مهدی فرجی تهیه کننده سریال «نون خ» در ابتدا گفت: سال ۹۷ وقتی میخواستیم سریال را شروع کنیم و آقای آقاخانی را برای کارگردانی دعوت کردیم فکر نمیکردیم به کاری قومیتی، بومی و ملی ایرانی برسیم. آقاخانی پیشنهاد ما را که قبول کرد گفت بهتر است آن را به سمت یکی از قومیتها ببریم و اگر لهجه و لباس و جغرافیای مشخصی داشته باشیم کار شیرینتر میشود. چون خود او کُرد بود پیشنهادش پرداخت به همین قومیت بود.
آقاخانی گفت اگر کار قومیتی نباشد من نیستم
وی افزود: وقتی با معاون وقت سیما آقای دکتر میرباقری موضوع را مطرح کردیم ایشان نپذیرفت و گفت ریسک کار در فضای قومیتی زیاد است و ممکن است مشکلات و معضلاتی به وجود بیاید و گرفتاریهایی برای رسانه ملی ایجاد کند، بنابراین به سمت کار دیگری بروید. ولی ما هرچه فکر کردیم به نتیجهای نرسیدیم و آقاخانی هم گفت اگر کار قومیتی نباشد علاقهای به ساخت آن ندارم.
مدیر سابق شبکه یک یادآور شد: دوباره با معاون سیما و آقای زین العابدین مدیر وقت شبکه یک که خیلی آن زمان به ما کمک کرد قراری گذاشتیم و در نهایت با این شرط که قبل از پخش سریال را ببینند با ساخت آن موافقت کردند. قومیتها یکی از خطوط قرمز جدی رسانه ملی است و اهمیت زیادی دارد. خداراشکر وقتی کار را دیدند مشکلی نبود.
کُردها «نون خ» را خیلی دوست دارند
فرجی با بیان اینکه به مرور شخصیتهای قصه شناخته و سریال در بین مردم پذیرفته شده است، تاکید کرد: به ویژه کُردها کار را دوست دارند و باعث شده ما با خیال راحتتر کار کنیم اگرچه همچنان مراقب همه ظرافتهای سریال هستیم تا خدایی نکرده رنجشی ایجاد نشود.
وی در پاسخ به این سوال که «نون خ» چطور به فصل چهارم رسید و ماندگار شد، توضیح داد: واقعیت این است که فصل اول را ما ساختیم، ولی فصلهای بعدی با اصرار و پیگیری و درخواست مردم از رسانه ملی به ثمر رسید. وقتی مشغول ساخت فصل اول بودیم هم آقای آقاخانی میگفت این کاری است که حتما به فصلهای بعدی میرسد و از ابتدا چنین پیش بینی داشتیم. من در دوران مدیریتم بر شبکه یک تجربه ساخت «پایتخت» را هم داشتم و میدانستم کارهای قومیتی اگر به زبان طنز و شیرین ساخته شود حتما مورد اقبال مردم قرار میگیرد.
حرکت کشور به سمت پیری جمعیت نگران کننده است
تهیه کننده «نون خ» درباره پرداخت به موضوعات روز از جمله جمعیت و فرزندآوری تصریح کرد: موضوعی که برای فصل چهارم انتخاب شد یکی از معضلات کشور و بحث جمعیت است بالاخره میدانیم زاد و ولد در کشور به شدت کاهش پیدا کرده و کشور به سمت پیری جمعیت میرود و این برای آینده نگران کننده است، برای همین محور اصلی قصه ما قرار گرفت و پیرامون آن ماجراهای دیگری طراحی شد. ما همواره به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور هم میپردازیم و در دل کار، به موضوعات روز توجه میشود همین مسائل سریال را زنده و پویا و شاداب میکند.
فرجی با اشاره به اینکه بخش عمده موفقیت «نون خ» به تلاش آقاخانی، شناخت او درباره قومیت کرد و البته قلم نویسنده مان آقای وفایی برمیگردد، ادامه داد: این دو نقش تاثیرگذاری دارند. در کنار این دو عزیز، بازیگران و عوامل پشت صحنه ما موثر هستند. حتی هنروران ما هم کرد هستند. خود آقاخانی و همکارانش در شهرهای مختلف کردنشین تست بازیگری گذاشتند، صدها نفر فیلم فرستادند و از بین آنها بازیگرانی انتخاب شدند که خیلی از آنها برای اولین بار جلوی دوربین آمده بودند.
تهیه کننده «نون خ» درباره میزان مشارکتی که در ساخت سریال دارد، بیان کرد: خاصیت من اینگونه است که از ابتدای متن در کنار نویسنده و کارگردان هستم و در مرحله تولید و تدوین هم که حضور دارم و این به خاطر محبتی است که آقای آقاخانی نسبت به من دارد و میگوید شناخت تو از رسانه و ضوابط آن خیلی خوب است و حضورت به من کمک میکند بنابراین من در همه مراحل دوشادوش دوستان هستم.
نون خ بخش زیادی از جذابیتش را مدیون فرهنگ جذاب و غنی کُرد است
وی با اشاره به موسیقی سریال توضیح داد: در قومیت کُرد، ما زبان، لباس و موسیقی منحصربه فرد داریم و تلاش کردیم از همه اینها استفاده کنیم. نون خ بخش زیادی از جذابیتش را مدیون غنی بودن و جذابیت فرهنگ قومیت کرد است که به سریال هم تسری پیدا میکند و شنیدن صدای خوانندگان کرد برای مردم خیلی جذاب بود.
فرجی همچنین درباره سختیهای ساخت تیتراژ این مجموعه گفت: تیتراژ سریال «نون خ» در هر فصل چند هفته تصویربرداری داشته و از مناطق زیبا و چشم نواز کرد نشین کشور فیلم گرفته ایم. هربار زیباییهای ۵، ۶ استان کشور که رد پایی از عزیزان کرد ما در آن وجود داشته باشد، به طور خاص فیلمبرداری میکنیم و در تیتراژ نمایش میدهیم.