وزیر آموزش و پرورش: دولت امسال مصمم به اجرای لایحه رتبه بندی معلمان است

گروه اجتماعی الف،   4001119053

وزیر آموزش و پرورش گفت: دولت امسال مصمم به اجرای لایحه «رتبه بندی معلمان» است و برای اجرای آن در سال ۱۴۰۱ هم منابع پایداری بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است.

وزیر آموزش و پرورش: دولت امسال مصمم به اجرای لایحه رتبه بندی معلمان است

به گزارش ایرنا از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در گفت و گویی درباره لایحه رتبه بندی معلمان افزود: این لایحه یکی از بخش‌های مهم سند تحول بنیادین  است و یکی از دلایل اجرا نشدن آن، عدم اجرای سندتحول بنیادین آموزش و پرورش است و هدف آن «ارتقای صلاحیت‌های معلمان»، برای «ارتقای کیفیت نظام تربیتی» است.

وی با یادآوری این که دولت و شخص رییس جمهور مصمم به اجرای رتبه بندی معلمان هستند، ادامه داد: به دنبال تأمین اعتبار رتبه بندی هستیم و برای سال آینده منابع پایداری بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است البته در تلاش هستیم که بتوانیم اعتبار ۶ ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ را نیز فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: به صورت جدی، اجرای رتبه بندی معلمان را پیگیری می کنم و در این ایام نیز روزانه حداقل دو بار تأمین مالی رتبه بندی را پیگیری می کنم و با توجه به نگاه مثبت دولت و مجلس محترم، امیدوارم هر چه سریع تر در این زمینه به نتایج خوبی برسیم.

نوری خاطرنشان کرد: در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب، امیدوارم با بهره گیری از دستاوردهای انقلاب اسلامی بتوانیم در راستای نظام تعلیم و تربیت، قدم برداریم.

وی به نقش آفرینی معلمان در دوره های مختلف تحصیلی اشاره کرد و افزود: معلمان تلاشگر و دلسوز، در دوران کرونا زحمات زیادی را برای استمرار امر آموزش، متحمل شدند البته اولیا نیز در این مسیر خوش درخشیدند و از معلمان حمایت کردند اما اگر به دوره های مختلف تحصیلی دقت کنیم، معلمان دوره ابتدایی، تأثیرگذارترین معلمان هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یافته های پزشکی و مطالعات نشان می‌دهد که دوران پساکرونایی ترسیم نشده و همواره باید با کرونا زندگی کرد؛ یعنی دوران «با کرونا» ترسیم شده که لازم است در آن ضمن رعایت جدی مسائل و پروتکل‌های بهداشتی، به سوی اهداف، پیش برویم.

نوری به آمار واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله در کشور اشاره و تصریح کرد: از میان ۳۶ کشوری که، مدارس ایرانی در آنها دایر است، هیچ کدام اقدام به تعطیلی مدارس نکرده اند؛ در کشور ما هم در حدود ۹۴ درصد از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، دز اول واکسن را دریافت کرده اند، ولی به دلیل نگرانی اولیا و جّوی که به دلیل بیماری، برجامعه حاکم شده، شاهد آن بودیم که حتی در دورانی که ستاد ملی کرونا اجازه بازگشایی داده بود، بخشی از مدارس کشور فعالیت حضوری نداشتند.

وی با تشکر از نهادهایی مثل «صدا و سیما» و «همراه اول» که با برنامه های آموزش تلویزیونی و راه اندازی شبکه شاد، دستگاه تعلیم و تربیت را در استمرار آموزش ها در دوران کرونا، حمایت کردند، گفت: نباید فراموش کنیم که آثار تربیتی حضور دانش آموزان در مدارس، به اندازه ای حائز اهمیت است که سازمان بهداشت جهانی می‌گوید؛ مدارس آخرین مکان برای بسته شدن و اولین مکان، برای بازگشایی هستند.

وزیر آموزش و پرورش  با بیان این که پیش دبستانی و مهدکودک به آموزش و پرورش اضافه شده است، افزود: در حال حاضر در حدود ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز واجب التعلیم داریم که بیش از نیمی از آنان در دوره اول و دوم ابتدایی هستند.

نوری در این گفت و گو با شبکه آموزش به افزایش تعداد تارکان تحصیل در دوران کرونا اشاره و بیان کرد: آمارها نشان می دهند که در دوران کرونا تعداد بازماندگان از تحصیل و تارکان از تحصیل، بیشتر از سال های حضوری بودن مدارس بوده است.

وی همچنین به دستاوردهای انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: سرانه فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز در ابتدای انقلاب ۱.۴متر بوده که این سرانه در حال حاضر ۵.۲ مترمربع است. همچنین درسال ۵۷، در حدود ۵۲ هزار مدرسه در کشور فعالیت می کرد این در حالی است که اکنون حدود ۱۱۳هزار مدرسه فعال در کشور داریم و از تعداد ۱۰۰ هزار کلاس درس به ۵۴۰ هزار کلاس درس رسیده ایم.

وی درمورد افزایش مراکز جانبی آموزش و پرورش برای «کیفیت بخشی» به امر تربیت دانش آموزان در سال های بعد از انقلاب، افزود: در آموزش و پرورش از حدود ۸۳ کانون فرهنگی و اردوگاه دانش‌آموزی در سال ۱۳۵۷، به تعداد هزار و ۳۹۴ کانون و اردوگاه رسیده ایم، که این آمار تنها مربوط به کانون های فرهنگی است. همچنین درگذشته ۲۶ مرکز رفاهی برای همکاران داشتیم که اکنون به ۵۵۰ مرکز رفاهی فرهنگیان، رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش به دستاوردهای حوزه استثنایی و استعدادهای درخشان هم اشاره و خاطرنشان کرد: در سال های اول انقلاب، تنها ۱۶۲ مدرسه استثنایی، وجود داشت که اکنون این تعداد به هزار و ۶۰۷ مدرسه رسیده است. همچنین تعداد مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) از پنج مرکز به ۷۰۸ مرکز رسیده است.

نوری اظهار داشت: تأسیس «نهاد امور تربیتی» در هشتم اسفند ۵۸ با همت شهیدان رجایی و باهنر، «تشکیل جامعه خیّرین مدرسه ساز» که هم پای دولت از آموزش و پرورش حمایت کرده و بیش از ۱۳۰ هزار کلاس درس را ساخته اند و تدوین و ابلاغ «سندتحول بنیادین» از مهم ترین دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه با تأکید بر اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین، قرارگاهی ایجاد کرده ایم که بتوانیم با ترسیم نقشه راه، به سند مدرسه ای هم برسیم؛ یعنی باید هر مدرسه متناسب با زیست بوم خود یک سند داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان دستاوردهای حوزه پرورشی در طول ۴۳ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: یکی از حوزه هایی که در تمام این سال ها، با ۳۶ هزار دانش آموز شهید و ۵ هزار معلم شهید همراه شده و نقش بی بدیلی را در این افتخار آفرینی ها داشته است، حوزه پرورشی و مربیان این حوزه بودند. متأسفانه در مدت زمان کوتاهی معاونت پرورشی حذف شد که خوشبختانه امروز دوباره احیا شده است. من معتقدم حذف این معاونت اشتباه بوده است و ضروری است؛ مربیان پرورشی به دانش و روش‌های روز مسلح شوند.

وی یادآور شد: اردوگاه‌ها و کانون‌ها باید فعال تر شوند تا برای شکوفایی استعدادها و ساحت‌های تربیتی دانش‌آموزانموثر باشند.

عضو دولت سیزدهم گفت: همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه آموزشی با ۱۳ هزار و ۴۵۰ کلاس درس، با حضور معاون اول رییس جمهور، افتتاح می شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه ریزی برای برگزاری المپیادها و حمایت های جدی رهبر معظم انقلاب از استعدادهای برتر کشور، اظهار داشت: ایران جزو کشورهای سرآمد است باید در حمایت از سرمایه‌های برتر تلاش کنیم، مرکز دانش پژوهان جوان باید احیا شود و قرار است در جلسه آینده شورای انقلاب فرهنگی، اساسنامه آن برای تصویب بررسی می‌شود.

وی با بیان اخبار خوش برای فرهنگیان تصریح کرد: معلمان افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و موظف هستیم در جهت رفاه این قشر پیگیری های لازم را انجام دهیم. در روزهای اخیر موفق شدیم بخشنامه دریافت حقوق کامل و بیمه کامل همکاران خرید خدماتی را به ادارات کل استان ها ابلاغ کنیم.

وی خبر خوش دوم را مربوط به «مربیان بهداشت» عنوان کرد و گفت: کیفیت بخشی مربیان بهداشت نیز در هیأت وزیران پیشنهاد شد که با موافقت روبرو شده و تعداد مربیان بهداشت افزایش پیدا کرد؛ پیش از این به ازای هر ۷۵۰ دانش‌آموز، تنها یک «مربی بهداشت» در مدارس داشتیم که اکنون به ازای هر۴۸۰ دانش‌آموز، یک‌ مربی بهداشت داریم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای مدارس ۲۹۰ میلیارد تومان سرانه اختصاص دادیم تا صرف مسائل مدرسه ای شود.

نوری ادامه داد: اگر دغدغه های آموزش و پرورش به «عزم ملی» تبدیل نشود، ممکن نیست بتوانیم به اهدافی که در سندتحول بنیادین، مطرح شده است برسیم. ما در این مورد به حمایت تمام دستگاه ها، حکومت، خانواده ها و رسانه ها نیاز داریم.

وی همچنین گفت: در مدارس کشور، نظام آموزشی حافظه محور، حاکم شده است و این خوب نیست؛ لذا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، سهم کنکور ۴۰ درصد شود و در سه پایه آخر آزمون هوشمند تشریحی گرفته شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. «کیا» جان روحت شاد !

  2. تردید یا قاطعیت؟! یک قانون و هزار حرف

  3. اظهارات بهزاد نبوی درباره مسئله مذاکره / روایت انفعال روحانی/ گلایه از گلایه‌های رئیس‌جمهور

  4. سرخوشی ترک‌ها در سوریه

  5. عضو هیات رئیسه مجلس توقف ابلاغ قانون عفاف و حجاب را تایید کرد

  6. اظهارات مداخله‌جویانه سالیوان درباره جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی‌های هسته‌ای

  7. تسهیلات مسکن؛ همکاری در پاسکاری مردم!

  8. دبیری: در حال آماده کردن لایحه اصلاحی قانون عفاف و حجاب هستیم

  9. مقام معظم رهبری تکلیف کرده ‌اند۱۰۰ مدیر توانا تربیت کنیم

  10. همتی: قیمت‌گذاری دستوری در بازارها نتیجه‌ای جز فساد ندارد

  11. الجولانی: می‌خواهیم زندان صیدنایا را به موزه تبدیل کنیم

  12. خداحافظی با ترافیک همیشگی اتوبان کرج-تهران و کرج-قزوین؟

  13. عراقچی: سوریه در آزمون سختی قرار گرفته است

  14. کاظمی: مشکل رتبه‌بندی حدود ۵۰ هزار معلم رفع شد  

  15. الجولانی: به‌دنبال جنگ با اسرائیل نیستیم  

  16. تذکر الجولانی به یک دختر سوری برای حجاب!

  17. شکوه ایران باستان

پربحث‌های هفته

  1. «کیا» جان روحت شاد !

  2. چرا اسد رفت؟!

  3. تردید یا قاطعیت؟! یک قانون و هزار حرف

  4. ذوق زدگان وطنی در فردای سوریه !

  5. مزد خوش خدمتی جولانی به اسراییل

  6. مطالبه به حق یا فشارِ ناحق؟!

  7. نماینده مجلس : بی حجابی ، اعتراض به عملکرد ماست / مردم ناراضی هستند، ابتدا باید مشکلات اقتصادی آنها را حل کنیم

  8. رهبر انقلاب: وقایع سوریه محصول نقشه آمریکایی و صهیونیستی است/ یک دولت همسایه هم ایفای نقش می‌کند/ بدون شک مناطق تصرف‌شده‌ آزاد خواهد شد

  9. هیولای نئولیبرالیسم «اسد» را بلعید!

  10. تحلیل "نیویورک تایمز" از سقوط بشار اسد

  11. آغاز «نمی‌گذارند»‌های پزشکیان/ کمی هم به اقتصاد بپردازید آقای همتی!/ توصیه زیدآبادی به افرادی که از سقوط بشار اسد شاد شده‌اند

  12. اجرای قانون حجاب به تاخیر افتاد/ جزئیات تصمیم شورای امنیت ملی کشور

  13. دردسرهای اردوغان با سوریه جدید

  14. اتهام‌افکنی‌های عجیب علیه قالیباف/ انتقاد شرق از سخنان جواد لاریجانی/ یک ادعا درباره رویگردانی بشار اسد از ایران

  15. عاقبت «با دشمنان مدارا»/ یک کنایه تند به شمخانی/ نگاه عبدی به ضعف شناختی‌ ایران پیرامون وقایع سوریه

  16. وصله پینه کردن تا کی؟!

  17. اظهارات بهزاد نبوی درباره مسئله مذاکره / روایت انفعال روحانی/ گلایه از گلایه‌های رئیس‌جمهور

  18. سرخوشی ترک‌ها در سوریه

  19. بزک کردن تروریست ها !

  20. فواد ایزدی: سختگیری حجاب نشود، جوانان جلوی تیر نمی‌روند!

  21. انتقاد از تخریب جلیلی و رویکرد سخنگوی دولت/ هشدارهای پیاپی به پزشکیان/ سقوط اسد از منظر باهنر

  22. از آخر اول شدیم!؛ رکورد شکنی تهران در هوای آلوده

  23. بگومگوی رسانه‌ای پزشکیان با وزیر | پزشکیان: اتاق من از نمایشگاه شما سردتره/ وزیر: مثلا آمدیم نمایشگاه هی بهم چیز می‌گید!

  24. شغل جدید بشار اسد مشخص شد!

  25. اردوغان:‌ رهبر واقعی یکی منم، یکی پوتین !

آخرین عناوین