نظر منتشر شده
۴۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 67173
عکس یادگاری احمدی نژاد با پسران شیکاگو
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۱۳
دولت معتقد است هدفمندکردن یارانه ها باید به صورت یکمرتبه انجام شود. رییس جمهور نیز بارها با چندساله شدن این طرح مخالفت کرده است. این نوشتار به بررسی دلایل این عجله می پردازد.
 


عکس یادگاری احمدی نژاد با پسران شیکاگو
محسن مهدیان

نومي کلاين نويسنده آمريکايي که کتاب معروفش به نام دکترین شوک از حیث تبار شناسی طرفداران اقتصاد آزاد حائز اهمیت است، شوک درماني را ابزار آمريکا براي ضربه زدن به اقتصاد کشورهاي جهان سوم معرفی می کند و می نویسد: "پسران شيکاگو" يا همان شاگردان "ميلتون فريدمن" به صورت تمام و کمال صندوق بين المللي پول (IMF) را در اختيار گرفتند و ايدئولوژي بازار را بر آن حاکم کردند.

کلاين معتقد است اجراي اين گونه سياست ها بوسيله اقتصاددانان ليبرال فارغ التحصيل از دانشگاههاي آمريکا در صندوق بین المللی پول، نتيجه برنامه آمريکا براي نفوذ به ساختار داخلي تصميم گيري کشورهاي جهان سوم است.

نسخه های اقتصادی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در اقتصاد ایران همواره مورد تردید بوده است.تجربه تاریخی و راه طی شده کشورهایی که به قاعده اجماع واشنگتنی سیاست های اقتصادی خود را تنظیم کرده اند ،نشان می دهد که توصیه های این نهادهای اقتصادی بین المللی کاملا در راستای منافع اقتصادی و حتی سیاسی و فرهنگی آمریکا بوده است به طوریکه برخی از آن به عنوان ابزارهای جدید استعمار نام می برند.

در ایران برای اولین بار توصیه های اجماع واشنگتنی به شکل کاریکاتورگونه ای در ابتدای دهه 70 و با عنوان سیاست های سازندگی مطرح و اجرا شد.

این سیاست ها که در ابتدا با انتقادات نسبتا گسترده کارشناسان داخلی مواجه شد ،بعد از مدت کوتاهی آثار نگران کننده اقتصادی و اجتماعی ای به جای گذاشت و از دستور کار سیاست مداران خارج شد.

اما این سیاست ها هیچ گاه به طور کامل در اقتصاد ایران کنار گذاشته نشد و همواره سیاست های اقتصادی با پس زمینه ای از سیاست های موسوم به تعدیل یا همان نسخه های اجماع واشنگتنی و راهبردهای صندوق بین المللی پول اجرا شده است.

تا اینکه دولت نهم و دهم با شعار ضدیت با اقتصاد سرمایه داری و اجرای اقتصاد ایرانی – اسلامی بر سر کار آمد.

اظهارات رئیس دولت و برخی از مسئولین طراز اول آن، این انتظار را ایجاد می کرد که دولت نهم با هدف رشد اقتصاد عدالت محور از توصیه های نهادهای مالی تحت سیطره نظام ليبرال سرمایه داري فاصله بگیرد.

اما با گذشت چند ماه از روی کار آمدن این دولت و اتخاذ برخی سیاست های اقتصادی ماجرا به شکل دیگری رقم خورد و نهایتا انچه در اقتصاد ایران اتفاق افتاد، این بود که صندوق بین المللی پول به شکل بی سابقه ای و در گزارش های متعدد از سیاست های اقتصادی ایران حمایت کرد.

با این حال همچنان مسئولین سیاسی دولت در ظاهر و حرف، مشی ضد سرمایه داری و ژست ضد اقتصاد بازار  به خود می گیرند.

تا انجا که رئیس جمهور در دیدار با نمایندگان بخش خصوصی صندوق بین المللی پول را ابزار استعمار دانست:" بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، مؤسسات اعتبارسنجی و موسسات بیمه که ماموریت صیانت از سرمایه‌داران بین‌المللی را برعهده گرفته‌اند، تئوری‌هایی را که موجب چپاول ثروت ملت‌ها می‌شود، به دولت‌ها دیکته کردند."

با این همه صندوق بین المللی پول که به گفته رئیس جمهور نسخه هایش برای استثمار دولت ها است، در چندین مورد ضمن حمایت و تاکید و تائید بر سیاست های  اقتصادی دولت، پیشنهاد هایی هم برای بهتر اجرا شدن این سیاست ها به مسئولین ارائه می کند که اتفاقا هم  در همه موارد مورد استقبال مسئولین اقتصادی دولت قرار می گیرد.

اما چرا صندوق بین المللی پول حامی سیاست های اقتصادی دولت نهم و دهم است؟

آنچه در ادامه می آید برخی از سیاست های اقتصادی دولت آقای احمدی نژاد است که نعل به نعل نسخه های اقتصادی صندوق بین المللی پول اجرا شده است.

بررسی عملکرد ها ی اقتصادی  دولت نهم و دهم، نسبت واقعی این دولت است با سیاست های  اجماع واشنگتنی و ایدئولوژی پسران شیکاگو.



دولت حداقلی و نحیف



یکی از توصیه های جدی صندوق بین المللی پول که خود را در دیگر سیاست های نهادهای بین المللی اقتصادی هم نشان می دهد، کوچک سازی دولت است.

دولت حداقلی در الگوی اجماع واشنگتنی یک قاعده ایدئولوژیک و اجتناب ناپذیر است نه یک ضرورت توسعه ای.

بر همین مبنا دولت موظف است در کمترین زمان نسبت به کوچک سازی اقدام کند. توصیه ای که سال 85 در گزارش اول صندوق بین المللی پول به مسئولین اقتصادی ایران شده است.

شروع به کار دولت نهم همراه شد با ابلاغ اصل 44 قانون اساسی و تغییر رژیم حقوقی ایران در حوزه مالکیت دولت. البته برای این واگذاری ها، مقدماتی ذکر شده است که این مقدمات به بهانه کند کردن مسیر خصوصی سازی، و اجرای دستورالعمل صندوق، هیچ گاه مورد توجه دولت قرار نگرفت.

از این رو دولت به محض ابلاغ این قانون بحث سهام عدالت را مطرح کرد تا پروسه واگذری دولت در کمترین زمان و بدون تشریفات مربوط به صلاحیت خریدار ها انجام شود.

به این ترتیب و بر اساس تفسیر جدید اصل 44 و مهمتر از آن قرائت های حقوقی تیم اقتصادی دولت، ایران از منظر حقوقی(ونه اجرا) جزء حداقل ترین دولت ها قرار گرفت و مطابق قواعد wto بیشترین انطباق سازی در نحیف شدن دولت انجام شد.

شتابزدگی برای کوچک سازی دولت تا آنجا پیش رفت که حتی اصول مقدماتی و راهبردی اجرای سیاست های کلی اصل 44 نیز کنار گذاشته شد.

مطابق ابلاغیه مقام معظم رهبری اجرای بند ج یا همان واگذاری شركتهاي بررگ منوط به ایجاد بسترهای قانونی و بالابردن توان بخش خصوصی و ایجاد فضای مناسب کسب و کار شد تا از این طریق واگذاری ها به بالارفتن کارایی شرکت های دولتی منجر شود.

اما دولت به قاعده توهمات اقتصاد نئوکلاسیک که همان مفروضات برنامه های صندوق بین المللی پول بود  با عبور از سیاستهای کلی اصل 44 و با بی توجهی به مقدمات راهبردی خصوصی سازی، مبنا را بر کوچک سازی دولت و تغییر مالکیت صرف قرار داد. و این همان چیزی بود که صندوق بین المللی پول در گزارش خود بعد از روی کار آمدن دولت از آن اظهار خرسندی کرد.

در این راستا دولت نهم و دهم حتی از برخی از بازاری ترین کشورهای هم عبور کرد و خصوصی سازی درمان وآموزش را هم در دستور کار قرار داد.



خشن ترین سیاست بانک جهانی



به تعبیر رئیس جمهور، بانک جهانی ابزار استعمار کشورهای جهان سومی است. البته که این تعبیر درستی است. عملکرد بانک جهانی در کشورهای دیگر اثبات این مدعی است.

اما چه اتفاقی می افتد که مهمترین توصیه این نهاد استعمارگر به اقتصاد دوران اصلاحات به اصلی ترین  سیاست تحولی و اقتصادی دولت نهم و دهم تبدیل می شود.

بانک جهاني در ۳۰ آوريل سال ۲۰۰۳ ميلادي در پي انجام يک کار تحقيقاتي و پژوهشي درباره اقتصاد ايران (که گروه توسعه اجتماعي و اقتصادي منطقه خاورميانه و آفريقاي شمالي بانک‌جهاني انجام داده بود) سندي منتشر ساخت که در قالب کتابي با عنوان «اقتصاد ايران از ديدگاه بانک ‌جهاني، گذار ايران در تبديل ثروت نفت به توسعه» در سال ۱۳۸۳ به چاپ رسيد. اين گزارش توسط حبيب فتيني با همکاري کلاوس استروپ، ‌ژرژ فيتني،‌ پاتريک هناهن، عمرقره‌ساپان، ‌ليلي متقي و حميد علوي تنظيم شده است.

حبيب فتيني در چهارسال فعاليت دولت نهم با سفر به ايران با داود دانش‌جعفري (‌وزير وقت امور اقتصادي و دارايي دولت نهم که در ميانه راه مجبور به استعفا شد) ديدارهايي هم داشته است.

جالب اینکه سیاست حذف یارانه ها که جزء خشن ترین سیاست های اجماع واشنگتنی محسوب می شود، توسط اقتصاددانان نئولیبرال داخلی و ذیل دولت عدالتخواه طراحی و راهبری شد.

داوود دانش جعفری و جمشید پژویان و در مواردی هم مسعود نیلی از جمله اقتصاددانانی بودند که با اعتقاد مکتبی به "شر بودن یارانه ها" مجری و برنامه ریز و مدافع این سیاست در دولت نهم و دهم شدند.

این سیاست که به یارانه نقدی موسوم است همان سیاست حذف یارانه ها است که در کنار آن سیاست حمایت از اقشار آسیب پذیر نیز در نظر گرفته شده است و قرار است پس از مدتی این حمایت ها نیز حذف شود.

سیاست حذف یارانه ها و یا نقدی سازی آن توصیه بانک جهانی است و در افراطی بودن این سیاست همین بس که خود بانک جهانی نیز نسبت به عواقب ان اظهار نگرانی کرده است.



اصرار احمدی نژاد بر شوک درمانی



دکترین شوک که توسط "نوآمی کلاین" ژورنالیست و اقتصاددان کانادایی نوشته شده است یکی از آثار کم نظیر در پرده برداشتن از پیچیده ترین برنامه های اقتصادی –سیاسی اقتصاد اجماع واشنگتنی است.

این کتاب نشان می دهد که چطور برنامه های اقتصادی صندوق بین المللی پول از طریق شوک، جامعه را وادار به اطاعت می کند.

بر اساس این کتاب ، میلتون فریدمن مبدع نظریه شوک و نهاد های بین المللی مثل صندوق پول و بانک جهانی مجریان ان هستند.

کلاین در این کتاب با تبحر و ظرافت قابل تحسینی نشان می دهد که همواره در طول تاریخ بی نهایت این ایده ها (آزاد سازی افراطی) نزد مردم غیر محبوب بوده است.

وی نتیجه گیری می کند که فریدمن و حامیانش، به دلیل ناتوانی از به کرسی نشاندن این سیاست ها از طرق دموکراتیک، به قدرت شوک روی می آورند.

فریدمن استاد دانشگاه شیکاگو تاكيد مي كند كه شوک بايد قبل از آنکه مردم به خود بیایند اعمال شود. او معتقد است که دولت باید ظرف 6 تا 9 ماه تحولات اساسی مورد نظر اقتصاد بازار را پیاده کند. صندوق بین المللی پول هم راه حل های اجرایی و عملی خود را با اتکا به همین روش ومتد تجویز می کند.



اما نسبت سیاست های این دولت با متد شوک درمانی چیست؟



بطور مشخص می توان گفت که بسیاری از سیاست های دولت بر همین قاعده شکل گرفته است كه مهمترین آنرا می توان در عجله هرچه بيشتر براي اجراي هدفمند كردن يارانه ها دید.

احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور بیشترین حمایت را در اجرای سیاست های شوک درمانی برای نقدی سازی سريع یارانه ها انجام داده است.

وی در همین رابطه صراحتا اظهار می دارد که تجربه همه کشور ها نشان می دهد که اصلاح یارانه ها باید در کمترین زمان ممکن انجام شود .به گفته وی نباید از پیامدهای حذف یکباره یارانه ها نگران شد.

اگر پیشنهاد 40 هزار میلیارد تومانی بودجه دولت در مجلس تصویب می شد، فرآیند آزاد سازی قیمت ها در بحث یارانه ها بجای 5 سال ظرف 6 ماه یعنی همان دوره پیشنهادی فریدمن انجام می شد.

این اعتراف در کنار خبر آمادگی نیروهای پلیس برای اجرای هدفمندسازی یارانه ها گویای قرائتی ایرانی از سیاست های شوک درمانی فریدمن و فرزندانش در صندوق بین المللی پول است.

لازم به ذکر است صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود از اقتصاد ایران به طور مشخص از اجرای سیاست حذف یارانه ها  تشکر کرده است.



مانیفست استقلال خواهی بانک مرکزی



صندوق بین المللی پول در اغلب گزارشها یی که در خصوص اقتصاد ایران منتشر کرده بر استقلال هر چه بیشتر  بانک مرکزی تاکید داشته است. در گزارش اخیری که صندوق در رابطه با اقتصاد ایران تهیه کرده است به طور مشخص آمده است که ایران در استقلال بانک مرکزی توفیقات قابل توجهی داشته است اما هنوز این مهم میسر نشده است و دولت باید در این رابطه تلاش بیشتری داشته باشد.

برخی از کارشناسان ارائه بسته سیاستی بانک مرکزی در چند سال گذشته را مانیفست استقلال خواهی بانک مرکزی دانستند. همان بسته سیاستی که سال86 به محل مناقشه جدی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد تبدیل شد.

این نسخه که توسط بانک جهانی  وصندوق بین المللی پول برای کشورها پیچیده شده است، نه تنها برای اقتصاد ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه عملی نیست بلکه اجرای آن در بسیاری از کشورهای صنعتی و توسعه یافته نیز در حال کمرنگ شدن است.

استقلال بانک مرکزی همان بود که برخی  آن را مهمترین دلیل شکست حمایت از بنگاههای زود بازده دانستند. آن چیزی که باعث قهر و آشتی های متعدد در کابینه وقت شد.

مرگ بخش خصوصی به بهانه رقابت

متناسب با قواعد "کوچک زیباست "برای رشد بخش خصوصی باید ضمن حمایت مشروط و محدود، شرایط  رقابت پذیری در این بخش را مهیا کرد.

اما در چارچوب اقتصاد بازار، قیمت و عرضه و تقاضا و دست نامرئی است که مشخص می کند کی توانا و چه کسی کارآمد است. در این چارچوب هر کس هم زمین بخورد به قهر طبیعت زمین خورده و سرنوشتش این طور رقم خورده است.

در همین راستا صندوق بین المللی پول و بانک جهانی همواره توصیه می کنند تا دولتها با حذف و یا کاهش تعرفه اجازه دهند بخش خصوصی در رقابت با بازار خارجی توانمند شود. در این راستا از واردات بی انتهای کالا هم گریزی نیست.

ماجرای واردات 50 میلیارد دلاری و داستان شکر و چای و اخیرا هم کاهش ناگهانی تعرفه واردات خودرو [براساس مصوبه مجلس] به اندازه کافی گویای جهت گیری های دولت در این راستا است.



قانون کار



یکی از مهمترین سیاست های این دولت اصلاح قانون کار به نفع جریان سرمایه در کشور است. قانون کار که به نام حمایت از طبقه کارگر تدوین شده است اگر چه بی اشکال نیست اما تنها قانون موثر برای حمایت از طبقه زحمتکش کارگر است. اما این قانون طی چند سال گذشته بارها دستخوش تغییر شده است و جالب اینکه شاه بیت همه این اصلاحات تسهیل در اخراج نیروی کار است.

به این ترتیب مطابق آنچه گفته شد -که البته از بی برنامگی های اقتصادی در این رابطه صرفنظر شده است- می توان عکس یادگاری آقای احمدی نژاد و پسران شیکاگو را قاب کرد و برای عبرت تاریخ نگه داشت.

اما نگرانی جدی تر این است که اقتصاد را بخشی نگاه کرد و آثار آنرا در حد معیشت و رفاه افراد تحلیل کرد.

نسخه های صندوق بین المللی پول دارای چارچوب و مبنای روشی شناختی است که اثر خود را تنها در اقتصاد نشان نمی دهد. وقتی که کارشناسان دولتی صراحتا اعلام می کنند که فصل الخطاب در اقتصاد، بازار است و تلاش می کنند از طریق آزاد سازی قیمت ها ،کارایی و تخصیص بهینه را ایجاد کنند و حاضرند هزینه های آن را هم هر چه باشد به جان بخرند(در واقع به اقشار ضعيف تحميل كنند)، یعنی اینکه فردگرایی در چارچوب فکری انسان نئوکلاسیکی را هم پذیرفته اند. این انسان نیوتنی خصلت هایی دارد که خود را در فرهنگ و موضوعات اجتماعی هم نشان می دهد. بحث در این راستا به درازا می انجامد . اما باید يادآوري شود که آثار سياستهاي نئولیبرالی اقتصاد، صرفا در اقتصاد نمی ماند و اتفاقا برای اینکه کارایی سیستم قیمت ها خود را نشان دهد ابتدا باید فرهنگ واجتماع را دستخوش تغییر قرار دهد و نگرانی آنجائی است که از درون اين شيفتگي به رويكردها و آموزه هاي ليبرال-سرمايه داري، وضعيتي خطرناکتر دهه 70 ایجاد شود و رنگی هم نداشته باشد که مبارزه با آن از عهده نهادهای امنیتی و ائمه جمعه و رسانه ها برآید.



 
 

 
 
محمد نکویی
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۴:۲۷:۱۸
احسنت.این مقاله به موضوع مهمی اشاره کرده است.ریشه همه تصمیمات غلط دولت در همین وابستگی فکری است.این دولت در حوزه اقتصاد لیبرال ترین دولت پس از انقلاب است. (301329)
 
ونداد
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۵:۰۰:۲۰
با توجه به قانون عرضه و تقاضا در بازار با اجرای شوک وار طرح بازار ایران کششو تحمل تورم بالای 50% درصد رانخواهد داشت اما در صورت اجرای چندین ساله بازار خود را به مرور زمان با این مورد وفق خواهد داد و طی پنج سال برآیند تورم بالا 200% خواهد شد لذا من هم فکرمی کنم طرح دولت منطقی تر خواهد بود که با یک شوک تورمی و سپس کاهش قابل ملاحظه نرخ تورم همراهخواهد بود البته اگر برنامه ریزی صحیحی جهت کنترل منابع و اجرای طرح انجام پذیرد . (301336)
 
علی
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۵:۰۵:۱۵
نوشته شما مملو از مغالطه است
اینجانب ضعف های آقای احمدی نژاد را انکار نمی کنم ولی به شما گوشزد میکنم که در نقد انصاف داشته باشید

1- سنگ بنای بسیاری از سیاست هایی که نام بردید در زمان دولت آقای خاتمی گذاشته شد
2- در مورد هدفمند کردن یارانه ها خواست دولت اجرای برنامه در سه مرحله است و نه یک مرحله
3- برنامه ای که بانک جهانی ارائه کرده است حذف یارانه هاست یعنی همان کاری که دولت آقای خاتمی در قالب برنامه چهارم به دولت نهم دیکته کرده بود و نه بازتوزیع یارانه ها
4- خصوصی سازی از زمان دولت آقای خاتمی به بدترین نحو شروع شد که در بین مردم به اختصاصی سازی یا خودمونی سازی تعبیر میشود که نمونه آن در شهر ما شیراز شرکت مخابرات راه دور (ITI) می باشد.
5- در زمان نخست وزیری آقای موسوی (که هم اکنون از سیاست های لیبرال تبعیت می کند) سیاست های سوسیالیستی با شتاب زیاد در پیش گرفته شد و تمامی شرکت ها دولتی و بخش خصوصی فلج شد. باید تفاوت واگذاری امور به بخش خصوصی را با سیاست های سرمایه داری لیبرال مشخص کرد
6- در مورد قانون کار اخراج کارکنان از زمان دولت آقای خاتمی تسهیل شد. به بهانه خصوصی سازی تامین نیروی کار به شرکت های خصوصی (که عمدتا وابسته به مدیران و وابستگان آنها بود) سپرده شد که همراه با نا امنی شغلی برای کارکنان سودهای میلیاردی به جیب سرمایه داران ریخته شد (301338)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۱۰:۵۶:۳۹
بابا جان ول كنيد آقاي خاتمي رو. خوب شد آقاي خاتمي رئيس جمهور بودند وگرنه ميخواستيد كاسه كوزه ها رو سر كي بشكنيد. باشه ايشان بد حال بعد از 10 سال همينجا عملكرد آقاي احمدي نژاد رو تحليل خواهيم كرد اگر عمري باشد. (301491)
 
سرخوش
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۵:۱۸:۰۸
لطفا جواب بدید که اگر این مقاله در دولتهای قبل چاپ میشد از سوی حضرات دولت فعلی چه عکس العملی نشان داده میشد؟آیا دولتهای گذشته خائن بودنب یاخادم؟ اگر خائن بودند که احتمالا جواب سوال بالا همین است، چرا الان علی رغم لفاظی ها وسخنرانی های عمومی به این خیانت تن داده ایم؟من از ابتدا با صداقت این دولت مشکل داشته ام ودارم.(البته ای موضوع هیچ ربطی به بحث ولایت پذیری ام ندارد که ارادتم به آقا همچنان باقی است.هرچند برخی از دوستانم جور دیگر فکر میکنند و مخالفت با احمدی نژاد را مخالفت با ولایت فقیه می پندارند).من میگویم دلسوزان نظام باید جدی تر با اشتباهات این دولت برخورد کنند تا دیر نشده! (301342)
 
احسان
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۲۲:۳۳:۳۱
تعجب می کنم از جناب سرخوش و اساسا از سایت الف .
مگر سر جنگ دارید که این جور تیتری می زنید .
سایتهای اپوزیسیون هم از چنین تیتر تهاجمیی استفاده نمی کنند . (301426)
 
president
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۵:۲۵:۰۸
1) آیا صرف شوک درمانی بد است؟
اگر این چنین نیست (که به نظر می آید همینگونه هم باشد) پس چرا به صرف شوک درمانی از دولت انتقاد می شود و سعی می شود با عناوینی نظیر \"پسراان شیکاگویی\" طرح را زیر سؤال ببرند؟
2) دکتر توکلی، اجرای طرح را در چند سال پیشنهاد کرده اند؟

به نظر می رسد حالا که دو طرف بر تعامل با یکدیگر اصرار دارند (مطلب چند روز پیش الف از یک سو و این مطلب رجانیوز http://www.rajanews.com/detail.asp?id=47235 از سوی دیگر) بهتر است به جای برچسب زدن بر یکدیگر راهی پیدا کنند.
مطمئنم دولت و مجلس دلسوز، خارج از شیطنت مغرضان به این نتیجه می رسند. (301344)
 
sajjad2009
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۵:۳۲:۲۲
به نظر من مجلس طبق فرمایش حضرت آقا در جمع زائران رضوی با دولت همکاری کنند چون فشار اصلی کار بر روی دولت است و به نظر من با توجه به اینکه دولت و شخص رئیس جمهور خود این لایحه را به مجلس داد و مصر به اجرای آن است مجلس باید نظر دولت را تامین کند تا انشالله این قانون به اجرا دربیاد (301348)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۵:۳۸:۳۶
كاش به پيامدهاي انساني و فرهنگي هدفمندي رايانه ها بيشتر پرداخته شود (301352)
 
پویا
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۶:۰۰:۳۳
نویسنده مطلب عجب فرد کم سوادی است! بجای استدلال تماما به تاکیتیکهای ژورنالیستی متوسل شده! (301357)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۶:۲۱:۳۹
1-نویسنده محترم چرا پیشنهاد نمی دهد که از کدام پارادایم ، تنوریها والگوهها برای اقتصاد بی برنامه استفاده شود .

2-هدفمند کردن یارانه ها با آزاد سازی قیمت ها متفاوت است قرار نیست که یارانه ها حذف شود .
3-تا به حال که از یارانه ها استفاده وسیعی شده این همه اختصاص یارانه چقدر در وضع معیشتی مردم نقش داشته است ؟
4-بزرگترین اقتصادهای جهان مشی اقتصاد متنی بر بازار را دنبال کرده اند که به رغم تنگناهایی که دارد دستاوردهای عظیمی داشته است .
5- آیا عدم کارایی دولت بزرگ با محوریت تصدیگری به اثبات نرسیده است ؟
6- می توان به یک اقتصاد مبتی بر بازار در کنار یک دولت قدرتمند به عنوان ناظر معتقد بود .
6-علم حاصل انباشت تجربه های بشری و در پی آزمون و خطا درطول تاریخ است چرا باید از کنار تجربه های بشری به همین راحتی گذشت . (301366)
 
سامان نکونام.دانشجوی اقتصاد
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۶:۲۵:۰۵
واقعا شجاعت الف و الفی ها تحسین برانگیز است.عدالتخواهی واقعی همین است.این مقاله یک نظام فکری روشن به من داد.در این مقاله ابزار های نقد اصول گرایانه و عدالتخواهانه دولت در حوزه اقتصاد ارائه شده است.موید باشید (301368)
 
وکیلیان
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۶:۴۳:۵۴
ایرانیان می پندارند سیاست اصل است. لذاست که این همه دعوای چپ و راست و سبز و سفید و قرمز و غیره و ذلک در کشور رایج است. اما آنها می دانند که در جامعه و حکومت مدرن اقتصاد اصل است. لذا اسب تروای خود را از دروازه اقتصاد به درون می فرستند. (301373)
 
علی
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۰۹:۰۲:۲۲
با عرض سلام خدمت آقای وکیلیان
طبق مبانی اسلامی نه سیاست اصل است و نه اقتصاد بلکه تعبد و خداپرستی. در قرآن هدف از خلقت انسان تعبد ذکر شده است.
در نتیجه سیاست، اقتصاد و ... باید در مسیر تعبد باشد
متاسفاته در نظام سرمایه داری اصالت را به لذت داده اند که اقتصاد جزیی از آن است و در این میان چیزی که مهم نیست تعبد است( البته منظور از تعبد فقط نماز و روزه و دعا نیست) (301478)
 
zabihi
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۷:۰۳:۳۳
با سلام
ضمن تشكر از انتخاب موضوع ، گرفتن بسته هاي توسعه اي پيشنهادي مورد حمايت بانگ جهاني مربوط به دولت آقاي احمدي نژاد نيست .اگر نگاهي به برنامه تحول اداري مصوب ارديبهشت سال 81 هيات وزيران* دولت وقت بيندازيم متوجه ميشويم كه منطقي نمودن اندازه دولت كه به اشتباه كوچك سازي نام برده ميشود يكي از 7 برنامه مصوب دولت آقاي خاتمي ميباشد كه البته آن هم در پي تحقق اهداف سياستهاي اقتصادي دولتهاي قبل از آن بوده است.لذا به نظر نميرسد تلاش فعلي دولت در بحث تعجيل در اجراي سريع هدفمند كردن يارانه ها از منطق هر چند علمي مكتب شيكاگو گرفته شده باشد .
------------------------------------------------------------
*سياستهاي اجرايي برنامه هاي تحول اداري مصوب سال 81

1-منطقى نمودن حجم و اندازه دولت
2- اصلاح ساختار هاى تشكيلاتى دولت
3- اصلاح نظام هاى مديريتى
4- اصلاح نظام هاى استخدامى
5-آموزش و بهسازى نيروى انسانى
6- اصلاح فرآيندها وروش هاى انجام كار و فن آورى ادارى
7- حفظ و ارتقاء كرامت مردم در نظام ادارى (301377)
 
مرتضی رضایی.دانشجوی ارشد صنایع
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۷:۰۵:۱۷
این مقاله استدلال و استنادهای مقاله از حمایت مدونا تا حمايت صندوق بین المللی پول است.انصافا نگارنده در جذاب کردن علمی ترین و خشک ترین موضوعات اقتصادی تبحر خاصی دارد.با این حال من فکر می کنم مشکل نوشته آقای مهدیان این است که راهکار و روش جایگرین ندارد .من با این نقد موافقم.اما معتقدم راهی جز نظام بازار برای اقتصاد متصور نیست.البته من اقتصاد را محدود و به ضرورت خواندم.اما فکر می کنم هنوز منتقدین اقتصاد بازار نتوانستند نظام جایگزینی ارائه کنند. (301380)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۷:۲۱:۲۵
این مطالب شما فقط در نوشتاری خوب است در عمل برای اقتصاد بیمار دنیا ما باید اول با پول شوئی و سو استفاده سرمایه دار هاو دولت ها بر خورد قانونی شود.
مرحله دیگر خود فرهنگ غرب است هر روزه هزاران هزار کارخانه و مغازه دارند ورشکسته می شوند و به جا ی آن اجناس بونجول و تلفن دستی و لوازم آرایش زنانه و بازی کامپیوتری و...می سازند که دردی از مردم دوا نمی کند مردم امروزه بیشتر درآمد خود را خرج این مایحتاجی می کنند که ضروری نیستند و مد به حساب می آیند .کشاورزان و دامداران ورشکسته و نا امید می شوند و زمین ها تجاری و مسکونی می شود محصولات آنها روی دستشان می ماند و دولت ها سر گرم بخور بخور خود هستند . فرمول و دنبال حرف خارجی رفتن و دکترا گرفتن مشکل را حل نخواهد کرد . (301385)
 
mohsen71
۱۳۸۹-۰۱-۲۸ ۱۵:۰۸:۱۱
(305511)
 
سید غلامرضا قاضوی
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۸:۰۸:۵۵
باسلام احترام به همه بزرگواران ،کارخوب ونیک را بایداز فرد وگروه و... پذیرفت وبرعکس اگر هم کاری ناثواب است واز نظر شرع وعرف وقانون وعقل و...دارای اشکال است باید ردکرد. (301392)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۸:۲۸:۳۸
با احترام به نويسنده مطلب فوق ثابت شده است كه صندوق بين المللي پول فقط به دنبال تضعيف كشورهاي جهان سوم و غير صنعتي مي باشد ولي آقاي رئيس جمهور هرگاه به نفعشان باشد از آمارهاي صتدوق بين المللي استفاده مي كنند و هرگاه به ضررشان باشد آن را ابزار اقتصاد سرمايه اي مي دانند و از آن انتقاد مي كنند. (301395)
 
dgolizadeh
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۸:۴۶:۲۱
این مطلب به خوبی نشان می دهد فاصله شعار تا عمل دولتمردان ما تا کجاست (301399)
 
mhei
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۹:۰۲:۳۱
طرح هدفمندی همان طور که رهبری گفتند باید اجرا شود و در این اجرا باید کمترین ضربه به مردم مستضعف وارد شود.
دولت باید استدلال بیاورد چگونه فشار تورمی ناشی از این طرح را می خواهد پوشش دهد (301401)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۹:۲۹:۳۷
ای لعنت بر شما ها که به هیچ واصولی پایبند نیستید و برای ضربه زدن به دولت مردمی از گفتن هر دروغی ابایی ندارید ولی مردم راه درست را تشخیص داده و به گفته های پوچ شما هیچ وقعی نمی گذارند. (301407)
 
عدالتخواه
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۰۱:۵۷:۱۹
عزیزم داری تند میری!

به جای لعنت فرستادن به تاریکی لطفا چراغی بیافروزید.

اگر استدلال غلط است شماهم استدلال بیاورید. (301451)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۱۹:۳۱:۴۷
ضمن تشکر از آقای مهدیان و ضمن مخالف با تمامی نوشتار ایشان از نویسنده محترم در خواست می گردد تا بدین سوالات پاسخ دهند

طبق بررسی های میدانی به عمل آمده و منعکس شده در کتب درسی ما ( درس بازارهایهای پولی و مالی بین الملل که در رشته مدیریت مالی و.. تدریس می گردد.) 50% در صد کشورهایی که توصیه های صندوق بین المللی پول را اجرا کردند به وضعیت مطلوب اقتصادی نزدیک شده اند( برزیل ترکیه شیلی و...) 30% تغییر اندک و تنها 20% دچار و ضعیت بدتری نسبت به قبل شده اند علت این نتایج را چه میدانید؟

2- کشورهایی که برنامه های صندوق در آنها شکست خورد دارای ویژگی هایی مانند عدم تمایل قوی در اجرا و ترس حاکمان از اعتراضات عدم همبستگی و... بوده اند گرچه صندق بی تقصیر نبوده است اما قصور اصلی متوجه حاکمان و سیستم سیاسی بوده است نه صندوق آیا شما در تحقیقات احتمالی به نتایج عکس دست یافته اید؟

3- کشورهایی مانند ترکیه و برزیل در حال حاضر مطیع آمریکا هستند یا کشورهای ضعیفی مانند اردن و کشورهای آفریقایی
آیا تغییر در شیوه های اقتصادی منجر به غربگراتر شدن حکام ترکیه شده است

4- شما و آقای توکلی کدام تئوری را در دانشگاه درس می دهید؟ آیا اسلام مخالف مالکیت خصوصی و بهره وری بالاست آیا اسلام مخالف رفاه و سرمایه داران خوش فکر و درستکار است (301408)
 
میم
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۱۵:۰۸:۱۸
ضمن مخالفت با نظر شما به نظرم اگر کمی بیشتر مطالعه کرده و مثلاً چند تا از مقالات جوزف استگلیتز برنده نوبل اقتصاد را بخوانید متوجه می شوید که برنامه های بانک جهانی فقط در اقتصادهای بزرگ موفق بوده و اقتصادهای کوچک و ضعیف را نابود کرده. بحران اقتصادی جنوب شرقی آسیا، ورشکستگی آرژانتین و ... (301558)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۱۶:۰۴:۱۹
دوست عزیزم از اینکه در مورد اظهار نظر من توضیحاتی ارائه نمودید متشکرم اما اگر اساس نامه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را مطالعه بفرمایید خواهید دید که بانک جهانی دیدگاه توصیه ای ندارد و تنها به تامین مالی پروژه می پردازد دیدگاه مشورتی در مورد اصلاح ساختارهای کلان جزء وظایف صندوق بین المللی پول است.

علت بروز بحران سال 1997 در جنوب شرقی آسیا چه بود؟ آنطور که من مطالعه کرده ام عملکرد ناصحیح و جاه طلبانه برخی از این کشورها بویژه اندونزی و.. بود که در نهایت به کل این کشورها صدمه زد
صندوق مسئولیت اجرایی ندارد و تنها به ارائه مشاوره آنهم در سطح کلان می پردازد نباید اشتباه در اجرا را به صندوق ربط داد
شما وضعیت اقتصادی کشورهای جنوب شرق آسیا را با زمان قبل از اجرای اصلاحات اقتصادی مورد بررسی قرار داده اید

صندوق مروج اقتصاد بازار است و حتما برنامه های صندوق کاستی هایی داشته و دارد اما نباید از یاد ببریم که برنامه های صندوق دارای منطق و استدلال است

در مورد آقای استگلیتز اقتصاددان بزرگ هم باید یادآوری کنم که ایشان جزء مخالفین قانون حداقل دستمزدها بود اما زمانی که جزء تیم مشاوران کلینتون شد بطور کلی تغییر موضع دادند (301574)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۱۹:۵۷:۵۵
ورشکستگی اقتصادهای اسائی به دلیل صندوق بین المللی پول نبود (301632)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۱-۱۴ ۲۱:۱۸:۳۴
اقای مهدیان چی شده از کیهان به الف اومدی نکنه خبریه اقای توکلی که با اجرای طولانی مدت طرح موافق بودند پس چرا قانون تثبیت قیمت ها را تصویب کردند چطور ان موقع که دولت اقای خاتمی می خواست مرحله به مرحله یارانه ها را حذف کند ایشان مخالفت کردند ولی دوباره بعد از 6سال می خواهند همان راه را بروند یا ان موقع اشتباه می کردند یا الان به نظر شما که اینقدر به تورم ناشی از شوک درمانی حساس هستین تورم انتظاری ناشی از اجرای گام به گام چگونه توجیه می شود احتمالا اگر دولت می گفت مر حله به مرحله اقای توکلی می گفت شوک درمانی چون ایشان فقط بلدند حرف مخالف بزنند ان هم با اصطلاحات شکیل اقتصادی (301418)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۰۷:۰۱:۱۶
نوشته شما مملو از مغالطه است
اینجانب ضعف های آقای احمدی نژاد را انکار نمی کنم ولی به شما گوشزد میکنم که در نقد انصاف داشته باشید

1- سنگ بنای بسیاری از سیاست هایی که نام بردید در زمان دولت آقای خاتمی گذاشته شد
2- در مورد هدفمند کردن یارانه ها خواست دولت اجرای برنامه در سه مرحله است و نه یک مرحله
3- برنامه ای که بانک جهانی ارائه کرده است حذف یارانه هاست یعنی همان کاری که دولت آقای خاتمی در قالب برنامه چهارم به دولت نهم دیکته کرده بود و نه بازتوزیع یارانه ها
4- خصوصی سازی از زمان دولت آقای خاتمی به بدترین نحو شروع شد که در بین مردم به اختصاصی سازی یا خودمونی سازی تعبیر میشود که نمونه آن در شهر ما شیراز شرکت مخابرات راه دور (ITI) می باشد.
5- در زمان نخست وزیری آقای موسوی (که هم اکنون از سیاست های لیبرال تبعیت می کند) سیاست های سوسیالیستی با شتاب زیاد در پیش گرفته شد و تمامی شرکت ها دولتی و بخش خصوصی فلج شد. باید تفاوت واگذاری امور به بخش خصوصی را با سیاست های سرمایه داری لیبرال مشخص کرد
6- در مورد قانون کار اخراج کارکنان از زمان دولت آقای خاتمی تسهیل شد. به بهانه خصوصی سازی تامین نیروی کار به شرکت های خصوصی (که عمدتا وابسته به مدیران و وابستگان آنها بود) سپرده شد که همراه با نا امنی شغلی برای کارکنان سودهای میلیاردی به جیب سرمایه داران ریخته شد
-بنده با نظرات شما بيشتر موافقم تا نويسنده ي مقاله، ضمن اينكه هجمه ي غير منصفانه و بدون كارشناسي دقيق به رئيس جمهور خادم را خالي از دشمني و غرض ورزي ها و خطرات بعدي نميبينم. به كدام دولت به اين اندازه اتهام و تخريب نثار شد، (البته غير از شهيد رجايي)
ياعلي... (301464)
 
safi
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۱۱:۲۲:۴۵
بیایید باور کنیم که این دولت نه برنامه ای و نه توانی برای اجرای این جراحی بزرگ در چنته خود دارد روش این دولت روش باری به هر جهتی است مگر افزایش قیمتها آن هم با درآمد سنگین نفت در دوران دولت نهم را شاهد نبودیم ،دولت در کدام بخش مادر سرمایه کذاری کرد؟که درآینده برگشت داشته باشد من خود از منتقدین سیاستهای اقتصادی هاشمی دردوران سازندگی بودم آنهم بخاطر سرمایه گذاری سنگین در توسعه اقتصادی که عده ای لای این چرخ خورد میشدند ،سیاست اقتصادی هاشمی کجا و احمدی نژاد کجا؟
لااقل هاشمی سرمایه گذاری کرد و نتایج مثبت آن بخصوص در پتروشیمی کاملا عیان است اما احمدی نژاد زیاد حرف زد. (301494)
 
سرخوش
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۱۴:۱۱:۵۴
بی تربیت.ادب مرد به زدولت اوست (301540)
 
میم
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۱۵:۰۱:۵۵
کاملاً درسته. دولت فعلی زیر نقاب حمایت از محرومین، نئولیبرال ترین دولت پس از انقلاب است. شاید آن «شوک» مورد نظر هم همین بحران بر سر انرژی اتمی است. مردم مشغول و نگران آن هستند ولی این وسط ناگهان قانون کار عوض می شود و بعد هم سوبسیدها برداشته می شود. قدم بعدی هم پیوستن به بازار جهانی سرمایه است. به هر حال باید مواظب بود. چون ممکن است شوک بزرگتری در کار باشد. (301554)
 
احمد نریمان
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۱۶:۱۶:۳۲
آفرین بر شما الفی ها.مبارزه با امپریالیسم سرمایه داری مرد میدان می خواهد.از تهدیدات نهراسید.از تهمت های نترسید.از دشنام های کوته نظران دلگیر نشوید.از درشت گویی های خودی های جاهل مایوس نشوید.با تمام قوا و با همه حیثیت انقلابی و عدالتخواهانه تان بر نئوکلاسیک های دائم الوضو بتازید.زنده باد استاد حکیمی.زنده باد توکلی.زنده باد همه عدالتخواهان مکتبی. (301580)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۵ ۱۹:۰۸:۵۳
به نظرم بد نیست اگر منبع مطالب را ذکر کنید نه؟

اخلاقی نیست که مطالب پنجره را به اسم خودتان منتشر کنید

از آقای توکلی بعید است

منبعش را ذکر کن برادر (301625)
 
safi
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۱:۴۷:۵۳
جناب سرخوش!301540 با توجه به مطالب مطروحه بین دولت و مجلس کاملا مشخص است که دولت نمیخواهد در چهار چوب قانون مصوب طرح را اجرا کند لذا این موضوع تایید عدم توانایی دولت در اجرای طرح است
در ضمن لطف بفرمایید لیست بلند و بالای سرمایه گذاری دولت در بخش مادر را طی چهار سال اول ریاست جمهوری برای تنویر افکار عمومی درج فرمایید.
بدون شک در صورت صحت ممنون خواهم بود. (301766)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۵:۴۴:۳۶
با سلام خدمت دوست عزیز لازم به ذکر است که اگر توجهات لازم را در نوشته بالا مبذول میفرمودید متوجه میشدید که 1-مقاله ایی که در چنین جایی مطرح میشود احتیاجی به تحلیلهای ثقیل آکادمیک ندارد2-تا جایی که لازم بوده نویسنده توضیحاتی پیرامون اثار و تبعات آنداده است.اگر شما علاقه ای به استدلالهای آنچنانی دارید بهتر است به کتاب شوک/انتشارات اختران مراجعه فرمایید. (301838)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۵:۵۲:۲۳
با سلام به این دوست عزیز برای روشن تر شدن ذهنش کتب زیر را پیشنهاد میکنم:جهانی سازی فقر و نظم نوین جهانی/انتشارات موسسه امام خمینی-اعترافات یک جنایتکار اقتصادی /انتشارات اختران-اربابان جدید جهان نوشته جان پرکینز/انتشارات اختران (301842)
 
عباس جعفري.كارمند
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۶:۲۳:۱۹
اميدوارم در اين راه ثابت قدم بمانيد.دولت ليبرال نمي تواند عدالتخواه باشد.خواهش مي كنم اين افشاگر ي ها را ادامه دهيد. (301851)
 
احمد علي
۱۳۸۹-۰۱-۱۸ ۱۹:۵۱:۵۶
شماراچه شده است يا به احدي نژادما گير مي ديد يابه معاونش يا به عكس يادگاري بابا يادگار حالابايد بپرسيم خط فكري الف به كجا ختم مسسي شود ا...اعلم ولي هر چه هست بحث خود مطرحي وآب دركاسه ريختن وخالي كردن ان است احمد توكلي هرگز رييس جمهور نخواهد شد كارشما هم بيست نيست . (302492)
 
برهمت
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۱۷:۱۶:۱۹
سلام
بهتر است بجای مغالطه مرکب! اگر حرف حسابی داریم با بیان دلایل عنوان کنیم و فرموده مولایمان را فراموش نکنیم که باید بدون توجه به گوینده به منطق و آنچه او بیان می نماید توجه کرد. (303511)
 
حمید
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۰:۰۹:۴۶
مثلا همین خوشه بندی، حتی یک نفر هم نمیدانست که دولت میخواهد خوشه بندی کند ، و واقعا اگر کسی از این موضوع اطلاع داشت باور کنید کسی حمایت نمیکرد مردم اصلا از جزئیات کار خبر ندارند که چه اتفاقاتی خواهد افتاد . از همان اول که شروع به ثبت نام مردم برای یارانه ها شد اصلا کسی نمی آمد همه شعبه هایشان خلوت بود که یک دفعه تلویزیون اعلام کرد 80% از مردم ثبت نام کرده اند همین امر باعث تجمع مردم در روزهای پایانی و تمدیدشده گردید تازه دولت به اندازه کافی هم تمدید نکرد که همه بتوانند ثبت نام کنند . به خدا مردم ایران بی ادعا ترین مردم دنیا هستند . مگر این آقای هاشمی که به اسمش قسم میخوردند چه کاری کرده بود. که اینطور با او رفتار میشود . مطمئن باشید همین هایی که پیش مرگ احمدی نژاد شده اند . فرداها که انتقادهای بدتری از زئیس جمهور فعلی خواهد چه پاسخی برای این مردم بی پناه خواهند داشت .ماه هیچ وقت پشت ابر نخواهد ماند. (303027)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۱-۲۹ ۱۶:۱۸:۲۳
این کار رو که آقا هم تایید کرد و خیلی از اقتصادانها هیچ کس نمی گیه که این کار انجام نشه همه گفتن دیر هم شده پس بنابر قول شما همه .....
فقط شما می فهمید (305904)
 
زینالی
۱۳۸۹-۰۱-۳۱ ۱۱:۳۳:۰۹
ای کاش رسانه های ما می توانستند مسائل را به شکل مستقل و بدون غرض ببینند و نشان دهند!
صندوق بین المللی پول به هیچ وجه به شکل مستقیم اعلام نمی نماید که قصد ایجاد سلطه اقتصادی و فرهنگی دارد بلکه با معرفی سیاست های مالی و اقتصادی موثر در بهبود جریان اقتصادی کشورها در لابلای آنها سیاست های جهت دار خود را دیکته می نماید.مفهوم این موضوع این است که ممکن است سیاست های اقتصادی مستقل و مناسب یک کشور در برخی موضوعات با این سیاست عای مطابقت داشته باشد.
ای کاش به جای نوشتن این گونه مقالات ، به سکل تخصصی به نقد این سیاست ها بپردازید تا اگر واقعاً سیاست های دولت اشتباه است بتوانید افراد بی طرف را نسبت به این موضوع توجیه و متقاعد نمائید.برداشت مخاطب از مقاله حاضر یک یادداشت جهت دار سیاسی با چاشنی اقتصادی است نه بیشتر! (306314)
 
۱۳۸۹-۰۲-۰۲ ۱۲:۵۲:۳۵
دراين مقاله بدون اينكه به مستندات علمي بپردازيدفقط انتقادكرده ايدكه چون فلان سازمان جهاني يك امري راتوصيه مي كندولابدچون اكنون دردست غربيهاست حتمايك شري درآن وجوددارد.عزيزمن پيامبري كه شايدبه اوايمان داشته باشي فرموده :به گفته نگاه كن نه به گوينده!اتلاف منابع بخاطر وجوديارانه هاغلط است.من خودم ماشين دارم ولي وقتي مي بينم يك سري جوان بچه خرپول ازيارانه بنزين براي كورس بازي استفاده مي كنند،بسياراميدوارم كه هرچه زودتر(البته بارعايت همه جوانب)قيمت آن واقعي بشود.چرابايدكسانيكه مصرفهاي نجومي دارندازيارانه كم مصرفهابخورند.حالامي خواهداين راصندوق بين المللي پول بگويد،دولت خاتمي دنبال واقعي كردن قيمتهاباشديادولت جديد.فرقي نمي كند.مهم اينست كه هرچه زودترهركس به تناسب كاروتقاضاي خودشرافتمندانه بتواندكسب درآمدكندوامورات زندگي خودرابگذراندو ويژه خواري وسهم هاي خاص براي بعضي هادرنظرگرفته نشود.
ياعلي (306736)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.