نه پیشتاز نه شریف!

مینو خانی، گروه فرهنگی الف،   4020110032 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
 نه پیشتاز نه شریف!

می‌گویم: «این فیلم بخشی از پروژه ایجاد اغتشاشات در ایران بوده که باید به وسیله فیلم و سینما بستر لازم برای به هیجان آوردن و نقش دادن به زنان در اغتشاشات چند ماه قبل را فراهم می‌کرد...»
می‌گوید: «چنین تفکری یعنی که غرب را خیلی بزرگ می‌پنداریم. اتفاقاتی که در این فیلم رخ داده چیز تازه‌ای نیست. پرداختن به زنان، وضع اقتصادی نابسامان، تخریب جایگاه خانواده همیشه در سینمای ایران بوده...»
می‌گویم: «بله، همیشه بوده، ولی این بار لازم بوده یک نفر صراحت به خرج بدهد و هر آنچه را که از سیاهی و تلخی هست، یک جا به تصویر بکشد و مهمتر از همه به صورت پدر سیلی بزند و به مادر ناسزا بگوید. و این یک نفر، سعید روستایی بوده که وقتی برای اولین فیلمش مورد تقدیر قرار گرفت، در زمانی که از جلوی مقامات سینمایی و فرهنگی کشور به روی صحنه می‌رفت، حتی به اندازه تکان دادن سر تشکر نکرد. همان سعید روستایی که وقتی برای فیلم دومش مورد تقدیر قرار گرفت پشت تریبون رفت و گفت دستش را داغ خواهد کرد اگر یک بار دیگر نیروی انتظامی از جلوی دوربینش رد شود. این رفتارها از منظر من، نشانه نوعی نخوت و قدرنشناسی است». 

اینها را گفتم که بگویم اصلا نمی‌خواستم چیزی درباره برادران لیلا بنویسم و گفتگو درباره آن منجر به نوشتن این متن شد. چون نوشتن هر متنی به هر بهانه‌ای درباره این فیلم را ریختن آب به آسیاب سعید روستایی می‌دانم. کسی که فیلمش غیرقانونی و با کیفیت خوب در فضای مجازی در دسترس قرار گرفت و نه او و نه تهیه‌کننده‌اش خم به ابرو نیاوردند. چرا؟ چون شاید  هزینه فیلم و برگشت سرمایه و حتی سود لازم (و شاید خیلی چیزهای دیگر) از جای دیگر تامین شده است،و چه بسا از طریق همان‌ها که فیلم را در افتتاحیه جشنواره فیلم کن قرار دادند و کلی تریبون به او و عواملش دادند و الان هم فیلم را بر پرده سینماهایشان به نمایش درآورده‌اند. دیگر چه نیاز به فروش آن در گیشه سینمای ایران؟ 

سعید روستایی کسی است که در جشنواره فیلم کن سال گذشته خودش و بازیگرانش هر چه دلشان خواست درباره ایران بد گفتند. نه اینکه ایران مشکل نداشته باشد، که اتفاقا مشکلات دانه درشت هم دارد، که کمر همه‌مان زیر بار خراب اقتصادی آن خم شده و دیگر معلوم نیست چطور قد راست کنیم، که مافیای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی پوست همه‌مان را کنده. اما به ضرب‌المثلی قدیمی پایبندم که «رخت‌چرک‌ها را نباید جلوی غریبه شست». هر چند این غریبه بیش از ما به مشکلات واقف باشد. 

نمی‌خواستم چیزی درباره «برادران لیلا» بنویسم چون نوشتن درباره این فیلم وجاهت دادن و اهمیت دادن به آن است، حتی اگر تمام متن بر علیه آن باشد، اما واکنش‌های چند روز اخیر درباره این فیلم خصوصا وقتی از «پیشتاز بودن» آن صحبت شد و برخی آن را فیلم «شریفی» خواندند، قلم به دستم داد. البته که این متن، به فرامتن این اثر سینمایی می‌پردازد و اصلا نقد اثر نیست، چون به اندازه کافی طی روزهای گذشته از کارگردانی بد و فیلمنامه آشفته آن صحبت شده و به بازی شاخص سعید پورصمیمی (که البته به جای ارائه تصویر یک پدر ظالم، پدر مظلومی را بازی کرد) و بازی بد پیمان معادی  پرداخته شده است و فقط اضافه می‌کنم که به زعم من ترانه علیدوستی، ماهیت اصلی خود را ارائه کرد (تصویر او را وقتی از زندان آزاد شد و از پشت شیشه ماشین رو به دوربین به مخاطب زبان درازی کرد را به خاطر بیاورید) و به نمایی اشاره می‌کنم که تلاش داشت تصویر ناخوشایندی را ثبت کند، نمایی که لیلا و علیرضا در بیمارستان در انتظار نوبت پزشک برای پدر، در سه کنج دو راهروی باریک بیمارستانی پر از بیمار پشت به هم نشسته‌اند و لیلا با توسل به گریه تلاش می‌کند علیرضا را که بعد از هشت سال برگشته، راضی کند که در خانه بماند و در حل مشکلات به او کمک کند.  

در نگاه اولیه به این فیلم، آن را خانواده فقیر و درهم ریخته‌ای می‌بینیم که از هم پاشیدن نهاد خانواده، قبح‌زدایی از بی‌احترامی به پدر و مادر و سرکشی فرزندانی را روایت می‌کند که می‌توانستند خودشان سررشته زندگی‌شان را به دست بگیرند، اما نتوانستند. اما در نگاهی عمیق‌تر و همان چیزی که بسیار هم به آن پرداخته شده، لایه زیرین فیلم است که همه آن را نمادی از جامعه امروز ایرانی خوانند. اما از منظر من فقط این لایه زیرین فیلم نیست. 

در جامعه‌شناسی هنر دو رویکرد «بازتاب» و «شکل‌دهی» که دو روی یک سکه هستند، رویکردهای بسیار کاربردی در پرداختن و تحلیل آثار هنری‌اند. رویکرد بازتاب، اثر هنری را همچون آینه جامعه می‌داند و معتقد است با مطالعه اثر می‌توان به شناخت جامعه رسید و رویکرد شکل‌دهی بر آن است که از طریق ساخت آثار هنری با انگیزه و اهداف مشخص، می‌توان ایده‌هایی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرد و به تفکر و رفتار آنان شکل داد. این رویکرد کارکردهای مثبت و منفی دارد. مثلا ساخت فیلم درباره حفظ محیط زیست، آگاهی لازم در این مورد را به مخاطب می‌دهد و فیلمی سرشار از خشونت، او را به خشونت وامی‌دارد.

برادران لیلا مشخصا بر اساس این رویکردها ساخته شده است،و خواسته بازتاب جامعه امروز باشد که از وضع خراب اقتصادی دیگر توان نفس کشیدن ندارد و لحظه به لحظه قیمت زندگی در آن بالا می‌رود و همه مستاصل نگاه‌هایمان خیره می‌ماند. در عین حال با استفاده از رویکرد شکل‌دهی ساخته شده است تا ایده‌هایی را در ذهن مخاطبان ایجاد کند، یعنی همان که در ابتدای این متن نوشتم. سناریویی برای ایجاد اغتشاشات در ایران ریخته شده بود که با توجه به مشکلات موجود، بستر لازم برای محقق کردن آن فراهم بود. اما این اغتشاشات باید سر و شکلی می‌داشت، باید یک حرکت جدید می‌داشت تا انگیزه لازم را ایجاد کند و آن حرکت جدید «نقش دادن به زنان» و «باد در آستین آنان کردن» بود، نقش دادن به دختران جوانی که احساس کنند حضور اجتماعی آنها می‌تواند مشکلات موجود را حل کند (شما بخوانید ایران را نجات دهد و رژیم را عوض کند!!).

 برای محقق کردن هر سناریویی، ابزارهایی لازم است. یکی از این ابزارها، فیلم است. نه فقط تاریخ سینمای ایران که اساسا تاریخ سینمای جهان نشان می‌دهد که در چه برهه‌های حساسی، سینما به کمک سیاستگذاران و سیاستمداران آمده است تا نقشه‌هایشان را عملی کنند. پس حالا سینما باید این ایده را در ذهن مخاطبان ایرانی ایجاد می‌کرد که زنان و دختران می‌توانند در حرکت‌های اجتماعی و سیاسی پیشرو باشند (شما بخوانید برای چندمین بار زنان ابزار سیاسی و جنسیتی شوند). حالا لیلای برادران لیلا کسی است که هم می‌تواند نقشه و راهکارهایی برای نجات برادران بی‌کفایت و بی‌آینده داشته باشد، هم می‌تواند به مادر ناسزا بگوید و هم می‌تواند به پدر سیلی بزند و بر مرگ او بخندد و برف شادی بر سر و روی و و نسل آینده بریزد.

اما متاسفانه به دلیل عدم دریافت مجوز نمایش، این فیلم در زمان خود به نمایش درنیامد و چون فیلم چند سال پیش و قبل از اغتشاشات ساخته شده این تصور را در ذهن برخی ایجاد کرده که سعید روستایی پیشتاز است!! حتما مخاطب این متن می‌پرسد که خوب پس چطور زنان و دختران سردمدار حرکت‌های اعتراضی شدند؟ می‌گویم ابزارها و راهکارها فراوانند و آنانی که سناریویی می‌نویسند جایگزین‌های لازم را دارند (مثل شبکه‌های اجتماعی، مثل خریدن آدم‌ها، مثل حرکت‌های رسانه‌ای که البته همه اینها هم از ابتدا در دستور کار بوده). 

در پاسخ به آنان که فیلم را شریف خواندند هم می‌گویم فیلمی که اولین، اصلی‌ترین و اساسی‌ترین نهاد اجتماعی، یعنی خانواده را تخریب کند، نمی‌تواند شریف باشد، حتی با وجود پدر دروغگو و متوهم، حتی با وجود مادر بی‌کفایتی که از پدر دروغگو حمایت می‌کند و به فرزندانش وقعی نمی‌نهد، حتی با وجود فرزندان بی‌عرضه... حداقل چنین فیلمی در فرهنگ ایرانی نمی‌تواند شریف باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۶۷۳۳۴۱۵:۳۸:۳۲ ۱۴۰۲/۱/۱۰
من دیدم فیلم خوبی نبود
ناشناس۲۹۶۷۵۲۸۱۹:۱۵:۳۷ ۱۴۰۲/۱/۱۰
این نظر شما است. اما سناریو فیلم بدیع و جالب است.
ناشناس۲۹۶۷۸۳۵۰۱:۱۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱/۱۱
فقط سیاه نمایی از ایران بود
ناشناس۲۹۶۷۸۹۱۰۳:۰۲:۱۴ ۱۴۰۲/۱/۱۱
..... وَلاتَقُل‌لَهُمااُفٍ‌وَلاتَنهَرهُما وَقُل‌لَهُماقَولاًکَریما وای بر ملیجکان و دلقکان وطنفروش و خیانتکاری که با نام هنرپیشه و هنرمند و به اسم هنر تیشه به ریشه‌ی زن ، مرد ، پدر ، مادر ، دختر ، پسر و خانواده و فرهنگ و هنر این مملکت میزنند وای بر عوامل مافیا و دلار
ناشناس۲۹۶۷۵۲۹۱۹:۱۷:۴۵ ۱۴۰۲/۱/۱۰
نمی توان با عینک سیاست به هنر، ورزش، آموزش،..... و کلاً همه چیز نگاه کرد. هر کش دوست دارد فیلم را می بیند. هر کس که دوست ندارد، نمی بیند. دیگر این همه جنجال و حرف و حدیث ندارد.
ناشناس۲۹۶۷۵۳۴۱۹:۲۲:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۱۰
من فیلم را هنوز ندیدم و نمی توانم نظری دهم .
ناشناس۲۹۶۷۷۳۹۲۳:۰۸:۴۰ ۱۴۰۲/۱/۱۰
یک سری مفاهیم تلخ ولجن ونفرت پراکنی شده سرلوحه ی فیلم های ایرانی ولی پشت صحنه شان بخوربخور از کانال فیلم‌سازی است....
ناشناس۲۹۶۷۴۰۰۱۶:۴۰:۴۰ ۱۴۰۲/۱/۱۰
دو بار این فیلم رو دیدم ، بسیار خوش ساخت و ارزنده بود و با مخاطب حرف میزد .
ناشناس۲۹۶۷۴۱۲۱۶:۵۳:۰۶ ۱۴۰۲/۱/۱۰
مشکل سیاست گذاران فرهنگ و مجوز دهندگان هست نه این ها!!
ناشناس۲۹۶۷۷۰۰۲۲:۱۹:۲۹ ۱۴۰۲/۱/۱۰
برخی نظاره گر از بین رفتن عفاف و حجاب و حیا
مهدی۲۹۶۷۴۱۶۱۶:۵۸:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۱۰
فیلمش خیلی عالی بود
ابوالفضل۲۹۶۷۴۲۰۱۷:۰۷:۰۶ ۱۴۰۲/۱/۱۰
قطعا فیلم ایراد دارد و اصلا با آن موافقت تام و کمال ندارم. ...
عمران۲۹۶۷۵۱۲۱۸:۴۷:۰۷ ۱۴۰۲/۱/۱۰
این فیلم را میتوان با صریحترین و شدیدترین شیوه نقد کرد. اهمیت بنیان خانواده را با تبلیغ و توضیح تقویت کرد. میتوان احکام شرعی را هم تفسیر و توضیح داد و تبلیغ کرد.
ناشناس۲۹۶۷۵۳۶۱۹:۲۷:۵۰ ۱۴۰۲/۱/۱۰
مقاله اینجاش جالب بود !!!!ایران مشکل دانه درشت هم دارد ولی کسی نباید انها را بگوید......
علی اکبر۲۹۶۷۵۵۴۱۹:۵۵:۲۲ ۱۴۰۲/۱/۱۰
آنکه این فیلم را شریف بداند به یقین معنی واژه شریف را نمی داند یا سال هاست معنی این کلمه را تحریف کرده.
ناشناس۲۹۶۷۵۶۶۲۰:۰۷:۴۷ ۱۴۰۲/۱/۱۰
بدرستی تحلیل گردیده
ناشناس۲۹۶۷۶۰۵۲۰:۴۳:۴۴ ۱۴۰۲/۱/۱۰
این فیلمها فقط برای به دست آوردن دل غربیها ساخته میشوند
ناشناس۲۹۶۷۶۲۷۲۰:۵۹:۵۸ ۱۴۰۲/۱/۱۰
اینایی که میگند فیلم خوبی بود بر فرض که راست بگن، مثل اینه که بگن حرمله تیرانداز خوبی بود. عزیز دل ببین پیام فیلم چقدر فلاکت بار هست
ناشناس۲۹۶۷۶۲۹۲۱:۰۰:۰۶ ۱۴۰۲/۱/۱۰
دست مریزاد، آفرین بر خانم خانی!
ناشناس۲۹۶۷۶۳۲۲۱:۰۵:۰۲ ۱۴۰۲/۱/۱۰
اینکه حرمت ها شکسته شده بچه ها به پدر و مادرها توهین میکنن همه نشانه فشار اقتصادی که کانون خانواده رو از هم میپاشه! ..
ناشناس۲۹۶۷۶۵۹۲۱:۳۰:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۱۰
خیلی عالی بود ، دمش گرم
ناشناس۲۹۶۷۶۷۱۲۱:۴۱:۴۶ ۱۴۰۲/۱/۱۰
یه برگشت به عقب برای روستایی. تکرار بگو مگوهای ابد و یک روز با کیفیتی پایینتر
ناشناس۲۹۶۷۶۸۴۲۲:۰۷:۲۲ ۱۴۰۲/۱/۱۰
اینکه ۴ تا پسر بالغ نتونند گلیم خودشونو از آب بیرون بکشند تقصیر پدره؟ و اینکه اگه پدر پس انداز و سرمایه خودشو صرف رویاهای خودش بکنه حتی اگه اشتباه باشه مستحق سیلی از دختر خودشه ؟
ناشناس۲۹۶۷۷۱۰۲۲:۳۳:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۱۰
فیلم خوبیه واقعیته بهتره ببینیم چی شد که به اینجا رسیدیم این همه جوان که چه عرض کنم میانسال بیکار مجرد داریم
ناشناس۲۹۶۷۷۳۶۲۳:۰۱:۵۵ ۱۴۰۲/۱/۱۰
نویسنده متن مدام می‌گوید نمی‌خواهد فیلم را نقد کند چون نوشتن درمورد فیلم باعث اهمیت دادن به اثر می‌شود. به ایشان عرض می‌کنم در مورد ان قسمت که نوشته است این فیلم با نشان دادن توهین به پدر و مادر باعث قبح‌زدایی از این عمل شنیع می‌شود کاملا موافقم. اما همین مسئله نشان می‌دهد که باید فیلم با دقت و حوصله بیشتر مورد نقد قرار گیرد و مشکلاتش عنوان شود و به عوامل ساخت گوشزد شود.
ناشناس۲۹۶۷۷۴۰۲۳:۰۹:۴۴ ۱۴۰۲/۱/۱۰
همه میدانیم سینمای ایران سالهاست تصویر سیاهی از جامعه ایران نمایش میدهد،
ناشناس۲۹۶۷۷۴۲۲۳:۱۳:۱۹ ۱۴۰۲/۱/۱۰
... تو گرونی ها کوه هم داره می پاشه وای به خانواده ها ...
ناشناس۲۹۶۷۸۲۳۰۰:۵۸:۴۴ ۱۴۰۲/۱/۱۱
به پدرم گفتم به نظر شما این فیلم و سیلی زدن به پدر بی احترامی به جایگاه پدر و خانواده نبود؟ جواب داد پدری که با خانواده خودش این طوری برخورد کند باید بدتر از این هم باهاش کرد. به روشنفکری پدر خودم افتخار کردم.
ناشناس۲۹۶۷۸۳۸۰۱:۱۳:۲۸ ۱۴۰۲/۱/۱۱
بیشتر شبیه مستندی سفارشی درآمده تا فیلم ... این داستان مملو از کدهایی است ک دولت و مسئولین قبل ب عمد آن را ایجاد کردند و این فیلم با وسواس ب آن پرداخته و نگذاشته چیزی از قلم بیوفتد .. از ایجاد فشار اقتصادی بی سابقه با انواع حربه ها تا شکستن کمر تولید و ساختن ملتی وابسته ب کدخدایی ک برای منافعش سالها بزرگان را تحقیر کرده و اگر هم روی خوشی دارد ب سبب منافعش است و بس .. لحظه لحظه فیلم پر از کدهای نمادین ماجرایی است ک دارد اتفاق می‌افتد یا افتاده .. آگاه باشیم
احمد۲۹۶۷۸۵۲۰۱:۴۲:۵۷ ۱۴۰۲/۱/۱۱
نویسنده مرقوم فرموده اند: فیلمی که اولین، اصلی‌ترین و اساسی‌ترین نهاد اجتماعی، یعنی خانواده را تخریب کند، نمی‌تواند شریف باشد، حتی با وجود پدر دروغگو و متوهم، حتی با وجود مادر بی‌کفایتی که از پدر دروغگو حمایت می‌کند و به فرزندانش وقعی نمی‌نهد، حتی با وجود فرزندان بی‌عرضه... سه سوال دارم: چنین خانواده ای آیا خانواده است؟ چه شاخصهایی یک جمع راتبدیل به خانواده میکند؟
ناشناس۲۹۶۷۸۶۱۰۱:۵۷:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۱۱
سینما تنها جایی است که هنوز تک و توک ادم باهوش و نخبه در آن فعالیت میکنند...
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. فردوسی‌پور و فرش قرمزی که پهن نشده!

  2. پیشنهاد خواننده کیهان درباره‌ ‌حجاب در مترو

  3. تاریخ ابلاغ قانون حجاب مشخص شد

  4. صحنه وحشتناک ۲ زورگیر که گوش یک مرد را می‌برند!

  5. از برق تا تخم‌مرغ؛ افزایش حداقل ۴۰ درصدی نرخ سبد معیشت

  6. درخواست عجیب کارشناس تلویزیون از مردم برای فرزندآوری

  7. راز تحرکات جدید صهیونیست‌ها در جبهه لبنان

  8. چرا اروپا دنبال آغاز مجدد گفت‌وگوها با ایران است؟

  9. جزئیات تازه از ترور دانشمندان هسته‌ای/ وزیر پیشین اطلاعات: نیم‌ساعت قبل از آنکه برسیم، تروریست‌ها فرار می کردند

  10. گرد و خاک عارف علیه منتقدین دولت/ سه ماه قبل کجا بودید؟

  11. رهبر انقلاب: حکم اعدام نتانیاهو باید صادر شود/ بسیجی ایرانی یقین دارد روزی رژیم‌صهیونیستی را از بین خواهد برد

  12. خداحافظی با چادرخوابی خانواده‌های شهرستانی در اطراف بیمارستان‌ها

  13. با پول دناپلاس توربو چه خودروهایی می‌توان خرید؟

  14. رضا رشیدپور برای مذاکره با ایلان ماسک افتخار داد!

  15. پایتخت جدیدایران؛ شهری غیر از شهرهای مهم !

  16. دست هایی که بر سفره دراز نمی‌شود‌!

  17. تابعیت دوگانه جرم است؟

  18. روایت هولناک فردی که گوشش بریده شد | با کاتر گوشم را بریدند ... یکی از آنها فیلم می گرفت

  19. کارگران ۱۰۰ دلاری/ دستمزدهایی که ناگهان پودر می شود!

  20. رقم وحشتناک ارزش دارایی‌های ملکی بانک‌های ایران

  21. از انقلاب لشکر گرسنگان بترسید!

  22. پست‌گرفتن دختر پرحاشیه «صفدر حسینی» و ادامه انتصابات مورد سوال در دولت پزشکیان

  23. مردم نخورند و نپوشند تا جیب دولت پر شود؟!

  24. تصاویری از سوختن هولناک هواپیمای مسافری روس در فرودگاه

  25. بازی با مرگ؛ قلیان کشیدن جوان موتورسوار در اتوبان !

پربحث‌های هفته

  1. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

  2. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  3. فردوسی‌پور و فرش قرمزی که پهن نشده!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. بازگشت روحانی به سیاست با پرواز در خواب/ نسخه‌ جدید لاریجانی/ ادعای تازه درباره تابعیت فرزندان ظریف

  6. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  7. فمینیسم ایرانی و عبور از سکولاریسم

  8. بدهکاران، طلبکار شدند!

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  11. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  12. آواز خواندن یک روحانی با تک نوازی ویولون

  13. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  14. درد بیمار و ناز طبیبان !

  15. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  16. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  17. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  18. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

  19. یارانه‌ها واریز شد

  20. دختر صفدر حسینی در دولت پست گرفت / فاطمه حسینی کیست؟

  21. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  22. امام جمعه اردبیل: امارات هیچ سندی بر مالکیت ۲ جزیره «آریانا» و «زرکوه» ندارد

  23. روایت عجیب حسن روحانی از نامزدی اش در انتخابات/ خواب سیدمحمد خاتمی را دیدم!/ خاتمی را زیر بالم گرفتم و به آسمان بردم!

  24. کمالوندی: ظرفیت غنی‌سازی را افزایش دادیم  

  25. محمد مهاجری به عراقچی: قرار نیست مملکت را از این وضع نجات دهید؟ /حمله گازانبری علیه ما شروع شده است

آخرین عناوین