انتخابات؛ نماد وحدت ملی

 محمود فرشیدی،   4000128001 ۶۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
انتخابات؛ نماد وحدت ملی

مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان نکاتی را پیرامون انتخابات و اهمیت آن فرمودند و از جمله به جایگاه و مسئولیت سنگین و نقش بی‌بدیل رئیس‌جمهور اشاره کردند تا افرادی ناآگاهانه و بدون ارزیابی خود نامزد این امر عظیم نشوند. نکته مهم دیگری که مورد تاکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت این بود که از مردم خواستند انتخابات را نماد وحدت ملی قرار دهند نه نماد دودستگی و دوقطبی گری و تفرقه زیرا آنچه که مهم است آینده نسل کشور و نظام با عزت اسلامی در کشور است.

مسئله اینجاست که حضور مردم در عرصه‌هایی نظیر دفاع مقدس، کرونا بلایای طبیعی و امثال آن طبعاً نمادهایی از وحدت ملی است اما انتخابات که اساس آن بر رقابت و مبارزات انتخاباتی می‌باشد چگونه می‌تواند نماد وحدت ملی قرار گیرد به‌ویژه آن که در انتخابات دوره‌های اخیر رقابت‌ها بسیار شکننده بوده‌ است و پیامدهای تفرقه‌انگیز آن هنوز التیام کامل نیافته‌است. به بیان روشن‌تر چگونه می‌توان هنگامه  رقابت‌های انتخاباتی را به نماد وحدت ملی تبدیل کرد امری دشوار  که به تعبیر مولانا :
    
     دادجاروبی به دستم آن نگار       

     گفت کز دریا برانگیزان غبار  
                                       
  به‌هرحال با عبرت‌آموزی از رقابت‌های این چند دوره به‌خصوص انتخابات سال هشتاد و هشت برازنده ملت فهیم ایران آنست که الگویی فرهنگ‌مدار در رقابت‌های انتخاباتی ارائه دهند. الگویی که نماد وحدت ملی باشد.

برای دستیابی به این الگو نخست باید بررسی کرد که چه عواملی به حریم وحدت ملی خدشه وارد می‌سازد و تلاش شود تا حتی‌المقدور از ورود به این حریم‌ها ممانعت به عمل آید یکی از مهم‌ترین خطوط قرمز نظام اسلامی تعرض به استقلال سیاسی کشور می‌باشد در انتخابات هم با توجه به تجربه‌های تلخ قبل‌از انقلاب و نقش سفارتخانه‌های انگلیس و دیگر کشورهای بیگانه در تعیین سرنوشت ملت ایران و دوران مزدوری انگلوفیل  و امریکوفیلها روشن است که هر گونه همکاری با بیگانه بخصوص دشمن در رقابت‌های انتخاباتی بی‌تردید خیانت محسوب می‌شود و این حساسیتی است که همه ملت‌های مستقل دارند و از دخالت دولت‌های دیگر در امور کشورشان متنفرند. حتی در آمریکا هم مسئله دخالت روسیه در انتخاب ترامپ افکار عمومی را متأثر ساخت البته در دنیای مدرن کمک گرفتن از بیگانه در رقابت‌های انتخاباتی بسیار پیچیده‌تر شده‌است ولی به‌طورکلی باید پذیرفت که هرگونه برقراری ارتباط و ارائه اطلاعات کشور به بیگانه در حکم رفتار جاسوسی است که به موشک‌های دشمن گرا می‌دهد.

حریم‌شکنی دیگر آن است که در رقابت‌های انتخاباتی اتهامات دشمنان علیه نظام اسلامی و مطالبات آن‌ها دست‌مایه نیروی خودی قرار گیرد و وی بخواهد بر اساس آن‌ها رأی نامشروعی کسب نماید.

حریم‌شکنی دیگر استهزاء و عدم رعایت اخلاق در مبارزات انتخاباتی و وارد ساختن اتهامات بی‌پایه و اساس به‌خصوص در زمینه مسائل شخصی و خانوادگی به رقیب است که به‌شدت احساسات طرف‌داران نامزد طرف مقابل را تحریک می‌کند. نظیر موردی که یکی از نامزدها در سال هشتاد و هشت علیه مدرک تحصیلی همسر نامزد مقابل مطرح ساخت یا شعارهای غیراخلاقی که طرف‌داران نامزدی علیه رقیب می‌دادند البته نقد عملکردهای رقیب در مقام مسئولیت و برنامه‌ها و دیدگاه‌های وی به‌صورت منطقی و واقعی منعی ندارد و عرصه رقابت همین‌جاست.

همچنین زیر پا گذاشتن محکمات و مبانی نظام اسلامی هم یکی از مهم‌ترین خط‌قرمزها در رقابت‌های انتخاباتی است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها جایگاه و دیدگاه‌های حضرت امام‌خمینی ره و مقام معظم رهبری، اصل ولایت‌فقیه، مقدسات اسلام و ارکان حقوقی جمهوری اسلامی می‌باشد. چنان‌که در گذشته‌های دور افرادی شعار راه‌پیمایی علیه خدا و امام‌زمان عج را هم سر می‌دادند یا کسانی به ساحت امام‌خمینی در دوران کنونی و در مقام مسئول اسائه ادب کردند یا در انتخابات گذشته یکی از نامزدها برای ضربه زدن به رقیب حکم امام ره علیه منافقان را زیر سوال برد  .

مسئله دیگر سلب اعتماد مردم نسبت‌ به سلامت انتخابات است و القای شبهه و تردید یا شعار تقلب و مهندسی انتخابات؛ حربه‌ای که معمولاً توسط آمریکا و بنیادهای کارگزاری اش نظیر سوروس در کشورهای دیگر به کار برده می‌شود تا اگر نتیجه انتخابات به نفع نامزد آمریکا تمام نشد طرف‌داران نامزد شکست‌خورده را در خیابان نگه دارند و با تشنج آفرینی مانع آرامش جامعه شوند. به‌خصوص اگر شعار تقلب و مهندسی انتخابات توسط بعضی سردمداران حکومت و یا نامزد رقیب داده شود در شرایط التهاب انتخاباتی زخمی سنگین بر پیکره وحدت ملی وارد می‌سازد که تا سال‌ها بعد التیام نخواهد یافت.

باید پذیرفت که در الگوی مطلوب انتخاباتی نظام اسلامی رقابت‌ها و انتخاب‌ها بر پایه منطق و تکلیف ملی و دینی انجام می‌شود نه براساس احساسات و هیجان‌های کاذب و با استفاده ابزاری از شخصیت‌ها و الگوهای دروغین و غیرمردمی در این الگو چشم و گوش تابع عقل و قلب است

برای عینیت بخشیدن به این الگوی مطلوب که نماد وحدت ملی شود همه باید دست‌به‌دست یکدیگر بدهیم از نامزدهای انتخابات گرفته تا طرف‌دارانشان و به‌خصوص رسانه‌ها و رسانه ملی هم باید پژوهشی در زمینه نتیجه مناظرات انتخاباتی دوره‌های قبل به عمل آورد و آثار آن را در تقویت یا تضعیف وحدت ملی مورد بررسی قرار دهد.

همچنین دستگاه‌های مسئول وظیفه خویش را در زمینه نظارت بر فضای مجازی جدی بگیرند تا دشمنان از رها بودن فضای مجازی بهره‌برداری ننمایند و از فرصت انتخابات برای ضربه زدن به وحدت ملی استفاده نکنند.
 
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۲۳۶۹۹۰۶:۰۷:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
چرا هر وقت نزدیک انتخابات میشه یاد وحدت ملی میفتید ولی بقیه مواقع بین وضعیت معیشتی و دسترسی به امکانات مردم و همون مقاماتی که انتخاب کرده‌اند بسیار فاصله هست.
ناشناس۱۹۲۳۹۸۴۰۹:۴۶:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
آقای روحانی میگه بیایین پای صندوق رای! آخه دل خوش گذاشتی برای مردم؟
ناشناس۱۹۲۴۱۵۹۱۱:۰۳:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
مردم خودشان راي دادند ميخواستن ندن
ناشناس۱۹۲۴۲۴۷۱۱:۳۸:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۲۸
آیا روحانی قدرت عزل نمکی را دارد؟ بعید می دانم.
ناشناس۱۹۲۴۲۰۹۱۱:۲۴:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۲۸
روحانی غیر روحانی نداره . کلا مسولین ما از وضع مردم و مملکت خبر ندارند و در عالم خودشون هستند. گردن این و اون نندازید.
ناشناس۱۹۲۴۲۲۰۱۱:۲۶:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اگر مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوء مدیریت‌ها جمع شود، قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۱۹۲۴۲۹۲۱۱:۵۲:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۲۸
مدیریت یه کار علمی هست. مدیریت جهادی یه چیز بی‌معناست. در واقع مدیریت جهادی همون مدیریت دینی و اسلامی هست که همه می‌دونیم دین و اسلام برنامه خاصی برای اداره یک جامعه و اقتصاد نداره.
ناشناس۱۹۲۴۲۹۳۱۱:۵۳:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
میشه مدیریت جهادی رو تعریف کنید. تا حالا که هر چی دیدیم مدیریت هیاتی بوده.
ناشناس۱۹۲۴۵۵۵۱۳:۲۸:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
لطفا مدیریت جهادی را به وضوح توضیح دهید که چیست ? سوئد و ژاپن و مالزی و سنگاپور هم با اعمال همین نوع مدیریت به جایگاه فعلی شان رسیده اند ?
حسین۱۹۲۵۲۴۲۱۷:۴۴:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
مدیریت جهادی دقیقا یعنی چه؟
ناشناس۱۹۲۴۲۲۸۱۱:۲۸:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
مردم نباید تحت تاثیر شایعات و فضاهای هیجانی و احساسی قرار بگیرند و باید مشارکت حداکثری و مشارکت آگاهانه داشته باشند.
ناشناس۱۹۲۴۳۵۰۱۲:۰۸:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۲۸
مشارکت آگاهانه یعنی انسان به گذشته و عمر در صف تلف شده خود نگاه کند ، به انواع مالیات هایی که از مردم گرفته شده و گرفته می شود نگاه کند ،
ناشناس۱۹۲۴۰۰۹۱۰:۰۵:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
بزرگترین خدشه را به اعتماد عمومی دولت در دعوت مردم به مشارکت در بورس وارد کرده است آگاه باشید 57 میلیون کد بورسی به اتفاق اعضای خانواده انها تقریبا کل جمعیت کشور از بورسی که دولت دعوت به ان کرده آسیب جدی بر انها وارد شده این مسله بسیار مهمی است که در فرصت اندک باید جبران مافات شود
ناشناس۱۹۲۴۳۹۹۱۲:۲۵:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اعتماد عمومی را عمدا از بین برده اند مسببان باید حد اقل پس از دولت محاکمه شوند و نه اینکه به مجمع تشخیص و یا سایر مراکز بروند
ناشناس۱۹۲۴۰۱۲۱۰:۰۵:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
مردم را براي انتخابات مي خواهند مردم را براي راهپيمايي مي خواهند مردم را براي نماز جمعه مي خواهند مردم را براي مرگ بر امريكا مي خواهند مردم را براي مردم نمي خواهند
ناشناس۱۹۲۳۷۳۵۰۷:۰۳:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اولیای کشور فقط در مواقع انتخابات مردم را می شناسند تا حماسه خلق کنند!
ناشناس۱۹۲۳۷۳۶۰۷:۰۳:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
به چه کسی باید رای دهم؟
ناشناس۱۹۲۴۰۲۹۱۰:۱۴:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اصول گرا باشد.
ناشناس۱۹۲۴۰۵۱۱۰:۲۰:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
سعید محمد
ناشناس۱۹۲۴۲۲۶۱۱:۲۸:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
کسی که هیچ تجربه‌ای ندارد نمی‌تواند وارد صحنه انتخابات شود
ناشناس۱۹۲۴۲۹۶۱۱:۵۴:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
تکرار کنید! خیلی خوبه نوش جونتون شرایط مملکت
محمدرضا۱۹۲۴۴۲۹۱۲:۳۵:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
مگه شرط اول کاندید ریاست جمهوری شدن (رجل سیاسی) نبود؟؟ آقای سعید محمد فقط سابقه نظامی دارد ، و تا الان هیچ سابقه سیاسی نداشته.
ناشناس۱۹۲۳۷۴۱۰۷:۰۵:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۸
آنانی که دم از وحدت ملی می زنند، چرا گاندو می سازند؟
ناشناس۱۹۲۴۲۱۹۱۱:۲۵:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
یعنی دانستن حق مردم نیست؟ چه ربطی به وحدت داره؟
ناشناس۱۹۲۴۲۷۰۱۱:۴۵:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اگر فقط در مورد دولت ساخته نمی شد ملت نه تنها اعتراض نداشت بلکه استقبال می کرد.
ناشناس۱۹۲۴۳۰۰۱۱:۵۵:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
79 نفر مثبت دادند به کامنت ایشون همین 79 نفر گاندو میبینند و لذت هم میبرند. چنین مردمی هستیم ما!
ناشناس۱۹۲۳۷۴۵۰۷:۰۷:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
یک مامور خرید، فقط اجازه خرید دارد.
ناشناس۱۹۲۳۷۵۶۰۷:۲۱:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
دقیقا درسته. انتخابات نماد وحدت ملی. آینده نشون میده چقدر وحدت ملی در ایران زیاد تر شده.
ناشناس۱۹۲۳۷۶۲۰۷:۲۹:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
من که دیگه رای نمیدم خسته شدم از این وضعیت اسفبار
ناشناس۱۹۲۳۸۵۱۰۸:۴۲:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
نظر شما محترم ، ولی روزی که مردم از پیله اصلاح طلبی و اصولگرایی در بیان شاید اوضاع بهتر بشه
آشنا۱۹۲۳۷۷۲۰۷:۳۸:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اعتماد، احترام و کارآمدی سه گانه ای که بیش از پیش رنگ باخته است و انتخابات ابزاری شده برای نزدیکی (افراد و گروه ها) به قدرت و نمایشی برای حفظ ظاهر که مردم هم هستند!
عمران۱۹۲۳۷۹۹۰۷:۵۶:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
من از نویسنده ی محترم تقاضا میکنم استانداردهای انتخابات در کشورهای مختلف دنیا (از جمله خاورمیانه) را مطالعه بفرمایند. این طرز فکر که ما بهترین روش و بهترین نظریه را داریم و پس بنابراین نگاهی به دنیا و استاندارد های جهانی انتخابات نمیکنیم بسیار مخرب است. ببینید این خط قرمز ها که شما ترسیم کرده اید در کجای جهان دنبال میشود.
ناشناس۱۹۲۳۸۱۰۰۸:۰۶:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۸
انتخابات یعنی رویاهای نافرجام ملت.
ناشناس۱۹۲۴۱۴۳۱۰:۵۶:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
و جالب است که از زمان مشروطه تا الان مردم و کشور هنوز درباره مسائل ابتدایی از جمله حق رأی به نتیجه نرسیده اند! خیلی تأسف بار است که بیش از یک قرن تلاش و مبارزه باز هم میرسیم به همان جا که صد و بیست سال پیش بودیم!
علی هاشمی۱۹۲۳۸۳۰۰۸:۲۷:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
هر چهار سال یکبار مردم مهم هستند چون جریانهای سیاسی به رای ایشان نیازمند هستند اما کار که تمام شد ، ملت دیگر صلاحیت اظهار نظر ندارند.
ناشناس۱۹۲۳۸۹۴۰۹:۰۵:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
من رای نمی دهم چون فقط از این طریق می توانم اعتراضم را به وضعیت موجود به گوش مسئولان برسانم
ناشناس۱۹۲۴۰۳۶۱۰:۱۵:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
فصل هفتم شورای امنیت با رأی مثبت چین و روسیه مبارک.
ناشناس۱۹۲۳۹۰۵۰۹:۱۰:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
از جمله به جایگاه و مسئولیت سنگین و نقش بی‌بدیل رئیس‌جمهور اشاره کردند
ناشناس۱۹۲۳۹۱۶۰۹:۱۶:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
سران بالا دستی نظام یه بار بشین با خودشون خلوت کنن یه امار در بیارن ببین چند درصد وعده های که به مردم دادن به سرانجام رسیده
ناشناس ۱۰۰۱۹۲۳۹۶۲۰۹:۳۴:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
درصورتی رای میدم که یه نفر با این شرایط پیدا بشه مشخص کنه صبح ها کی میاد دفترش توی مناظره شلوغ نکنه و برنامه خودشو بگه، هدف زمانبندی و مسیر برنامه ها با عدد و رقم مشخص باشه نه همین جوری یه چیزی بگه یه برنامه کوتاه مدت و میان مدت برای افزایش شغل در شهر های کوچک داشته باشه و برنامه هم بغیر از صنایع دستی و گردشگری باشه تعریفی از محاسبه حداقل درآمد کارگر ارائه کنه و بخواد قراردادهای موقت رو کم کنه شرکت های واسطه و پیمانکاری موظف به حفظ نیرو کنه به فکر تامین برق و آب باشه برنامه های داخلی به سیاست خارجی متکی نباشه
ناشناس۱۹۲۳۹۶۷۰۹:۳۹:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۲۸
پیش از انتخابات: وحدت ملی. بعد از انتخابات: رای به نظام، پس از مدتی: خودتان (از میان کاندیداهای شورای نگهیان)اشتباه انتخاب کردید
علی هاشمی۱۹۲۴۵۵۴۱۳:۲۷:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
احسنت . واقعا حق مطلب رو فرمودید
ناشناس۱۹۲۵۰۳۱۱۶:۲۰:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
عالی گفتید
ناشناس۱۹۲۳۹۷۴۰۹:۴۲:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۲۸
انتخابات زمانی نماد وحدت ملیه که همه سلایق وگروهها حق کاندیدا شدن وانتخاب شدن داشته باشند.
ناشناس۱۹۲۳۹۷۷۰۹:۴۲:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۲۸
موقع انتخابات همیشه حرف از مسائل ملی میشه. در سایر موارد منافع نظام در اولویته؟؟؟
ناشناس۱۹۲۳۹۹۱۰۹:۵۵:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
شما فک می کنید با این وضعیتی که برای مردم درست کردید، اصلا انتخابات برای مردم اهمیت داره. از صف مرغ تو صف روغن از صف روغن پشت در بیمارستان های مملو از جمعیت. ی کم از برج عاج تون پیدا بشید نگارنده محترم. اساسا ایران زندگی می کنید شما؟
ناشناس۱۹۲۴۰۰۷۱۰:۰۴:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
رفع تبعيض،رانت،اقازادگي وبرابري دسترسي به اطلاعات امكانات مالي در كشور نمادوحدت ملي است
ناشناس۱۹۲۴۰۴۰۱۰:۱۷:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۸
--- آميرزا محمد ! انتخابات نزديكه ، ... يادم مي آد پارسال پيرار سال مي گفتي از افتخارات بنده اينه كه در تمام انتخابات شركت كرده ام ... كم كم خودت را براي انتخابات آماده كن ، نزديكه !! --- درسته ... البته نا گفته نماند فعلاً كرونا بد جوري داره پيش ميره ... انشالله واكسني بياد ! ... حالا خدا كريمه ... ميدوني ! بايد براي واكسن فكر اساسي كرد ... چشم ! ... عمرم به دنيا باقي باشه حتماً !!... تا اون موقع با اين تن عليل از دست كرونا قسر در بروم و قضايي و بلايي در پيش نباشه رو دوتا تخم چشمم ! ... شركت مي كنم !! ، خاطرت جمع !!
علی۱۹۲۴۰۵۲۱۰:۲۱:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
بزرگتری مشکل انتخابات همین امثال نگارنده این مقاله هستند که از سمت مردم حرف میزنند و نتیجه می گرند لطفا به اندازه یک نفر خودتان حرف بزنید
ناشناس۱۹۲۴۰۹۸۱۰:۴۱:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
دم انتخابات میگویند وحدت ملی و مهم نیست چه کسی رای بیاورد حتی اگر هم مخالفید بیایید رای بدهید. چرا باید رای بدهیم؟ تاکنون چه فایده ای برای ما داشته؟ به هر جناحی که رای و فرصت داده شد همان رفتارها را تکرار کرد!!!
ناشناس۱۹۲۴۱۱۶۱۰:۵۰:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
فرد در سیستمی رای می دهد که قرار باشد با رای دادنش تغییری خاصی ایجاد شود و یا اموری اصلاح شود ولی تا کنون دیدیم که این اتفاق نیوفتاده و نخواهد افتاد.
ناشناس۱۹۲۴۱۳۱۱۰:۵۴:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
مملكت در طوفان كرونا سياه شده شما فكر انتخاباتي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۹۲۴۱۷۲۱۱:۱۰:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۲۸
کسانی که که می گویند رأی نمی دهند بدانند کسی دیگری رأی می‌دهد و برای آنها تصمیم می‌گیرد و شما باید بخاطر رای اشتباه آنها تاوان بدهید حال انتخاب با خودتون است
ناشناس۱۹۲۴۴۳۳۱۲:۳۷:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
به اندازه کافی تو چند دهه بین بد و بدتر گیر افتادیم و رای دادیم بدتر شد که بهتر نشد پس همون بهتر اصلا رای ندیم
ناشناس۱۹۲۴۴۴۰۱۲:۳۹:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
شما تصمیم داری پیراهن مردانه بخری می روی به یک فروشگاه می بینی فقط لباس نوزادی دارد ایا به خاطر خوشایند فروشنده لباس نوزادی که بدردت نمی خورد می خری یا بیرون می ایی؟
ناشناس۱۹۲۴۴۹۰۱۲:۵۹:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
رای اشتباه؟اگر رای ما اشتباه باشد ،پس تکلیف شورای نگهبان که قطعا اشراف اطلاعاتی بیشتری نسبت به مردم از نامزدهای انتخاباتی دارد چه میشود
ناشناس۱۹۲۴۶۰۵۱۳:۴۷:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
حداقل بعدش نمیگین خودتون اینو خواستین انگار یه طیف بزرگی از کاندید گداشتم گفتن رای بدین ۵ تا میذارن
علی۱۹۲۵۳۲۳۱۸:۲۱:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
انتخاب خوبتونم دیدیم ، آقای بهار کافی نبود ؟؟؟؟؟
ناشناس۱۹۲۴۲۴۵۱۱:۳۶:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
خودتان یکی را انتخاب کنید بی خودی مردم را در این دوران کرونا بیرون نکشید هر کس بیاید فرقی ندارد .
ناشناس۱۹۲۴۳۳۸۱۲:۰۳:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
چشم
ناشناس۱۹۲۴۸۶۸۱۵:۱۳:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۲۸
حرف حساب جواب نداره
بهلول۱۹۲۴۸۵۷۱۵:۰۹:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۲۸
وحدت ملی یعنی همه باهم و نه همه با من و با ما.
ناشناس۱۹۲۴۸۶۶۱۵:۱۱:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
من و خانواده زمانی رای می دهیم که در مناظرات وحدت شکنان رد صلاحیت بشوند
حسین۱۹۲۵۲۱۴۱۷:۳۲:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
چه ربطی داره؟
ناشناس۱۹۲۵۶۵۱۲۱:۴۴:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۲۸
چرا در تقسیم بیت المال وحدت لازم نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین