به گزارش ایسنا، در سالهایی که عراق تحت تاثیر جنگهای داخلی و حضور گروههای تروریستی قرار داشت، بخش مهمی از از زیرساختهای اقتصادی خود را از دست داد و از این رو در سالهای بعد، تاجران ایرانی توانستند از مواد اولیه تا محصولات با ارزش افزوده پایین را به عراق صادر کنند.
در سالهای اخیر با کاهش فشار جنگهای داخلی، دولت عراق تلاش کرده مرحله به مرحله، وضعیت زیرساختهای اقتصادی این کشور را بهبود دهد و به این ترتیب واردات برخی محصولات را متوقف کند؛ موضوعی که میتواند برای برخی از تاجران ایرانی زنگ خطر باشد.
با این وجود بازار عراق هنوز ظرفیتهای خاص خود را دارد و بسیاری از فعالان این بازار معتقدند که باید با ایجاد تغییر در رویکردهای ابتدایی، حضور در این بازار را تداوم بخشید.
علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و صادرکننده فعال در بازار عراق میگوید: با توجه به همسایگی میان دو کشور و نزدیکی سیاسی که در سالهای گذشته دیده شده، میتوان به تداوم حضور جدی صادرکنندگان ایرانی در بازار عراق امیدوار بود؛ هرچند نحوه مدیریت این حضور و چشم انداز تعریف شده اهمیت فراوانی دارد.
به گفته وی، برای حفظ بازار عراق باید دو رویکرد به شکل همزمان دنبال شود؛ نخست حفظ روابط کلان دو کشور و حفظ وجهه مثبت ایران در جامعه عراق و دوم تغییرات لازم در فضای اقتصادی و حرکت به سمت صادرات کالاهایی که میتواند برای اقتصاد ایران مزیت صادرات جدی به وجود آورد. در عرصه عمل نیز حمایت از صادرکنندگان، کاهش فشارهای ارزی و ثبات در قوانین اجرایی برای حفظ بازار ایران اهمیت فراوانی خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت بازار عراق برای صادرکنندگان ایرانی، سازمان توسعه تجارت نیز تلاش کرده با ارائه اطلاعاتی جدید، زاویه دید بازار عراق برای فعالان اقتصادی ایران را گستردهتر کند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته از سوی این سازمان، عراق در طول سال بیش از ۳۳ میلیارد دلار واردات کالا دارد که از این عدد بیش از هفت میلیارد دلار سهم ایران است.
نفت خام، روغنهای نفتی، طلا، قیرنفت، خرما، انجیر و آناناس اصلیترین کالاهای صادراتی اقتصاد عراق را شامل میشود و در مقابل، زیورآلات، برنج، اتومبیل و روغنهای نفتی اصلیترین کالاهایی است که از سوی عراق وارد میشوند. بر اساس آخرین براوردها هر ۱۲۲۹ دینار عراق معادل یک دلار آمریکا به شمار میرود و بازار فعلی این کشور جمعیتی نزدیک به ۴۰ میلیون نفری را شامل میشود.