.



یک رئیس فدراسیون صنایع لوازم اتومبیل فرانسه (Fiev ) مي گويد: عليرغم همه فشارها، باید رفت و به دنبال بازار بود؛ صنعت اتومبیل در ایران با 12% افزایش، امروز یکی از معدود بازارهای در حال رشد است و چشم پوشي از اين بازار كار عاقلانه اي نيست.



گزارش فيگارو مي افزايد: برای دور زدن موانع بانکی بر سر راه معامله میان تهران و بقیه جهان، شرکت ها هرکدام با روش هایی بسیار مفید در کشوری تحت تحریم های غرب، به دنبال جور کردن کار خودشان هستند؛ بازگشت پول از راه دوبی، ترکیه یا به تازگی از مالزی صورت می گیرد؛ دلالان بانک هایی می یابند که هم چنان قبول می کنند با اعتبار نامه برای مشتریان ایرانی حساب باز کنند.



یک متخصص روابط فرانسه – ایران تصریح می کند: بعضی از بانک ها هنوز در اتریش، پرتغال، اسپانیا و حتی در فرانسه این کار را می کنند.



اين درحاليست كه به طور رسمی، هیچ تصمیمی برای "بستن" شبکه های بانکی برای معامله با ایران از سوی سازمان ملل گرفته نشده است.



Fiev یادآوری می کند: "امریکایی ها فقط تهدید کرده اند که در کشورشان بانک های غربی ای را که به کارکردن با تهران ادامه می دهند، مجازات خواهند کرد.



لوفيگارو افزوده است:حتی اگر تهدیدها از میزان مبادلات میان ایران و غرب به میزان قابل توجهی کاسته باشد، دور زدن تحریم ها هم این اواخر از طریق ترکیه، جایی که فشارهای امریکا کمتر از دوبی است، افزایش یافته است؛ مزیت دیگر آن است که شرکت های فرانسوی از شعبه های در ترکیه شان برای راهی کردن کالا به ایران با کامیون بهره می برند.



در ادامه راه پژو و رنو که همچنان ماشین هایشان را در ایران می فروشند، شرکت های چند ملیتی همان قدر با جمهوری اسلامی تجارت می کنند که شرکت های کوچک و متوسط اين كار را مي كنند.



زمانی که مشکلی پیش می آید، همیشه شبکه دلالان می تواند وارد عمل شود؛ یکی از آنها تعریف می کند: یک تولید کننده شیشه، شریکی ایرانی داشت که نمی توانست فاکتور بیست هزار یوریی اش را پرداخت کند؛ من به او شبکه های موازی در ترکیه و دوبی را نشان دادم و پانزده روز بعد، او پولش را دریافت کرده بود، نمی دانم که با اعتبار نامه بود یا با سیستم خوب و قدیمی «یک چمدان پول»، که این روزها دوباره باب طبع ها شده است.



لوفيگارو مي افزايد: شرکت ها از بایدها و نبایدهای وزارت صنایع برای کالاهای مشکوک به "دوکاره" بودن، ناراضی هستند.



یک کارخانه دار شاکی فرانسوي مي گويد: این که مثلا بشود از یک دستگاه پولیش برای ساختن سلاح استفاده کرد، برایم قابل قبول است! اما نمی توانم بفهمم چرا ما باید برای صادر کردن یک صندلی ماشین یک ماه منتظر بمانیم؛ به این مشکلات باید مشکلات پول نقد تولیدکنندگان ایرانی را نیز اضافه کرد، که مشتریانشان را معطل می کند.



اما Fiev با اظهار خوشحالی می گويد: با همه اين موانع سخت، ولی همیشه پول همه پرداخت شده است.



گزارش لوفيگارو حاكيست: با پیش بینی نزدیکی میان ایران و ایالات متحده، شرکت های بیشتر و بیشتری به چهل میلیون مصرف کننده ایرانی چشم دوخته اند.



یکی از روسای Fiev یادآوری می کند: زمانی که اولین تذکرات در سال 2007 به ما ابلاغ شد، مشترکان ما ترسیده بودند، اما اکنون برای توصیه هایی در زمینه کار کردن در ایران به ما بیشتر و بیشتر مراجعه می شود.



 
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۵ ۱۰:۳۶:۰۷
بنظر من اين شركتها بدنبال سود خودشان هستند و مطمئنا منافع خود را در درجه اول قرار ميدهند تحريم براي شركتهاي خارجي مشكلي ايجاد نمي كند چون شركتهاي ايراني مجبور به تهيه نيازهاي خود به روشهاي غير معمول تجاري مي شوند و در اين ميان واسطه ها و دلال هاي بين المللي و داخلي هستند كه منافع سرشاري را به جيب خود سرازير ميكنند ضمن اينكه يك جنس خاص با هزينه تمام شده چند برابر و بدون گارانتي و خدمات پس از فروش به ايران وارد ميشود (111590)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۵ ۱۰:۴۹:۲۵
بنظر من اين شركتها بدنبال سود خودشان هستند و مطمئنا منافع خود را در درجه اول قرار ميدهند تحريم براي شركتهاي خارجي مشكلي ايجاد نمي كند چون شركتهاي ايراني مجبور به تهيه نيازهاي خود به روشهاي غير معمول تجاري مي شوند و در اين ميان واسطه ها و دلال هاي بين المللي و داخلي هستند كه منافع سرشاري را به جيب خود سرازير ميكنند ضمن اينكه يك جنس خاص با هزينه تمام شده چند برابر و بدون گارانتي و خدمات پس از فروش به ايران وارد ميشود پس خيلي جاي شادي و خوشحالي وجود ندارد (111591)
 
چالسرا
۱۳۸۸-۰۱-۱۵ ۱۱:۵۹:۳۱
آنچه مسلم هست این است که این شرکت ها بلا نسبت باید احمق باشند که تو این برهه زمانی که بحران مالی تمام خودرو ساز ها را به ورطه ورشکستگی رسونده این بازار عالی رو بیخیال بشن و احتمالا خود مسئولین فرانسوی هم دوست ندارند وضع خودروسازی شون مثل جنرال موتورز آمریکا بشه که مجبور باشن هر ماه بهش پول تزریق کنن که نکنه دیگه نفس نکشه........... (111597)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۵ ۱۴:۰۳:۲۵
اين را ميگويند سياست دولت ظاهرا حرفي براي دلخوشي جهانيان ميزند
وخود مخفيانه به شركتهاي داخلي اجاره فعاليت با سودهاي سرسام اور
ميدهد
ما هم دلمان را خوش ميكنيم به انها وقطعات انان را بدون گارانتي وضمانت
با قيمت گزاف ميخريم
حال كي ضرر ميكنه شما بگيد (111615)
 
موسوي
۱۳۸۸-۰۱-۱۵ ۱۶:۱۲:۱۱
مطلب فوق از آن جهت مورد توجه سايت الف قرار گرفته كه ببينيد كه شركتهاي غربي چه علاقه اي به معامله با ايران دارند و اين باعث بسي افتخار ماست.
اما بيائيد از مناظر ديگر هم بنگريم اين وضعيت اسفبار را.
1. حضور دلالها و واسطه ها همانطور كه در همين مطلب فوق نيز به حضور پررنگ آنان اشاره شده في سبيل ا... نيست. بلكه با تحميل هزينه اي هنگفت كه در نهايت برگرده مردم سنگيني مي كند همراه است و البته مفسده هاي فراواني كه دست اندركاران واردات قطعات و تجهيزات بخوبي از آن آگاه هستند . اين هزينه ها يا از پول نفت پرداخت مي شوند يا از جيب مردم بصورت قيمت پرداختي براي كالاي نهايي .
2. افتخار شركتهاي سازنده خودرو در ايران مونتاژ يا به قول خودشان ساخت خودروهاي از رده خارج شركتهاي نام برده شده است با نازلترين كيفيت كه به هيچ عنوان امكان و اجازه ورود چنين خودرو يا خودروهايي به كشوري چون فرانسه را نمي دهند . بگذاريد صريحتر بنويسم و خواهش مي كنم سانسور نكنيد . شركتهاي خودرو ساز فرانسوي حاضر در بازار ايران روسپياني در صنعت خودرو هستند كه در قبال دريافت پول حاضر هستند مارك خودرو سازي خود را بر روي حتي فورغون بچسبانند. شايد اين وضعيت را خود باعث شده ايم اما بدانيم كه حقيقت جز اين نيست. ما توليد كننده خودروهايي تحت عناوين خودروسازان فرانسوي هستيم كه در دنيا در حال حاضر نه مشتري دارند و نه بازاري.
ذوق بيجا نكنيد. من هم اگر صاحب شركتي فرانسوي بودم با كمال ميل حاضر به معامله با ايران از هر طريقي بودم. چرا كه جنس بنجل خود را با قيمتي بالاتر از قيمت واقعي به ايران و ايراني جماعت مي فروختم و احتمالا در خفا كلي مي خنديدم به ريش شان. (111650)
 
علی
۱۳۸۸-۰۱-۱۵ ۱۹:۴۲:۰۰
با سلام

در مملکتی که حق انتخاب نباشد باید صنعت خودرو سازی اش 12% پیشرفت کند شما یک روز درهای مملکت را به روی مردم باز کنید مطما باشید پراید کمتر از 3میلیون قیمت خواهد داشت (111653)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۱-۱۶ ۰۹:۰۵:۵۶
در حالیکه با نظرات عموم هموطنان عزیز موافقم که این به اصطلاح سرمایه گذاری در واقع آب کردن جنسهای بنجل در یک بازار شلوغ و پرمشتری و در عین حال بی ضابطه است باید عرض کنم با وجود تحریمهایی که هستیم کشورهای اروپایی و حتی آسیایی بجای آنکه در صنایع پایه ای ما نظیر نیروگاهی، نفت و گاز و پتروشیمی، الکترونیک و کشاورزی و صنایع مربوط به آن مشارکت و سرمایه گذاری نمایند (مانند مناطقی از دنیا که میخواهند سرمایه گذاری واقعی کنند) در صنایعی مانند خودروسازی بی کیفیت که جز آلودگی و ترافیک و اتلاف منابع سود دیگری برای کشورهای مقصد ندارد پولی اندک هزینه میکنند و سودی سرشار میبرند. خواهش میکنم نظر بنده را درج کنید چرا که من در صنعت خوابیده و منفعل کشور مشغول به دست و پا زدن برای زنده ماندن هستم و میبینم که این کشورها به بهانه تحریمها کالاهای با فن آوری بیست سال پیش را هم به ما نمیدهند و مجبور هستیم با هزینه چندین برابر از بازار سیاه و دلالان دوبی و ترکیه کالای صنعتی مورد نیاز پروژه را تامین نماییم. (111721)
 
بابک
۱۳۸۸-۰۱-۱۸ ۱۶:۵۷:۰۸
براستی ماازبحران اقتصادی درغرب استفاده لازمه به نفع کشورمان بردهایم ؟یا اینکه
منتظرمی مانیم پس لرزه هایش رادامانمان رابگیرد؟آیا برای صنایع مادرواستراتژیک
خودقکری کرده ا یم یااینکه درپی واردکردن جنس بنجل به چندبرابرقیمت اصلی هستیم البته بدون ضمانت وگارانتی؟ (112304)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۱-۲۲ ۱۲:۳۳:۵۳
دقیقن با نظر شما موافقم و این چیزی بود که بنده فراموش کردم بگویم. تامین فن آوری تاریخ مصرف گذشته از بازار سیاه و بالتبع بدون هیچگونه گارانتی و پشتیبانی. (112938)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.