عدالت اجتماعی در قرآن؛ قعود یا اقامه؟!

احمد اولیائی سرپرست گروه عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گروه فرهنگی الف،   4020124048 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

به نظر می رسد مردم عمدتاً در بحث عدالت اجتماعی، حالت انتظار و قعود دارند تا اقامه. بدین معناکه انتظار دارند بسط عدالت در جامعه توسط حاکمیت صورت گیرد.

 عدالت اجتماعی در قرآن؛ قعود یا اقامه؟!

تأمل در قرآن کریم کاری به غایت دشوار است بخصوص زمانی که در باب موضوعی پیچیده همچون عدالت اجتماعی باشد. ماه مبارک رمضان و اهمیت عدالت اجتماعی بهانه خوبی است تا تأملاتی کوتاه درین باب داشته باشیم.

روش شناسی فهم دیدگاه قرآن پیرامون مفهومی که تطور مفهومی در بستر تاریخ داشته و اکنون در زمره مفاهیم مدرن هم بشمار می رود، خود کار سختی ست. البته عدالت اجتماعی برخلاف مفاهیمی مانند «حزب» است. حزب و تحزب در اندیشه سیاسی مدرن به یک معناست و با آنچه در قرآن مانند آیه «فَإِنَّ حِزبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلغَٰلِبُونَ» آمده تفاوت دارد. اما عدالت اجتماعی در طول تاریخ وجود داشته و حداقلی از ارتکاز مشترک مفهومی را در میان مکاتب، متون و اندیشه ها دارد.

با تمام توضیحات فوق بنظر عدالت اجتماعی را نمی توان بدون توجه به پرسش های امروزینش مانند دعوای خیر (good) و حق (right)، عاملیت عدالت و ... در قرآن جستجو کرد. از طرف دیگر مرور آیه های متعدد مرتبط با عدالت مانند نحل ۹۰، ص۲۶، مائده ۸، حدید۲۵، شوری۱۵، اعراف ۲۹، نساء۱۳۵، ممتحنه ۸، یونس ۴۷، انعام ۱۵، نساء ۵۸، حجرات ۹، مائده ۴۲، انعام ۱۵۲، اعراف ۸۵، هود ۸۴، اعراف ۱۸۱، بقره ۲۱۳، رحمن ۸ و ... نیز باید انجام شود تا یک میدان معنایی شکل گرفته و معنای عدالت اجتماعی قرآنی از آن استخراج شود. البته پیمودن هر دو مسیر کار سختی است.

یکی از مهم ترین بحث ها در عدالت اجتماعی، عاملیت (agency) و بسط عدالت است؛ اینکه چه کسی یا نهادی و یا به طور کل عاملی، مسئول بسط و نهادینه کردن عدالت در جامعه است؟! می دانیم که ما اکنون از عدالت فردی (individual justice) صحبت نمی کنیم بلکه محل بحث ما عدالت اجتماعی (social justice) است. عدالت فردی بیشتر در حوزه اخلاق فردی و فقه فردی از لزوم عادلانه رفتار کردن فرد صحبت می کند؛ آیاتی مانند آیه ۲۸۲ سوره بقره «وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ» که در مورد عدالت کاتب و شاهد معاملات است، یا آیه ۹۵ سوره مائده «يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ» که در باب عدالت شاهدست، در حوزه عدالت فردی هستند. اما مسأله عاملیت بیشتر در عرصه عدالت اجتماعی که عدالت در ساختار و کلیت جامعه را دنبال می کند، نمود دارد.

آیه ۲۵ سوره حدید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» شاید شروع خوبی برای جستجوی بحث عاملیت در عدالت باشد.

پیامبران علیهم السلام با خود سه چیز دارند؛ بینات، کتاب و میزان. این سه یحتمل حاوی مواد نظریه جامع اسلامی عدالت اجتماعی ست که باید در فرایند اقامه اولا نظریه تولید و ثانیا اجرا شود. مردم که در این آیه فاعل فعل «یقوم» هستند، عامل بسط عدالت اند. اما یک نکته اساسی وجود دارد؛ این برداشت (عاملیت مردم) نباید این تصور را ایجاد کند که دولت(state) ها دیگر نقشی ندارند. شاید کلمه قسط در اینجا و تفاوت ظریفش با عدل، از همین منظر باشد با این توضیح که عدل (عدالت اجتماعی) که توزیع عادلانه منابع مهم ترین رکن آن است، وظیفه دولت هاست چرا که منابع و قدرت در اختیار آن هاست. اما قسط که معنای اخص دارد، به وظیفه مردم در برابر یکدیگر و انصاف در شراکت اشاره دارد. به عبارت دیگر، عاملیت عدالت در شرایط وجود دولت ها و حاکمیت ها (مانند جوامع کنونی) بر عهده آن هاست و پس از توزیع، اقامه قسط و امتداد توزیع و رعایت عدالت نسبت به یکدیگر، توسط عامل بعدی یعنی مردم صورت می گیرد.

آیه ۲۵ سوره حدید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» نکات بسیاری در بحث عدالت اجتماعی دارد که نکته عاملیت از این آیه قبلاً بیان شد.

یکی دیگر از نکاتی که این آیه در بحث عدالت اجتماعی برای ما دارد مقوله «اقامه» است. اقامه عدل که بر عهده ناس یا مردم در این آیه گذاشته شده، هدف انبیا ذکر شده است. 
اقامه در قرآن در آیات متعددی آمده؛ اقامه صلات مانند آیه ۵ سوره بینه؛ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ، اقامه تورات و انجیل در سوره مائده آیه ۶۶؛ وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ، اقامه شهادت در سوره مائده آیه ۱۰۷؛ فَإِنْ عُثِرَ عَلَىٰ أَنَّهُمَا اسْتَحَقَّا إِثْمًا فَآخَرَانِ يَقُومَانِ مَقَامَهُمَا مِنَ الَّذِينَ اسْتَحَقَّ عَلَيْهِمُ الْأَوْلَيَانِ و مانند اقامه عدالت در آیه ۲۵ سوره حدید و ۱۳۵ سوره نساء؛  يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ.

علامه طباطبایی در جلد ۱۱ المیزان در باب اقامه توضیحاتی داده اند: «ظاهرا ریشه این لغت از قیام آدمى گرفته شده باشد، چون انسان ... در حال قیام مسلط بر کارها و مقاصد خود هست ... وقتى انسان بر پاى خود بایستد از هر حال دیگرى بهتر تعادل خود را در دست دارد و در نتیجه به تمامى اعمال خود از ثبات و حرکت ، دادن و گرفتن ، اعطاء و منع و جلب و دفع مسلط تر است ، و نیز کنترل تمامى قواى خویش و افعال آن قوا را در دست دارد...و قیام عدل این است که در زمین گسترده شود. و به همین منوال اقامه ، به معناى بپاداشتن هر چیز است به نحوى که تمامى آثار آن چیز مترتب بر آن شود، و هیچ اثر و خاصیتى پنهان و مفقود نماند، مانند اقامه عدل و اقامه سنت و اقامه نماز و اقامه شهادت و اقامه حدود و اقامه دین و امثال آن.»

لذا اقامه عدالت از جنس استوارترین و محکم ترین کارهاست که با سستی و رخوت و تعلل همخوانی ندارد. انسانی که می‌خواهد اقامه عدل کنند باید دست بر زانوان گذاشته، حالت قیام بگیرد و بایستد و تمام توان خود را برای اقامه عدل به کار گیرد.

نکته دوم این است که اقامه عدل فقط به معنای اقامه فردی نیست، بلکه باید عدالت در همه جا گسترش یابد. این نکته هم دایره وظیفه انسان نسبت به اطرافش را روشن می کند، هم یک نگاه تمدنی به او می دهد و هم مقوله انتظار و مهدویت را برای وی معنادارتر می کند.

به نظر می رسد مردم عمدتاً در بحث عدالت اجتماعی، حالت انتظار و قعود دارند تا اقامه. بدین معناکه انتظار دارند بسط عدالت در جامعه توسط حاکمیت صورت گیرد. البته این انتظار به نوعی طبیعی است چرا که در وضعیت دولت_ملت (nation_state) هستیم. دولت_ملت یا دولت ملی شکل خاصی از حاکمیت و دولت سازی مدرن است که ساختارهای اداری، اقتصادی و فرهنگی مشخص و منضبط دارد و عقلانیت سیستمی در آن در جریان است. فارغ از ارزش گذاری بر این مدل، منابع، عمدتاً در اختیار سیستم یا دولت یا حاکمیت (state) است، یعنی مردم در توزیع معادن، آب ها، جنگل ها، انرژی، گاز، نفت، یارانه ها و غیره نقشی ندارند. همین وضعیت، یک دولت حداکثری (maximum state) و نوعی دولت گرایی (statism) ایجاد می‌کند که مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی سال نو در حرم رضوی فاصله گرفتن از آن را توصیه کردند.

مردمی که با این وضعیت رو به رو هستند مقوله توزیع و عدالت اجتماعی را نیز از دولت و حاکمیت انتظار دارند. حال، این انتظار، رافع وظیفه مردم و حتی حق مردم (اگر اقامه عدل را حق بدانیم چون قیام به فضایل حق انسان است) است یا خیر، بیشتر باید بررسی شود اما بنظر می رسد آیه ۲۵ سوره حدید؛ «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» برای اقامه عدل توسط مردم اهمیت خاصی قائل است.

دیدگاه کاربران

mostafa.kamali95@yahoo.com۲۹۹۳۶۲۳۱۱:۴۸:۴۰ ۱۴۰۲/۱/۲۴
عدالت حکم می کند در گام دوم انقلاب با انقلاب اقتصادی قانونی جامع و فراگیر تصویب شود.
ناشناس۲۹۹۳۹۲۹۱۵:۰۵:۱۲ ۱۴۰۲/۱/۲۴
قانون مشروعیت سنجی اموال ودارایی ها برای همه آحاد جامعه و بدون خط قرمز
ناشناس۲۹۹۳۹۳۳۱۵:۰۷:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۲۴
و ان لیس للانسان الا ماسعی و برای انسان بهره ای جز سعی و تلاش نیست. ثروت های افسانه ای و گنج قارونی حرام و نامشروع باید به بیت المال باز گردد
ناشناس۲۹۹۳۹۵۲۱۵:۱۷:۱۵ ۱۴۰۲/۱/۲۴
آیا بین زن و مرد عدالت وجود دارد؟ اگر جواب مثبت است، پس چرا امتیازات بسیار بیشتر به مرد داده شده است؟
ناشناس۲۹۹۳۹۶۵۱۵:۲۳:۰۰ ۱۴۰۲/۱/۲۴
عدالت یعنی چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
ناشناس۲۹۹۴۱۲۸۱۶:۴۹:۵۹ ۱۴۰۲/۱/۲۴
بخاطر عدالت مصوبه کنکور را لغو کنید
ناشناس۲۹۹۳۶۲۴۱۱:۴۹:۰۸ ۱۴۰۲/۱/۲۴
«لا اکراه فدین» صریح ترین و روشن ترین بیان عدالت در اسلام است.
ناشناس۲۹۹۳۹۳۵۱۵:۰۹:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۲۴
همه مختارند دین نداشته باشند اما مختار نیستند قوانین کشور را رعایت نکنند
مانی۲۹۹۴۶۷۴۲۲:۲۷:۴۷ ۱۴۰۲/۱/۲۴
عدالت واقعی آن است که قوانین کشوری مطابق خواست و اراده اکثریت مردم باشد و نه اقلیت!
ناشناس۲۹۹۴۰۰۴۱۵:۴۴:۵۰ ۱۴۰۲/۱/۲۴
افلاطون: کامل‌ترین نوع بی‌عدالتی آن است که عادل به نظر برسیم، در حالی که عادل نیستیم.
ناشناس۲۹۹۴۷۳۰۲۲:۵۹:۴۲ ۱۴۰۲/۱/۲۴
چرا به اصطلاح بعضی افراد فضول چشم چران و بی ادب هستند.
ناشناس۲۹۹۴۰۴۴۱۶:۰۲:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۲۴
علت اصلی افسارگسیختگی عفاف و حجاب بی غیرتی به اصطلاح مردان می باشد که اجازه می دهند به اصطلاح نوامیسشان خود را به دیگران عرضه کنند
ناشناس۲۹۹۳۶۲۹۱۱:۵۰:۳۷ ۱۴۰۲/۱/۲۴
آیا تقسیم افراد به خودی و غیر خودی عدالت است؟ اگر نیست پس چرا وجود دارد؟
ناشناس۲۹۹۳۶۳۱۱۱:۵۱:۱۱ ۱۴۰۲/۱/۲۴
دیانت ما عین سیاست ما است. چرا؟
ناشناس۲۹۹۳۹۷۵۱۵:۲۷:۳۴ ۱۴۰۲/۱/۲۴
چون سیاست ما عین دیانت ما است.
ناشناس۲۹۹۴۰۰۲۱۵:۴۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱/۲۴
عدالت یعنی این که هر شخصی تنها در حوزه تخصص خودش فعالیت کند.
احسان۲۹۹۳۶۳۳۱۱:۵۱:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۲۴
۱- حضرت علی (ع) به عنوان الگوی حکمرانی اسلامی ، وظیفه حاکمیت را اجرای قسط و عدل می دارند. ۲- عدالت با شفافیت ، پاسخگویی و مسوولیت پذیری محقق می شود . از این روست که حضرت علی (ع) چون یک فرد عادی در محکمه حاضر می شود و رای قاضی را نیز می پذیرد. ۳- به کلام مولا در مورد عدل و سخاوت هم مراجعه شود (سخنرانی آیت الله مطهری در این مورد العدل افضل ام الجود...) عدل از سخاوت هم افضل تر است. ۴- عدالت خواهی یک فرد را با کلام و سیره مولا و با عملکرد و نتیجه عمل او بسنجید.
ناشناس۲۹۹۴۰۰۶۱۵:۴۶:۴۸ ۱۴۰۲/۱/۲۴
ارسطو : انسانی که با اجتماع تکامل پیدا کرده باشد، از همه جانوران بهتر است و اگر بدون قانون و عدالت زندگی کند، خطرناک‌ترین جانور است.
ناشناس۲۹۹۴۷۴۰۲۳:۰۴:۲۹ ۱۴۰۲/۱/۲۴
با شعار زن زندگی آزادی از حیوان در عمل پست تر میشوند داریم به عینه می بینیم
ناشناس۲۹۹۳۶۳۴۱۱:۵۳:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۲۴
ملاک عدالت، قانون و نحوه اجرای آن است. قانونی که حق حیات انسان را محدود نکند و در اجرای آن بین بالاترین مقام یک کشور تا مردم عادی فرقی نباشد.
ناشناس۲۹۹۳۶۳۵۱۱:۵۳:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۲۴
ترازوی عدالت باید شفاف و قابل راستی آزمایی باشد.
ناشناس۲۹۹۴۲۸۴۱۸:۳۷:۲۲ ۱۴۰۲/۱/۲۴
دادگاه مردم، عادلانه ترین دادگاه ها است.
ناشناس۲۹۹۳۶۳۸۱۱:۵۴:۲۸ ۱۴۰۲/۱/۲۴
فلسفه وجودی انقلاب ایجاد عدالت اجتماعی در پرتو احکام اسلام بود ....
ناشناس۲۹۹۳۶۳۹۱۱:۵۴:۴۰ ۱۴۰۲/۱/۲۴
شکاف طبقاتی ناشی از بی عدالتی است.
ناشناس۲۹۹۳۶۴۵۱۱:۵۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱/۲۴
عدالت، کلمه زیبایی است که بعضی ها آن را برای خودشان مصادره می کنند.
ناشناس۲۹۹۳۶۴۸۱۱:۵۷:۲۶ ۱۴۰۲/۱/۲۴
عدالت می گوید که نباید گروهی خود را محق داشتن تمام امتیازات بدانند.
ناشناس۲۹۹۳۶۵۰۱۱:۵۸:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۲۴
عدالت فقط از طریق دموکراسی حاصل می شود.
ناشناس۲۹۹۳۶۵۴۱۱:۵۹:۱۱ ۱۴۰۲/۱/۲۴
یکبار و برای همیشه باید اقتصاد ایران از نو ساخته شود یعنی اینکه تمامی ثروت ها و دارایی های کشور به یکباره ملی گردیده و مردم از یک زندگی مطلوب معمولی برخوردار شوند و از آن به بعد کسب ثروت و دارایی بیشتر تنها از راه کار و تلاش واقعی امکان پذیر باشد و اصول صحیح اقتصادی .و ان لیس للانسان الا ما سعی
ناشناس۲۹۹۴۰۰۸۱۵:۴۷:۳۲ ۱۴۰۲/۱/۲۴
هیچ چیز در دنیا به اندازه بی‌عدالتی، به وضوح احساس و درک نمی‌شود.
ناشناس۲۹۹۳۶۵۸۱۲:۰۰:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۲۴
عدالت می گوید که کار را باید به کاردان سپرد. ژن خوب و رانت قدرت در سیستم عدالت جایگاهی ندارد.
مجتبی یارمحمدی۲۹۹۳۶۸۲۱۲:۱۵:۴۳ ۱۴۰۲/۱/۲۴
دولتی حق داره عدالت مد نظر قران رو در جامعه اقامه کنه ، که خودش قرآنی و اسلامی باشه ‌ ....
مرادی۲۹۹۳۷۴۵۱۲:۵۸:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۲۴
در سوره حدید قبل از آیه : "لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ; می فرماید : ;الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَمَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ ; اگر گاز و نفت و آبها و جنگل ها دست مردم; باشد چگونه تضمین میکنید که انباشت ثروت های خصوصی از اموال عمومی و در پرداخت مالیات و اظهار درآمد بخل و کتمان رخ ندهد؟ ظاهر شدن منابع بزرگ زمینی و زیر زمینی امروزه به مدیریت نهادها و کنترل های اجتماعی امروزی هم که توسط دولت منتخب اداره و اعمال گردد نیاز دارد...و این هماهنگی و رضایت اجتماعی در &; لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ نهفته است...
ناشناس۲۹۹۴۰۱۷۱۵:۴۹:۴۸ ۱۴۰۲/۱/۲۴
حافظ شیرازی: شاه را بِه بود از طاعت صد ساله و زهد قدر یک ساعته عمری که در او داد کند
ناشناس۲۹۹۴۲۸۷۱۸:۳۸:۳۲ ۱۴۰۲/۱/۲۴
عدالت اجتماعی از طریق نظارت نهادهای مردمی بر تمامی ارکان برقرار می شود
مجتبی۲۹۹۴۷۹۰۲۳:۳۵:۵۴ ۱۴۰۲/۱/۲۴
استاد در این سن و سال شما آرمان عدالت خواهی بسیار شدید است اما خود شما هم تعریف درستی از عدالت را نتوانستی ارائه دهی.
لاشیئی۲۹۹۴۷۹۹۲۳:۴۱:۲۹ ۱۴۰۲/۱/۲۴
عدالت یک کلمه بیشتر نیست، و آن پیدا کردن حق است. حق هم اجرای قانون در مورد همه و بدون تبعیض و بدون دخل و تصرف .
ناشناس۲۹۹۴۸۳۸۰۰:۱۴:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۲۵
اگه از حاکمیت انتظار اجرای عدالت نداشته باشن چه دلیلی داره از بیت المال بهشون حقوق بدن ؟؟؟
ناشناس۲۹۹۴۹۹۸۰۲:۲۸:۵۶ ۱۴۰۲/۱/۲۵
قسط الزاما عدالت اقتصادي نيست .
ناشناس۲۹۹۵۰۱۰۰۲:۴۰:۴۷ ۱۴۰۲/۱/۲۵
جاده عدالت از آگاهي وعلم زمان مي گذرد
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. فردوسی‌پور و فرش قرمزی که پهن نشده!

  2. پیشنهاد خواننده کیهان درباره‌ ‌حجاب در مترو

  3. تاریخ ابلاغ قانون حجاب مشخص شد

  4. صحنه وحشتناک ۲ زورگیر که گوش یک مرد را می‌برند!

  5. از برق تا تخم‌مرغ؛ افزایش حداقل ۴۰ درصدی نرخ سبد معیشت

  6. درخواست عجیب کارشناس تلویزیون از مردم برای فرزندآوری

  7. راز تحرکات جدید صهیونیست‌ها در جبهه لبنان

  8. چرا اروپا دنبال آغاز مجدد گفت‌وگوها با ایران است؟

  9. جزئیات تازه از ترور دانشمندان هسته‌ای/ وزیر پیشین اطلاعات: نیم‌ساعت قبل از آنکه برسیم، تروریست‌ها فرار می کردند

  10. گرد و خاک عارف علیه منتقدین دولت/ سه ماه قبل کجا بودید؟

  11. رهبر انقلاب: حکم اعدام نتانیاهو باید صادر شود/ بسیجی ایرانی یقین دارد روزی رژیم‌صهیونیستی را از بین خواهد برد

  12. خداحافظی با چادرخوابی خانواده‌های شهرستانی در اطراف بیمارستان‌ها

  13. با پول دناپلاس توربو چه خودروهایی می‌توان خرید؟

  14. رضا رشیدپور برای مذاکره با ایلان ماسک افتخار داد!

  15. پایتخت جدیدایران؛ شهری غیر از شهرهای مهم !

  16. دست هایی که بر سفره دراز نمی‌شود‌!

  17. تابعیت دوگانه جرم است؟

  18. روایت هولناک فردی که گوشش بریده شد | با کاتر گوشم را بریدند ... یکی از آنها فیلم می گرفت

  19. کارگران ۱۰۰ دلاری/ دستمزدهایی که ناگهان پودر می شود!

  20. رقم وحشتناک ارزش دارایی‌های ملکی بانک‌های ایران

  21. از انقلاب لشکر گرسنگان بترسید!

  22. پست‌گرفتن دختر پرحاشیه «صفدر حسینی» و ادامه انتصابات مورد سوال در دولت پزشکیان

  23. مردم نخورند و نپوشند تا جیب دولت پر شود؟!

  24. تصاویری از سوختن هولناک هواپیمای مسافری روس در فرودگاه

  25. بازی با مرگ؛ قلیان کشیدن جوان موتورسوار در اتوبان !

پربحث‌های هفته

  1. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

  2. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  3. فردوسی‌پور و فرش قرمزی که پهن نشده!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. بازگشت روحانی به سیاست با پرواز در خواب/ نسخه‌ جدید لاریجانی/ ادعای تازه درباره تابعیت فرزندان ظریف

  6. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  7. فمینیسم ایرانی و عبور از سکولاریسم

  8. بدهکاران، طلبکار شدند!

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  11. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  12. آواز خواندن یک روحانی با تک نوازی ویولون

  13. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  14. درد بیمار و ناز طبیبان !

  15. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  16. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  17. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  18. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

  19. یارانه‌ها واریز شد

  20. دختر صفدر حسینی در دولت پست گرفت / فاطمه حسینی کیست؟

  21. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  22. امام جمعه اردبیل: امارات هیچ سندی بر مالکیت ۲ جزیره «آریانا» و «زرکوه» ندارد

  23. روایت عجیب حسن روحانی از نامزدی اش در انتخابات/ خواب سیدمحمد خاتمی را دیدم!/ خاتمی را زیر بالم گرفتم و به آسمان بردم!

  24. کمالوندی: ظرفیت غنی‌سازی را افزایش دادیم  

  25. محمد مهاجری به عراقچی: قرار نیست مملکت را از این وضع نجات دهید؟ /حمله گازانبری علیه ما شروع شده است

آخرین عناوین