نظر منتشر شده
۱۳۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 58998
کاش فرهادي درد دين داشت
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۰۹
من کاری ندارم که «درباره الی...» جایزة "بهترین" کارگردانی، "بهترین" فیلمبرداری، "بهترین" بازیگری اول و دوم و آخر!، "بهترین" فیلمنامه و "بهترین" ... و جایزه انواع "خرس" های نقره ای و قهوه ای و ... را گرفته باشد؛ که البته بدور از بی!انصافی، بیشترش، حقش بوده ... اما اگر تمام اینها راهم گرفته باشد، از نظر من به عنوان یک بیننده سینماروی آماتور "بهترین" فیلم نیست!! بهیچ وجه .. من الوجوه! ... چرا؟



"من" اعتقاد دارم از هرکس به اندازه «ظرفیت»ش باید انتظار داشت .. بعضی ها لیاقت «ظرفیت»شان را ندارند .. به قول «آژانسِ» [یک آژانسی سابق!]..«هرکس وظیفه ای دارد و من هم» ... «فرهادی» وظیفه ای دارد و ... من هم .. "اصغر" با تمام استعداد ذاتی و کسبی اش، "بهترین" ها را می تواند «خلق» کند .. نه بسازد .. «خلق»! کند.



"اصغر" می تواند یک سطح از جامعه ای که در نظر گرفته .. یک سطح .. یک لایه... پایین تر بیاید ... جامعة "متوسط به پایین" را تصویر کند .. نه جامعه "متوسط به بالا" را!



"اصغر" می تواند یک سر و گردن از جامعه ای که در نظر گرفته .. یک سر و گردن .. یک «پله» ... بالاتر رود! .. پله پله بالاتر رود .. تا ... جامعه خدایی[تر] را تصویر کند .. نه جامعه بی درد و بی تفاوت را ...

یک جامعه "متوسط رو به پایینِ" خدایی[تر]! ... "اصغر" می تواند «دین» را بیشتر لمس کند در فیلمهایش .. اما نمیکند ... چرا؟

نمیدانم چرا تمام فیلمهایی که "اصغر" به نوعی در آن دخالت دارد، "شلوغ" است؛ پرتراکم است، پر"صدا"ست ... در هیچکدام از فیلمهایش "لحظه ای" آرامش نداری ... در فیلم های "اصغر" تماشاگر بر صندلی خود "میخکوب" نیست ... مثل اسپند روی آتش است .. بالا و پایین می پرد ... مضطرب است .. هول و  ولا دارد ..



تکنیک غافلگیری لحظه به لحظه  .. همهش می خواهد بگوید "تماشاگر"! دیدی حالت را گرفتم!؟ ... اگر در «سگ کشیِ» بهرام، "یک لحظه" غافلگیرگیر می شوی در فیلم "اصغر"، "یک لحظهیک لحظه" در حال غافلگیر شدنی!

فیلمهای "اصغر" شبیه موجهای سینوسیست! فراز و فرود مداوم ... تماشاگر، «آرامش» ندارد؛ "اصغر" می تواند خدا را [بیشتر] در فیلمهایش لمس کند .. آرامش را ... نمی کند .. چرا؟



"من" تنها حسرت می خورم، حسرت یک سینمایی تمام عیار به اسم "فرهادی" را ... «درباره الی...» می توانست "بهترین" فیلم باشد ... اگر ... بگذارید مثالی بزنم .. یک انسان زیبارو را در نظر بگیرید ... [بهترین]چشمان زیبا .. [بهترین] ابروان زیبا .. [بهترین] بدن خوش تراش .. [بهترین] انگشتان کشیده و زیبا .. به قولی، "همه چیز تمام" است .. اما این انسان «روح» ندارد.. واای ... می بینید؟ می توانید تصور کنید؟ ... همه در حال افسوس خوردن و در حسرتند .. "من" وقتی فیلم "اصغر" را دیدم .. فقط "حسرت" خوردم! فیلم "اصغر"، «روح» ندارد .. از آن «نفحتُ فیه من روحي»ها!



بگذارید مثالی دیگر از خود فیلم بزنم .. نمی دانم چرا همه با هم "فامیل"ند .. در «درباره الی...» .. همه خواهر و برادرند ..! انگار تنها چیزی که در فیلم "اصغر"، «حریم» دارد، "اتاق خواب"! یک زن و مرد است که آن هم در فیلم نیامده! ... حتی ویلا هم «حریم» ندارد!! همه پرده ها دریده شده است! .. «روابط» و «ظواهر»، كاملا شمال "تهرانی"ست!



اصلا «رنگ خدا»را بی خیال! ...«آواز» آرامشبخش «گنجشکها» راوِلِش! ... نزدیک سحر «آژانسِ» [یک آژانسی سابق!] را ندید بگیر! .. خدای«خیلی دور» یا «خیلی نزدیک» را نمی بینم ... اما باز وقتی یکمرتبه یاد گلشیفتة «بوتیک» می افتم ... فقط در خاطرم می گذرد ... کاش "اصغر" [فقط ذره ای] درد «مردم» داشت ...



 
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۰۹:۴۰:۳۳
به نظرم یکی از بهترین فیلم‌های ایرانی ساخته شده ( در کنار ۴شنبه سوری ) بود.


این نقد به نظرم دور از حقیقته و نظر کاملاً شخصی نویسنده‌شه.

از ایرادات جامعهٔ سنتی اینه که همه فقط می‌خوان نشون بدن به طبقهٔ متوسط به پایین و پایین می‌پردازن. در حالی که نصف مردم، متوسط و متوسط‌به‌بالا هستند. هزاران هزار فیلم با بودجهٔ دولتی، عزیزان ارزشی برای طبقهٔ مستضعف ساخته‌ن. یک یا دو فیلم هم برای طبقهٔ متوسط ایرانی ساخته شده که اتفاقاً از نظر تکنیک و داستان، صدها بار برتر از فیلم‌های «فقیر خوب و پاک / ثروتمند شیطان و پلید و ظالم» ـه. و چقدر هم شبیه زندگی روزمرهٔ خود ماست ( خودم رو می‌گم )! و هر لحظه‌ش انگار برای من آشنا بود. (257797)
 
اروند
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۵:۵۶:۱۱
بحث طبقه و درد اجتماعی و اینها نیست، این فیلم در قالب سینمای استراتژیک ساخته شده و به مراتب از فیلم هایی مثل مارمولک مخرب تر است (257987)
 
سهیل
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۷:۱۳:۳۹
حالا فهمیدم چرا دولت که با اکران این فیلم در زمان انتخابات خواست بیننده های این فیلم رو کم کنن و به جاش فیلم بی محتوای اخراجیها رو با تبلیغات چشمگیر در روزهای پر بییننده عید به اکران گذاشت.

چون به نظر او.نها هم فیلم مخربی بوده! (258013)
 
اروند
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۱:۳۹:۵۸
اینقدر سیاست زده نباش عزیزم خرابی شیر دستشویی خودتان را هم به دولت ربط می دهید (258128)
 
اردل
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۰۲:۵۲:۴۸
محتوا؟!

محتوای این فیلم به نظر شما خیلی متعالیه؟! اصلا به نظر شما فرق حیوون با آدمیزاد چیه؟!

حالا اخراجیها شده بی محتوا و درباره الی... محتوا دار شده...

میلیشیای اشرافیت به نظر شما یعنی چی؟ (258480)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۹:۳۷:۵۵
سینمای استراتژیک! چهار کلمه از آقای حسن عباسی شنیدید اینجا تکرار می کنید. اون خودشم نمیدونه چی داره می گه. معلومه که هر سینمایی استراتژیکه. مگه میشه چیزی ساخت و هیچ استراتژی ای رو دنبال نکرد. منظور شما اینه که این فیلم استراتژی طرفداری از احمدی نژاد و اقشار حامی اون رو نداره و به قشری از جامعه پرداخته که شما علاقه مندی حذف شون کنی. ولی این قشر نه تنها حذف نمیشن بلکه دارن روز به روز پر رنگ تر هم میشن و ندیدنشون مساوی با حذف کردنشون نیست. (258070)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۰۱:۰۱:۱۵
دقيقا ميخواستم همين چيزا رو بگم كه ديم شما گفتين. كاملا بحث حسن عباسي و ساير مسائله. خيلي از كساني كه پاي حرفاش ميشينن، وقتي ازشون ميپرسي چي گفت، ميگن نمي دونم ولي خيلي چيزا گفت. (258196)
 
بامشاد
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۱۸:۲۲:۴۰
1. میشود بفرمایید استراتژی فیلم هایی مثل زن بدلی،سالاد فصل، عروس خوشقدم و سریالهایی مثل شمس العماره (و امثالهم که ماشالله کم هم نیستند) چیه؟
شما یا نمیدونی فیلم چیه، یا نمیدونی استراتژی چیه!
2. شما برو یانگوم و جومونگ ات رو ببین چکار داری با سینمای استراتژیک!
3. باز هم گلی به گوشه جمال عباسی که دو کلمه از خودش بلده حرف بزنه و برخلاف دیگران وطن و ناموس و هنر ملی وسنتی و حریم رو میفهمه که چیه
4.شما یه لطف کن از بین 100 تا فیلمی که سالانه ساخته می شود، 10 فیلم به ما نشون بده که بقول شما استراتژی دولت یا حکومت را دنبال کند! اینه که میگم برو یانگومت رو ببین
5. جنابعالی که در جوار یانکی ها لم داده ای شاید برایت سخت باشد که چیزی مثل تضاد طبقاتی و درد اجتماعی رو درک کنی(اونهم در ایران) (258827)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۹-۲۲ ۰۴:۴۲:۵۶
بامشاد جان.
فكر ميكنم تبحر شما در فيلمهايي كه نام بردي بيشتره، چون من اسم همه اينا رو كه گفتي نمي دونستم.
البته من هم مثل خيليا چند قسمت يانگوم و شمس العماره و ... ديده ام.

اينكه استراتژي اينا چيه، با دو جمله نميشه گفت، اما براي نمونه خدمتتون عرض كنم كه استراتژي سريالي مثل يانگوم، ساخت و پرورش تاريخ داشته و نداشته كشور كره جنوبيه كه اونو با اينجور سريالها به خورد كشورهايي مثل ايران و امارات وسوريه ميده. كشوري كه در كنار پيشرفت تكنولوژيك، لازم ميدونه براي خودش يه هويت تاريخي مستقل از ژاپن و چين هم داشته باشه.

از طرفي يادمون نره كه كساني كه تو ايران از تضاد طبقاتي و فقر فيلم ساخته اند، بارها به اين متهم شدند كه از ايران فقط فقر رو به كشورهاي اروپايي معرفي ميكنن تا جايزه بگيرن. حالا شما ميگي چيكار كنن؟

نكته آخر هم اينكه استراتژي يه برنامه طولاني مدته و معمولا 10 ساله و يا بيشتر تعريف ميشه. شما كه معتقديد 24 سال دولت يه كاراي ديگه ميكرد و فقط 4 ساله كه همه چي رو به راهه، منظورتون كدوم استراتژيه؟ (259102)
 
مهدي كبودي
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۳:۲۹:۲۸
استراكچر فيلم خوب بود منتهي نگاه كارگردان(نويسنده) انتزاعي بود نه به معناي ضعف تكنيك بلكه ضعف اتصال فيلم به مخاطب حتي از نوع خاصش (258170)
 
هادی
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۰۰:۰۹:۱۴
متاسفانه عدم توجه به قید های اسلامی مختص این فیلم نیست ، اقای فرهادی تقصیری نداره

این انحراف از انحراف هنرمندان ما نشأت میگیره

من در دانشگاه تهران تحصیل میکنم ، وقتی از دانشکده فنی به سمت دانشکده هنرهای زیبا میریم انگار داریم از جمهوری اسلامی خارج میشیم!

شما یک نگاه به تیپ و نحوه زندگی اهل هنر در جامعه ما بندازید ( اصلا قصد جسارت به هیچ قشری رو ندارم ولی خب واقعیته)

خب محصولی که این افراد تولید میکنن نتیجش همینه دیگه.

حالا این بدبخت فیلمش چون گل کرده مورد توجه شما قرار گرفته ، فیلم های دیگه چی؟ سریالها و فیلمهای صداسیما چطور؟

آیا تا به حال توجه نکردید که چرا در سریال ها و فیلم های ایران همش به یه قشر پولدار توجه میشه؟ (258180)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۰۱:۰۴:۳۱
برادر، هنر رو كه از دوستان ارزشي شما نگرفتن. به اونا هم بگين برن دانشگاه هنر و يا دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران درس بخونن.
البته ساير دوستان و امثال ده نمكي بدون ورود به دانشگاه يك شبه در حال حفظ ارزشها هستند! (258198)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۰۲:۵۲:۴۹
من خودم از فارغ التحصیلان هنرم...
حقیقتی که وجود داره جو لائیک محافل هنریه و همچنین در مقابل کسانی که ادعای اسلامی بودن را دارند از نظر تکنیکی بسیار ضعیف هستند و هنوز در دوران جد پدربزگ ها زندگی می کند و می خواهند با زبان ان موقع با جوانان امروز صحبت کنند اینا چیزهاییست که هست و نمیشه انکار کرد

در مورد ده نمکی هر قدر هم که کارش بد باشه مزیتی داره و اون اینه که موضعش مشخصه .. متاسفانه در حوزه هنر بسیاری هستند که زمانی که میان مسئولین هستند سوپرانقلابی خودشونو جا می زنند و در پشت پرده کار دیگر می کنند

مورد آخر این هست که فرهنگ و هنر و اهالی مظلوم ترین بخش این کشور هستند و همه در طول شعار حرکت می کنند و متاسفانه مسئولین سلیقه های شخصی و سطح پایین خودشون رو به عنوان اسلامی بودن به هنر تحمیل می کنند( البته منظور من خط قرمز های اسلامی نیست به عنوان یک نمونه ایرادی که به یک کار گرفته شده بود رنگ چشم یک بازیگر خردسال بود که با تغییرات در مسئولین این ایراد لغو شد) (258243)
 
حسین از یزد
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۰۹:۱۳:۵۷
محمد آقا عزیز من مشکل ما اینست که اسلام و مسلمانی را فقط در حد طیف خاصی(ارزشی) معنی می کنیم. چطور نام خود را محمد و دین خود را اسلام میدانیم در حالیکه امروزه بسیاری از محرمات دین که در قرآن کریم آمده را حلال و واجبات را حرام و ناپسند میدانیم. مگر دین خدارا هم با حزب بندیهایمان میتوانیم تغییر دهیم؟ انگار این احکام الهی فقط جهت افراد خاصی(ارزشی ها) صادر شده و گروه دیگر احکام جدیدی دارند! (258504)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۱۸:۳۷:۴۲
یه نمونه بیار.

این کی نشد بحث کردن

حرف بی پایه و اساسی زدی (258837)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۱۸:۳۸:۰۱
حرفهایتان کاملا بی پایه و اساس است. (258838)
 
نقطه سر خط...
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۸:۳۰:۱۴
به نظرم کسی به پیام اصلی فیلم توجه نکرده!
((پایان تلخ بهتر از تلخی بی پایان است...))
بییایم از پیامش درس بگیریم.
وگرنه اگه بخوایم از 2 دقیقه رقص فیلم به ابتذال کشیده شیم یا از دور هم بودن چند نفر توی ویلا ...
فکر میکنم خیلی از پیام اصلی فیلم دور شدیم.
البته شایدم فرهادی اینارو واسه کسایی گذاشته که دلشون میخواد اینطور زندگی کنن تا اونام بیان این فیلم رو تماشا کنند و نرن تو خیابون بگن ت...
البته یه چیزی که من از این فیلم دستگیرم شد این بود همه درباره الی فکر میکردند...هیچکی به الی فکر نمیکرد...
پسره که فقط میخواست بدونه الی خیانتکاره یا نه؟
هیچکی دردش نبود الی نبود.... (258360)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۳:۰۱:۵۹
بنده با نویسنده ی این نقد تا حدودی موافقم.
بنده به نظرم این فیلم پیام روشن و خاصی نداشت. لطفا اگر کسی از این فیلم پیامی دریافت کرده است برای ما هم توضیح دهد تا متوجه شویم.
و امیدوارم که این جایزه ها به خاطر صحنه های رقص و حرکات موزون فیلم به آن تعلق نگرفته باشد.
بنده نمی دانم واقعا از کی تا حالا رقص مرد جلوی دیگران و صدها هزار بیننده جایز شده؟! (258299)
 
hamid
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۲:۳۷:۱۰
من این صحنه ش به سختی یادم میاد. عجیبه که امثال شما دوست خوب از این همه تحلیل‌های متنوع‌ای که می‌شه از این فیلم داد فقط به قر کمر اون آقا توجه کردین. سوال من اینه که الان ۳۰ ساله این چیز‌ها از زندگی‌ عمومی‌ و تا حدی خصوصی مردم حذف شدن. آیا واقعا جامعه رو اصلاح شده می‌بینید؟ فکر نمیکنید مشکل جای دیگریست که هرچه پافشاری می‌کنید به جای حل شدن بد تر شعله ور میشود؟ (258406)
 
آرش
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۰۰:۱۴:۵۳
به نظر من هم فیلم چندان قدرتمندی نبود اما نه از جنبه نگاه اسلامی شما و نویسنده مقاله. چراکه من با نظر اسلامی شما مخالفم و فکر میکنم شما همه چیز را دوست دارید به اسلام و دین پیوند بدهید. اتفاقا رقص و آواز از نظر من در فیلم خیلی هم خوب است.
ایرادی که من به فیلم دارم محتوای داستان و جان کلام نویسنده است که بسیار نامشخص بود. نه چیزهایی که شما از دید اسلامی گفتید. مشکل اینجاست آنقدر یک عده ایرادهای بنی اسرائیلی و مذهبی میگیرند که هر کسی بر فیلم نقدی میکند همه فکر میکنند آن هم از دیدگاه اسلامیست. چرا اینقدر همه چیز را به دین پیوند میزنید شما ! (258453)
 
سارا
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۱۲:۰۸:۳۰
چقدر خوشحالم که شما معتقدید نصف مردم متوسط و متوسط به بالا هستند!
چقدر خوشحالم که در جامعه ای زندگی می کنم که فقر کاهش پیدا کرده و مردم آن مرفه شدند
چقدر خوشحال می شم که فقط بعد از دیدن فیلم اصغر فرهادی در سینما یا هر جای دیگه این نتیجه گیری نصف مردم مرفهند را نداشته باشیم و بپذیریم که هستند
و چقدر خوشحال تر می شم موقعی که می خواهیم از مملکتمون حرف بزنیم بپذیریم که مشکلات مردم داره حل می شه و فقط نگیم مشکل داریم مشکل داریم!
کلاً خیلی خوشحال شدم! من از این ناشناس ممنونم!

از نویسنده هم که درد دین و درد مردم داره ممنونم! و باید بگم موافقم با شما به شرطی که هنر کارگردان و سایرین را بی اهمیت جلوه ندیم! مهمند ولی اگه خدا داشتند خیلی خیلی خیلی مهم می شدند!
حق با شماست! (258588)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۰۹:۴۲:۳۵
خداوند خیرت دهاد! کمی از درد ما کاستی! (257798)
 
احمد
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۰۹:۴۴:۳۹
اتفاقا مشکل اینجاست که اصغر می پنداره که درد مردم داره و درد دین اصلا برایش جایگاهی نداره. (257799)
 
اروند
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۶:۰۵:۲۰
تریبون 12 میلیون فقیر کجاست؟ (257992)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۶:۱۹:۳۵
دوست عزیز چه ربطی به این مطلب داشت؟منظور شما از 12 میلیون فقیر طرف داران موسوی است؟ خدمت شما عارضم که تریبون 12 میلیون فقیر ! اقای موسوی که ماشین ها و خانه هاشان را همه دیده اند و می دانند اکثرا در کجا خانه دارند شبکه ی دوست و برادر بی بی سی فارسی است.دولت فخیمه ی انگلیس در بست نوکر فقرای طرف دار موسوی است.اخی شما هم از اون 12 میلیون فقیری؟پول اینترنت از نون شب واجب تره اره؟


تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد (257995)
 
پوریا
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۰۹:۵۰:۳۱
هنر در یک جامعه آینه آن جامعه است (متاسفانه ؟!) . درباره الی مربوط به جامعه امروز ماست . تقصیر اصغر یا جناب فرهادی نیست . حرمت امامزاده به متولی آن است . آیا متولیان دینی درست به وظیفه خود عمل کردند ؟ (257802)
 
اروند
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۶:۰۳:۵۶
یک سوال :
طبق آمارهای رسمی ما الان 12 میلیون فقیر داریم در کشور، یعنی تقریبا به اندازه ی آراء موسوی در انتخابات، ولی کجای سینما و تلویزیون به این 12 میلیون تعلق دارد؟ کجا دغدغه های این قشر مطرح شده؟ چرا صدای این 12 میلیون به اندازه ی آراء موسوی به گوش نمی رسد؟
یک نگاه کوتاه به فیلم تیلیغاتی که برخی هنرمندان برای موسوی در طول انتخابات ساختند و سخنان سینماگران در آن فیلم به خوبی نشان می دهد که دیوار بلندی میان خواسته های غالب مردم با هنرمندان وجود دارد (257991)
 
سهیل
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۷:۲۸:۳۸
ببخشید یک جور صحبت میکنید هر کی ندونه فکر میکنه دولت و بودجه و پول نفت دست غیر مذهبیها بوده. (258022)
 
آو
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۱:۳۸:۰۵
شما عجالتا بفرمایید که چگونه می توان رئیس دولتی که بودجه و پول نفت دارد را تدارکاتچی دانست (258126)
 
سهیل
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۰۵:۱۱:۴۱
جواب خوبی به کامنتم بود، خوشمان آمد.

یا به قول کروبی: خوشم اومد به هوشت.

کلا در این مملکت رییس جمهور از خیلی اختیاراتی که لازمه داشته باشه بی بهره هست و متاسفانه این اختیارات در دست بخش خصوصی نیست.

حالا ببین چیه که نه دولتیه نه خصوصی!

به نظر عجیب میاد ولی کم نداریم و متاسفانه با این اختصاصی سازیهای جدید این موارد در حال افزایشه.

متاسفانه سینمای ما هم همچین وظعیتی داره. تا جایی که من میدونم س. ا. (اسمش رو خودم سانسور کردم) هم در سینما دست داشته

پی نوشت: وضعیت رو به دلیل سریع تایپ کردن و عدم توجه، وظعیت نوشتم. از عمد هم درستش نکردم که تو بعضی از خواننده های این کامنت این حس زو ایجاد کنم که الان یک جواب در مورد بی سوادی من بنویسن و در همین افکار که هستن و به پی نوشت میرسن میفهمن نه طرف خیلی هم بی سواد نیست. کلا هدفم این بود که دوستان در قسمت کامنتها به اشتباهات تک و توک تایپی گیر ندن و اون رو نشونه بی سوادی طرف ندونن . به نظر من مطرح کردن چنین کامنتهایی هم مسخره هست. امیدوارم الف هم اینجور کامنتها که پای ثابت مطالب \"الف\" هست رو منتشر نکنه، چون به نظر این ناحقیر هیچ کمکی به بحث نمیکنه (258255)
 
ali
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۰۹:۵۰:۴۲
آیا این هم شد داستان چند نفر میرن شمال یکی گم میشه بعد میمیره خجالت آوره سینما دنیا کجا ما کجا................................ (257803)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۹:۴۰:۳۲
کدوم سینمای دنیا؟ مگه همین فیلم ده ها جایزه از سینمای دنیا نگرفته؟ (258072)
 
رضوانی
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۰۹:۱۹:۲۵
اینا همش سیاسی بازیه عزیز جان. خودت رو به نفهمی نزن. از خودت نپرسیدی چرا همیشه فیلمهایی که رنگ و بوی ضد ایرانی و ضد اسلامی دارن جایزه میگیرن؟ (258505)
 
سپهر
۱۳۸۸-۱۰-۲۵ ۲۲:۵۶:۰۳
بابا ديوانه ايد به خدا.يا شايدم من ديوانه ام.
اين فيلم كاملا هنري،مدرن،حرفه اي ساخته شده.جند زاويه مهم داره.1.دروغ وراستيدروغ مصلحتي بهتره يا راستي با عواقب بد.2.دموكراسي(راي گيري هاي پي در پي):گيرم به نتيجه + هم نرسه ولي بايد رعايت بشه.3.ببينم مگه اسلام نميگه آبروي مومن از هرچيزي مهمتره:خب اين فيلم دقيقا داره همينو ميگه.4.قضاوت:نيمه اول فيلم كه همه چيز روبه راه است چه قضاوتهايي در مورد الي داريم ونيمه دوم چه قضاوتهايي.همچنين رابطه شيشه اي بين اشخاص كه به راحتي مي شكند.5.از نظر بازي كه تمام كساني كه سينماروي حرفه اي هستند(نه تفنني)بازي ها يكنواخت ودر سطح عالي بوده.دقت كنيد به بازي بچه ها تو صحنه هايي كه وجود دارند.آيا واقعي تر از اين ميخوايند.5.كارگرداني:نوع تمرينها وبازي گرفتن ها ويكدست بودن بازي ها عالي است.6.فيلمنامه:بدون شك اگه بخوايم لقب معناگرا(عجب كلمه ي بي خودي است)رو به يك فيلم بديم همين فيلمه. (276480)
 
گلناز
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۳:۱۷:۵۷
داستان \" درباره الی\" برای من خیلی هم جذاب بود. آدم هایی که همگی خوب و خوشن ولی با بروز یه مشکل همه صمیمیت و خوشی از هم می پاشه. یک فیلم فوق العاده بعد از اینکه سالها فیلم مزخرف ساخته شد و همه رو از سینما رفتن متنفر کرد. داستان فیلم به نظر من خیلی عمیقه. خجالت آوره طنزهای بی سر و ته و بیماری هستند که حتی یک مفهوم ساده رو هم منتقل نمی کنن. (258164)
 
احسان
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۵:۱۱:۳۵
بعضی ها سطح سلیقشون در حد اخراجی ها و چارچنگولیه یا فوقش در حد جکی جان! مفاهیم این فیلم خیلی راحت قابل تشخیصند:
1- دروغ و دروغ گویی
2- هر اشتباهی با یک دروغ آغاز می شود و انسان قرق در اشتباهات بیشتری می گردد
3- پنهان کاری
4- سطحی نگری و ظاهر بینی
ولی در فیلمی مثل چارچنگولی چه مفاهیم بدیهی وجود دارد! الله اعلم. (258320)
 
hamed
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۰:۴۶:۳۸
منظورشان \"غرق\" است انشااللـه! (258378)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۱:۴۸:۵۷
موافقم. البته من هم از کارشناسی که ۴-۵ تا فیلم خارجی بیشتر ندیده هم انتظار بیشتری ندارم.

سطح فرهنگ خیلی‌ها در حد اخراجیهاست که برادر عرزشی، مسعودخان ده‌نمکی اون رو ساخته‌ن. موسی به دین خود، عیسی هم به دین خود. شما برید اخراجی‌ها و فیلم‌های پرمحتوای تلویزیون رو ببینید، ما هم تارانتینو و فینچر و فرهادی و تبریزی. (258390)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۰۹:۵۲:۱۴
عزیز دل برادر! درد مردم چیه که فرهادی آن را ندارد! و اگر شما این همه دردشناسی چرا آستین بالا نمی زنی و با یک فیلم بسیار عالی به فیلم نه چندان خوب ایشان پاسخ نمی‌دهد. عزیز دل بابا! به محض این که یکی فیلم خوبی ساخت که نباید سرش بریزیم و بگوییم اگر اینهایی که توی مغز منه و هرگز هم نمی دانم چیه را توی فیلمت می‌گذاشتی بهتر بود. اره باباجان! یک کمی فکر کن لطفاً! آیا در حدی هستی که از این جور انتقادها بکنی! آن هم به کسی که الان تنها امید سینمای ایران است! (257804)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۰۹:۵۹:۴۸
یه چیزی هست . واقعیت اینه که ت وکارهای ما تهرانی ها خدا نیست. چرا باید تو فیلمای ما تهرانی ها خدا باشه؟ (257807)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۰:۱۹:۱۲
اتفاقا حسن کارهای فرهادی در همین است نه عیبش. کاری که اصغر فرهادی به تصویر میکشد، واقعیت امروز جامعه بود، و آن چیزی که میگویید، رویای شماست.
شما در طبقه متوسط جامعه چیز دیگری مشاهده میکنید؟ علت در دل نشستن و مورد قبول بودن هم از طرف جامعه این است که هر شخص خودش را در آن میبیند، مشکلی که الان فیلم های به اصطلاح معناگرای نوپا به علت وجود آن نمیتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند.
یک مثال از فیلم های که به نظر من مد نظر شما باشد، به همین سادگی رضا میرکریمی است. فیلم فوق العاده قوی و با شرایطی که شما در نظر دارید، اما مشکل این فیلم در این است که هرچند طبقه متوسط جامعه را هدف گرفته، ولی مخاطبان اندکی را پوشش داده است. در حالی که فیلم اصغر فرهادی با تغییر عادت همان انسان طبقه متوسط، بخش وسیعی از توده مردم رو نشانه گرفت و این علت فروش بالای درباره الی است. (257813)
 
علیرضا
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۵:۲۵:۵۰
با سلام و احترام
من نمی خواستم درباره این مطلب نظر بدم چون فیلم اصغر فرهادی رو هنوز ندیدم ولی وقتی دیدم شما در مورد فیلم فوق العاده رضا میرکریمی بی انصافی کردی گفتم همین قدر بنویسم که رضا میرکریمی با ساختن \"به همین سادگی\" یک فداکاری بزرگ کرد. چون خودش می دونست که این فیلم گیشه خوبی نخواهد داشت و اگر فیلمی می ساخت درباره روابط عروس و مادرزن یا مردهای چندزنه مطمئنا خیلی بیشتر می فروخت ولی با فداکاری که کرد درباره قشری از جامعه ما فیلم ساخت که از نظر کمیت فراوانند و از لحاظ نقش بسیار تاثیرگزار ولی متاسفانه در جامعه \"دیده نمی شدند و نمی شوند\" ، لااقل من که یادم نمی آید بعد از انقلاب فیلمی درباره قشری که طاهره به آن تعلق دارد ساخته شده باشد. آن هم به این هنرمندی و با این قوام.اگر اشتباه نکنم خود میرکریمی پس از اکران فیلم گفته بود \"انتظار نداشتم فیلمم اینقدر فروش کند!\" این است که می گویم فداکاری کرد. (257977)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۹:۴۸:۲۸
من راجع به فیلم میرکریمی بی انصافی نکردم، بلکه برعکس گفتم، فیلم فوق العاده قوی میباشد، اما تفاوت آن با درباره الی،تفاوت در انتخاب جامعه هدف به عنوان مخاطب است.
اتفاقا صحبت میرکریمی نیز دال بر این مساله دارد، یعنی به همین سادگی، هر چند زندگی روزمره یک زن را به تصویر میکشد، اما مخاطب عام ندارد بلکه مخاطب خاص دارد، درحالیکه فیلم اصغر فرهادی بخش بیشتری از جامعه را در بر میگیرد. (258078)
 
اروند
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۱:۴۶:۴۸
جالب آنکه فمنیستهای وطنی در مقابل فیلم رضا خفه شدند. اربده ی حقوق زن می کشند و بردگی سرمایه داری میکنند. ظاهرا ساخت فیلم های عشق مثلثی و مربعی را به کرامت زنان نزدیکتر می دانند.
رضا اگر میخواست .....
هنرمندان انقلابی نان گمنامی و اعتقاداتشان را می خورند (258132)
 
خبرنگار اقتصادي
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۰:۲۲:۳۷
بسمه تعالي
از ديدن اين فيلم متاسف شدم
2 صحنه رقص طولاني (نسبت به ساير فيلم‌ها داشت) كه متاسفانه رقص دارد در فيلم‌ها باب مي‌شود در حالي كه رقص حرام است
در صحنه‌اي از فيلم زن و مرد كه دعوا مي‌كنند كامل به بدن همديگر دست مي‌زنند كه اين هم حرام است
البته مي‌دانم كه اين سينماگرها دين ندارند، اگر هم دين دارند در دينشان اين قيود حتمي سانسور شده است
متاسفم
اينها نشانه‌ اي از ظهور است، نشانه‌ اي از بروز فساد و عادي شدن آن در زمان ظهور است (257814)
 
احسان
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۵:۱۶:۳۲
سینما نمایش واقعیت ها است. نه نمایش بزک شده ای از واقعیت ها آنگونه که در سیما می بینیم! چند نفر از مردم ایران آنگونه که در سیما نمایش داده می شود زندگی میکنند همه پولدار و پاستویزه! با نمایشنامه ای آبکی. (258325)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۱:۵۱:۱۷
امام صادق گفت: « کسانی که دنبال نشانه‌های ظهور می‌گردند و همه‌چیز رو نشانهٔ ظهور می‌دونن (این تیکه‌ش نقل به مفهوم! اصلش یادم نیست) ، دروغ‌گوئند. دروغ‌گوئندو دروغ‌گوئند. » (258391)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۱:۵۲:۵۳
به نظرم این فیلم صرف نظر از مسائل مذهبی فیلم خوبی بود.یعنی صادقانه بگم تنها فیلمی بود که وقتی از سینما خارج شدیم مدت ها درباره ی ان با بچه ها بحث می کردیم

ولی اگر مسائل شرعی در ان بیشتر در نظر گرفته میشد خیلی بهتر بود.اگر اقای کارگردان از یک مشاور مذهبی کمک می گرفت شاید این فیلم تا این حد با شرع مقدس تعارض
نداشت.مثلا دلیلی نداشت خانوم الی متاهل باشد.شخصی که متاهل است چرا با یک گروه ادم که نمی شناسه باید مسافرت میرفت؟ و در اون مسافرت خاطر خواه پیدا کنه؟می توانست خانوم الی مجرد باشد و اخر کار برادرش میومد پی گیر کاراش میشد.

فکر کنم شما یه فیلم دیگه رو دیده‌اید! اصل تیکه همون‌جاست! (258392)
 
ابرار
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۰۸:۴۲:۲۶
خبر نگار اقتصادی . برادر عزیز . کجای کاری . اینها نشانه ظهوره کدومه ؟ آقا جان . برادر من . کجای کاری ؟
این چیز ها در دنیایی که شش هزار و سی صد میلیون آدم درش زندگی میکنه حتی بیشتر از عادیه . حتی در عربستان سعودی . یعنی کشوری که کعبه شریف درش جای داره . همینطور دیگر کشور های اسلامی . حالا . فقط مونده در ایران شصت هفتاد میلیونی عادی بشه ؟ آقا تشریف بیارند؟
در ایران قبل از انقلاب هم که به همراه دیگر جا های دنیا این چیز ها و همچنین چیز های دیگر الا ماشاءالله به وفور موجود بود . مگر آقا تشریف آوردند ؟
بعد هم آقا تشریف بیارند که من و شمای نوعی به ایشون بگیم چی ؟
فعلا مشغول دیدن یک فیلمم با بازی گری فلان و فلان . تشریف ببرید فیلم که تموم شد برگردید ؟
تازه هنوز مگر متوجه نشدی این ها که در این فیلمها و سریال ها میبینی . حالا چه ایرانی چه خارجی . اسمشون بازیگره ؟ بازیگر هم معلومه یعنی چی ؟ رل بازی میکنه . رل . اون هم از نوع حرفه ایش . حرفه ای هم یعنی برای رضای خدا نمیکنه . پول میگیره . پول .
بازی گر هم یعنی کسی که به قول خودش یک دقیقه نقش عمار یاسر رو بازی میکنه . البته بقول خودش نقش . .یک دقیقه میشه یوسف (ع) . یک دقیقه دیگه میشه یک جانی . یک دقیقه میشه مریم مقدس (ع) یک دقیقه دیگه میشه یک پلیس . یک دقیقه دیگه میشه یک کلاهبردار یا عاشق یا معشوق . یک دقیقه نقش یک بازاری رو بازی میکنه و یک دقیقه دیگه میشه یک لات خیابانی . یک دیگه دقیقه میشه عاشق یا معشوقه یک نفر دیگر . و و و .
بابا جان بازی گره دیگه . نقش بازی میکنه . یعنی الکیه . الکی هم یعنی دروغی . واقعی که نیست . جوش نیار بابا . دروغیه . دروغی . دروغ . بازیگر دیگه .
این فیلم بازی کردن ها رو هم از قوم از ما بهترون یاد گرفتند. متوجه شدی که هالیود و بالیود و چه و چه وچه که سر لوحه و گل سر سبد و آروزو و معیار بقول خودشون هنر مندان ایرانیه به دست چه کسانیه ؟
اتفاقا اگر عمار سلام الله علیه امروز زنده بود و در صحنه . همه خوب میدونند که با اونها چکار میکرد . حالا برن بگن عمار طالبانیه . خشنه . شاگرد امام جعفر صادق (ع) نبوده . از صحابه پیغمبر نبوده . پیغمبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) بخشیدند اما عمار خشن بود و عمری . نبخشید . نبخشید . علی (ع) بخشید اون نبخشید .
برادر عزیز . دو چیز مسلمه .
امام زمان علیه السلام و الصلوات نه طالبانیه و نه آدم کش . نه یاران و سربازانش طلبانیند و آدم کش . دوم اینکه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای اجرا و مدیریت روز مره امور جامعه زمان خودش . برای رسیدن به عدالت واقعی و اهدافش در این راه فرد لازم داره . فرد .
فرد هم اینجا نه اینکه سرباز تفنگ بدست یا خمپاره انداز . یا چه و چه وچه . افراد اینجا یعنی کسانی مانند عمار زمان علی (ع) که نسبت به خدای متعال و نتیجتا به امام زمان و رهبر خودشون که فرستاده اوست و رهبر مخلوقات از جن و انس و جامد و جاندار اخلاص دارند . اخلاص .
هر چی هم امام زمان خودشون بهشون بگه به دلیل عقلانیتی که خود افرد با ممارست و اطاعت متداوم خدای سبحان و کمک امام زمان و دستگیری حضرت حق جل جلاله قبلا بهش رسیدند همون رو روی چشمشون میگذارند . مانند کسی که آفتاب و نورش رو بطور فیزیکی و با تمام وجودش میبینه و احساس میکنه .
دیگه هیچوقت این افراد شک نمیکنند . نمیپرسند . روزه یا شب ؟ انجام بدم یانه ؟ الان باید چه کار کنم ؟ دستور بعدی چیه ؟ و و و . همه چیز براشون مثل نور آفتاب و تابش نور روشنه .
خوشبختانه رجعت رو هم که همه مومنین بهش معتقدند . انشاءالله تعالی براشون به امید و به اذن حق جل جلاله اتفاق میفته . این افراد مومن و مخلص هم که از هر زمانی و مکانی میتونند باشند . دیروز یا امروز یا هزار سال پیش یا صد ها و هزار ها سال بعد نداره . فقط خواستن لازم داره و اخلاص. اخلاص . اخلاص .
یادمون نره که عمر و فرصت ها یک گوهر گرانبهاست که نباید مفت و مسلم از دستش داد. بناگوش آدم هم نسبت به آدم حقی داره که در مورد اون از آدم در روز قیامت سوال میشه که با اون چه کردی ؟ چه به رسه به عمرش
ضمنا برای کسانی مانند همین مقداد همتی نویسنده باید اظهار تاسف کرد . ایکاش اون هم گوش شنوا داشت .
آدمی که صبح تا شب چشمش دروغ دید و گوشش دروغ شنید به اون هم مثل چیز های دیگه عادت میکنه و دروغ و نیرنگ و این چیز ها براش میشه یک امر عادی . تازه اون رو انتقال میده به اعضای خانواده و دوستان و معاشرینش . خوب خوشش باشه . آدم به هر چیزی مانوس بشه با همون بعد از مرگش محشور میشه .

ابرار (258497)
 
سلام
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۰:۲۶:۳۷
واقعا تاسف می خورم وقتی این صحبت ها رو می شنوم
چرا واقعیت رو نمی خوایم قبول کنیم فقط میخوایم همدیگر رو نققد کنیم تا خودمون معروف بشیم کاری هم نداریم که چی می خوایم بگیم فقط هرچی تند تر باشه معروف تر میشیم. چرا یک فیلم به این زیبایی رو میخوایم بدی فقط ازش بگیم و فقط بگیم آقا ما کاری به خوبب هاش نداریم اما بدی داره فلان بهمان فقط هی همینو بگیم
مگه باید تو همه فیلم ها همه نماز جماعت بخونن ، چرا واقعیت جامعه رونمی بینین چرا باید تصور کنیم که همه فیلم ها باید از اول تا آخر فقط در مورد دین صحبت بشه مگه مشکلات دیگه جامعه وجود نداره ، اره خیلی ها هستن که همینطوری هستن که تو این فیلم نشون داد . مثل سریال شمس العماره که فقط گیر دادن چرا نماز نمی خونن هیچ کس از زیبایی های فیلم مطلب ننوشت همین سایت الف تا حالا شده یکبار از خوبی یک ماجرا تعریف کنه ؟
میدونم که طبق معمول الف تا یکی انتقاد میکنه از نویسنده مطلب رو نمی ذاره اما نوشتم که حداقل خود شما این رو بدونین
(257817)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۰:۴۲:۴۷
عزیز من هر کسی برای اجرای هر چیزی باید خودش به آن اعتقاد راسخ داشته باشد تا بتواند اجرا کند.
در زندگی عادی ما هم همین گونه است که افعال ما بر خواسته از اعتقادات ماست.
در مورد رفص در فیلم ها ،تماس ها ناجور نامحرمان و یا حضور بی حجاب بازیگران زن در خارج از کشور که نمونه های بسیار دارد اگر نظر تمامی مراجع رو بپرسی جواب مشخصه!
ولی از کوزه همان برون تراود که در اوست...
ولی خوشبختانه هنوز کارگردانانی داریم که درد مردم دارند.
من سطح تحصیلات دانشگاهی کارگردانی ندارم ولی به نظر میاد که جدا از تکنیک های فیلم سازی در بخش مطابقت با تعلیمات دینی فیلم خوبی نبود. (257823)
 
بیب بیب
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۱:۰۲:۵۸
به نظرم این فیلم صرف نظر از مسائل مذهبی فیلم خوبی بود.یعنی صادقانه بگم تنها فیلمی بود که وقتی از سینما خارج شدیم مدت ها درباره ی ان با بچه ها بحث می کردیم

ولی اگر مسائل شرعی در ان بیشتر در نظر گرفته میشد خیلی بهتر بود.اگر اقای کارگردان از یک مشاور مذهبی کمک می گرفت شاید این فیلم تا این حد با شرع مقدس تعارض
نداشت.مثلا دلیلی نداشت خانوم الی متاهل باشد.شخصی که متاهل است چرا با یک گروه ادم که نمی شناسه باید مسافرت میرفت؟ و در اون مسافرت خاطر خواه پیدا کنه؟می توانست خانوم الی مجرد باشد و اخر کار برادرش میومد پی گیر کاراش میشد. (257830)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۱:۴۹:۲۴
به نظرم این فیلم صرف نظر از مسائل مذهبی فیلم خوبی بود.یعنی صادقانه بگم تنها فیلمی بود که وقتی از سینما خارج شدیم مدت ها درباره ی ان با بچه ها بحث می کردیم

ولی اگر مسائل شرعی در ان بیشتر در نظر گرفته میشد خیلی بهتر بود.اگر اقای کارگردان از یک مشاور مذهبی کمک می گرفت شاید این فیلم تا این حد با شرع مقدس تعارض
نداشت.مثلا دلیلی نداشت خانوم الی متاهل باشد.شخصی که متاهل است چرا با یک گروه ادم که نمی شناسه باید مسافرت میرفت؟ و در اون مسافرت خاطر خواه پیدا کنه؟می توانست خانوم الی مجرد باشد و اخر کار برادرش میومد پی گیر کاراش میشد.

پیشنهاد میکم یکبار دیگه برو فبلم رو ببین و فکر کن فیلم چی میخواد بگه
واقعا خنده دار بود جملات آخر شما (257838)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۴:۴۰:۵۰
تو برو بهترش را بسازه اگه میتونی (257946)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۷:۳۶:۴۶
نظر تو که خنده دار تر بود.شما کلا خنده دارید .فیلم چی می خواد بگه؟ (258026)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۵:۵۴:۱۹
خلایق هرچه لایق ، در کشور های دیگر صنعت سینما داریم ودر ایران فیلم های مسخره که برای جایزه گرفتن به هر چیزی متوسل میشن (رقص و لات بازی و ...) (258338)
 
گلناز
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۳:۲۱:۲۳
خیلی با حال بود. اصل موضوع فیلم رو شما شستی گذاشتی کنار. (258166)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۱:۳۴:۲۴
خوبه که تازه کلی هم با دوستان راجع به فیلم بحث کردید ! (258281)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۵:۳۶:۰۸
مثل اینکه شما کلا از داستان قیلم جدا بودی تو یه جای دیگه سیر می کردی عزیز! بخش اصلی ماجرا به همین موضوع مربوط بود (258333)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۲:۵۸:۱۵
متاسفانه اکثر جامعه هنری ما افرادی با گرایشات لائیک هستند که نه خودشان مقید به مسائل شرعی هستند و نه کوچکترین دغدغه ای راجع به مسائل مذهبی جامعه دارند .
در نظرات دیدم که عده زیادی گفته اند که اینها چیزهایی که در فیلم نشان داده شد(مثل رقاصی و گلاویز شدن نامحرم و ...) واقعیات جامعه ما هستند من سوال میکنم ایا این واقعیت ها چیزهای خوبیه یا چیزهای بدیه
کمرنگ شدن توجه به مسائل شرعی در بین قشر وسیعی از مردم نیز یکی از واضح ترین واقعیت ها است صد سال اگه یکی از این کارگردانهای اسم در کرده راجع به این مسائل فیلم نسازه چون اصلا واسشون این مسائل مطرح نیست اصلا اگر بهش بگی نمیفهمه داری چی میگی
مگر هر چیزی که در جامعه رواج داشته باشه با این استدلال که واقعیته باید موضوع فیلم بشه
حداقل اگر این واقعیت تلخ مطرح شود منتهی با دید انتقادی یه چیزی ،اما اینکه این واقعیت فقط برای جذابیت بیشتر فیلم نشان داده شود که خیلی بده
مثلا رقاصی در فیلم پخش بشه بعد هم اگه کسی اعتراض کنه گفته شه که این واقعیت جامعه ماست
متاسفانه رواج روابط نا مشروع هم در جامعه ما واقعیته پس این چیزها را هم باید نشون بدن
البته (258411)
 
آرش
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۰۰:۲۸:۳۲
بله رقص رواج جامعه ماست. چرا خودمان را باید به آن راه بزنیم؟ من هر کسی را که میشناسم چه دوستان چه فامیل چه همکارها و چه همکلاسهای قدیم همه جوونها وقتی دور هم جمع میشوند شوخی میکنند و میرقصند و سرو کله هم میزنند. حالا شما توقع دارید نماز جماعت در فیلم نشان بدهد تا خوب باشد؟ کی گفته رقص و شوخی چیز بدیست؟ (258459)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۲۳:۳۲:۱۶
ببین عزیزم نباید مسائل را با هم قاطی کرد
کسی نگفته که شوخی و شاد بودن و ... بده اتفاقا به جاش خیلی هم خوبه
اصلا تو تاریخ هست که حضرت علی (ع) اهل مزاح بوده اما بحث رقص جداست و نباید قاطی بشه
ما که در مسائل دینمون مجتهد نیستیم که از روی هوس بگیم چی خوبه و چی بده اگه مسلمونی دینت بهت میگه رقص بده و حرامه و از اون بدتر نشان دادن آن در یک فیلم پر طرفداره من کاری ندارم که آقای کارگردان با قصد و غرض این صحنه ها را در فیلمش قرار داده یا نه شاید اصلا به قول شما اون اصلا تو این باغها نبوده و فقط خواسته جذابیت فیلمش را بیشتر کند
اما اگه اسم مملکتمون اسلامیه حداقل باید این مسائل اولیه را در فیلمهامون مراعات کنیم
در ضمن در کامنتی دیدم که گفته بود که همه فیلم های ما که نباید راجع به مسائل دینی باشد و یا درد دین داشته باشد . اگه به فرض هم ما این حرف رو بپذیریم حداقلش اینکه که تو ی فیلمهامون فحشا رو رواج ندیم و قبح گناهان را نریزیم (258990)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۰:۴۷:۳۸
ای کاش بهتر نقد میکردید!
فکر میکنم نقد شما دقیق نیست و در نتیجه اثر معکوس دارد...
اگر نقدتان سینمایی نیست میتونید در چارچوب دیگری، مثلا اخلاقی به اشکالات صحیح بپردازید. (257825)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۱:۳۹:۰۸
درست است دقیقا. این فیلم خیلی خاکی است در عین اینکه خیلی واقعی است و گمان نمی کنی که داری فیلم تماشا می کنی. گویی کسی خاطره ای واقعی را با همه جزئیاتش برایت مو به مو تصویر می کند.لحظه به احظه. اما...
اما ای کاش این فیلم که مخاطب را اینطور در گیر خود می کند کمی بیشتر یاد خدا را در خود داشت. فرهادی می توانست مخاطب را با خود به جای دیدنی تری ببرد. به آرامش بیشتری برساند آنجا که مرگ یک انسان را با تمام وجود لمس می کند و فاصله بودن و نبودن به کسری از ثانیه می رسد. ثانیه ای که در آن همه مشغول به کار خود اند و کسی به فکر الی نیست. کسی درباره الی فکر نمی کند. جماعتی به خرید و جماعتی به بازی و مابقی هم به زندگی مشغولند و الی را دریا با خود می برد.
ای کاش می توانستم با شیفتگی بیشتری درباره، درباره الی بنویسم.اما شیفتگی نتیجه شکوه است و من همینقدر شکوه را در حاصل عمر فرهادی دیدم هر چند در لحظات مصیبت در فیلم از آن یا ابوالفضل های واقعی فیضی برده ام که نگو و نپرس. به هر حال دم اصغر فرهادی گرم که لااقل بین هیاهوی این فیلم های دختر پسری دعوتمان کرد به گوشه ای و تماشای زندگی ای. زندگی واقعی. (257832)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۲:۳۶:۰۱
لامذهبي و بي قيدي مدتهاست كه در سينماي ما مد شده
باز اين فيلم حرفي براي گفتن داشت و صرفا لامذهبي چند عاشق پيشه نبود (257860)
 
عرفان شعرا
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۳:۰۸:۴۳
اگر هم نمي گفتيد كه:
{يک بیننده سینماروی آماتور} هستيد، خودمان متوجه مي شديم!

نويسنده ي محترم:
اين فيلم، از لحاط هنري بي نقص و اشكال است!

هر چند كه مي دانم، امثال شما خود را داناي كل مي دانند، و حالا هر چي من بگم مي خوايد نقضش كنيد، اما فيلم هاي فاتح اسكار يا كن هم همين طور هستند! يعني سرگرم كننده نيستند، و آنها هم جايزه ي هنرشان را مي گيرند! نه كف و سوت يك مشت مخاطب!
اما بر عكس در ايران، اخراجي ها مي آيد و .....

در ثاني، حقايق جامعه ي ما، از لحاظ شرعي، بسيار بد تر از درباره ي الي است!
مشكل شما اين است كه چشمتان را روي حقائق مي بنديد!
اگر داخل اين فيلم، زن و شوهر هستند و حد اقل حريم را رعايت نمي كنند، در شمال خودمان يا همين شميران و لواسان تهران، ويلاهايي را به مراتب خواهيد كه ......
زبانم به گفتن خيلي كلمات نمي چرخد!

شما، به جاي ايراد گرفتن به محتواي اين فيلم، به حقائق جامعه كه به مراتب بد تر است ايراد بگيريد و اگر دلسوز هستيد واقعا، مشكلات آن بخش از جامعه را حل كنيد... (257895)
 
ناشناس
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۰۶:۰۹:۳۳
این حقایق در شمال تهران هست
اما برخورد ما چگونه بایدباشد!؟ تقبیح اش کنیم یا این که اینقدر نمایش بدهیم تا برای همه عادی شود!؟!؟!؟ (258260)
 
Saba
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۹:۵۰:۳۶
اینقدر نمایش بدهیم تا برای همه عادی شود (258370)
 
سسس
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۰۲:۵۱:۴۴
ای اتش باد بر دهانی که بی منطق باز شود! فساد را نشان دهیم تا فساد عادی شود؟
وای بر تو.لعنت خدا بر شیطان و دستیارانش .اعوذ بالله من الشیاطین رجیم. (258479)
 
سعید حسینی
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۰۱:۵۳:۰۹
دوست من فکر می کنم این حرف درست نباشد : اين فيلم، از لحاط هنري بي نقص و اشكال است!

مگر می شود از هرگونه نقص و ایرادی مبرا باشد ؟ ؟ ؟

فیلم هایی هم که می بینیم اسکار می گیرند مثل جایزه صلح نوبل سیاسی شده اند . . .
در مورد جامعه هم شما سخت در اشتباهید ،بحمدالله آن قدر هم که شما می پندارید جامعه ما فاسد نیست.
این که شما در فلان ویلا فلان فساد را دیده اید دلیل نمی شود که آنرا به کل جامعه نسبت دهید . . .
و اگر هم اندکی فساد وجود داشته باشد ( که قاعدتا وجود دارد اما کمتر از حد تصور شما ) باز هم دلیل نمی شود که به تصویر کشیده شود و در سطح وسیع پخش شود و به طور نادرست نماد جامعه ما بشود. (258474)
 
ناسوت
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۳:۴۳:۴۴
هوالمصور
با سلام.درباره این فیلم من خیلی نظر دارم .شاید در این چند سطر نتوان گفت ولی می توان به اهم آنها اشاره کرد.
از بارزترین چیزهایی که می توان گفت این است که این فیلم واقعا \"real\"بود یعنی سطح یه خانواده متوسط که در تهران رو زندگی می کنند به تصویر کشید. دوم چیزی که به تصویر کشید این که خیلی جالب به پدیده \"دروغ\" پرداخت.اکثر دیالوگها که کفته می شد هم راست می گفتند و هم دروغ یعنی بازیگز در نهایت صداقت دروغ می گفت و اون هم به خاطر مدیریت بحران بود.به نظر من مزیت اش همان دوتاست.\"real\" بودن و \"دروغ\".
از لحاظ فیلمنامه،تدوین،فیلمبرداری،.. اشکالات فراوانی داشت.اگه خواستین به علاقه مندان می گم.
ولی این فیلم از خیلی فیلم هایی که الان داره در سینما پخش میشه و پول الکی به آنها میدن بهتره من به این فیلم نمره 15 میدم.
یاحق (257923)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۴:۰۶:۲۸
همیشه خیلی رسمی مینویسم اما الان میخوام به زبون خودمونی بگم:

این حرف رو قبول دارم که این فیلم تعارضاتی با اعتقادات مذهبی ما داشت. از رقص و لمس نامحرم گرفته تا حرف اون زن شمالی راجع به تشک و این حرفا. اما قبول کنین که یکی از دلایل محبوبیت این فیلم همین مساله است. چرا؟ ببینین ... وقتی یه گروهی زن و مرد٬ حالا اصلا همه متاهل ... پا میشن و میرن شمال و همه توی یه ویلا جا میگیرن و خلاصه تا انتها... این گروه افرادی از جامعه نیستند که خانم هاشون با چادر باشن و هر زن و شوهر تو یه ماشین باشن و خانوم ها جدا آقایون جدا و ...
دلیل اصلی محبوبیت این فیلم نزدیکی به واقعیت جامعه ما بود. حرفی که توی این مقاله زده شد ( اگر چه من اعتقاد دارم که نویسنده مقاله نویسنده نبوده و فقط یه ایده داشته که میخواسته با استفاده از پیچوندن متن حرفش رو خیلی بزرگ نشون بده- با احترام به نویسنده) مثل خیلی از حرفهای دیگه حرفیه که واقعا کور کورانه داره زده میشه. حرفهایی که جامعه ما رو یه جامعه مسلمان و معتقد فرض میکنه که وقتی جووناش میرن جایی همه یه مشت پسر و دختر «علیه السلام» اند. اما هم من هم همه میدونیم که واقعیت جامعه ما این نیست. یکم باید با واقعیت کنار بیایم!


در ضمن راجع به حرفی که در نظرات شخصی با نام مستعار بیب بیب زده شد که :
«مثلا دلیلی نداشت خانوم الی متاهل باشد.شخصی که متاهل است چرا با یک گروه ادم که نمی شناسه باید مسافرت میرفت؟ و در اون مسافرت خاطر خواه پیدا کنه؟می توانست خانوم الی مجرد باشد و اخر کار برادرش میومد پی گیر کاراش میشد.»
فکر میکنم این دوست عزیز اصولا راجع به فیلم هیچی متوجه نشدن که این حرف رو میزنن. با این اوصاف که شما میگین باید فیلم در جستجوی الی میساختن (مثل در جستجوی نمو) نه درباره الی!(با احترام به نویسنده)  (257930)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۵:۵۹:۱۹
الی میتوانست دختری مجرد باشد نه زنی که به شوهر خود خیانت کرده و بدون اطلاع به مسافرت رفته.بهتر که مرد.حقش بود (257990)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۰۳:۴۱:۱۳
زن خیانت کار رو باید سنگسار کرد! ایضا مرد خیانتکار رو! حالا دلیل حکم خدا رو می فهمیم! (258250)
 
حسین از یزد
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۱۰:۳۵:۰۴
این نظرات مخالف خیلی برام عجیبه اونم در یک کشور شیعه! واقعا این مخالفان نظری دیگه دارند؟ یعنی شما حاضرید خانمتان با چند مرد غریبه بره ویلای شمال؟ براستی فساد وعده داده شده و از علایم ظهور امام زمان کاملا نمایان شده. (258541)
 
منتظر او
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۴:۳۵:۴۷
با حرفتان موافقم... فیلمی سرشار از تکنیک و بسیار هنری اما بدون درون مایه...!
اما حالا میرکریمی که هم درد دین دارد و هم هنرش تحسین برانگیز است، چه گلی به سرش زده ایم؟!
منتظرم... (257940)
 
اکبری
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۴:۳۸:۰۶
ومن دریا را همان اجل می بینم که بی خبر و به یکباره ما را خواهد برد. در میان هیاهویی که دیگران و دوستداران مارا به خود مشغول کرده است.
به نظرم فرهادی سعی کرده است مثل زندگی واقعی اجازه دهد که لایه های پنهان را خودمان دریابیم.
اما ای کاش مسئله مرگ را و اینکه دیگران بعد از ما ممکن است چه کنند در حق ما، را پررنگ تر نشان می داد.
جاداشت بیشتر با این مسئله درگیرمان کند.
با این حال درباره الی غنیمتی است در روزگاری که احمد پورمخبر را همنشین فراغت خیلی ها کرده. فراغت خیلیها را با شوخی گرفته است در حالی که زندگی به اندازه دریا واقعی است. واقعی واقعی. (257942)
 
انسان
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۴:۵۸:۰۴
بالاخره هنر امری شخصی و سلیقه ایست و من تصور می کنم جناب نویسنده مطالعات سینمایی را بیشتر کند تا دریابد که حریم فیلم حتی اگر از اطاق خواب هم بگذرد به معنای بی خدا شدن فیلم نیست برای نمونه رجوع شود به فیلم breaking the waves اثر شاهکار لارس ون ترییر.

در وهله دوم باید نمونه مبتذل فیلم را مثال بزنم که به اطاق خواب وارد نشده بود ولی نمونه بارز گونه ای از فیلم پورنو بود که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد سریال حضرت یوسف را عرض می کنم که هر انسان کم سواد هم متوجه ضعف های عظیم در هر ثانیه از فیلم میشد.

یادمان باشد زمانی که از بزرگان حرف می زنیم باید بدانیم که ناکس کس نمی گردد به این بالا نشینی ها پس در نظر داشته باش که سخن دانسته گویی یا خموش (257957)
 
محمود و.
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۵:۰۷:۵۸
بسمه تعالي
از ديدن اين فيلم متاسف شدم
2 صحنه رقص طولاني (نسبت به ساير فيلم‌ها داشت) كه متاسفانه رقص دارد در فيلم‌ها باب مي‌شود در حالي كه رقص حرام است
در صحنه‌اي از فيلم زن و مرد كه دعوا مي‌كنند كامل به بدن همديگر دست مي‌زنند كه اين هم حرام است
البته مي‌دانم كه اين سينماگرها دين ندارند، اگر هم دين دارند در دينشان اين قيود حتمي سانسور شده است
متاسفم
اينها نشانه‌ اي از ظهور است، نشانه‌ اي از بروز فساد و عادي شدن آن در زمان ظهور است


سخنانتان بوی تحجر می دهد.
بازیگران را بی مکتب و بی خدا کردی و مگر خوب نیست این همه نشانه برای ظهور امام زمان؟
مگر نمی خواستی امام زمان ظهور پیدا کند و شرایط مهیا شود؟
هی خودتان می گویید که این بازیگران و رقصیدن نشانه ها است پس جلویش را نگیرید بگذارید دکتر محمود احمدی نژاد که همه چیز را در مورد امام زمان می داند شرایط را مهیا کند.
عزیز من تفکراتتان بوی دوگانگی می دهد.
با این ادبیات شما به نظر می رسد که حتما یکی از یاران امام عصر خواهید بود. مگر نه؟
چون شما بهترین هستید چون حق هنگام سخن گفتن بسیاروسیع و هنگام اجرا بسیار تنگ است.(علی علیه اسلام)
عزیز من سخن بنده توست چون برانی تو بنده آنی.
اگر امام زمان و هر مصلحی بیاید اول اتهام زنندگان را مواخذه خواهد کرد.
به چه حقی شما به خودتان اجازه می دهید این گونه راحت پشت سر همه بازیگران حرف بزنید و همه انها را بی دین و مسلک بنامید.
یادمان نرود از امام حسین یک چیز همیشه در گوشم زمزمه می شود:
اگر دین(مکتب فکری الهی) ندارید حداقل آزاده(یعنی انسان بودن، یعنی حرمت نگه داشتن، یعنی حقوق انسان ها...یعنی حلقه مفقوده حکومت ما) باشید.
توصیه به الف: پند! من را شما هم جدی بگیرید. (257961)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۷:۲۹:۲۹
محمود خان که همیجوری نظر میدی وایسا جوابتو بگیر. سخنان تو بوی بی بندو باری میدهد.بوی اشفتگی ذهن به مشام میرسد.
گویا قافیه که به تنگ اید شاعر به جفنگ اید (258019)
 
سپهر
۱۳۸۸-۱۰-۲۵ ۲۳:۰۹:۱۹
حالا كلمات امام معصوم شد جفنگ.بابا خيلي اسلامتون حكومتي شده به والله. (276484)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۳:۵۸:۱۶
شما خودت به احمدی نژاد تهمت نزدی؟ (258442)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۱۰:۴۱:۳۳
محمود آقا کاش به جای اینکه در کتابها بگردی و کلی روایت بی ارتباط با موضوع را پیدا کرده و با تفسیر روشنفکرانه خود همه چیز رو به استهزا بگیری کمی قرآن و احادیث مرتبط با حفظ حریم زن و مرد را میخواندی و در انها تامل میکردی تا ببینی در هیچ جای دین، این روابط و برخوردها و اعمال قابل پذیرش نیست. (258542)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۵:۱۵:۱۱
ای کاش امثال آوینی ها بودند. کجا داریم می ریم. این فیلم و این سینما لیاقت ماست؟
ای کاش ...
ولش (257964)
 
بی نشان
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۵:۲۰:۰۵
به این می گن یک تحلیل بسیار آبکی.
فیلم الی رو من هم مثل همه شما دیدم! فیلم خیلی خوبی بود. هر فیلمی هم نباید درد دین داشته باشه. فیلم باید جامعه رو منعکس کنه. (257970)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۰:۵۱:۰۳
بهتره بگیم فیلم بایدبرای دردجامعه راه حل بده (258380)
 
سپهر
۱۳۸۸-۱۰-۲۵ ۲۳:۱۴:۲۰
بنده خداي مگه مدي ومسئول مملكته كه راه حل بده.خداوكيلي اين نظرات رو از بالا تا اينجا كه خوندم تازه فهميدم چرا مديراي سينمايي ايران انقدر داغون اند.
عاليجنابان مدافع اسلام:به بنده بگوئيد اين سريال حضرت يوسف يا همين اخراجي ها فساد وابتذال توش بيشتر بود يا درباره الي.
تاحالا فكر مي كردم طالبان تو افغانستانند نگو يه شعبه تو ايرانم داره ما نمي دونيم.
فقط يه جمله ديگه:
ترجيح ميدهم سوار بر دوچرخه ام به فكر خدا باشم تا در كليسا نشسته باشم و به فكر دوچرخه ام. انيشتين (276486)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۶:۱۴:۴۱
فیلم بسیار خوبی بود و کارگردانی اش هم حرف نداشت (257994)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۱:۵۷:۱۵
در کل تاریخ سینمای ایران، سکانسی مثل سکانس غرق شدن وجود نداره!


اگر در سینما و با صدای دالبی اونو گوش کرده باشید می فهمید چی‌ می‌گم. تعلیفی که اون سکانس در خودش داره آدمو دیوونه می‌کنه. (258393)
 
امیر
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۶:۵۱:۰۳
قهرمان فیلم ها همان 13 میلیون موسوی هست و وقتی اتفاقی مثل انتخابات میافتد همان 13 میلیون فکر میکنند تفلب شده است چون همیشه خودشان را در سینماها دیده اند و از ان 24 میلیون خبری نیست در وافع ان 24 میلیون همیشه غایبند ولی ناگهان در 22 خرداد بیدار میشوندوخواب بعضی ها را اشفته میکنند ای کاش با ای هنر زیبا(فیلم الی)درباره مردم فقیر ومحروم ودور افتاده جامعه (مردم جنوب کرمان خراسان جنوبی ایلام و...)هم فیلمی ساخته شود نه اینکه درد هنرمندان جامعه داشتن شوهر خوش تیپ ویلا داشتن کنار ساحل رفتن و... باشد اصلا باید پرسیده شود چرا مردم به سینما نمیروند به خاطر این نیست که سینما ندارند یابلیط گران است و.. نه به خاطر این است که خودرا و دردهاوآرمانهایشان را برروی پرده سینماها نمی بینند (258004)
 
ali
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۹:۴۹:۲۲
امیرجان از نظرت متشکرم
حرفت کاملا بجاست.
دوستان لطفا تهرانی ها رو بگذارن کنار و بعد بگن چند درصد افراد جامعه ی ما تو شمال ویلای شخصی دارن؟ واقعیت جامعه فقط زندگی بچه پولدارهای بی درد نیست. من نمیگم فیلم درباره فقیرها بسازن ولی چند تا فیلم می تونید مثال بزنید که زندگی قشر سنتی جامعه ما رو بدون تهمت و تحقیر به تصویر کشیده باشه؟ (258080)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۱:۵۸:۴۶
تا جایی که متوجه شدم، این «بچه پولدار»های فیلم فرهادی هم ویلای شما ندارن. مثل من.

برای ۲ شب ویلا رو کرایه کردن. اصلاً هم پولدار نبودن!



در ضمن، چه ربطی به مهندس موسوی داشت؟! (258394)
 
سپهر
۱۳۸۸-۱۰-۲۵ ۲۳:۱۸:۰۱
ببخشيد درداتون تو سريالهاي تلويزيوني دوا ميشه كه همش پاي تلويزونيد.
چه مطلبي زدي تو ديگه:اخر نقد سياسي اجتماعي هنري بود.
انقدر هم به مردم توهين نكنيد.يعني 24 مليون نفر از مردم عوامند وبدبخت وسينما نمي رند وشما نرفتند تا حالا و به احمدي نژاد راي دادن. (276488)
 
من
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۷:۰۲:۱۲
\"من کاری ندارم که «درباره الی...» جایزة \"بهترین\" کارگردانی، \"بهترین\" فیلمبرداری، \"بهترین\" بازیگری اول و دوم و آخر!، \"بهترین\" فیلمنامه و \"بهترین\" ... و جایزه انواع \"خرس\" های نقره ای و قهوه ای و ... را گرفته باشد؛ \"

شما که به این مسائل کاری نداری پس خواهش می کنم در این مورد صحبت نکن.

بعد از عمری فیلم های بی محتوا ، یه فیلم ساخته شده که داره آوازه ی ایران در سینمای جهان رو دوباره زنده می کنه.بعد شما می گی که حتما باید در مورد مسائل دینی و اعتقادی می بود؟
مگه همه چیز باید در این مورد باشه تا ارزش دار بشه؟
یک فیلم بسیار زیبا و واقعی...تکرار می کنم واقعی.یعنی همه چیزش به واقعیت نزدیکه و همین هست که فیلم رو زیبا می کنه. (258007)
 
abas
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۸:۰۳:۵۱
من به عنوان یک فرد با تفکرات مذهبی شاید خشک به جرات میگویم که اثرات این فیلم در تقبیح دروغ بسیار بالاتر از بسیاری از منبر ها بود و وضعیت سپیده در انتهای فیلم بعد از گفتن دروغ و تلاش مابقی برای در آوردن ماشین از لای شنها که نماد مشکلات آنها بود نه سپیده بسیار تامل برانگیز بود.دیالوگها و قضاوت ها مجمو عه ای از درس ها بود.مضاف بر نقد دوستمان ضعیف و ناعادلانه مینماید. (258035)
 
محمود و.
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۲:۰۹:۰۰
با شما موافقم و بسیار.
ارزش فیلم به همین بود که ما چوب تصمیمات اشتباه و سرسری خودمون رو می خوریم.
البته کارهای تکنیکی فیلمبرداری و فیلم نامه و انتخاب بازیگر جای خود داره.
تا نتایج یک سری از مناسبات اجتماعی و رفتارها را به طور علنی تا حدی که هنجارهای کلی را نشکند به مخاطب نشان ندهیم همین طور رفتارمان واگرا خواهد شد.
متاسفانه سینمای ایران بسیار محدودیت دارد ولی آقای فرهادی بسیار زیرکانه توانست موضوع دروغ را واقع گرایانه و زیر پوستی نشان دهد.
حالا عده ای می گویند که ایشان ابتذال را نشان داده است.در این مورد باید گفت که هرکسی دید خود را دارد و درجه ابتذال در جامعه ما بسیار متفاوت می باشد.
تا بعد.... (258400)
 
مقداد همتي .. نويسنده متن
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۹:۱۳:۵۷
بسم الله
منم مقداد نويسنده متن
سلام به همه و با همه احترامي كه به همه دارم و قايلم ...
توو همه نظرها يك نظر رو پسنديدم :
\"فیلم بسیار خوبی بود و کارگردانی اش هم حرف نداشت\"
واقعا فيلم خوبي از نظر تكنيكال بود و واقعا هم حرف نداشت .. با يكي از رفقا (دانيال) كه دكتراي پزشكي داره صحبت مي كرديم ... مي گفت : توو سينما نشسته بودم .. فيلم رو زماني داشتم مي ديدم كه خرس! رو گرفته بود! ... صحنه غرق شدن بچه بود و اون حركات زيباي روي دست دوربين و دكوپاژهاي بينظير فرهادي و و و ...
مي گفت مي خواست از روي صندلي بلندشم و يه كف محكم بزنم براش بگم : اضغر ! نوش جونت همه ي اون جايزه هايي كه گرفتي!
.
.
.
الان كه داشتم نظرها رو مي خوندم يه چيزي يادم اومد .. اونم اينه كه اصغر! چقدر نفهم بودن اين داور ها كه جايزه بهترين موسيقي رو بهت ندادن!
اعتراف مي كنم در طول كل فيلم نفهميدم فيلم موسيقي نداره! اينقدر اين فيلم به قول بچه ها گفتني real بود!
من بودم جايزه بهترين موسيقي رو هم مي دام به اين فيلم .. چون روو دست موسيقي دريا ! وجود نداره! ...
همه تونو دوست دارم!
.
.
اما هنوز بر اين باورم كه چامعه ي ما يك جامعه مذهبي است و اسم كشورمون مسماي ((اسلامي)) رو به يدك مي كشه ... كسي كه در جشنواره هاي خارجي به عنوان نماينده مي ره بايد فيلمش بويي از دين داشته باشه ... دردي از مردم!
(البته اگه روسري هاي بازيگران! رو نشونه مذهب ندونيم!)
«زير نور ماه» و «بوتيك» از يك جنسند ... اينو بفهميم!
.
.
.
همه تونو دووست دارم ...
meghdad.hemmati@gmail.com
يك سينماروي آماتور (258060)
 
علي
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۲:۳۸:۱۵
چون سينما رو نيستي نميدوني!

متاسفانه بايد بهت بگم كه تا الان فيلم هاي ضد دين و نظام و ... با برچسب \"ايران اسلامي\" جايزه ميگرفتن!

همينا رو بگيد تا قبادي ها و ... زيرزميني فيلمشونو بسازن و بدتر از اينها توش بگن و جايزه ها رو درو كنن!

بعد اصغر فرهادي ها به دليل بازتابهاي اين نقدهاي مضحك خونه نشين بشن!

فكر كنم اين نظر برات بايد قابل توجه تر مي بود:

\"مگر سينما رو از شما گرفتن؟ شما هم بسازيد! شما اخراجي ها ميسازيد بقيه الي ها رو\" (258407)
 
مرتضی برگستان
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۱۹:۳۳:۰۸
کار ندارم به نقد این آقا درسته یا نه . به هر حال یک نقد هست در کنار تمام تعریف ها و تمجید ها و البته نقدهای دیگر سریع به طرف انگ نچسبونید. بخونید و سعی کنید. برداشت های درست را بپذیرید و برداشت های غلط را نپذیرید. نباید همه را خفه کنیم که حرف نزنید.
من هم این فیلم را دیدم و البته مثل همه اشکالات و معایب و نکات مثبت و جالب در آن به نظرم آمد به هر حال باید همه را در کنار هم دید. و در فضای کاملا درست و منطقی و دور از هیجان و تعصب به مسائل نگاه کرد. (258067)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۱:۲۳:۵۸
فیلم خیلی واقعی است و تل حدود زیادی هم طبیعی اجرا شده، علاوه بر این مخاطبی دارد که مشتریان حرفه ای تفریحات دنیای مدرن هستند؟،، به همین خاطر هم با استقبال روبرو شده و برای بسیاری که در تولیدات سینمای ایران محصول متناسب با سلیقه شان نمی‌یابند، فیلم مطلوبی به شمار می‌رود.
بابت اینکه یک سینماگر بر اساس سبک زندگی بخش کمتر مذهبی جامعه فیلم ساخته و اینکه رفتارهای آنها را به شکل محدود نمایش داده نمی‌توان بر وی خرده گرفت. واقعیت این است که چنین قشری از جامعه بسیار بیش از آنچه در فیلم نمایش داده شده حریم شریعت را زیرپا می‌گذارند. من اگرچه نمایش این فیلم را ترویج این سبک زندگی نمی‌بینم، اما با این همه به جهت آنکه فیلم نشانگر سر در گمی و تا حدودی پوچی زندگی بخشی از جامعه ایرانی است با آن مشکل دارم. این مشکل هم نمی‌تواند دلیلی برای منع از نمایش آن باشد. (258123)
 
س سعیدپور
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۱:۳۸:۴۴
چرا نقد یک فیلم بعد از 6 ماه این بی دلیل نیست.
اگر ابن شخص یک منتقد آماتور چرا باید نظرش در این سطح پخش بشه. اگر یک منقد آماتور مخالف نظرات مدیریت سایت یکنقدی بفرستد در این جا منتشر می شود. (258127)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۲:۰۷:۴۳
حظ بردم از فیلمی روان، واقعی و یکدست. سالها بود که بدنبال چنین گلهای سرسبدی در سینمای ایران می گشتم که یافت نمیشد. طبیعی بازی گرفتن از بازیگران مشهور و ناشناخته، حتی از بچه ها نشان از توانایی کارگردانی قدر می دهد. در مضمون فیلم هم نهایتا تمامی آدمها در حادثه خود را مقصر می دانستند و الی نیز که پایان تلخ را نسبت به بی پایان تلخ انتخاب کرده بود به مقصود رسید.
آنچه در این مقاله امده است به نظر نمی رسد دغدغه چندان مردم کوچه و بازار باشد. زیرا از چنین منظری می توان در حتی شهرهای مذهبی نیز بدتر از آن را دید. درد جامعه، هنر اصیلی است که از فطرت آدمی سرمنشاء میگیرد. بی غش در اختیار بیننده قرار دهد تا در عمق جانش بنشیند. هیچ کس نکته بالا را در نهایت در ذهن نمی سپارد که روابط میان آدمها در این فیلم تحت تاثیرش قرار میدهد. ایکاش سایت الف با دعوت از کارشناسان، تحلیلی قوی از این فیلم نیز ارایه دهد تا همگان گوشه زوایای یک هنر اصیل را کشف کنند. (258139)
 
فرهاد پویا
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۲:۱۶:۱۹
ای کاش جناب مقداد همتی می دانستند نقد چیست و نقادی کدام است
ای کاش جناب مقداد همتی می دانستند و شعار نمی دادند
ای کاش جناب مقداد همتی می دانستند بخشی از مردم مثل قهرمانان درباره ی الی زندهگی می کنند. این واقعیت است
ای کاش جناب مقداد همتی می دانستند واقعیت یعنی چی
ای کاش جناب مقداد همتی می دانستند سینما را از بنجل های تلویزیونی باز می شناختتد
و ای کاش جناب مقداد همتی می دانستند ونمی نوشتند (258143)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۲:۰۰:۰۸
ای کاش! (258396)
 
کجی
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۲:۱۹:۰۱
خط آخر عالی بود.
با عرض معذرت از مقداد (258401)
 
حميد
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۲:۱۸:۴۲
به آقاي نويسنده اين مطلب بفرمائيد لطفا نظر شخصي خودشون رو در سايت اعلام نفرمايند . اين فيلم از هر لحاظ فوق العاده بود . بهتره به افكار عمومي هم كمي بها بديد . (258144)
 
ma
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۲:۲۶:۰۱
با سلام


من فيلم زياد مي‌بينم ... فيلم خوب ... فيلم بد ... ايراني ... خارجي


به نظر من يك فيلم خوب مشخصاتي داره ... و فيلم درباره‌ الي مشخصات يك فيلم خوب رو داشت ...
در غير اين صورت نمي‌تونست هم جوايز داخلي و هم جوايز خارجي رو از آن خود بكنه...

داستان فيلم كشش داشت ... راز و رمز داشت ... كشمكش داشت ... بازيگران، خوب از پس نقششون بر اومده بودند ... فيلم تدوين خوبي داشت ... با اينكه دوست داشتم پايان بهتري رو ببينم اما فيلم من رو به فكر فرو برد ... به راحتي نميشه فيلمي ساخت و مخاطب رو باهاش درگير كرد.

در ضمن به نظر من فيلم جنبه‌هاي ديني فراواني داشت ... بدون اينكه مستقيماً به مساله دين بپردازه ... به عنوان مثال در مورد خيلي از جنبه‌هاي شخصيتي انسان كار شده بود كه بسيار تامل بر انگيز بود ...

متاسفم كه با خوندن بعضي نظرات مخصوصا نقد آقاي همتي ... مي‌بينم كه چقدر مخاطبين ساده انديش وجود داره ... و خيلي دوست دارم ببينم كه تعريفشون از دين و دينداري چيست ؟ به نظر من هر هنرمندي آزاد است كه تعريفش رو از دين در آثارش منعكس كنه و اصغر فرهادي هم به اين شكل منعكس مي‌كنه ... اگر اين شكل انعكاس دلچسب آقاي همتي نيست مشكل از هنرمند نيست مشكل از مخاطبي است كه منظره زيباي طبيعت رو هميشه از يك جهت نگاه مي‌كند.... (258147)
 
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۳:۰۹:۱۲
از بس فریاد وااسلاما سر دادید جوانهارو دینزده کردید بابا دست بردارید (258161)
 
امیر
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۳:۲۴:۳۷
فکر کنم نویسنده خیلی فیلم را خوب ندیده. از این قشنگ تر می شد نشان داد که روراست نبودن و دروغ گفتن می تواند همه چیز را ویران کند؟ (258167)
 
گلناز
۱۳۸۸-۰۹-۱۹ ۲۳:۴۹:۱۳
یکی از فیلمهای خوبی که در سینمای ایران ساخته شده \"درباره الی\" بوده. فیلم‌های میرکریمی رو هم من خیلی دوست دارم و اتفاقا می خوام به یکی از همین فیلم ها اشاره کنم که به نظرم با بحث مرتبطه. فیلم \"زیر نور ماه\" که یه فیلم خیلی تاثیر گذار بود. یادتونه وقتی که خواهر جوجه لباس ها رو آورد- طلبه جوان با تعجب از شخصیت اول داستان پرسید: ببخشید : بد حجاب بودن گناهه دیگه؟ و شخصیت اول داستان هم لبخندی زد و گفت : آره گناهه.
قشر متوسط جامعه که حجاب نداره و می رقصه و غیره تو ایران کم نیست. چشمامون رو البته می تونیم ببندیم و نبینیمشون. ولی واقعیت اینه که وجود داره و به نظر من این اصلا بد نیست. ( البته منم به حال ادم‌های متحجری که می گن همه کارگردانای ما بی دینن و این از نشانه های ظهوره تاسف می خورم و به اونها هم حق می دم که به حال کسایی که در نقطه مقابلشون قرار گرفتن تاسف بخورن)
واقعیت اینه که گروه عظیمی از مردم ایران به این شکلن ، چه ما خوشمون بیاد و چه بدمون بیاد. شکی نیست که باید فیلم هایی راجع به طبقه فقیر و غیره و ذلک ساخته باشه ولی آیا می شه یه گروه زیادی از مردم رو ندید. راجع بهشون حرف نزد. انکارشون کرد؟
دغدغه های بقیه ای که با دولت حاکمه تفاوت دارن رو باید به فراموشی سپرد؟
فراموش نکنید که همه کسانی که انقلاب سال 57 رو کردند بچه حزب اللهی نبودند. چرا دولت حاکمه باید حضور هر کسی از هر قماش دیگه ای رو انکار کنه؟
همه ما مردم ایران سهم برابری از کشورمون داریم. همه مون نسبت به ایران وظیفه داریم و در کنارش سهمی هم داریم. سهممون اینه که زاد زندگی کنیم. آزاد فکر کنیم و به آنچه که عقل و منطقمون حکم می کنه معتقد باشیم. هیچ کس حق نداره مردم ایران رو مجبور کنه که همگی حزب اللهی باشند، یه جور فیلم رو دوست داشته باشن. یه جور زندگی کنن. یه جور لباس بپوشن. یه جور زندگی کنن. یه جور رفتار کنن. (258174)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۳:۱۸:۳۴
گلناز:\"قشر متوسط جامعه که حجاب نداره و می رقصه و غیره تو ایران کم نیست. چشمامون رو البته می تونیم ببندیم و نبینیمشون. ولی واقعیت اینه که وجود داره و به نظر من این اصلا بد نیست\"
خانم گلناز این مسال بد نیست ؟یعنی نقض قوانین الهی خوبه؟ یعنی مخالفت با خدا و پیغمبر خوبه ؟ یعنی رقاصی و بد حجابی خوبه ؟ لااقل نگو خوبه بگو من اینچیزا رو دوست دارم
ظاهرا نیازه دوستان در آخر هر کامنت نوع دین خود را هم متذکر شوند
اصلا شاید منظورت یه چیزه دیگه بوده .خدا میدونه (258423)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۰۰:۲۶:۰۰
فارق از این که چرا حضور معنویت در فیلم باید تنها معیار ما برای ارزش گذاری یک اثر هنری باشد، هر چند که خودم فیلمی مثل \"خیلی دور خیلی نزدیک\" را به \"در باره الی\" در جهاتی ترجیح می دهم، متعجب می شوم رسانه ی به اصطلاح مستقلی مانند الف که ادعای بی طرفی دارد، چرا نقدی نسبت به فیلم 100% مورد علاقه و حمایت دولت نهم، یعنی اخراجی ها نداشت؟
فیلم پر از معنویت(!)، اخلاق(!) و هنر(!) اخراجی ها که با حمایت ها و رانت های بی دریغ دولت، وزارت ارشاد و صدا سیما به فروش بی سابقه می رسد و معنویت و اخلاق و هنر را مستقیما نشانه می رود، جای انتقاد دارد، یا فیلم اخلاقی \"در باره الی\" که در بطن خود هنرمندانه قضاوت انسانی را به چالش می کشد؟
دم خروس سیاست در پس هر متن سایت الف مشهود است! (258182)
 
جواب
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۰۰:۴۵:۴۴
1- اون دوستی که گفت چرا همه سینما از اون 13 ملیون موسویه....کاشکی یکم فکر کنه که این 24 میلیونی که میگن تو سینما هم دیده نمیشه (هر چند که من درست نمیدونم فیلم های جشنواره ای از فقر رو بخشی از طرفدارهای احمدی نژاد بدونم)، چرا تو دانشگاه ها هم نیستن و لازمه که آدم از بیرون دانشگاه آورده بشه تو دانشگاه که نسبت جمعیت ها رو عوض کنن؟ چرا لازمه که همیشه براشون به جنوب خراسان اشاره کرد بدون این که نشونی داشته باشن؟ تو اصفهان و میدون نقش جهان هم که نبودند! توی تبریز و استادیومش هم که نبودند!
2- اون دوستی که گفت شهید آوینی، چرا به این فکر نمی کنه که الان به رنگ ارغوان شاگرد شهید آوینی سال هاست که توقیفه؟ واقعا امروز آوینی و همت و باکری اگه زنده بودند کجا وایساده بودند؟ اگه حاج محمود کریمی شهید دوران جنگ بود، الان با چه القابی دوستان بسیجی امروزی ازش اسم می بردند؟
هر چند که فقط آقای الف این متن رو خواهد خواند! اما اشکالی نداره! (258191)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۰۱:۱۸:۲۷
[مقداد دمت گرم بلا خره يك دين دار هم پيدا شد ايها الناس............... (258206)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۹:۵۴:۰۷
[مقداد دمت گرم بلا خره يك دين دار هم پيدا شد ايها الناس...............

فکر نمیکنم دینداری به این باشه که توی هر مطلبی گیر بدیم که اون مساله توش دین رعایت نشده... اون از شمس العماره که چند وقت پیش بحثش شد و این هم از این.
دین داری رو باید توی فیلم کتاب قانون دید... همه میدونیم کی به کیه و کی چی گفته اما کیه که عمل کنه؟! (258371)
 
احسان
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۰۲:۰۸:۰۸
اين آقا مثلا منتقدسينماست!
فرهادي فيلمي مثل شهر زيبا رو توي كارنامه اش داره كه به بهترين نحو طبقه پايين جامعه رو به تصوير كشيده، كمي در نقد هاتون تعقل و انصاف رو هم چاشني كنيد، بد نيست.......... (258229)
 
سهیل
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۰۳:۱۹:۵۳
اگه همیشه همینطور تو روی خورشید نگاه کنی و بگی نمی بینمش بالاخره یه روز چشت کور میشه... (258248)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۰:۴۱:۵۵
یک جامعه \"متوسط رو به پایینِ\" خدایی!

یعنی چی؟مگه جامعه رو به بالا غیرخداییه؟ کی خط کشی درست کرده ؟

بعد هم ما بهد 29 سال عمر نفهمیدیم درد دین یعنی چی؟
به چه حالتی میگن درد دین ؟ هر کی هر کاری میکنه و آخرش یه آسیبی به افکار مردم میزنه و... اسمش رو میزاره درد دین
خواهشا قبل از اینکه این حرفها دین گریزی رو به دین ستیزی بدل کنه دست بردارید از عینک خودتون به دین نگاه نکنید (258274)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۲:۳۷:۱۵
وقتي فيلم را گرفتم و سي دي آن را آوردم خانه در حال ديدن
وقتي به سكانس زشت رقص رسيد

پدر من كه فردي 47 ساله و كاملا مذهبي است
سريع از جاش پريد و با تعجب تمام گفت:اين فيلم ايرانيه؟ اين فيلم با مجوزه؟
وقتي گفتم اره داشت از تعجب شاخ در مي آورد
واقعا براي آقاي فرهادي متاسفم (258295)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۲:۰۱:۴۸
پس امیدوارم سی‌دی اخراجی‌ها رو برای پدر عزیزتون نبرید. چون با دیدن صحنهٔ باقالی و رقص و آوازهاش ممکنه ایشون خدای‌نکرده سکته کنن.

و البته، کارگردان اخراجی‌ها، برادر حزب‌اللهی‌مون مسعود خان ده‌نمکیه. (258397)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۰۱:۳۰:۲۳
حالا باید سینمای ایران تعطیل شه چون پدر شما ناراحت شدن شما بهتر بود برای پدر بزرگوارتان نوار خالی میگذاشتی. (258471)
 
من
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۳:۴۷:۳۶
در پاسخ به نظر نویسنده:

1.شما با کلماتی مانند \"بهترین\" بازیگری اول و دوم و آخر! و جایزه انواع \"خرس\" های نقره ای و قهوه ای این جوایز رو (به اعتقاد خودتون) بی ارزش فرض کردید.این نشون از درک بالای شما از نقد و هنر داره!

2.حتما باید در یک فیلم به طور صرف و مستقیم به خدا و مذهب اشاره بشه که فرض کنیم فیلم مذهبیه؟

3.وضعیت ظاهر بازیگران(مخصوصا بازیگران زن) و رفتار های اون ها الان عرف جامعه ی ماست.یعنی نشون دادن اون چیزی که هست ، نه چیزی که دوست داریم باشه.

4.به نظر شما چطوره که فیلم عمیق،به اعتقاد شما باروح، با حرمت و حریم اخراجی ها رو به عنوان نماینده ی ایران در اسکار انتخاب می کردیم.

5.از شما و تمامی خوانندگان می خوام که اینقدر سطحی نگر نباشید. (258305)
 
یک دوست
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۴:۳۸:۱۴
آقا شما که منتقد سینمایی و ......

مگه همه فیلما باید گل و بلبل و خدا و پیغمبر توش باشه؟
واقعا فکر می کنی مردم ایران هنوز مثل شخصیت های فیلم \"بای سیکل ران \" زندگی می کنند؟
آیا درد مردم رو داشتن غیر از درد دین داشتنه؟
به نظر من شما از اون هایی هستی که فقط ظاهر دین رو می بینن

مثلا دوست داشتی شخصیت های \"در باره الی\" یه سری آدم مذهبی بودن و میرفتن یه ویلا می گرفتن که 10 تا اتاق داشت ، هر اتاق برای یه زن و شوهر
تازه دستشویی هام جدا بود!؟
بعدم آخر فیلم می نشستن دعا می کردن و نماز میخوندن .... بعد یهو خبر میومد که یارو غرق نشده زندس؟!

شما که منتقد فیلمی باید وقتی فیلم تو سینما بود میرفتی میدیدی نه این که 1500 بدی از سوپری دم خونه بخریش بعدم فکر کنی بشینی برا 2 قرون پول حلال ، نقد بنویسی براش . (258310)
 
sina
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۴:۳۹:۱۱
chizi ke kasi be hesh tavajoh nakard entekhabe eli bod payane talkh ra be talkhi bi payan tarjih dad chera (258311)
 
ارزش متفاوت
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۵:۱۲:۵۶
0- در مورد این فیلم: این فیلم یه نگاه کاملا انسانی و اجتماعی و واقعی داره : تصویر می کنه تعدادی از جوون دختر و پسر که یه زمانی تو دانشگاه با هم دوست بودن تعدادیشون با هم ازدواج کردن و رابطشون ادامه پیدا کرده تعدادی از آدمها که می تونن با هم باشن با هم مسافرت برن بگن و بخندن مشکلات هم حل کنن، بدون اینکه در حریم هم وارد بشن و مشکلاتی که شما دوستان ارزشی نگران اون هستید ایجاد کنند . در این میون در این مسافرت آخر قراره برای یکی از دوستان این جمع که هنوز مجرده همسری انتخاب بشه برای همین موضوع یه خانومی که در حال پایان رابطه ناموفق قبلیشه، توسط یکی از بچه های جمع دعوت می شه تا با گروه همراه بشه، این خانوم چون هنوز رابطه قبلیش از نظر قانونی کامل تموم نشده(احتملا در گیر دار دادگاه آخر و کاغذ بازی از این حرف هاست) مخالفت می کنه که همراه بشه ولی با اصرار یکی از بچه های جمع بدلیل اینکه فرد مجرد باید بگرده و دیگه فرصت ملاقات پیش نمی یاد ، به شرط اینکه این همراهی فقط جنبه آشنایی و نه چیز دیگه ای داره با جمع همراه می شه. از رابطه قبلی این خانوم فقط یکی از بچه های جمع خبر داره(در مورد درست بودن این دعوت توسط این عضو جمع باید توسط تماشاچی تصمیم گرفته بشه). در ادامه لحطات خوش و زیبایی در یک ویلای شمال به تصویر کشیده می شه و در نهایت طی یک اتفاق دختر دعوت شده در دریا غرق می شه که در این قسمت از فیلم بازیگران و تماشاچی میل دارن تا با توجه به اون چیزی که در فرهنگ امروز ما هست \"بدون دونستن واقعیت در مورد یک فرد قضاوت کنن\" در نهایت دیده می شه که این قضاوت خلاف واقع است در آخر این داستان فردی که قبلا با این دختر غرق شده رابطه داشته و می دونست که این رابطه از نظر دو طرف در حال تموم شدن، به قصه وارد می شه دومین موضوع اساسی فیلم که همون فدا شدن حقیقت(شاید بدون سود) بخاطر مصلحت(شاید با سود بیشتر برای همه) رخ می ده و تماشگر در مورد اینکه واقعا کدوم رفتار درستره و کدوم رفتار واقعی تر باید انتخاب کنه. این و گفتم تا اون دوستانی که واقعا دنبال فهم فیلم بودن اون چیزی که من فهمیده بود (درست یا غلط ) یه نگاهی بندازن
-----------------------
1-و اما
به دوستان ارزشی عرض سلام و خسته نباشید.دوستان ارزشی اولا شما کارگردان های ارزشی خودتون و دارید همون ده نمکی که فیلم ارزشیش با تمام توان حمایت می شه و یا سلحشور، تازه مدیران ارزشی هم کم نیستند مثل کلهر عزیز که با تمام ارزش هاش نتونست دختر خودش رو به سمت ارزش های خودش سوق بده!
پس لطفا بذارید ما بی ارزش ها هم با کارگاردن های خودمان مثل فرمان آرا، فرهادی، قبادی و مخملباف و... خوش باشیم...
البته نقد حق همست مثلا شما فیلم های ضد ارزشی فرهادی و \"خانه ی روی آب\" فرمان آرا را نقد می کنید ما هم فیلم پر از ارزش های لومپنی و شعاری (و شاید دارای چند فهموم درست مثل ایثار و چند مفهوم درست دیگه از نظر عده ای خاص) ده نمکی وو پس تو این زمینه مشکلی وجود نداره و با هم برابریم. فقط یه تفاوت داره و اون اینکه شما دستتون باز و می تونید فیلم های ضد ارزشی ببرید و سانسور کنید و اجازه پخش ندید این قابلیت شماست و قابلیت فیلم های ما اینه که به دلیل \"انسانی\" بودن و فرهنگی بودن همیشه تاثیر گذارن و جای خودشون با وجود سانسور بین مردم ایران و جهان باز می کنند. این هم قابلیت مثبت فیلم های ماست.
-------------
برای دوستانی که نمی خوانن بفهمنن
2- بعضی از دوستان ارزشی نوشتن که چیزی از فیلم نفهمیدن می خواستم بگم اشکالی نداره چون بزرگترهای شما هم معمولا چیزی از این نوع فیلم هایی که آدما، فرهنگ و انسانیت و مشکلات و اون ها را به تصویر می کشه نمی فهمن مثل برادر ارزشی حسین شریعتمداری که چند سال پیش در روزنامه ارزشیش کیهان یه سری مزخرف در مورد فیلم \"خانه ای روی آب\" فرمان آرا نوشته بود معلوم بود این بنده خدا کلا اصلا نفهمیده فیلم چیه..
--------------
3- در نهایت اینکه بابا چه جوری می شه به شما دوستان ارزشی گفت که یه عده آدم هستن که ارزشاشون با شما فرق داره که اگر از نطر شما مسلمون باشن اسلامشون با شما فرق داره،
که کارگردان های اونها با کارگردا نهای شما متفاوتن.
چه جوری میشه فهموند که متفکر های شما امثال شریعتمداری و مصباح و صفار و حداد و مشائی و ازغندی و.. هستند و
متفکرای یه عده دیگه امثال شریعتی و سروش، طالقانی و کلی نویسنده و متفکر دیگه که آدمها رو باانسانیتشون ارزش گذاری می کنن نه با اینکه فکرشون مثل ما هست یا نه...
که افراد محبوب شما امثال احمدی نژاد و حزب موئتلفه و بادامچیان و یزدی و جنتی و آیت ا. کاشانی(تا حد زیادی ایشون با احترام) و ..
و برای کسای دیگه امثال مصدق و فاطمی و بازرگان و در شرایط امروز کروبی و موسوی و خاتمی و خیلی های دیگه می تونه باشه.
که بزرگترین شاعر زن از نظر شما خانوم پروین اعتصامی و برای یه عده دیگه (البته با احترام به خانوم پروین اعتصامی) فروغ فرخزاده .. که برای شما شاعر معاصر برتر ...
و برای یه عده دیگه شاملوست

---------------
در نهایت اینکه اگه باز فکر می کنید خودتون درست می گید لطفا از چوب و چماق و زندان و تفنگ و فحش برای اثبات حرفهاتون استفاده نکنید چون درمورد هنر اینا بی تاثیره، که اگر تاثیر گذار بود الان لازم نبود علوم انسانی دانشگاه بعد از سی سال حکومت تغییر داد. به خودتون زحمت بدید دوتا کلمه حرف حسابی بزنید و بنویسید یا فیلم بسازید یا لاقل رفتار کنید شاید تاثیر گذار بودید. دوستان عزیز هنر مثل سیاست نیست که بشه با زور خفش کرد یا مثلا گفت آمریکایی، هنر هنره اگه درست باشه تاثیر میذاره اگه غلط بی تاثیر و فراموش می شه . (258322)
 
ابرار
۱۳۸۸-۰۹-۲۲ ۰۱:۳۶:۳۰
ارزش متفاوت . خوب نشستی و تنها به قاضی رفتی و هرچی دلت خواست به هم بافتی .
خوب حالا که حداقل در گفته هات صادق بودی و حرف دلت رو زدی . چه غلط چه درست . حرف دل این طرف رو هم بشنو.
اگر حضرت امام رحمته الله علیه مانند شما ها فکر میکرد و حق رو با باطل برای یک لحظه برابر می دید و میگفت یزید یا طاغوت فقط ارزش هاشون با امام حسین (ع) متفاوته . یا . یزید هم برای خودش ارزش هایی داره . فقط ارزش ها اون متفاوتند .
اصلا نه هیچ وقت قیام بر علیه باطل و طاغوت میکرد و نه هیچوقت انقلابی صورت میگرفت . آنچه هم که در این سی سال شد که شد . هیچکدامش نمیشد.
اتفاقا خوب فهمیدی . ریشه اصلی تفاوت حق با باطل هم . در این تفکر ه . چه تفکری . تفکر
ایرانی مسلمان . یا . مسلمان ایرانی .
ایرانی مسلمان فکر میکنه صاحب و مالک ایرانه و ایران ارث پدریشه . اسلام هم یک عقیده است مثل اعتقادات دیگر . نه کمتر نه بیشتر . خلاصه اسلام اصالت نداره . صحت و سقمش هم معلوم نیست . هرچه رو دلش خواست میگه اسلامه .
یا نهایتا میگه . آره فلان چیز جزو اسلامه . جزو قرآنه . ولی من قبولش ندارم . بهش هم عمل نمیکنم . من مسلمان خوبی یا متدین نیستم ولی متدینین رو دوست دارم . یا مثلا میگه من خدا رو قبول دارم ولی پیغمبر رو قبول ندارم . یا مثلا میگه من پیغمبر رو قبول دارم ولی معاد رو قبول ندارم . یا مثلا میگه. من اسلام رو قبول دارم ولی اجرای فلان احکام و حدود رو قبول ندارم . مثل اینکه احکام و حدود اسلامی رو اون باید تایین کنه و نه خدای سبحان و پیغمبر (ص)و معصومین (ع) . خلاصه اسلام و دین رو با خودش مقایسه میکنه . معیار اسلام و دین خودشه . نه اینکه خودش را با ترازوی اسلام و دین بسنجه و ببینه کجاست .
بدتر از این . اهل مصالحه و زندگی مسالمت آمیز بادیگران هم نیست . هرکسی دین داره و متدینه و ریش داره مسخره میکنه و میگه . طرف حزب اللهی . افراطیه . طلبانیه . بسیجیه . ریشو و پشموه . اهل هنر نیست . اهل علم نیست . متخصص نیست . خرافاتیه . اهل دنیاست . و و و . چرا نمیره تسبیه خودش بندازه و تارک دنیا بشه و دنیا و کشور برای ما بذاره و بره .
خوب عزیز جان این که درست یعنی همان تفکر طاغوتی زمان طاغوت که امام رحمته الله علیه بر علیه اش قیام و انقلاب کرد .
از طرف دیگه حالا باید دید مسلمان ایرانی یعنی چه ؟
مسلمان ایرانی یعنی کسی که آرزوش اینه که دقایق زندگیش را بر اساس اسلام و دستورات حق تعالی مصرف کنه . هدفش هم این نیست که اسلام رو با چوب و تخته و چکش جابیاندازه . اتفاقی و بخواست خدای سبحان هم در ایران که یک کشور اسلامیه بدنیا اومده . به دلیل اسلامی بودن کشور و سرزمین مولودیش در اکثریته . هدفش اینه که مدار دور خودش رو که شامل کشور و حکومت میشه که اتفاقا اون هم براساس اسلام و قرآن و عرف ملی از حقوق مسلمشه . براساس اسلام و دستورات اسلام و بر اساس قانون و تایید و رای مردم تایین و تنظیم کنه . بله . اتفاقی در ایران بدنیا اومده .ولی هر جای دیگر کره زمین هم اگه بود و در اکثریت بود همین کار رو میکرد .
از ذره ذره ایران هم اگر دفاع میکنه بخاطر اینکه خدای سبحان و اسلام به اون این دستورات را دادند . نه اینکه چون ایرانیه . دفاع اون از ایران بخاطر اسلامی بودن سرزمین ایرانه . بخاطر دستورات اسلامه . سرزمین ایران براش عزیزه و با ارزش و قابل دفاع . چون اسلام براش عزیزه و با ارزش . همین .
ایران را هم ارث و مال پدریش نمیدونه . مالک اصلی ایران را هم مثل همه نقاط دیگر کره زمین حضرت حق جل جلاله میدونه . سر دعوا و جنگ هم با کسی نداره . اما حق حیات و زندگی و اداره امور و کشور داری و علم و هنر و ورزش و و و را به خودش در جایی که اسلام و مسلمون ها در اکثریتند و خلاصه سرزمین سرزمین اسلامیه میده . اگر کسی بهش حمله کنه مسلما حق دفاع به خودش میده . خوب هم دفاع میکنه . نمیگذاره دیگران حقوقی را که خدای سبحان بهش داده رو مثل هلو بخورند و برند . چون قرآن این حق بهش داده .
حالا باید دید چه کسی حاضر ایران رو با دیگران شریک بشه . اهل مصالحه و زندگی و مسالمت آمیز نیست ؟
گروه اول که هیچ حقی برای دیگران که مثل خودشون نمی اندیشند قایل نیستند و دیگران شپیشو و چه و چه و چه مینامند و ایران رو ارث پدری خودشون میدونند .
یا گروه دوم که برای همه حق حیات و نفس کشیدن و ادره امور رو قایلند ؟
اما تنها چیزی رو هم که باهاش سر سختانه برخورد میکنند . شروع جنگ و خون ریزیه . تیر اندازی و یا شکستن شیشه های کسبه و مردمه . بانک آتش زدن و پایگاه بسیج آتش زدن و مسجد آتش زدن . تعدی به عابرین پیاده ای که با اون ها مخالفند و یا اینکه چون چادر سرشونه ؟ و و و ؟

شروع جنگ و خون ریزی . اونهم به صرف یک ادعا ؟ تقلب ؟
خوب اگر تقلبی بوده بیایید اول ثابت کنید . بعد اگر ثابت کردید و متدینین و متعهدین به اسلام و انقلاب ترتیب اثر ندادند مثل همه جای دیگر دنیا برید اعتراض خیابانی مسالمت آمیز کنید . اگر باز هم به جایی نرسیدید . کار سیاسی انجام بدهید تا انتخابات بعدی مردم همه به شماها رای بدهند . همه چهل پنجاه میلیون .
اما متاسفانه به گفته و خواست شما ها . انقلاب باید بره . اسلام باید بره . نظام باید بره . شما ها با زور تپانچه هم که شده باید بیایید سر کار . که چی ؟
که متدینین و متعهدین به اسلام و انقلاب و دین و شریعت از فردا بیایند از شما ها برای نفس کشیدن در سرزمین مادری خودشون هم اجازه بگیرند ؟
خوب این حرف رو هم که صهیونیست ها به فلسطینیها میزنند. طاغوت هم قبل از انقلاب به متدینین و متعهدین به اسلام میزد . همین حرف رو هم آمریکا از طریق صدای آمریکا و چه و چه وچه برای ایادی خودش سی ساله در ایران و خارج از ایران تکرار میکنه و اونها رو تشویق و تحریک به یک انقلاب دیگر میکنه .
امروز فقط تفاوتش اینه که آقای موسوی و منتظری و امثلهم هم که آمریکا و صدای آمریکا و دیگران که تا دیروز اونها و دیگر متدینی و متعهدین اسلام و انقلاب رو با القابی مانند گربه نره و اعضای فداییان اسلام و متحجرین و و و صدا میکردند . امروز در آمریکا و صدای آمریکا و جا های دیگر شدند آقای چه و چه و چه . گل سر سبد آمریکا و صدای آمریکا و امثلهم .
بزرگترین اشتباهی هم که آقای موسوی و منتظری و امثلهم میکنند اینه که فکر میکنند با سکوتشون و عکس العمل نشان ندادن به هندوانه هایی که آمریکا و صدای آمریکا و بقیه زیر بقلشون میگذارند اگر با گلنگ آمریکا یا دیگری سر کار بیایند آمریکا از فردا میشه رفیقشون . یادشون رفته که آمریکا با بزرگترین رفیق خودش صدام چه کار کرد .چه برسد به اونها .
خلاصش همانطور که دیگه همه تصویر هاش رو هم دیدند . اولین کسی که سرش رفت بالای دار و دارش زدند . صدام بود .

ابرار (259066)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۷:۳۰:۵۲
بعضی ها عادت کردن یکی بالا سرشون باشه بهشون بگه چی ببین چی نبینند!
نه عزیزم مردم شعور دارند حق انتخاب با اونهاست نه یک گروه اندک خاص کوتاه فکر (258348)
 
m
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۱۹:۲۲:۳۵
هيچ وقت نفهميديم هنر چيست؟ و هنرمند كيست؟

دين هنر رو تعريف نمي‌كنه ... بلكه اين هنر است كه دين رو تعريف مي‌كنه ....

هر وقت جناب متحجرين اين جمله رو فهميدن هم دين و هم هنر رو درك مي‌كنند و بي‌دليل به هنرمند جماعت چون مثل خودشان نه فكر مي‌كنند و نه لباس مي‌پوشند تهمت بي‌ديني نمي‌زنند...

هروقت هنرمندي خدا رو درك كرديد و خالصانه لذت برديد اونوقته كه زيبايي زندگي رو درك مي‌كنيد...

هنرمندي اصغر فرهادي اين است كه شعار دينداري نداده و دين رو بايد از عمق اثرش كشف كرد و البته اين كار براي مخاطبين سطحي‌نگر كه هميشه لايه‌هاي رويي را ديده‌اند و تفكر نكرده اند بسيار مشكل است.

دين خيلي فراتر از قواعد و اصولي است كه با آن آشنايي داريم. (258365)
 
ابرار
۱۳۸۸-۰۹-۲۲ ۰۵:۳۴:۵۲
جواب m
بس دیگه اینقدر هنر . هنر . هنر کردی .
اسم یک مشت بازیگر چند زاویه ای رو که هر دقیقه و هر ثانیه برای مال و پول و دنیا به یک رنگی در میان و مثل ریگ دروغ میگن و تظاهر به یک چیز جدید میکنن گذاشتی هنرمند .

شماها راست میگید . این بقول شما هنر مند ها. همه شون اهل اسلام و دین و نماز جماعت و نماز شب و روزه و اطاعت از اوامر الهی و حجاب و حج و دادن خمس و زکات و صداقت و ایثار و محبت و عشق به خدا و مخلوقاتشند . همه شون هرجمعه از بس که شور و شوق نماز دارند و هجوم میارند . در صف های نماز جمعه رو دست و پای هم می افتند و پا هاشون میشکنه . همشون سرباز اسلامند .
بیچاره ها اینقدر فیلم بازی کردن و پول در آوردند و کیسه های پول برای یتیم ها و در مندان و مستمندا و بیچاره ها و آواره ها و معلولین و سالمندها این طرف و اون طرف کشیدند دیگه نه مچ پا دارند و نه مچ دست .

این ها که ملت دیدند . که فقط بلدند ماتیک بمالند و موهاشون رو چین چین کنند و سیگار و بعضی وقتها . حتی چیز های دیگه بکشند و از دستمال کاغذی بجای روسری استفاده کنند .
تازه وقاحت رو به حد اعلا رسوندی و عمل اون ها رو با عمل خدای سبحان و هنر خلقت او مقایسه میکنی . واقعا که .
خوب برو با همون خدا های خودت حال کن . با اسلام و دین و ایمان دیگران چکار داری ؟ آره بابا جون . مسلمون ها و متدینین همه متحجرند و سطحی نگر .
شاید رفتن به هندوستان و دیدار بت های هندی ها و هنر فرد سازنده اونها حال بیشتری بده . برای اطلاعات . هندی ها میلیونی از این خدا ها دارند . اتفاقا بعضی از این بت ها رو چنان طراحی کردن و ساختند که آدم شرمش میاد در موردش حرف هم بزنه . میگی نه ؟ خودت یک نگاهی تو اینترنت بنداز .
به خدای سبحان چه کار داری ؟
ابرار (259109)
 
امير
۱۳۸۸-۰۹-۲۰ ۲۳:۰۲:۲۱
نويسنده گرامي ....شما به اين توجه نكردي كه فرهادي فقط روايت گر اين اتفاقات كه در فيلم به صورت كاملا زيبا نشان داده شده است نه خالق ....درباره الي فقط روايت انچيزي است كه در حال حاضر در جامعه متوسط ما در حال رخ دادن است ...متاسفانه برداشت شما كاملا راديكال و اشتباه است ...فرهادي فقط اين اتفاقات را از نگاه خود نوشته....شما نبايد به فرهادي خرده بگيريد ...او مشكلات يا اتفاقات جامعه را به صورت يك ايينه در قالب فيلم تصوير كرده ....مشكل شما با فرهادي نيست ...مشكل شما با مردم است....با همين قشر متوسط به بالا... كه متاسفانه باز هم برداشت شما اشتباه است اين قشر فقط شمال تهراني نيست ....اين قشر حجم وسيعي از جامعه ما را تشكيل ميدهد...لطفا نگرشتان را تغيير دهيد و كمي فكر كنيد ....همين ....فرهادي مقصر نيست.به اقاي فرهادي تبريك ميگويم به دو دليل ....اول چهارشنبه سوري.... دوم درباره الي ...و من مطمئنم كه در اسكار ان را ميبينيم. (258415)
 
نوید
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۰۰:۱۳:۰۸
من نمی دونم چرا بعضی ها اسرار دارن که همه باید مذهبی باشند و دیندار .
نمی دونم چرا احساس می کنن که اسلام فقط در ایران ظهور کرده و الان هم اگر در کشور ما همه چی رو به سیاست ربط می دن دلیلش اینه که 30ساله همه چیمردم رو به دین گره زدن و مردم رو از دین رنجیده، یادمون نره ما یک ایرانی مسلمان هستیم نه یک مسلمان ایرانی
در ضمن به نظر من تو این دین شبیه یک بت شده چون هیچکس از خدا و خداپرستی حرف نمی زنه
فیلمهامون هم با نقدش همینجورند (258450)
 
علي
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۰۰:۴۵:۳۳
در جواب مطلب شما به عنوان يك مسلمان با دغدغه فرهنگي مي گم:
جناب نويسنده! كاش دينداران ما كمي دغدغه فرهنگ و هنر داشتند! ما نمي تونيم از يك نفر به بهانه مذهبي نبودنش انتقاد كنيم! اما مي تونيم از خودمون بپزسيم با اين همه ادعاي ديني تونستيم تو نسل جديد دو تا هنرمند فيلمساز متعهد تربيت كنيم؟! (258463)
 
دانشجوی امیرکبیر
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۰۹:۵۱:۳۸
دوستی که اخراجی ها را بی محتوا دانست احتمالا برای تقلب در انتخابات هم از همین استدلال ها دارد باید بدانید که هم اخراجی و هم حاج محمود هر دو رکورد را زدند (258516)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۱۵:۳۸:۱۴
مجبور که نیستی برادر/بنشین و اخراجی ها رو نگاه کن! و از محضر سفیر امام حسین طلب عفو کن! (258691)
 
شهریار
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۱۵:۴۱:۳۳
به عنوان یک خواننده همیشگی الف یک خواهش داشتم. می شود لطفا مطلقا هیچ نقد هنری در این سایت منتشر نکنید. خدایی آبرو حیثیت سایتتان را می برید با این نقد های خام و توهین آمیز. اون از نقد رمان کافه پیانو، آن از نقد سریال شمس العماره و این هم نقد درباره الی. نویسنده شما از کجا کشف کرده که کارگردان درد دین ندارد؟ آیا ترسیم هر چیز به معنای تایید آن است؟ اینکه فرهادی وضعیت اخلاقی حاکم بر چنین خانواده هایی را تصویر کرده معنی اش این است که خودش بی درد دین است؟ این چه استدلالی است آخر؟ این چه جور نقد فیلمی است؟
من توصیه می کنم لااقل یک نفر آدم چیز فهم در عالم فرهنگ و هنر در تحریریه وارد کنید. لااقل از فرزند دکتر توکلی - آقا زهیر - یک مشورت بگیرید در این امور. (258695)
 
۱۳۸۸-۰۹-۲۱ ۱۸:۲۹:۳۳
اين نوسينده فقط ميخواد بگه تو بلد نيستي و بگه من ميفهمم (258830)
 
نعمت‌اللهی
۱۳۸۸-۰۹-۲۲ ۰۹:۲۵:۵۴
من با این‌که با استدلال‌های آقای مقداد همتی موافق نیستم، اما چقدر خوب است که به نظر ایشان هم احترام بگذاریم.
چه ایرادی دارد که هرکسی از ظن خودش به فیلم نزدیک شود.
خیلی هم خوب است. (259168)
 
سارا
۱۳۸۸-۰۹-۲۲ ۱۷:۵۳:۰۹
سلام به همگی
من از فرهادی شهر زیبا را دیدم و لذت بردم. باید یاد بگیریم که به دیگران توهین نکنیم. آیا نویسنده دیندار! مطلب قرار است به جای فرهادی جواب خدا را بدهد!؟ آیا مردم حق ندارند آنچه را که می اندیشند به تصویر بکشند. (البته با تمام ممنوعیت های سینمای ایران) حمایت نکردن از فیلم ساز وطنی با این همه استعداد و این همه درد انسانیت به نظر من دو دلیل بیشتر ندارد: حسادت یا بلاهت! چه کسی می تواند به یقین بگوید فرهادی نزد خدا کمتر از نویسنده این نقد! محبوب است؟ آیا تقوا به روگرفتن و عمل به ظواهر است؟ همین و بس؟ شما که سنگ دین را به سینه می زنید بشنوید:
برو به کار خود ای زاهد این چه فریاد است
مرا فتاده دل از کف تو را چه افتاده است؟
دوست عزیز نویسنده ! شما مجاز نیستی در نقد فیلم اعتقادات کارگردان را به چالش بکشی. اصولا تا جایی که دیده ایم و شنیده ایم در نقد فیلم قدرت سازندگی و تکنیکی فیلمساز را مورد انتقاد قرار می دهند. فیلمنامه که مربوط می شود به نویسنده فیلمنامه. حتی اگر در موردی نویسنده فیلمنامه و کارگردان یکی باشند باز در دو بخش جدا باید نقد کرد.
یک سوال دارم از شما قربان! اگر کسی واقعه کربلا را به تصویر بکشد شما نقدش می کنید که چرا در آخر فیلم قهرمان واقعه را شهید کرد؟ در سینما مثل هر چیز دیگری هر کس کار خودش را می کند عزیز جان. جامعه ما باید باد بگیرد که فضولی موقوف!
وضع ما همین خواهد بود چون همه چیزمان با هم قاطی شده! فیلمساز قرار نیست مجتهد باشد. سزای ملتی مثل ما همین است که از وزیر علومش (کامران دانشجو) سوال میشود : برنامه ات برای آینده وزارت علوم چیست؟ می گوید: من درد دین دارم!(کسی به این بابا بگوید وزیر کجا شده! و کجا قرار دارد! درد دین داری کم دروغ بگو و ریا کن عزیز جان|! درد دین داری در مورد مدرکت توضیح بده!)
در یک چینین جامعه ای ما با موجود عجیبی روبروییم به نام احمدی نژاد که در همه چیز متخصص است! و ادعای مدیریت جهان را دارد!
عزیز جان خلق خدا آزادند! همه آزاده مادر زادند! فرهادی بی درد دین فیلم می سازد نگاه نکنید! تلویزیون میلی که سرشار از شاهکارهای بی بدیلی مثل یوسف طفل معصوم است! به قول دوستمان وقیحانه ترین فیلمی بود که تاریخ به خود دیده بود آنهم در باره یک شخص مقدس و نبی خدا یوسف! من شرم داشتم از دیدن این فیلم . من دلم میسوخت که چقدر بودجه صرف ساختن این فیلم شده تا به کودکانمان یاد بدهد برای سکس باید جان بدهند! و دیوانه شوند و دست آخر برای شوهرشان زن بگیرند و خداوند از آنان حمایت خواهد کرد! آنهم آنقدر سطحی و اماتوری! در حالی که همین داستان را غربی ها خوب ساخته بودند و اگر بچه های ما ان نسخه را می دیدند هم بودجه مان تلف نمی شد هم انقدر احساس تحقیر شدگی نمیکردیم که صدا و سیما شعور ملت ایران را انقدر کم ارزیابی کرده! (259514)
 
يك همكار
۱۳۸۸-۰۹-۲۲ ۱۷:۵۸:۲۲
دوست عزيز شما در ابتداي نوشته‌تان اشاره كرديد كه يك بيننده آماتور سينما هستيد، سوال اين است كه چطور به خود اجازه نقد حرفه‌اي را مي‌دهيد؟
آن چه احساس صميميتي است كه كارگردانان بزرگ اين مملكت را به اسم كوچك خطاب مي‌كنيد و ادعاي نقد داريد؟ نظرتان درمورد هجونويسي چيست؟
به نظر من، شما با يك پيش‌داوري به تماشاي اين فيلم نشسته‌ايد و آن را صحيح درك نكرده‌ايد. فيلمي كه به غير از تيتراژ پاياني آن، هيچ موسيقي نداشت و تنها صداي امواج دريا به گوش مي‌رسيد، فيلمي كه در بسياري از پلان‌هاي كليدي تنها يك نگاه يا يك قطره اشك پيام آن را به بيننده منتقل مي‌كرد، چگونه مي‌تواند از نظر شما فيلم شلوغ و پرصدايي باشد؟
چگونه مي‌توانيد بگوييد كه اين فيلم روح ندارد؟ همين كه پس از تماشاي آن حسرت بخوريد و آرامش نداشته باشيد يعني اين فيلم روح دارد، روحي خسته از سخافت‌هاي انسان و ... كه در اين مقام مجال بحث نيست.
كارگردان كوشيده است با نشان دادن صميميت جمع، حس غربت الي را به تماشاگر منتقل كند. صميميت ميان دوستان، پديده‌اي نو و مختص شمال شهر نيست!
چگونه مي‌توانيد بگوييد كه درباره الي حريم ندارد، حال آنكه در تمام مدت، فيلم داستان بي‌حرمتي به حريم يك انسان را نقل مي‌كند، حريمي كه سرچشمه تمامي حريم‌ها تصنعي است حتي حريم يك اتاق خواب!
آقاي فرهادي ظرفيت‌ و لياقتشان خيلي بيشتر از اين فيلم است، اميدوارم فرصت و شرايط لازم براي ايشان فراهم شود تا دوباره شاهد شاهكار ديگري از او باشيم.
توصيه مي‌كنم بار ديگر عاري از هرگونه ديدگاه و پيش‌داوري قبلي اين فيلم را ببينيد و دنبال پيام خاصي نيز نگرديد. (259515)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.