لاریجانی، قاعده بازی را بلد است!

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4020219075 ۹۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

باید به انتظار نشست و دید که آرایش سیاسی کشور در آینده به شکل خواهد بود و علی لاریجانی دوباره سودای تصاحب ریاست یکی از قوای مقننه یا مجریه را خواهد داشت یا نه اما می‌توان با قطعیت اذعان کرد که او قاعده بازی را بلد است و می‌داند چه زمانی به شکل جدی‌تری آستین‌ها را بالا زده و وارد گود شود.

لاریجانی، قاعده بازی را بلد است!

 علی لاریجانی چهره‌ای است که همواره در کانون توجه رسانه‌ها بوده؛ چه زمانی که درون گود قدرت حضور داشت و چه حالا که در حاشیه آن نشسته؛ هر اظهار نظر و کنش و واکنش او آبستن خبری است که به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شده و در کانون توجه قرار می‌گیرد.

او اخیراً در واکنش به انتشار خبری مبنی بر حضور در انتخابات امسال مجلس، به گونه‌ای موضع گرفته که گویا «لاریجانی» جدیدی در صحنه سیاست خلق شده؛ چهره‌ای که بر خلاف گذشته خود تمایلات انتقادی شدیدی پیدا کرده است. اگر چه این مسئله منوط به برهه کنونی نیست و آغاز آن به سال ۱۴۰۰ باز می‌گردد.

از داغ و درفش و پادگان تا خالص‌سازی!

علی لاریجانی در بدو ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ نشان داد که سیاست‌ورزی او نسبت به گذشته تا حدی آمیخته به تندروی شده است؛ او از اقتصادی صحبت کرد که «پادگان» و «دادگاه» نیست و نمی‌توان با تشر و دستور آن را اداره کرد، به «پوپولیسم» و «نردبان‌سازی» از فقر گریزی زد، کنایه‌های خود را به سمت افرادی روانه کرد که از «دور زدن تحریم‌ها» سخن می‌گفتند و حکمرانی مطلوب را در گروی «شعار کمتر» و «عقلانیت اثربخش» ذکر کرد. شنیدن این سخنان از زبان لاریجانی عجیب تلقی می‌شد اما آغازی بود بر خلق لاریجانی جدید که به گذشته خود پشت‌پا می‌زد.

او نشان داد که اسلحه‌ای پنهان برای غافل‌گیری سیاسیون جبهه مقابل و افکارعمومی به همراه دارد که می‌تواند در بزنگاه‌ها از آن رونمایی کند و حالا دوباره از این سلاح خود استفاده کرده.

دفتر علی لاریجانی در خصوص خبری مبنی بر آماده شدن وی برای حضور در انتخابات امسال مجلس و ارائه لیست، پاسخ تند و تیز و پر نیش کنایه‌ای داده. در این جوابیه آمده است: «خبر اختصاصی خبرگزاری وسیع تسنیم درباره ارائه لیست در انتخابات، مصداق گزاره خسن و خسین هر سه خواهران مغاویه هستند، می‌باشد. نه بحثی درباره حرکت انتخاباتی در میان است و نه ارائه لیست سراسری و نه رایزنی با دیگران صورت پذیرفته، لذا بدین وسیله از جریان خالص‌سازی رفع نگرانی می‌شود و بعید است به این روش‌های برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد. ملک را چاره‌ای دیگر نیاز است.»

در موقعیت منتقد درون نظام

به کلید واژه‌ها دقت کنیم؛ «جریان خالص‌سازی»، «رفع نگرانی»، «برادران»، «رقابت تصنعی»، «ملک» و «چاره‌ای دیگر». این تعابیر چه چیزی را به ذهن متبادر می‌سازد؟ مهندسی انتخابات، یکدست‌سازی قدرت، فاقد ارزش بودن انتخابات و به بن‌بست رسیدن کشور. 

لاریجانی منتقد شرایط فعلی کشور است و با لحنی گزنده و البته آمیخته به درایت و رندی، ساختار سیاسی را به چالش می‌کشد. هر چند این شکل از کنش برای عوام جالب توجه است و این روزها خریدار دارد اما در کنه ماجرا او فاقد خصیصه لازم برای به چالش کشیدن ساختار کشور است. 

او در مدت ۱۲ سال حاکم مطلق قوه مقننه بوده، به عنوان عضو حقوقی، کرسی مهمی در شورای‌عالی امنیت ملی داشته و حتی پیش از تصدی ریاست مجلس، در قامت دبیری این شورا مسئول مستقیم مهم‌ترین پرونده دیپلماتیک پس از انقلاب بوده، حضور مستمری در مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته و علاوه بر این از سابقه طولانی در صدا و سیما و ریاست آن برخوردار بوده است و باید این سوال را از علی لاریجانی پرسید آیا او که در موقعیت کنونی منتقد جدی وضع موجود است و با لحنی گزنده و طعنه‌آمیز ساختار کشور را از تیغ انتقاد می‌گذراند، چه نقشی در رقم خوردن وضعیت کنونی دارد؟ 

این مناصب و عناوین پرطمطراق و مستمر در جایگاه‌های متفاوت برای برداشتن یک قدم در جهت اصلاح نسبی شرایط کشور کافی نبود؟ آیا رد صلاحیت در انتخابات – که البته این امر در جای خود واجد نقد‌های بسیاری است – ایشان را به این نتیجه رسانده که «ملک را چاره‌ای دیگر» نیاز است؟

آیا این «جریان خالص‌سازی» که او از آن ذکر کرده پدیده جدید و مابعد انتخابات ۱۴۰۰ است یا در ادوار گذشته هم وجود داشته؟ اگر تمامی این تعابیری که به آن استناد می‌کند، مسئله جدیدی نیست ، پس چرا در زمان مسئولیت‌های مختلف خود همواره سکوت اختیار کرده و منتقد شرایط حاکم نبود؟ 

به نظر می‌رسد تاریخ سیاست در ایران برای علی لاریجانی به پیش و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم باز می‌گردد. او هر موضوعی را از این دریچه نگاه می‌کند و حتی مسئله‌ای ملی چون انتخابات را - با در نظر گرفتن تمام ایرادات آن - که تاکید موکد رهبر انقلاب برای برگزاری پرشور آن است، با چنین تعابیری از دم تیغ می‌گذراند.

او به درستی درک کرده که اسلوب موفقیت‌آمیز این روزها، قرار گرفتن در موقعیت منتقد درون‌نظام است که شرایط فعلی را نقد و البته خود را از هر خطایی مبرا بداند.

لاریجانی، قاعده بازی را بلد است!

اینکه علی لاریجانی سیاست‌مداری است با ذکاوت و درایت که با چم و خم دنیای سیاست آشنایی بسیاری دارد، آشکار است؛ حضور مداوم در قامت ریاست مجلس و مناصب گوناگون و همچنین امکان تعامل با جریان‌های راست و چپ و ایفای نقش به عنوان میاندار دنیای سیاست و چهره‌ای که مورد وثوق بزرگان و حاکمیت تلقی می‌شود موید این نکته است.

با در نظر گرفتن این مسئله، نوع کنش‌ورزی این روزهای لاریجانی را می‌توان به شکل دیگری تفسیر کرد. هر چند در جوابیه‌ای که به نیابت از او در خصوص حضورش در انتخابات مجلس صادر شده، نوعی ناامیدی و رخوت مشاهده می‌شود اما یک سیّاس همیشه قبل از حضور در میدان دستش را رو نمی‌کند.

او موضعی گرفته که شاید مقدمه‌ای برای فعالیت جدی خود در عرصه انتخاباتی باشد؛ چه مجلس ۱۴۰۲ و چه ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴. لاریجانی با این موضع اخیر، دوباره در کانون توجهات قرار گرفته و همین امر نشان‌دهنده فراست اوست.

باید به انتظار نشست و دید که آرایش سیاسی کشور در آینده به شکل خواهد بود و علی لاریجانی دوباره سودای تصاحب ریاست یکی از قوای مقننه یا مجریه را خواهد داشت یا نه اما می‌توان با قطعیت اذعان کرد که او قاعده بازی را بلد است و می‌داند چه زمانی به شکل جدی‌تری آستین‌ها را بالا زده و وارد گود شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۳۶۶۷۴۰۹:۰۷:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۲۰
مگر نه این است که بخاطر ترس از لاریجانی ( که خود او قطعا اصلاح طلب نیست درست مثل روحانی) که احتمال می دادند مردم بخاطر او به رئیسی رای ندهند . او را رد صلاحیت کردند. تمام قوای انتصابی در اختیار اصوالگرایان بوده و در برهای از زمان دولت از دست شما خارج شد و خاتمی توانست با نفت 12 دلاری اقتصاد ایران را شکوفا کند با رهبران کشورهای اروپایی دیدار کند .
ناشناس۳۰۳۶۸۴۹۱۰:۴۷:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۲۰
جریان‌های مفلوک که تلاش‌های نظام را در تمام عرصه‌ها بسیار موثر و روشن می‌بینند که در آینده نزدیک مردم شیرینی آن را لمس خواهند کرد‌، دست به سیاه‌نمایی گسترده زده و دائما بذر یأس در جامعه می‌پاشند باید کاملا مراقب بود.
ناشناس۳۰۳۶۹۱۲۱۱:۲۳:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
قیمت نان سنگک اسنپی در تهران، بسته به محل، از 15 تا 35 هزار تومان شده است. اگر هم بخواهی خودت آن را تهیه کنی، باید وقت زیادی را در صف نان تلف کنید. آیا این کار مقدمه گران شدن قیمت نان نیست؟
ناشناس۳۰۳۷۰۳۳۱۲:۰۶:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
برو تو صف نان سنگک بخر و نان اسنپی نخور مگه مجبورت کردن در ضمن شما می خوای راحت زندگی کنی باید هزینه اش رو هم بدی
ناشناس۳۰۳۷۱۵۵۱۲:۴۵:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
بنده تو صف می ایستم، اما نانوا و اسنپ از این کار سود برده و باعث طولانی شدن زمان انتظار می شوند. نان اسنپی تنها سیاست دریافت نان گران در منزل را تشویق می کند.
ناشناس۳۰۳۷۰۹۳۱۲:۲۷:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
فیلم تبلیغاتی حجت الاسلام هاشمی در رقابت انتخاباتی سال 84 بیانگر اوضاع اسف بار دولت خاتمی بود.
ناشناس۳۰۳۷۵۰۵۱۶:۱۱:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۰
خدایی ایراد به وضع اقتصادی دوران اقای خاتمی غیر قابل قبول و کاملا مغرضانه و کینه جویانه است .... کلنگ بدبختی مملکت و ملت از شروع دوران احمدی نژاد بود
ناشناس۳۰۳۸۴۲۶۰۹:۰۶:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۲۱
کلنگ بدبختی مملکت از فتنه 88 شروع شد که باعث و بانی اون خاتمی و همفکرانش بودند.
ناشناس۳۰۳۷۱۱۴۱۲:۳۳:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
بحث اصلاح طلب و اصولگرا دیگه جذابیت نداره مطرح نکنید.
ناشناس۳۰۳۶۹۱۵۱۱:۲۴:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
شما چند نمونه نام ببر که کام مردم را شیرین کند!
ناشناس۳۰۳۷۰۸۸۱۲:۲۵:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۲۰
خاتمی اگر عملکرد قابل قبولی داشت در انتخابات سال 84 کاندیداهای اصلاحات معین و کروبی و هاشمی با شکست مواجه نمی شدند.
ناشناس۳۰۳۷۱۰۲۱۲:۳۰:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۲۰
35 سال بعد از انقلاب اصلاح طلبان و کارگزاران حکومت کردند و نتیجه عملکرد شون افزایش شدید فاصله طبقاتی و فقر و فساد و بیکاری و تورم و رکود بود و کام مردم تلخ کردند.
فرناز۳۰۳۷۳۱۱۱۴:۱۰:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
دقیق و درست بیان کنید؛ قوه مجریه در اختیارشون بوده نه حکومت.
ناشناس۳۰۳۶۹۱۷۱۱:۲۵:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
آیا می دانید علت رد صلاحیت لاریجانی برای خنثی کردن عواقب رد صلاحیت احمدی نژاد بود لاریجانی را رد صلاحیت کردند تا موازنه در رد صلاحیت ها صورت بگیرد و جامعه ملتهب نشود
ناشناس۳۰۳۷۰۷۱۱۲:۲۲:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
عملکرد لاریجانی در مدت 12 سال ریاست مجلس اصلا قابل دفاع نیست.
ناشناس۳۰۳۷۱۳۸۱۲:۳۹:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
لاریجانی در مجلس قبل ضربات جبران ناپذیری به کشور وارد کرد یکی از اقدامات ایشان جلوگیری از تحقیق و تفحص بانک مرکزی بود.
الف ر۳۰۳۷۲۲۴۱۳:۲۹:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
کی دست ما به این شیرنی میرسه ؟
ناشناس۳۰۳۶۸۵۴۱۰:۴۸:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۰
متاسفانه تیم رسانه‌ای دولت آقای رییسی آن‌قدر ضعیف است که نمی‌تواند حجم انبوه پیشرفت‌ها و کارهای صورت گرفته برای کشور و مردم در این یک سال و خرده‌ای را رسانه‌ای کند و در این مورد روشنگری داشته باشد.
ناشناس۳۰۳۶۹۴۷۱۱:۳۳:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
کسی که برای ریاست جمهوری رد صلاحیت شده چگونه می تواند پس از انتخاب در مجلس رییس مجلس شود پس باید مجدد برای مجلس هم رد صلاحیت شود
ناشناس۳۰۳۷۱۰۹۱۲:۳۲:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
رد صلاحیت لاریجانی درست بود تصویب 20 دقیقه ای برجام بدون تحقیق و بررسی خبط بزرگ علی لاریجانی بود.
ناشناس۳۰۳۷۱۶۸۱۲:۵۱:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۲۰
و همین طور جلوگیری از تصویب شدن مالیات بر دلالی که اگر اجرا می شد تورم و گرانی ها این رقم نبود
ناشناس۳۰۳۶۹۵۳۱۱:۳۵:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
لاریجانی استیضاح هاو تفحص ها را بباد فنا میداد نا از دولت وقت حمایت کند
ناشناس۳۰۳۷۱۴۳۱۲:۴۰:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
لاریجانی یار گرمابه و گلستان روحانی و جزو بانیان وضع موجود است.
ناشناس۳۰۳۷۲۳۴۱۳:۳۲:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۲۰
تو که از حجم عظیم اقدامات دولت !!اطلاع داری یکیشو نام ببر!
نادر۳۰۳۷۲۶۰۱۳:۴۹:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۲۰
میشه یه توقف کوتاهی داشته باشه، از بس دویدیم دیگه نفس واسمون نمونده، اجازه بدین یه نفسی تازه کنیم.
ناشناس۳۰۳۶۸۵۶۱۰:۴۹:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
غربی‌ها وقتی خودشان مثلاً واکسنی تولید می‌کنند بلافاصله از آن بهره‌برداری می‌کنند‌، ولی هرگاه ما اقدام به تولید می‌کنیم سال‌ها ما را معطل می‌کنند تا به اصطلاح روند تأیید آن طی شود و در واقع کلاه گشادی بر سر ما می‌گذارند.پذیرش این روند غلط در کشور باید اصلاح شود.
ناشناس۳۰۳۶۸۵۸۱۰:۴۹:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۲۰
راننده پیک موتوری برای مشتریان پیتزا می‌برد. عکس شهید تهرانی مقدم را روی باکس موتورش زده تا به مردم بگوید اگر الان راحت در خانه‌های خود نشسته‌اید و پیتزا می‌خورید مدیون این شهدا هستید که برای امنیت کشور خون دادند. بیاییم قدر‌دانی ازشهدا را از چنین زحمتکشانی بیاموزیم.
ناشناس۳۰۳۶۹۲۱۱۱:۲۶:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۲۰
پیتزای دانه ای 200 هزار تومان را فقط از ما بهتران می خورند.
ناشناس۳۰۳۷۲۸۱۱۳:۵۸:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
دقیقا مثل این یارو که این مطلب پیتزا رو نوشته ! از ما بهتران !
ناشناس۳۰۳۶۸۶۱۱۰:۵۰:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۲۰
بر اساس گزارش موسسه سیاست استراتژیک استرالیا، ایران یکی از ده قدرت برتر است. خودتحقیر‌ها چه می‌گویند؟
ناشناس۳۰۳۶۸۶۳۱۰:۵۰:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
دوباره به بهانه نـرخ مرغ تنظیم بازاری شـاهد صف‌های طولانی مـردم جلو برخـی مراکز فروش هستیم. ساعت‌ها وقت مردم تلف می‌شود تا یک مرغ با قیمت کمی ارزان‌تر بخرند. چرا؟
ناشناس۳۰۳۶۹۳۱۱۱:۲۸:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
پس چه شد آن سامانه «بازرگام» ؟!
ناشناس۳۰۳۶۸۶۶۱۰:۵۱:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
هزینه‌های گران درمان بیماران سرطانی‌، کمبود مقطعی برخی داروها و هزینه‌بر بودن درمان آن از جمله معضلاتی است که بیماران با آن مواجه هستند. با توجه به اینکه داروی قطعی برای درمان آن نیست بسیاری از افراد علی‌رغم هزینه‌های گزاف نتیجه‌ای نگرفته و بیماران خود را از دست می‌دهند.
ناشناس۳۰۳۶۸۶۷۱۰:۵۲:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
تا قبل از پایان سال که به استخر ستاره پارک بعثت خیابان شهید بخارایی می‌رفتیم 10 هزار تومان پرداخت می‌کردیم‌، ولی بعد از تعطیلات عید فطر به یک باره با افزایش 5 برابری یعنی 50 هزار تومان مواجه شدیم. در سال مهار تورم این نحو برخورد با اقشار ضعیف و جنوب شهری تهران شایسته شهرداری انقلابی نیست.
ناشناس۳۰۳۶۹۴۱۱۱:۳۲:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
شهردار و شورای شهر تهران بلدند به در و دیوار شهر تابلوها و پارچه نوشته های حاوی شعار و پند و اندرز نصب کنند.
ناشناس۳۰۳۶۸۷۵۱۰:۵۷:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۰
اردوغان یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، حقوق کارمندان دولت را 45% افزایش داد. در کشور ما هم معمولاً در آستانه برگزاری انتخابات، سود سهام عدالت را می دهند!
ناشناس۳۰۳۶۸۹۰۱۱:۰۶:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۲۰
دلایل رد صلاحیتش ابلاغ شده ....
امیر حسین سلطان/تهران۳۰۳۶۶۸۸۰۹:۱۳:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
آقای دکتر علی لاریجانی گرچه در دوران مدیریت صدا و سیما انتقادات بسیاری را متوجه خودشان نمودند و باید روزی هم پاسخگوی آن سالهای مدیریتی شان در رسانه ملی باشند اما خوشبختانه بعدها و در مناصب دیگر بالاخص ریاست مجلس شورای اسلامی از قدرت مدیریتی الحق و الانصاف مثبت و رضایت بخشی برخوردار بودند و این تغییر و تحول و رفتار واقع بینانه شان با گذر زمان از ایشان شخصیت قابل اعتماد و قابل اتکایی برای قرار گرفتن در بالاترین پست های اجرایی و غیراجرایی کشور به تصویر کشیده است و صدافسوس که در انتخابات گذشته به هر دلیل ایشان امکان رقابت برای کرسی ریاست جمهوری اسلامی ایران را از دست دادند. در مقام مقایسه باید اذعان کنیم هوش و ذکاوت(و نه رندی!!! به تعبیر نویسنده محترم) و تا حدود زیادی توانمندی و درایت و کاردانی ایشان جایگاه بالایی را دارا می باشد. و من الله التوفیق/ شنونده پروپاقرص قدیمی رادیو
ناشناس۳۰۳۶۷۳۰۰۹:۳۷:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
هدف از نوشته دیروز آقای ونکی و همینطور این نوشته، گرم کردن تنور انتخابات آتی مجلس است، آن هم از حالا! اما، اصولگرا، اصولگرا است و اصلاح طلب، اصلاح طلب و اقبالی که دیگر ندارند!
ناشناس۳۰۳۶۷۳۱۰۹:۳۸:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
برادران لاریجانی به آخر خط سیاست رسیده اند. اکنون چهره های تندروتر پرچمدار اصولگراها هستند.
ناشناس۳۰۳۶۷۳۸۰۹:۴۴:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۲۰
برای گرم کردن تنور انتخابات یک کم زود نیست؟
ناشناس۳۰۳۷۱۷۴۱۲:۵۲:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
عزیزم خبر لاریجانی آمد و واکنش
ناشناس۳۰۳۷۴۹۷۱۶:۰۶:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
قاعده بازی را بلد نیست وگرنه زیر پرچم بنفش ها را نمی گرفت...مردم از وی خوششان نمی آید .
ناشناس۳۰۳۶۷۴۱۰۹:۴۵:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
ببینید آش چه قدر شور شده که روحانی و لاریجانی هم خبرهای کاندیداتوری خودشان را تکذیب و عاری از حقیقت خوانده اند.
ناشناس۳۰۳۶۷۴۵۰۹:۴۸:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
قالیباف آدمی نیست که کرسی ریاست مجلس را به همین سادگی از دست بدهد. تنها اگر به ریاست جمهوری دست پیدا کند، حاظر است به این امر رضایت دهد.
ناشناس۳۰۳۶۷۵۰۰۹:۵۱:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
اول محسن رضایی، بعد روحانی و حالا لاریجانی. برنامه ریزی برای انتخابات 10 ماه آینده از حالا شروع شده است!
ناشناس۳۰۳۶۷۵۴۰۹:۵۲:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
انتخابات آتی مجلس بسیار مهم است! میزان مشارکت مردم در آن اهمیت دارد.
ناشناس۳۰۳۶۷۸۲۱۰:۰۷:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه تهران: یک هفته‌ای است که در برخی مراکز تجاری، مترو و معابر، بسیجی‌ها تذکرات زبانی می‌دهند.
ناشناس۳۰۳۶۹۶۱۱۱:۳۸:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
در آستانه انتخابات معمول است که از سخت گیری در مورد حجاب کاسته شود.
ناشناس۳۰۳۶۶۹۳۰۹:۱۷:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
لاریجانی یار غار و گرمابه و گلستان روحانی در مجلس قبل بود و استیضاح ها و تفحص ها را بباد میداد از آنطرف دولت وقت به وی اطمینان داده بود با نفوذ و قدرتشان ایشان را رییس جمهور کنند
ناشناس۳۰۳۶۸۷۹۱۱:۰۰:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
آخرش ما نفهمیدیم چه کسانی شاسی بلند دریافت کردند و چرا وزیر صمت سابق شاسی بلند داد!!!
ناشناس۳۰۳۷۱۷۶۱۲:۵۳:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
گفتند وزیر داد تا ایشان را رد صلاحیت کنند و دروغ هم از آب در امد
ناشناس۳۰۳۶۷۱۰۰۹:۲۷:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
با این تخریب و ناکارآمدی و مهم تر انکار آن از طرف هواداران خالص سازی هیچ سیاستمدار خبره ای تن به این شرایط نخواهد داد انتخاب ملت که بحث دیگری است حال شما صبح تا شب از فتح قله های پیشرفت در عالم علم و سیاست و اقتصاد داستان بسرا
ناشناس۳۰۳۶۷۱۷۰۹:۳۰:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
یار غار و گرمابه و گلستان روحانی
ناشناس۳۰۳۶۷۲۱۰۹:۳۲:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
البته طرف دیگه بازی که اکثریت مردم هستند قاعده بازی رو یاد گرفته اند ‌.
ناشناس۳۰۳۶۸۹۵۱۱:۰۸:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
این بار هم رئیسی به جای ۱۸ میلیون رای احتمالا ۲۰ میلیون رای میاره به امید خدا
ناشناس۳۰۳۷۷۴۳۱۸:۴۶:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۰
دوست عزیز! اولا بحث انتخابات اسفند امساله نه انتخابات رئیس جمهوری.
عمران۳۰۳۶۷۲۵۰۹:۳۴:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
نویسنده محترم، آقای ونکی! پیشفرض شما در نوشتن این مقاله بر مبنای این است که «افراد» مسئول شرایط کنونی هستند. این فرض را در نظر بگیرید که مشکل ساختاریست. آقا لاریجانی هم در نامه ی مذکور تقریبا به همین بن بست سیستمی و ساختاری اشاره کرده اند که چاره ی کار در اصلاح آن است نه در ارائه لیست یا شرکت پر شور در انتخابات. در سیستم کنونی انتخابات پرشور هم به نتایج لازم نمیرسد. ربطی به افراد ندارد بهترین افراد را هم در یک ساختار ناکارآمد بگذارید نتیجه نمیگیرند. ساختار سیاسی ما از ارتباط ارگانیک و دریافت فیدبک از بدنه ی جامعه و نخبگان ناتوان است به همین دلیل معضلات ساده برای دهه ها لاینحل میمانند و مردم خسته و حاکمیت مضطرب میشود. وقت آن رسیده که عامل شکافهای ساختاری اصلاح شود. راهی جز این نیست، برای این مساله هم کافی است به عقلای نظام گوش کنید و از تغییر نترسید.
ناشناس۳۰۳۶۹۵۵۱۱:۳۶:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
آفرین. بهترین کامنت....
ناشناس۳۰۳۷۰۴۹۱۲:۱۳:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۲۰
افراد سیاسی کار و از عمد که مردم را عصبانی کنند نباشند در راس قدرت سرمایه اجتماعی از بین نخواهد رفت و مشارکت کم نخواهد بود
عمران۳۰۳۷۸۶۸۲۰:۲۳:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
خوب چطوری «نباشند»، ببینید ساز و کاری که افراد را مسئولیت پذیر نگه دارد و افرادی که مورد پذیرش اکثریت نیستند را در رأس نگاه ندارد چه ساز و کاری است؟ دعوا و مشکل همینجاست، ما میگوییم ساز و کار درست ساز و کار دموکراتیک است، در تمام دنیا از شرق و غرب و شمال و جنوب و آفریقا و آمریکای لاتین و اروپا و حتی خاورمیانه در ترکیه و اردن امتحان شده است. چرا کشور ما با بیش از صد سال سابقه از تشکبل مجلس نمایندگاه ملت در مشروطه الان مشکل داشته باشد و رابطه ی حاکمیت و مردم دچار اختلال باشد. مساله ما مساله ی نبودِ ساز و کار دموکراتیک است.
بانو۳۰۳۶۷۳۵۰۹:۴۲:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۲۰
میزان حال فعلی افراد است .
ناشناس۳۰۳۶۷۴۳۰۹:۴۷:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
لعنت خدا بر مسئولین خائن .
ناشناس۳۰۳۶۷۴۴۰۹:۴۷:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
با وجود اینکه برخی در بدنه قدرت از پایگاه لاریجانی ترسیدند و او را رد صلاحیت کردند اما حقیقتا لاریجانی محبوب و مطلوب ملت ایران نبوده و به هیچ وجه در حدی که بتواند بر میزان مشارکت ملت در انتخابات تاثیر محسوسی بگذارد نیست.
علي۳۰۳۶۷۵۳۰۹:۵۲:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۲۰
ايشون هم از قطار پياده شدن؟ واقعيت محضه، يكدست سازي كه شما انجام داديد نتيجه ش همين تورم و فساد و كوچيك شدن سفره مردم در همين 2 سال اخيره
ناشناس۳۰۳۶۷۵۵۰۹:۵۲:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
لاریجانی، خاتمی ، روحانی ، ظریف و بقیه اصلاح طلب ها دوباره دندان تیز کرده اند، و دنبال پست و منصب می گردند.
H۳۰۳۷۷۰۷۱۸:۱۱:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۲۰
لاریجانی بارها اعلام‌ کرده که‌ اصولگرا است‌ و روحانی هم هيچگاه خود را اصلاح طلب معرفی نکرده.
ناشناس۳۰۳۶۷۶۲۰۹:۵۴:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
لاریجانی یکی از افراد تشویق کننده مردم به شرکت در انتخابات آینده است، احتمالا منبعد حرف های خیلی جذاب تر و آتشین تری از ایشان و سایرین خواهیم شنید
ناشناس۳۰۳۶۷۶۷۰۹:۵۸:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
اصلاح طلب، اصولگرا مدتها است که برای مردم مهم نیستند. رانت خودرویی مجلس و دولتی که ادعای مدیریت آنچنانی داشتند، نقطه عطفی مهم است.
سید محمد۳۰۳۶۷۷۷۱۰:۰۴:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
آقای توکلی... آقایان سایت الف... نویسنده محترم... این بازی نیست ، که کسی با بلد بودن قواعد بازی وارد آن شود. این اداره کشور و حفظ منافع ملی است. که البته برخی از جریانات سیاسی و افراد آن را بازی پنداشته و به بازی گرفته اند. و نتیجه آن را می بینید. متاسفانه انحصار طلبی یک گروه ، باعث به چالش کشیده شدن منافع ملی ایران و شعار زدگی و روزمرگی ما شده است. عده ای در این کشور هستند که خود را عقل کل و همه چیز دان می پندارند و بقیه را خودفروخته و غرب زده می انگارند و تمام تجربیات حدود 200 کشور دیگر دنیا در مسیر توسعه اقتصادی را نیز قصه فرض کرده و به همین دلیل ما هنوز مشغول آزمون و خطا در اداره امور کشور هستیم .
ناشناس۳۰۳۶۷۷۸۱۰:۰۵:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
آقای لاریجانی مواضع غربگرا و روشنفکرانه دارد و در ضمن اصلا انتقاد پذیر نیست و این در شرایط کنونی و تغییرات قدرت منطقه ای و جهانی اصلا به نفع کشور نیست.
دبیر۳۰۳۶۷۸۱۱۰:۰۷:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
گویا نویسنده این مطلب متوجه نیست که آقای لاریجانی رد صلاحیت شدن و چاره ای نداره جز این که روی لبه تیغ حرکت کند
حسینی۳۰۳۶۸۱۸۱۰:۲۱:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
با احترام... در روایات آمده است که وقتی برادران حضرت یوسف در اثر حسادت و خودبرترپنداری، با نقشه قبلی یوسف را در چاه می انداختند، یوسف خندید... برادران تعجب کرده و با عصبانیت علت را پرسیدند. یوسف گفت: زمانی با خود فکر می کردم که با داشتن یازده برادر چه کسی می تواند به من صدمه ای بزند. امروز دیدم همان برادران قاتل من شده اند و به این می خندم... حکایت چیست؟!! زمانی ما نسل انقلاب فکر می کردیم با داشتن این همه رجال سیاسی که بدون چشم داشت به دنیا و فقط به قصد خدمت خالصانه و قربه الی الله اداره امور کشور را در دست دارند و پشتیبان هم هستند چه کسی می تواند به ما ضربه بزند؟! حالا می بینیم که همان برادران یکدیگر را حذف کرده و با تنگ نظری و تمامیت خواهی همه را به خودی و غیر خودی تقسیم کرده اند. نتیجه هم اوضاع و احوال امروز کشور و ملت ایران است که جای هیچ گونه دفاع ندارد. شهید بهشتی زمانی فرمود : ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت... امروز اگر بود چه می گفت؟!
امیر۳۰۳۶۸۱۹۱۰:۲۱:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
بنظر من ایشان و خیلی از به اصطلاح سیاستمداران موجود باید دست از خدمت کردن به مردم ! بردارند و مثل خیلی از سیاستمداران بزرگ کشورهای مختلف (اگر ادعای بزرگی دارند) دوران بازنشستگی و با تدریس در دانشگاهها و نوشتن خاطرات دوران خدمت کردن ! به کشور سپری کنند
ناشناس۳۰۳۶۸۶۸۱۰:۵۳:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
جالبه که برای گرم کردن تنور انتخابات کسانی را که اقبالی به شرکت در انتخابات ندارند می خواهید وارد گود کنید؟!
ناشناس۳۰۳۶۸۷۳۱۰:۵۶:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
چیه نکنه میخواد رئیس مجلس یا رئیس جمهور بشه.12 سال رئیس مجلس بود چیکار کرد؟
ناشناس۳۰۳۶۸۹۷۱۱:۰۹:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
به یاری خدا رئیسی این بار رای ۲۲ میلیونی پیروز انتخابات میشه
ناشناس۳۰۳۶۹۴۶۱۱:۳۳:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
به دلایل زیادی، لاریجانی ها محبوب مردم نیستند و نخواهند بود.
احمد۳۰۳۶۹۶۹۱۱:۳۹:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
ان شالله رقیب اصلی رئیسی در انتخابات 1404 می شوند و ملت پشتیبان وی در مقابل این دولت ضعیف و اقلیتی خواهد بود
ناشناس۳۰۳۷۰۶۷۱۲:۲۱:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
علی لاریجانی رای نداره و شانس حضور در پاستور را ندارد.
ناشناس۳۰۳۷۱۲۳۱۲:۳۵:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
اقلیت را اول معنی کن ببینم یعنی چی
ناشناس۳۰۳۷۰۱۲۱۱:۵۶:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
تشکیل احزاب آزاد مردمی اولین پیش شرط برای شرکت در انتخابات است.
ناشناس۳۰۳۷۶۸۵۱۷:۵۸:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۰
مردمی! منظورش از مردم غرب گداهاست
ناشناس۳۰۳۸۸۴۸۱۵:۱۵:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۱
احزاب ایران مردمی تر و آزاد تر از انگلیس و آمریکا هستند
محمد۳۰۳۷۰۵۴۱۲:۱۵:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
حقیقتا از رد صلاحیت ایشان خوشحال شدم. ایشان وقتی که می توانست کاری برای مخالفت با رد صلاحیت های بی حد شورای نگهبانی نکرد.
کاوه۳۰۳۷۵۳۸۱۶:۲۵:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۲۰
مسئولین فعلی حسن بزرگشان دست پاک بودنشان است . در کارنامه اقای رئیسی و قالیباف و اژه ای اگر دقت کنید متوجه می شوید از پاک دست ترین مدیران جمهوری اسلامی بوده اند و ما امیدواریم اژدهای هفت سر فساد را هرچه زودتر نابود کنند تا مردم طعم شیرین عدالت را بچشند.
حسینی۳۰۳۷۸۱۹۱۹:۴۷:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۲۰
اینکه لاریجانی یک سیاستمدار اصولگرا، معتدل متفکر و دلسوزی است، شکی نیست. اما وقتی او و خانواده اش را اصولگرایان تندرو تخریب می کردند به فکر امروز نبودند که این ذخیره اصولگرایی و تعهد نسوزد.
ناشناس۳۰۳۷۹۲۸۲۱:۱۶:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
لاریجانی برای سیاسیون جذاب هست.
ناشناس۳۰۳۸۴۳۷۰۹:۱۶:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۲۱
انسان در طی گذشت ایام داراری تجربیاتی میشود و با توجه به یافته های جدید مواضع جدیدی هم میگیرد و لاریجانی هم از این قاعده مستثنا نیست .
ناشناس۳۰۳۸۴۶۱۰۹:۳۰:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۲۱
در کشور ما رسم بدی هست که بعضی سیاسیون هر کاری که خودشون تا آخرش رفتند و استاد اونکار هستند رو به بقیه نسبت میدهند.... البته این دسته افراد بازی با کلمات و به خدمت گرفتن واژه هارو برای زیر سئوال بردن رقبای خودشون به جرم انجام کاری که خودشون اتفاقا استادش هستند رو خیلی خوب بلدند.... .....
ناشناس۳۰۳۸۸۴۶۱۵:۱۴:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۱
اگر لاریجانی قاعده بازی را بلد بود با طناب برجام روحانی در چاه نمی رفت و برای برجام تصویب بیست دقیقه ای ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. حالا زمان مذاکره است

  6. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  7. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  21. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  22. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  23. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  24. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  25. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  9. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  10. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  11. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  12. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  13. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  14. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  15. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  16. سفیدشویی جنایت!

  17. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  18. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  19. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  20. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  21. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  22. ترکیه ای که من دیدم! 

  23. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  24. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  25. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

آخرین عناوین