مشكل آموزش و پرورش ايران كجاست؟

محمدرضا نادری گیسور، گروه فرهنگی الف،   4020213046 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
مشكل آموزش و پرورش ايران كجاست؟

دوازدهم ارديبهشت سالروز شهادت استاد مرتضي مطهري و روز معلم در تقويم جمهوري اسلامي  است؛ روزي كه در آن مراسم و برنامه هايي به منظور تجليل از مقام معلم در سطح كشور برگزار مي شود، مسئولان مختلف از اهميت معلم و نقش وي در تعيين سرنوشت حال و آينده جامعه سخن مي گويند و رسانه ها از دغدغه ها ، مشكلات و مسايل اين قشر تاثيرگذار سخن مي رانند و گزارش مي دهند.

همه اين اقدامات، به خودي خود، نشان دهنده اهمیت، جايگاه و تاثيرگذاري معلمان در جامعه است مخصوصا آنکه آنها از زماني كه انسان خويشتن را مي شناسد و ظرفيت و قدرت يادگيري در او شکوفا و بارور مي شود تا زماني كه وارد بازار كار شده و خانواده تشكيل مي دهد، همراه و همپاي او هستند. اين همراهي جايگاه قانوني هم دارد و سوادآموزی و تحصیل در بسياري از كشورهاي پيشرفته جهان از جمله ايران تا سنيني معين، براي همه آحاد جامعه اجباري است. 

اگر استادان دانشگاه را هم در معناي عام، معلم تعبير كنيم، آنگاه اهميت و تاثيرگذاري این قشر در زندگي و سرنوشت همه ما بيشتر روشن خواهد شد. اما حتي بدون در نظر گرفتن اساتيد دانشگاه، طبق گزارشهاي رسمي، در حال حاضر تعداد معلمان در ايران بيش از يك ميليون و 400 هزار نفر است و در سال جاري تحصيلي حدود 16 ميليون دانش آموز يعني حدود يك پنجم كل افراد كشور را تحت تعليم و تربيت دارند. از همين رو، وزارت آموزش و پرورش يكي از سنگين ترين و پرحجم ترين وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي در همه دوره ها بوده و از آنجا كه حوزه فعاليت آن، آموزش و پرورش كودكان، نوجوانان و جوانان كشور است و بطور طبيعي، درآمد خاصي هم ندارد، بحث بودجه و امكانات آن و وضعيت حقوق دريافتي معلمان همواره مورد بحث بوده است.

براي برون رفت از اين وضعيت، دولت هاي گوناگون و كارشناسان مختلف، طرحها و برنامه هاي متنوعی را مطرح كرده و بسياري از آنها را نيز به منصه اجرا رسانده اند كه آخرين آنها، طرح رتبه بندي معلمان است؛ طرحي كه در دولت دوازدهم با همكاري مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و دولت سيزدهم در ماههاي اخير آن را اجرايي كرده است و البته، حرف و حديث ها در باره نحوه اجراي آن چنان جدي و چالشي است كه پيش از آنكه اجراي آن كامل و عملياتي شود، سه هفته پیش هم وزير آموزش و پرورش و هم رييس سازمان برنامه و بودجه ناچار به استعفا و كناره گيري از مقام خود شدند.

اين وضعیت نشانه ای آشکار از بي ثباتي مديريتي در وزارت آموزش و پرورش است به گونه اي كه در ده سال اخير، پنج وزير و چهار سرپرست آن را اداره كرده اند؛ وضعیتی که حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در سخنراني روز گذشته خود در جمع معلمان، آن را «عجيب» خوانده و از چنین شرایطی به شدت انتقاد كردند.

ايشان در سخنانشان با نكوهش ديدگاه كساني كه نسبت به وزارت آموزش و پرورش، «نگاه مصرفي و مزاحم» دارند،‌ طرح برخي مسئولين گذشته براي جداكردن آن از دولت و واگذاري به بخش خصوصي را «فكر خوبي براي نابود كردن كشور» توصيف كرده و هشدار دادند كه تعليم و تربيت، شأن دستگاه حاكم است و قابل واگذاري نيست.

رهبر معظم انقلاب با بيان اينكه عبور از گردنه هاي پيشرفت همه جانبه كشور بدون كمك و ايفاي نقش آموزش و پرورش ممكن نيست، بر اهميت محور بودن مدرسه براي گره گشايي از مشكلات كشور تاكيد كردند و گفتند كه همه مسئولان، تصميم سازان، تصميم گيران و آحاد مردم بايد اهميت حياتي دستگاه آموزش و پرورش را درك كنند.

ايشان در اين زمينه توصيه هاي مهمي به مسئولان در زمينه سند تحول بنيادين آموزش و پرورش كردند و راهكارهایی براي بهبود فعاليت مدارس در حوزه هاي آموزشي و پرورشي ارایه دادند که همگی ارزشمند و قابل تامل است و همه مسئولان، کارشناسان و دست اندرکاران دولت و حوزه تعلیم و تربیت باید آن را بطور جدی سرلوحه کار خویش قرار دهند.

اما، همانطور كه رهبر معظم انقلاب تاكيد كردند براي بهبود وضعيت آموزش و پرورش و رسيدن آن به جايگاه عالي و مورد انتظار خود در عرصه تعليم و تربيت، بايستی همگان اعم از «مسئولان، تصميم سازان، تصميم گيران و آحاد مردم» اهميت حياتي برخي نقش ها در دستگاه آموزش و پرورش را بفهمند و به تقويت آن كمك كنند و بطور طبيعي، محوري ترين نقش در اين عرصه از آن معلم است.

منظور از اين سخن، طرح موضوعاتي نظير كمبود معلم، وضعيت معيشتي آنها، نبود امكانات و تجهيزات كافي در مدارس و مسايلي از اين دست نيست – كه البته در جاي خود قابل بررسي است- بلكه يادآوري وظیفه مهم پدران و مادران به عنوان اولياي دانش آموزان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئولان دولت و مدیران وزارتخانه‌ به عنوان تصميم گيرندگان اصلي در حوزه آموزش و پرورش نسبت به معلم و جایگاه او است.

يكي از خطاهاي راهبردي در عرصه تعليم و تربيت در ايران، درست از همين نقطه نشات گرفته است. در طول سالهاي اخير و به ويژه با ورود نسلي جديد از پدران و مادران به جامعه كه از یکسو، خود را افرادي باسواد و تحصيلكرده و مجاز به امر و نهی به معلم مي دانند و از سوی دیگر، خانواده هایی بشدت فرزندسالار هستند، متاسفانه بي اعتنايي به معلم و احترام و جایگاه او افزایش یافته و قدرت و نقش او در كلاس درس گاه در حد یک مبصر تنزل یافته است.

امروزه، معلمان قدرت تقریباً هیچگونه اعمال فشار، تنبیه و مجازات دانش آموزان خاطی و بی ادب در کلاس را ندارند و تنها ابزار آنان، نمره افراد و یا ارجاع آنها برای برخورد انضباطی به دفتر مدرسه است که البته، مدیریت مدرسه نیز به دلایل مختلف از جمله دریافت شهریه، عدم همراهی برخی خانواده ها در حوزه‌های تربیتی از طریق دفاع از رفتارهای ناشایست فرزندان خود و گاه، پرخاش و بی ‌احترامی آنها به معلمان و مدیران مدارس و یا، بالا بودن میزان افراد اخراجی از کلاس های درس ترجیح می دهد کمتر کار را به اعلام به خانواده ها یا اخراج دانش آموزان خاطی بکشانند.

تغییرات فرهنگی و اجتماعی جامعه در سالهای اخیر، افزایش طلاق و جدایی در میان خانواده ها و نیز، گسترش فضای مجازی و حضور کنترل نشده کودکان و نوجوانان در آن که متاسفانه، به راحتی به هر نوع محتوا و تصویری در اینترنت دسترسی دارند، همگی باعث شده است تا اکنون با نسلی جدید از دانش آموزان روبرو شویم که کاملا با گذشته فرق دارند و حاضر نیستند براحتی درس بخوانند،  از معلم حساب ببرند و به هنجارها و ارزش‌های مدرسه و جامعه پایبند بمانند.

 كاهش فرزندآوري در جامعه ما در طول سه دهه اخير، متاسفانه، موجب شکل گیری پديده فرزندسالاري در خانواده ها شده و پيامدهاي زيان بار اين فرهنگ که مبتنی بر تامین همه جانبه نیازهای فرزندان و توجه همیشگی به خواسته های آنها است ، ضربه هاي كاري و مهلك به جايگاه معلم در كلاس درس زده است.

 علاوه بر آن، فروپاشي بسياري از خانواده هاي جوان كه موجب شده است فرزندان دانش آموز آنها به صورت تك والد با پدر يا مادر زندگي كنند و گاه، در نبود پدر و مادر، پدربزرگ يا مادربزرگ از آنها سرپرستي و مراقبت كند، ناهنجاري هاي رفتاري در دانش آموزان را تقويت كرده است.

کاهش فرزند آوری با لطمه به جایگاه آموزش و تقویت ناهنجاری های رفتاری در میان برخی دانش آموزان، بیش از همه آینده جامعه را به مخاطره انداخته است.  این وضعیت مخصوصا در میان دانش آموزان پسر مشهود است.

 ناتوانی معلمان و ناکامی مدارس در تربیت علمی و تربیتی دانش آموزان پسر موجب شده است در سالهای اخیر تعداد قبولی های کنکور سراسری دختران از پسران بسیار پیشی بگیرد و هر سال، از شمار دانشجویان مرد و کیفیت تحصیلات عالیه آنها کاسته شود. پرسش این است که با چنین روندی، آینده جامعه ما چه خواهد شد؟!

ورود شمار بیشتری از دختران به دانشگاه ها، برتری علمی آنان در آزمون های استخدامی بر پسران و در نتیجه، افزایش حضور زنان کارمند در ادارات و سازمان های مختلف گواه بارزی از روند کنونی وضعیت تعلیم و تربیت در مدارس متوسطه است. در فضایی که معلمان قادر به کنترل دانش آموزان خود به ویژه پسران دبیرستانی نیستند و دانش آموزان علاقه ای به فراگیری و تحصیل نشان نمی دهند، بسیاری از معلمان ترجیح می دهند به جای آموزش، در پی دستیابی به جایگاه مدیر یا معاون در مدارس باشند تا ناچار به رو در رویی و تدریس دانش آموزان نشوند.

این در حالی است که تاکنون مردان جایگاهی ویژه در جامعه ما داشته و نقش اول را در اداره امور و هدایت آن بر عهده دارند. آیا با این وضعیت، جامعه ما در حال یک دگردیسی تاریخی نیست؟!
 قوانين و آيين نامه هاي موجود در آموزش و پرورش نيز تقريبا بطور كامل، دست معلمان را در برخورد قاطع با دانش آموزان مساله دار و بي انضباط بسته است، به گونه اي كه با كوچكترين تندي معلم، طرح شكايت از وي از سوي والدين صورت گرفته و به راحتي، مدرسه و دواير ذيربط در ادارات آموزش و پرورش به محكوميت معلم راي مي دهند. در چنين جامعه اي كه معلم هم در اداره خود و هم خانواده دانش آموزان، بي پناه است و تمامي ابزارهاي برخورد انضباطي با دانش آموزان خاطي را از او گرفته اند، چگونه مي توان انتظار داشت او بتواند با انگيزه و توانمندي لازم، فعالیت نماید، نقش خود را در زمینه تعليم و تربيت بخوبي ايفا كند و نظام آموزش و پرورش به اهداف متعالي خويش دست يابد؟!

مادامی که معلمان قدرت هيچ برخوردي با دانش آموزان درس نخوان، بي انضباط، بي ادب، پرخاشگر و بي مبالات را نداشته ‌باشند و مدیریت مدارس به دلایل مختلف در عرصه های تربیتی ضعیف یا دست بسته عمل کند، نمی توان امید چندانی به بهبود وضعیت کنونی داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته بر لزوم توجه، اجرا و در صورت لزوم، اصلاح سند بنیادین آموزش و پرورش تاکید کردند. یکی از محوری ترین نکات این سند، باید حفظ جایگاه و اقتدار معلم در مدرسه و جامعه با همکاری دولت و خانواده ها باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۲۶۷۳۵۰۹:۳۱:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۱۴
همان مشکلی که در تمام مسائل وجود داره
ناشناس۳۰۲۶۹۳۳۱۲:۱۶:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۱۴
افکار لیبرالها و دشمنان انقلاب باعث همه مشکلات آموزش و پرورش است .
ناشناس۳۰۲۷۲۷۲۱۷:۴۶:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۴
معلمان استخدام ۱۴۰۱: از مهر تا به امروز ریالی حقوق دریافت نکرده‌ایم!
مهدی۳۰۲۷۳۴۷۱۸:۵۷:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۱۴
پس انقلابیونش کجان که عرصه را خالی کردن؟
ناشناس۳۰۲۸۶۹۹۱۵:۵۸:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۱۵
تعدیل نیرو در آموزش و پرورش ضروری است.
ناشناس۳۰۲۶۹۶۵۱۲:۴۴:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۱۴
این که وزیر بهداشت گفتند در پدیده بدحالی دانش‌آموزان که قبل از عید شاهدش بودیم عوارض پایدار وجود نداشته و بیش از 90 درصد موارد گزارش شده هیچ مسمومیتی اتفاق نیفتاده است با‌عث آرامش ما شد.
ناشناس۳۰۲۶۹۶۶۱۲:۴۴:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۱۴
لازم نیست از کار خدا سر دربیاوریم که چگونه می‌خواهد مشکلات ما بندگان را حل بکند. این کار خداست و در مسئولیت ما نیست، کافی است به خدا اعتماد داشته باشیم. خدای ما خدای مافوق طبیعت است. در طول زندگی متوجه می‌شویم خداوند کارهایی را برای ما ردیف کرده که خود به تنهایی حتی در رویا هم قادر به انجامشان نبوده‌ایم. طعم شیرین ایمان جز این نیست.
بهنام۳۰۲۷۰۶۱۱۴:۳۸:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۱۴
در عظمت خداوند شکی نیست ولی من انسان چکاره هستم و اختیار من کجاست؟
ناشناس۳۰۲۶۹۶۸۱۲:۴۷:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۱۴
امروز قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای در بازار آزاد تقریبا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون است. یک معلم با چند سال حقوقش می تواند یکی بخرد؟
ناشناس۳۰۲۶۹۷۱۱۲:۵۰:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۱۴
معلمی که مجبور است دو شیفت کار کند، نه می تواند آموزگار خوبی باشد، نه همسر خوبی و نه پدر خوبی!
ناشناس۳۰۲۶۷۴۴۰۹:۴۲:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱۴
من نمی دونم چکار باید کرد فقط می خوام یه واقعیت را بگم که شاید مسئولان ندانند دختر من بسیار درسخوان و سر به راه است در یک مدرسه نمونه دولتی قبول شده که انصافا همکلاسیهای با ادب و درس خوان و باهوش داره و کادر مدرسه بی نظیر هستند در کل مدرسه حتی یک مورد سیگار یا کارهای خلاف دیگر وجود نداره و در عوض رقابت برای معدل بالا و یادگیری زبانهای خارجی و زبانهای برنامه نویسی کامپیوتر وجود داره تا جایی که دختر من که در زبان انگلیسی از کانون دیپلم گرفته و نمیتونه صحبت می کنه نگران شده که بچه های دیگه فرانسه یا آلمانی شروع کرده اند و ایشان از زندگی عقب مانده مشکل بزرگ اینه که این بچه ها بدون استثنا به مهاجرت فکر می کنند ! بطور دسته جمعی دنبال شرایط پذیرش در دانشگاههای آلمان یا ایتالیا و ..فکر می کنند و شدیدا در این مورد تحقیق می کنند قلب من درد می گیره از اینکه می بینم این بچه ای درسخوان و باهوش به فکر ماندن در وطن نیستن چرا !؟ مسئولان محترم چرا ؟؟ چکار کرده اید که همه در رویای رفتن هستند ؟
ناشناس۳۰۲۶۸۰۱۱۰:۳۹:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱۴
دارن وظیفه شون رو انجام میدن !!!
مهدی۳۰۲۶۸۵۷۱۱:۲۸:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۴
طبیعت انسان طوری که به سمت آزادی و رفاه تمایل داره مثلا فردی به سن بلوغ میرسه طبق غریزه طبیعی نیاز یه یکسری مسائل داره خوب راهکار چیه ازدواج تا اینجای کار درست پیش میره این مرحله در مورد کشور ایران به دلیل بحران اقتصادی عملا در این سن غیر ممکنه داستان چی میشه سوییچ میشه به کارهای دیگه که باز در ایران باعث بسیاری مشکلات برای این فرد میشه این چرخه معیوب به تمام مراحل دوران زندگی وارد میشه و عملا این فرد از زندگی دنیوی هیچ بهره ای نمیبره و در مواردی به خودکشی یا افسردگی شدید فرد منجر میشه حالا همین فرد وقتی میتونه همه این مشکلات با مهاجرت حل کنه وقتی امکانش را داره چرا انجام نده؟
سعید۳۰۲۶۹۹۰۱۳:۱۸:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۱۴
خیلی سخته برای پدر و مادر که رفتن بچه هاش رو از کشور ببینه. هر وقت که از فرودگاه امام بعد از بدرقه خواهرم برمیگردیم گریه های مادرم قطع نمیشه. ...... اکثر دانشجوها در کشورهای دیگه برمیگردن کشورشون ولی اکثر فرزندان ایران میرن که برنگردن. پدر و مادر یک عمر زحمت بچه شو کشیده و جدایی از بچه سخته ولی مادرم یکبار هم در تصمیمی که خواهرم گرفته شک نمیکنه.
بهنام۳۰۲۷۰۶۸۱۴:۴۱:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۱۴
بسیاری از مشکلات نظام آموزشی درونی نیست و ناشی از مشکلات جامعه است هدف از درس خواندن شغل و زندگی خوب است که در ایران در هفت خوان رستم قرار گرفته فرزندان ما باهوش و فهمیده هستند و زندگی را خوب می فهمند و تصمیمات درست می گیرند
ناشناس۳۰۲۶۷۵۱۰۹:۴۵:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۴
ضمن تایید مطالب متن بالا نحوه انتصاب و عزل مدیریان آموزش و پرورش در سطوح مختلف نیز جای تامل دارد.
امیر حسین سلطان/تهران۳۰۲۶۸۰۷۱۰:۴۴:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱۴
و ضمن سپاس از نویسنده محترم الف به مطالب بالا می توان همچنین نکات دیگری را نیز اضافه نمود: متاسفانه در کلاسهای پایه(دوره ابتدایی و در ادامه حتی دوره راهنمایی تحصیلی سابق) برای بالا بردن راندمان قبولی حداکثر ارفاق ها و رانت ها برای دانش آموزان ضعیف اعمال می گردد به طوری که با ورودشان به دوره متوسطه و جدی شدن دروس ضعف اینگونه دانش آموزان بیش از پیش نمایان می شود به طوری که دیگر کاری از دبیران متوسطه برنمی آید و متاسفانه به جای بهبود بخشی شیوه های ارزشیابی دوره های ابتدایی(و راهنمایی) خانواده ها و متاسفانه مدیران مدارس بعضا انتظار معجزه از دبیران دارند در حالی که عملا دبیران با دانش آموزانی سروکار دارند که واجد شرایط حضور در کلاس و دروس دوره متوسطه(سال نهم و بالاتر) نیستند اما به لطف ارفاقات دوره های قبلی به کلاسهای بالاتر نیز ظاهرا ارتقاء یافته اند و قس علیهذا!
ناشناس۳۰۲۶۷۵۶۰۹:۵۳:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۴
محتوی درسی سنگین، خسته کننده و بی فایده برای زندگی دانش آموزان یکی از مشکلات است. بروید محتوی ریاضی چهارم و پنجم و ششم ابتدایی را نگاه کنید تمام وقت دانش آموز صرف محتوی سخت و بی فایده شده بدون اینکه درس زندگی، درسی که به درد بخورد به دانش آموزان می دهیم. نتیجه آن می شود دانش آموز دیپلم فارغ تحصیل بی سواد که هیچ کاری از دستش نمی آید و بعضا مرزهای ادب و اخلاق را هم در نوردیده. بررسی کنید اینها بچه های این کشورند. چه دستهای پنهانی کار را به اینجا رسانده اند.
ناشناس۳۰۳۰۶۴۴۱۴:۳۹:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۶
ریاضی روش منطقی فکر کردن را به فرد می آموزد، شاید فرمول های خاص به نظر شما بی فایده بیاید، ولی روش حل مساله در علوم پایه مانند ریاضی و فیزیک و شیمی، روش فکر کردن بر اساس واقعیت ها، بکار گیری فرمول های علمی درست و مناسب و نتیجه گرفتن را در زندگی می آموزد. اگر نه فکر کردن ها می شود بر اساس شعر و شعار!
ناشناس۳۰۲۶۷۶۵۱۰:۰۰:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۴
مشکل اینه که دولت ها آموزش و پرورش را عضو مصرفی می دانند و برای همین ضعیف ترین وزرا را برای آموزش و پرورش انتخاب می کنند .
ناشناس۳۰۲۶۷۷۱۱۰:۱۰:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۱۴
یک بخشی از مشکل آموزش و پرورش ؛ برخی معلمانی هست که نه به عشق علم آموزی وارد سیستم آموزش و پرورش شده اند بلکه چاره ای نداشتند و فقط به صرف اینکه بیکار نباشند وارد سیستم شده اند. خودتان به خروجی آن فکر کنید. در حالیکه باید باسواد ترین و اندیشمند ترین افراد که خودشان تربیت یافته باشند وظیفه معلمی را بر عهده بگیرند. و اون موقع بالاترین مزایا و حقوق در کشور باید به این قشر که وظیفه تعلیم و تعلم را دارند پرداخت شود. یک بخش از مشکلات، محتوی کتابهای درسی سخت و بی فایده است بنحویکه کل وقت دانش آموزان صرف یادگیری این محتوی بی فایده شده است. آقایان مسول؛ قرار نیست همه را به سبک المپیادها آموزش بدهید. سطح استعداد دانش آموزان بسیار متفاوت است. این محتوی درسی باعث بی انگیزه شدن و سرخورده شدن دانش آموز می شود.بخشی دیگر از مشکلات اینست که متاسفانه مسولان از پرورش دانش آموزان غافل شده است. هر کس با هر تفکری نمی تواند وارد سیستم شده و وظیفه تربیتی دانش آموزان را بر عهده گیرد.
ناشناس۳۰۲۶۷۷۷۱۰:۱۷:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۴
-باعث تعجبه که شما در حال حاضر به تنبیه و...اعتقاد دارید این سبک سنتی آموزش و پرورش با فرزند سالاری که اشاره فرمودید در خانواده ها رواج پیدا کرده اصلا هم خوانی ندارد. - کنکور با این شکل از طراحی سئولات و پیچیدگی اصلا در نظام های آموزشی پیشرفته جایگاهی نداره و به هیچ وجه نشانگر پیشرفت یا عدم پیشرفت آموزشی یک کشور نیست مشکل اصلی درست از همین تفکر و مقایسه شما بین دختر و پسر در کنکور ناشی میشه چون هدف آموزش اصلا کنکور نباید باشد. - امروزه کسانی که بر معلمان به عنوان برنامه ریزان و مجریان اصلی سیطره دارند نه بر اساس شایستگی که بر اساس روابط و ضوابط انتخاب شده اند. - چرا مهم ترین نکته یعنی معیشت فرهنگیان رو چنان بی تاثیر می دانید که حتی در موردش بحث هم نمی کنید
ناشناس۳۰۲۶۷۷۸۱۰:۱۸:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۱۴
متاسفانه شما بزرگترین مشکل را این می دانید که معلم نمی تواند با دانش اموز برخورد کند در حالیکه بزرگترین مشکل اینست که چرا عده ای(تاکید می کنم برخی) وارد سیستم آموزش و پرورش شده اند و وظیفه تربیت و تعلیم را بر عهده دارند بدون اینکه خود تربیت یافته باشند ، قدرت صبر و تحمل داشته باشند، بچه های مردم را مثل بچه های خود بدانند..
ناشناس۳۰۲۶۷۸۴۱۰:۲۲:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۱۴
موضوع بسیار مهمی است اگر روزها و حتی ماهها سرتیتر شما باشد و به آن بپردازید ارزش دارد..
مهتاب۳۰۲۶۷۹۷۱۰:۳۶:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۱۴
مشکل بودجه است .......
معلم۳۰۲۶۸۰۳۱۰:۴۱:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۱۴
من با مستندات کامل رتبه یک شدم یعنی کمترین رتبه هستم ، با سابقه ۳۱ سال
یک معلم !۳۰۲۶۸۳۵۱۱:۱۰:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱۴
فرموده اید که «مشکل آموزش و پرورش ایران کجا است ؟» .... آموزش و پرورش را نابود کرده اند ! احترام و مقام و منزلت معلم را نابود کرده اند !
ناشناس۳۰۲۶۸۴۶۱۱:۲۱:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۴
انتخاب وزرا بر اساس دانش و تجربه و میهن دوستی انجام نمیشه بلکه بر اساس مواردی که بنویسم الف نظر را تایید نمیکنه, ..... بدی ماجرا اینجاست که همه میدونن مشکل کجاست ولی برای منافع شخصی و مقام جرات گفتنش را ندارند. حیف این سرزمین با این همه منابع خدادادی هوش و استعداد که ...
ادبیات۳۰۲۶۸۶۹۱۱:۳۶:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۴
نکات خیلی خوبی اشاره کروه ولی کجا آن گوش شنوا با این وضعیت آموزش وپرورش مخصوصا تحصیل پسران روبه نابودی است ۲۰ سال آینده یک قشر بی سواد بار می آید پسرا خیلی کم به درس اهمیت می‌دهند واصلا در مدارس قابل کنترل نیستند
ناشناس۳۰۲۶۹۶۰۱۲:۴۱:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۱۴
اکنون دید مصرفی و زاید بودن نسبت به دانشگاه هم در برخی ها دیده میشود و مشکلات ذکر شده به دانشگاه ها هم سرایت کرده است.
ناشناس۳۰۲۶۹۹۲۱۳:۲۱:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۴
توسعه هر کشوری با توسعه مردم صورت می پذیرد در حالی که بنیان این توسعه از آموزش ‌پرورش شروع می‌شود اما متاسفانه کمترین بهایی به این بخش داده شده و سیاست گذرای تنها برای کسب درآمد افراد در نظر گرفته شده است آموزشی که به صراحت قانون اساسی برای همه رایگان و باید در گستره کشور یکسان باشد به بی عدالتی محض تبدیل شده آست تکریم معلم فقط شده دوازدهم اردیبهشت ... راه جل این مشکل تبدیل همه مدارس به صورت مدیریت یکسان و تخصیص بودجه مناسب با حذف بودجه های سازمان ها و نهاد هایی که هیچ ارزش افزوده ای برای کشور ندارند تکریم معلم به صورت جدی در همه جوانب اصلاح نظام آموزشی درسی و پرورشی …حتی با الگو برداری از کشورهای موفق مانند ژاپن
ناشناس۳۰۲۷۰۴۰۱۴:۱۷:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۱۴
به نظر من اولین اشتباه بزرگداشت مقام معلم در انتخاب روز هست ما در روز شهادت استاد بزرگ روز معلم رو جشن میگیرم چرا در تولد استاد نه در شهادت او،،،،،،این خود توهین هست که در شهادت استاد بزرگ بقیه جشن بگیرند،،،دومین اشتباه اینکه با مادیات این روز جشن گرفته میشه،،،ارزش معلم افت میکنه،،،البته باید تقدیر پولی بشه اما از طرف دولت وبه مقدار قابل توجه،،،نه از طرف اولیا ودانش اموز
ناشناس۳۰۲۷۰۴۹۱۴:۲۳:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۱۴
اگه خیرین و اولیا نباشن مدرسه ها فرو میریزن
ناشناس۳۰۲۷۱۳۷۱۵:۵۳:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۱۴
مشکل اینه که معلم مجبوره برود مسافرکشی کنه
ناشناس۳۰۲۷۳۱۳۱۸:۲۷:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۱۴
البته جایگاه معلم با برخورد او با دانش آموز بالا نمیره. تعلیم و تربیت علم و هنر است. منابع مالی و فیزیکی و انسانی کارامد میخواهد.
یک انقلابی۳۰۲۷۴۱۸۲۰:۰۶:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱۴
آنچه نویسنده محترم به آن اشاره کرده، درست است اما این همه مشکل آموزش و پرورش نیست. مشکل بزرگتر آن است که برنامه ریزان آموزش و پرورش برای آماده کردن دانش آموزان برای زندگی جدید کاری چندانی انجام نمی دهند. انصافاً خودتان قضاوت کنید: کدام دانش آموز پایان متوسطه امروز برای پذیرش مسوولیت در زندگی، کسب درآمد و اداره خانواده اما آمادگی و مهم تر از آن، مهارت و توانایی دارد؟! اینها آینده سازان جامعه ما هستند.
ناشناس۳۰۲۷۴۹۴۲۱:۲۰:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۴
ایران لیبرال ترین آموزش و پرورش در جمع تمام کشورهای جهان دارد. بطوری که دولت هیچ نقشی در اموزش و بخصوص پرورش قشر نوجوان و جوان کشور ندارد. تا زمانی که تمام مراکز غیر انتفاعی به طور کامل تعطیل نشود و همه سیستم یک پارچه و دولتی نشود نمی توان به این کشور و نسل آینده امیدوار بود. والسلام
علی۳۰۲۷۴۹۶۲۱:۲۰:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۱۴
تا زمانی که انتخاب مدیر مدرسه با رابطه باشه.وضع همینه.مدیرباید شایسته وکار بلد باشه کسی که ۲۸ سال اداره بوده بخاطر حقوق بازنشستگی زیاد بشه مدیر می شه در صورتی که مدیر باید از معلم ها انتخاب بشه.
اسد۳۰۲۷۶۴۳۲۳:۱۴:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱۴
اگر حاشیه ها را بندازیم دور باید حکومت پول خرج کند ودیدگاه مصرفی جایش را به دیدگاه تولیدی بدهد وبالاترین وبیشترین بودجه ها مال ا.پ باشد ونخبه ها به جای پزشکی به معلم بودن فکر کنند اون وقت بیا وببین .حیف که دولت بدترین وکم ترین بودجه را به ا.پ پرورش می دهد ومعلم جماعت تاکسی تلفنی محله ی خودش است یا سوپر مارکت بنگاه و.... هزاران شغل دیگر در کنار معلمی دارد این یعنی کشور بجای رشد سیر قهقرایی خواهد داشت ووو
ناشناس۳۰۲۷۶۴۸۲۳:۱۸:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۱۴
من به عنوان یک فرد دین دوست میگم، این روش تدریس غلطه، عربی بشدت سخت، فارسی در حد لیسانس ادبیات، شیمی در واقع فیزیک کوانتومه، دینی ...قرآن سخت باید اصل بر پرورش انسان و تحرک باشه نمیدونم مسولان میخوان از همه دانشمند اتمی بسازن؟پس بنا و نجار و نقاش و...کی بشه الان میگن برای پایه یک باید دیپلم داشت!!!چرا؟؟؟؟ بچه های رده هوشی میانی هم که نه استثنایی هستن نه عادی باید همون امتحان عادی رو بدن، چرا؟؟؟؟
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

  1. فردوسی‌پور و فرش قرمزی که پهن نشده!

  2. پیشنهاد خواننده کیهان درباره‌ ‌حجاب در مترو

  3. تاریخ ابلاغ قانون حجاب مشخص شد

  4. درخواست عجیب کارشناس تلویزیون از مردم برای فرزندآوری

  5. گرد و خاک عارف علیه منتقدین دولت/ سه ماه قبل کجا بودید؟

  6. رهبر انقلاب: حکم اعدام نتانیاهو باید صادر شود/ بسیجی ایرانی یقین دارد روزی رژیم‌صهیونیستی را از بین خواهد برد

  7. از برق تا تخم‌مرغ؛ افزایش حداقل ۴۰ درصدی نرخ سبد معیشت

  8. صحنه وحشتناک ۲ زورگیر که گوش یک مرد را می‌برند!

  9. پایتخت جدیدایران؛ شهری غیر از شهرهای مهم !

  10. دست هایی که بر سفره دراز نمی‌شود‌!

  11. جزئیات تازه از ترور دانشمندان هسته‌ای/ وزیر پیشین اطلاعات: نیم‌ساعت قبل از آنکه برسیم، تروریست‌ها فرار می کردند

  12. رضا رشیدپور برای مذاکره با ایلان ماسک افتخار داد!

  13. کارگران ۱۰۰ دلاری/ دستمزدهایی که ناگهان پودر می شود!

  14. رقم وحشتناک ارزش دارایی‌های ملکی بانک‌های ایران

  15. خداحافظی با چادرخوابی خانواده‌های شهرستانی در اطراف بیمارستان‌ها

  16. از انقلاب لشکر گرسنگان بترسید!

  17. چرا اروپا دنبال آغاز مجدد گفت‌وگوها با ایران است؟

  18. بازی با مرگ؛ قلیان کشیدن جوان موتورسوار در اتوبان !

پربحث‌های هفته

  1. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

  2. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  3. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  4. بازگشت روحانی به سیاست با پرواز در خواب/ نسخه‌ جدید لاریجانی/ ادعای تازه درباره تابعیت فرزندان ظریف

  5. فردوسی‌پور و فرش قرمزی که پهن نشده!

  6. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  7. فمینیسم ایرانی و عبور از سکولاریسم

  8. بدهکاران، طلبکار شدند!

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  11. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  12. آواز خواندن یک روحانی با تک نوازی ویولون

  13. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  14. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  15. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  16. درد بیمار و ناز طبیبان !

  17. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  18. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  19. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  20. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

  21. یارانه‌ها واریز شد

  22. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  23. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  24. امام جمعه اردبیل: امارات هیچ سندی بر مالکیت ۲ جزیره «آریانا» و «زرکوه» ندارد

  25. روایت عجیب حسن روحانی از نامزدی اش در انتخابات/ خواب سیدمحمد خاتمی را دیدم!/ خاتمی را زیر بالم گرفتم و به آسمان بردم!

آخرین عناوین