توضیحات سخنگوی وزارت صمت درباره گرانی خودرو؛ وزارت صمت ابزاری برای مهار تورم ندارد

  4020128113 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت صمت گفت: تولید خودرو در کشور موفق بوده است اما متغیرهای تورم و نرخ ارز که وزارت صمت کنترلی روی آن ندارد، قیمت خودرو را متأثر می‌کند.

توضیحات سخنگوی وزارت صمت درباره گرانی خودرو؛ وزارت صمت ابزاری برای مهار تورم ندارد

به گزارش فارس، امید قالیباف در توضیح ایرادات مطرح شده توسط برخی مسئولان در حوزه خودرو اظهار داشت: بخشی از صنعت خودرو که مربوط به تولید آن می شود کارنامه بسیار موفقی در سال گذشته دارد اما وقتی خودرو وارد بازار می شود متغیرهایی مثل تورم و نرخ ارز قیمت را متأثر می‌کند.

وی از منتقدان خواست منصفانه در مورد این صنعت اظهار نظر کنند و در حالی که می‌دانند تورم و تغییرات نرخ ارز (که وزارت صمت کنترلی روی آن ندارد) موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود، این وزارتخانه را مقصر جلوه ندهند.

سخنگوی وزارت صمت گفت: در یک سال گذشته تولید خودرو با رشد ۴۰ درصدی بالاترین رشد را در اقتصاد ایران و یکی از بالاترین رشدها در صنعت خودرو سازی جهان را به خود اختصاص داد و با اختیاراتی که از سران قوا گرفت توانست هزینه تمام شده تولید خودرو را کاهش دهد.

مشاور وزیر صمت ادامه داد: سال ۱۴۰۱ این صنعت در تحویل خودرو ۴۲ درصد رشد داشت و معلوم نبود اگر رشد بالای تولید و کاهش هزینه تمام شده خودرو محقق نمی شد الان بازار خودرو در چه وضعیتی بود.

وی در عین حال گفت: وزارت صمت نگران گرانی خودرو و فشاری که بر طبقات متوسط و کم درآمد می آورد است اما ابزاری برای مهار تورم و نرخ ارز ندارد.

قالیباف با اشاره به اینکه خودرو بیش از ۸۰ درصد وقت و انرژی وزیر و مدیران وزارت صمت را به خود اختصاص داده است و این ناشی از درک دغدغه و حساسیت جامعه نسبت به این موضوع است، اظهار داشت: اینکه مسئولی بدون در نظر گرفتن مسائل کلان اقتصاد نسبت به گرانی خودرو انتقاد کند ممکن است برای مردم جذاب باشد اما کل واقعیت این صنعت نیست.

این مقام مسئول در وزارت صمت گفت: آیا کالایی سراغ دارید که مردم از قیمت آن راضی باشند؟ وقتی برای 10 سال قدرت خرید کاهش و تورم افسار گسیخته بر اقتصاد حاکم شود نمی‌توان عرض یک سال قیمت ها از جمله قیمت خودرو را تثبیت کرد.

سخنگوی صمت افزود: در سال جاری طبق برنامه تولید شرکت‌های خودروساز نزدیک به ۲ میلیون خودرو ساخته می شود و بازار از سمت عرضه به نقطه اشباع می‌رسد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۰۴۲۲۶۲۲:۰۹:۰۸ ۱۴۰۲/۱/۲۸
دقیقا و معلوم نیست دنبال چی هستند چپ و راست علیه وزیر صمت حرف می زنند
ناشناس۳۰۰۴۲۶۲۲۲:۲۴:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۲۸
و دولتی که هیچ چیز و به قیمت ارز گره نزد..
ناشناس۳۰۰۴۳۰۸۲۲:۴۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱/۲۸
وزارت صمت خود باعث تورم است و همان کار بورس در دولت روحانی را می‌کند.
ناشناس۳۰۰۴۳۵۹۲۳:۱۳:۰۷ ۱۴۰۲/۱/۲۸
واردات خودرو راه حل مسئله است
سعید۳۰۰۵۰۳۵۱۰:۲۹:۱۷ ۱۴۰۲/۱/۲۹
با کدام ارز؟
ناشناس۳۰۰۵۲۷۱۱۲:۵۱:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اين همه صادرات در بخش خصوصي انجام ميشه .با ازر حاصل از صادرات ميتونن اتومبيل وارد كنن .فقط مشكل اينجاست كه مافيا اجازه اين اتفاق رو نميده.
ناشناس۳۰۰۴۴۳۴۲۳:۴۸:۱۲ ۱۴۰۲/۱/۲۸
پس سیاستگذار تولید کیه؟ یک وجه تورم نقدینگیه، وجه دیگش تناسب تولید با اونه.
ناشناس۳۰۰۴۴۵۴۰۰:۰۰:۲۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
کنترل روی نرخ ارز نداری. اینکه قیمت ماشین چینی توی ایران سه برابر قیمت در حاشیه خلیج فارس هست هم به خاطر تورم و نرخ ارزه؟
ناشناس۳۰۰۴۶۴۷۰۲:۱۰:۱۵ ۱۴۰۲/۱/۲۹
شما تعرفه را نمی بینی یا اختلاف قیمت ماشین های داخلی که روی آن ها هم اثر می گذارد
ناشناس۳۰۰۴۴۷۵۰۰:۱۶:۲۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
وزیر صمت مقصره چون واردات خودرو انجام نداد
ناشناس۳۰۰۴۴۸۹۰۰:۲۷:۵۵ ۱۴۰۲/۱/۲۹
مشکل مردم قیمت خودرو در کارخانه نیست ( که البته اون هم گران است) مشکل قیمت خودرو در بازار است وقتی قطره چکانی خودرو ساز عرضه میکند خودرو گران میشود این دو میلیون خودرو تولیدی کجا میرود اگه تولید کنند و مردم بتوانند به راحتی از کارخانه یا شرکت های وابسته خرید کنند طبق ضوابط به تقاضای واقعی پاسخ بدن قیمت در طول دو سه ما در بازار به تعادل میرسه
تهرانی۳۰۰۴۵۰۹۰۰:۳۸:۴۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
چرا ابزار ندارد. اجازه واردات خودروی ارزان خارجی را بدهند. قیمت نجومی خودرو ها سقوط میکند.
ناشناس۳۰۰۴۵۵۷۰۱:۰۳:۴۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اگه تولید اشباه شده لطفا یه ماشین هم با قیمت کارخانه به ما بفروشید.
ناشناس۳۰۰۴۵۶۳۰۱:۰۷:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
پس اونی که ابزار کنترل تورم رو در دست داره کیه؟
مهدی۳۰۰۴۶۴۴۰۲:۰۶:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
ایشون تا وقتی به عنوان مطالبه گری تو صداوسیما بود مدعی این بود که چرا قیمت خودرو افسار گسیخته بالا میره .اما الان که سخنگوی وزارت صمت هستش شده طرفدار خودروسازها شده است.
ناشناس۳۰۰۴۶۷۳۰۲:۴۲:۳۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
آقای قالیباف سخت در اشتباه هستید وزارت صمت ابزار خوبی برای کنترل گرانفروشی در اختیار دارد چون بخش مهمی از گرانی ناشی از گران‌فروشی است ،توجه بفرمایید سازمان حمایت با چند هزار نفر نیرو در سراسر کشور می تواند افزایش های نامتعارف را جلوگیری کند ،اتاق اصناف که زیر مجموعه شما در شورایعالی نظارت هست باید از امکانات چند هزار اتحادیه و بازرسی های اصناف در سراسر کشور با پدیده گران‌فروشی مقابله کند ،خودرو سازان که عملا زیر مجموعه شما هستند باید با افزایش بهره وری راندمان کار را بالا ببرند و سبب کاهش هزینه ها بشوند زیرا قرار نیست هزینه سو مدیریت مدیران ناکارآمد خودرو سازان را مردم با گرانی محصولاتشان بپردازند،کنترل دقیق ارز های تخصیصی نیمایی که تفاوت قابل توجهی با بازار آزاد دارد و تقریبا نصف قیمت بازار آزاد هستد نیاز به کنترل و رصد دقیق واردکنندگان در جهت انجام واردات واقعی با پروفرما یا پیش فاکتور های واقعی کالای وارداتی نیز اگر انجام شود می تواند نقش مهمی در کاهش قیمت تمام شده داشته باشد متاسفانه بخش زیادی از این ارز مورد سو استفاده قرار می گیرد ،نظارت دقیق بر صنایع ساختمانی نظیر سیمان ها و فولادها و جلوگیری از تعیین قیمت های نامتعارف نیز می تواند از گرانی کالا ها و حتی منجر به کاهش قیمت تمام شده مسکن گردد ...آفای قالیباف آنقدر مورد هست که با نظارت صمت ساماندهی می‌شود.
مصطفی۳۰۰۵۰۵۹۱۰:۴۸:۳۶ ۱۴۰۲/۱/۲۹
قیمت ها که با بگیر و ببند درست نمی شود یعنی این همه تجربه در این سال ها باعث نشده متوجه بشیم که مشکل اصلی تقاضای کاذب به خاطر این هست که خودرو کالای سرمایه ای شده و باید با قانون مالیات بر عایدی سرمایه خودرو رو از حالت سرمایه ای خارج کرد . باید با ریشه موضوع برخورد کرد نه فقط صرفا با رفتار پلیسی اقدام انجام داد . ولی متاسفانه کاستی های گذشته و تبلیغات مافیا و دلال هایی که رسانه های تاثیرگذار دارند باعث شده که تا اسم مالیات میاد مردم میگن باز دولت می خواد پول به جیب بزنه و کاسبی کنه !!!
حمید ثانی۳۰۰۴۷۰۶۰۴:۳۰:۳۶ ۱۴۰۲/۱/۲۹
خیلی جالبه. ایشون زمانی که مجری بود یک ادبیات دیگه ای داشت!!
ناشناس۳۰۰۴۷۶۰۰۶:۵۲:۳۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
کل حقوق هامون چه کارگری چه کارمندی بر اساس ریاله اما هزینه های زندگی تماما بر اساس دلار ه ...خودرو دلاری .مسکن دلاری.درمان دلاری.خوراک و پوشاک دلاری.طلا دلاری.و........
ناشناس۳۰۰۴۸۰۵۰۸:۰۲:۳۲ ۱۴۰۲/۱/۲۹
چرا تولیداتی که کل اجزائشون از داخل کشور تهیه میشه رو به قیمت دلار محاسبه می کنند ؟؟؟
ناشناس۳۰۰۴۸۲۵۰۸:۱۷:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اکثر کشورها که شرایطی شبیه ما دارند، خودروهای دست دوم از کشورهای پیشرفته وارد میکنند که البته به مراتب از خودرو های نو تولید داخل بهتر هستند. من نمی فهمم چرا مسئولین کشور کوچکترین تلاشی برای رفع مشکلات عدیده مردم نمیکنند. چه توجیهی دارد که یک خودرو داخلی مانند پژو پارس ظرف یکماه در بازار 300 میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کند.
عسکر مرادی۳۰۰۴۸۵۳۰۸:۳۴:۵۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
تا زمانی خودرو در انحصار هست واجازه واردات خودرو داده نمیشه واگر هم اجازه بدن با وضع عوارض وگمرکی ومالیات سنگینی که بابت واردات خودرو به ان میبندند خودرو چه وارداتی چه داخلی گرون تمام میشه و با هر قیمتی عرضه میشه .ایرانخودرو و سایپا ویا هر خودرو ساز دیگه تا زمانی که به صورت تخصصی وفنی نیرو ماهر وکار آمد نداشته باشن وضعیت بهتر نمیشه.
کارشناس۳۰۰۴۹۱۸۰۹:۲۳:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
چرا ابزار ندارید همه می دانیم در مبحث افزایش قیمت کالا دو موضوع داریم یکی گرانی که می‌شود تورم و دیگری گران‌فروشی که برآیند این دو موضوع و سرجمع آن افزایش قیمت یک کالا یا خدمت را رقم می زند ...به فرض اگر بگوییم متولی مبحث گرانی یا تورم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و اعمال سیاست‌های پولی و مالی هست اما مبحث گرانفروشی که شاید پابه پای گرانی در افزایش قیمت نامتعارف نقش دارد مربوط به وزارت صمت می باشد زیرا این وزارتخانه ابزاری چون سازمان حمایت و اتاق های اصناف با بودجه و درآمد های چند صد هزار میلیارد تومانی در اختیار دارد که طبق قانون نظام صنفی بخشی از درآمدهای اتاق های اصناف می بایست در زمینه نظارت و کنترل بازار ها هزینه و استفاده بشود
ناشناس۳۰۰۴۹۳۴۰۹:۳۹:۴۲ ۱۴۰۲/۱/۲۹
پس این همه حقوق و مزایا میدن به وزرا و معاونان. تعطیلش کنین باور کنین قیمت ها بهتر اداره میشه
ناشناس۳۰۰۴۹۶۰۰۹:۵۰:۰۵ ۱۴۰۲/۱/۲۹
آقای سخنگو! وقتی که در تلویزیون گزارشگر و تحلیل گر بودید طور دیگری کر کری می خواندید
سید احمد حسینی۳۰۰۵۰۴۶۱۰:۳۷:۵۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
واقعا برای اقای قالیباف متاسفم اقای محترم با شعور مردم بازی نکنید ما همه چیز را میدانیم. خودرو چه شده که اینگونه بی محابا گران میشه؟ همش دروغه اگه روزانه بقول خودشون ۴۳۰۰ دستگاه تولید بشه و وارد بازار بشه محاله قیمتها تصاعدی بره بالا .
مصطفی۳۰۰۵۰۵۱۱۰:۴۱:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
نکته خیلی خوبی اشاره کرد که ممکنه از اینکه بعضی مسئولین از گرانی خودرو انتقاد می کنند مردم خوششون بیاد ولی خود اون مسئولین هم می دونند که گرانی خودرو دست وزرات صمت نیست و تورم و عدم اقدماتی مثل تصویب مالیات برعایدی سرمایه که باعث شود خودرو از حالت سرمایه ای خارج شود هست که باعث گرانی خودرو می شود . به نظرم مقصر اصلی نماینده های مجلس هستن که به قول معروف ترک فعل می کنند و کارشون رو برای تصویت قانون مالیات برعایدی سرمایه رو انجام نمی دهند
ناشناس۳۰۰۵۰۷۳۱۰:۵۳:۴۶ ۱۴۰۲/۱/۲۹
۱) سازمان متورم خودرو سازها هزینه های سنگینی دارد که از جیب مردم تامین میشود، ۲) تفاوت قیمت کارخانه و بازار رانت های بسیار بزرگی به جیب از ما بهتران می ریزد. وزارت صمت حداقل میتوانست برای ایندو کاری بکند که نکرد
ناشناس۳۰۰۵۲۱۵۱۲:۲۰:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اگر پیشنهاد مجلس در خصوص واردات خودرو خارجی با عمر کمتر از ۵سال که در قانون بودجه داده بود سال ۱۴۰۲ اجرایی و تصویب شده بوده قطعا قیمت های کاذب می شکست و آرامش در بازار برقرار می شد
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. چالش های بازدارندگي هسته ای ایران

  2. پس چرا وزیر شدید؟!

  3. حمله اسرائیل به ایران/ عملیات موفق پدافند هوایی تهران/اطلاعیه قرارگاه پدافند هوایی کشور درباره فعالیت پدافندی بامداد امروز

  4. صحبت‌های مهم معاون سیاسی وزیر کشور درباره اتباع/ « اتباع خارجی نیز برادر و خواهران ما هستند»  

  5. کشورهای عربی از جنگ ایران ـ اسرائیل استقبال می‌کنند/ باکو به دنبال بهره‌برداری از چنین شرایطی است

  6. تغییر راهبردی بزرگ ایران

  7. تمرینات بدنسازی جمشید هاشم پور در ۸۰ سالگی

  8. توطئه پنداری یک نقد !

  9. مصائب بنزینی پزشکیان!

  10. رسانه ملی «برنده» است یا «بازنده»؟

  11. ما و این رؤیای عادی بودن!

  12. پاسخ عراقچی به اظهارات بایدن در مورد زمان حمله اسرائیل به ایران/ حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو

  13. بازدید رهبر کره شمالی از تأسیسات موشکی راهبردی

  14. آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

  15. حمله کیهان به همتی درباره فیلترینگ/ هشدار مجدد عراقچی به آمریکا

  16. کسی حواسش به این جانورهای زخمی هست؟!

  17. در نقد راهبرد پینگ‌پنگی!

  18. پزشکیان:دولتی بدهکار درست کردند بعد می‌گویند مشکل را حل کنید

  19. نقشه شوم صهیونیست‌ها برای کشورگشایی

  20. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور/ پشت‌پرده فراخوان‌های ضد امنیتی در تهران/ زمزمه‌هایی درباره استیضاح زاکانی

  21. انتقاد روزنامه اصولگرا از هجمه به دولت درباره ظریف/ دشواری ماموریت رهبری به مخبر

  22. صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از آبان ماه

  23. اعلام رسمی پایان تحریم‌های شورای امنیت

  24. رونمایی از ارز بریکس که جایگزین دلار خواهد شد

  25. سایه‌روشن‌‌های اظهارات رئیس‌جمهور

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین