جشنواره بلک فرایدی دیجیکالا از ۵ تا ۷ آذر ۱۴۰۰ برگزار شد. این جشنواره از جمله کمپینهای بزرگ دیجیکالاست که در آن بیشترین و بهترین تخفیفهای ممکن روی کالاها ارائه میشوند؛ اما تجربه برگزاری چنین جشنوارههایی نشان میدهد که تخفیفهای ارائه شده و همچنین صحت و سلامت برگزاری این جشنوارهها موضوعی است که بسیاری از کاربران در مورد آن سوال دارند و گاهی اوقات ممکن است با سوء تعبیرهایی هم همراه شود. مثلاً این سؤال که آیا تخفیفهای ارائه شده در این کمپینها واقعیست یا حالت کاذب دارد؟ و از چه طریق میشود واقعی بودن این تخفیفها را صحت سنجی کرد؟ در این مقاله به ساز و کارها و راهکارهایی میپردازیم که دیجیکالا برای پیشگیری از به وجود آمدن تخفیفهای غیر واقعی و برگزاری صحیح جشنوارههای بزرگ در پیش گرفته و پیادهسازی میکند.
قیمت و تخفیف خرید کالاها برای بلک فرایدی در دیجیکالا چگونه تعیین میشود؟
در مارکت پلیس دیجیکالا بیش از ۷.۵ میلیون تنوع کالایی و بیش از ۱۶۰ هزار فروشنده وجود دارد. تمام این ۷.۵ میلیون کالا به طور بالقوه امکان ورود به جشنواره بلک فرایدی را دارند اما برای ورود، فرآیندهای متفاوتی شکل گرفته است تا قیمتها و تخفیفهای ویژهای که اعمال شده، منطقی باشد. کالاها در صورتی میتوانند مجوز ورود به بلک فرایدی را کسب کنند که فروشنده آن کالا، دو موضوع محوری زیر را رعایت کرده باشد:
-
بررسی قیمت پس از تخفیف:
کالاهایی اجازه ورود به بلک فرایدی را دریافت میکنند که قیمت تمام شده و پس از تخفیف محصول موردنظر در پایینترین قیمت ممکن آن کالا در ۳۰ روز گذشته باشد.
روز شروع کمپین بلک فرایدی (پنجم آذرماه) را در نظر بگیرید، قیمت تمام شده و بعد از تخفیف کالاهای این کمپین باید پایینترین قیمت ممکن در ۳۰روز گذشته از این تاریخ باشد و قیمت بهتری از آن در این بازه زمانی وجود نداشته باشد. این موضوع به صورت سیستمی از طریق نمودار قیمت، پایش و بررسی میشود. کاربران دیجیکالا هم میتوانند نمودار قیمتی را در تمامی صفحات محصول، مشاهده و برای خرید آگاهانه از این قابلیت استفاده کنند. البته این مورد شامل چند دسته از کالاها مثل طلا، موبایل، لپتاپ و… به دلیل نوع متفاوت قیمتگذاری آنها نمیشود.
-
بررسی قیمت پیش از تخفیف:
کالاهایی اجازه ورود به بلکفرایدی را دریافت میکنند که قیمت پایه و پیش از تخفیف محصول موردنظر در بهترین قیمت ممکن آن کالا در ۳۰ روز گذشته باشد.
علاوه بر مورد اول، قیمت پایه یا همان قبل از تخفیف کالا نیز اهمیت دارد که فرآیند مشابهی برای آن در نظر گرفته شده است. قیمت قبل از تخفیف کالاهایی که در بلکفرایدی عرضه میشوند باید بهترین قیمت کالا در ۳۰روز قبل از تاریخ شروع کمپین باشد. این به آن معنا است که فروشندهها نمیتوانند قیمت اصلی کالا را افزایش دهند و سپس با تخفیف بیشتری به فروش برسانند. بررسی و نظارت بر قیمت قبل از تخفیف کالاها، به جلوگیری از ایجاد تخفیف کاذب و کاهش درصد خطا میتواند کمک کند و این موضوع هم با بررسی نمودار قیمت کالاها، مورد نظارت قرار میگیرد.
تمام فرآیندهای صحتسنجی و اعتباربخشی قیمتها در بلک فرایدی به صورت سیستمی انجام میشود که درصد خطا را به حداقل ممکن میرساند؛ اما با این حال نظارت و بررسی تیم کنترل قیمت دیجیکالا نیز کمک میکند تا تخلفی در فرآیند قیمتگذاری و تخفیف صورت نگیرد.
چه کالاهایی نمیتوانند وارد بلکفرایدی شوند؟
کالاهایی وارد بلک فرایدی میشوند که از زمان ثبت آنها در سایت حداقل ۵ روز گذشته باشد و یا آن کالا قبلا هم فروش رفته باشد. وجود این فیلتر موجب میشود تا کالاهایی که به ثبات قیمتی نرسیدهاند، مجوز ورود به جشنواره را کسب نکنند.
اگر کاربران تخلفی در فرآیند قیمتگذاری و تخفیفها مشاهده کردند چگونه میتوانند گزارش دهند؟
با وجود مکانیسمهای کنترلی دیجیکالا باز هم امکان خطا وجود دارد. گزارشدهی مستقیم از طریق پلتفرم و به هنگام خرید، امکانیست که دیجیکالا به مشتریان داده است. گزینه «آیا قیمت مناسبتری سراغ دارید؟» که زیر جعبه خرید تمام صفحات محصولات وجود دارد برای گزارش قیمتهای مناسبتر یک کالاست. این گزارشها بررسی میشوند و در صورت احراز تخلف، با فروشنده برخورد میشود.