در پی امضای تفاهم نامه بین ایران و ارمنستان برای فعال کردن خطوط ریلی دوجانبه و کریدور شمال-جنوب، باید دید که قطار ایران از طریق نخجوان به مسکو متصل خواهد شد یا خیر؟
به گزارش ایسنا، در هفتهای که گذشت تفاهم نامه ریلی بین ایران و ارمنستان امضا شد تا دو طرف اقدامات لازم را در راستای فعال شدن مسیر ریلی از طریق نخجوان انجام دهند. البته در برنامه ریزیهای صورت گرفته نخجوان نه تنها به عنوان یک مقصد ریلی بلکه به عنوان پل ارتباطی بین ایران و روسیه و متصل کننده خلیج فارس به دریای سیاه نقش آفرینی خواهد کرد.
سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این باره گفته بود در پی صلح اخیری که بین ارمنستان و آذربایجان اتفاق افتاد سفری به ارمنستان داشتیم و درباره حمل و نقل ریلی به ویژه در حوزه قطارهای باری با مسئولان ارمنستانی صحبت کردیم تا جابه جایی کالا از جلفا به نخجوان و از آنجا به ایروان، تفلیس و نهایتا مسکو انجام شود.
وی با بیان اینکه مقامات روسی از ارائه این طرح در جلسات آنلاین برگزار شده استقبال کردند، افزود: در جلسه ای که در ارمنستان بین هیأت ایرانی و ارمنستانی به امضا رسید مقرر شد تا همکاری های لازم برای جابه جایی کالا از طریق شبکه ریلی در مسیر ایران به مقصد روسیه و اروپا انجام شود. همچنین دو کشور برای فراهم کردن بستر لازم باید اطلاعات مورد نیاز از جمله اطلاعات تعرفه ای، موضوعات مربوط به سیستم ها و... را در اختیار یکدیگر قرار دهند.
رسولی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های برقراری ارتباط ریلی بین ایران، ارمنستان و مسکو این است که می توانیم در حوزه ترانزیت ریلی نیز فعال تر و بهتر عمل کنیم چرا که به عنوان مثال کشوری مانند هندوستان همه کالاها و بار خود را از طریق دریا به روسیه می فرستد اما اگر این خط ریلی فعال شود از نظر زمانی و هزینهای صرفه جویی خوبی برای هندیها خواهد داشت که مسلما از این مسئله استقبال خواهند کرد.
به گزارش ایسنا، با توجه به تفاهم نامه امضا شده بین ایران و ارمنستان، استقبال مقامات روسی از این طرح و فراهم شدن بخشی از مقدمات اجرای آن باید دید در ادامه ارتباط ریلی بین ایران و ارمنستان و روسیه فراهم خواهد شد یا آنکه اتفاق دیگری رقم خواهد خورد.