۳ نکته مهم در مورد ماجرای "گروه واگنر" در روسیه

گروه جهان الف،   4020404116 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

«اخیرا نشریه "نیویورک تایمز" در گزارشی به این مساله اشاره کرده که ظاهرا مقام های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکایی از مدتی قبل از وقوع ماجرای اخیر در روسیه، از آن اطلاع داشته اند و هیچ بعید نیست که در این رابطه کنشگری هایی را نیز از خود نشان داده باشند. مسائلی که به دلیل ماهیت مخفی خود، بعید است به این زودی ها افشا شوند.»

۳ نکته مهم در مورد ماجرای "گروه واگنر" در روسیه

به گزارش الف؛ روسیه در ساعات گذشته شرایط به شدت ملتهبی را سپری کرده است. در این راستا، شبه نظامیان گروه واگنر به رهبی "یوگنی پریگوژین"(الیگارش شناخته شده روسی)، با طرح این مساله که برخی مقام های ارشد نظامی دولت روسیه در پسِ حملات خونین به مواضع و نیروهای گروه واگنر در بحبوحه جنگ اوکراین هستند، به برخی شهرهای مهم روسیه از جمله شهر رُستوف حمله و در خیابان های این شهر با ادوات زرهی ظاهر شدند. 

عجیب اینکه پریگوژین حتی از فاصله دو ساعته نیروهای تحت امرش با شهر مسکو پایتخت روسیه نیز خبر داد. او در پیام های خود تاکید کرد که تمامی 25 هزار نیروی واگنر آماده مرگ هستند. وی همچنین با انتقاد از ژنرال‌های ارشد روسی نظیر "والری گراسیموف" فرمانده نیروهای روسی در جریان جنگ اوکراین و یا "سرگی شویگو" وزیر دفاع روسیه، به طور خاص گفت که آن ها اطلاعات غلطی را به پوتین در مورد مساله اوکراین منتقل و موجب آغاز این جنگ شده اند و البته که به افکار عمومی روسیه نیز در موردِ این جنگ دروغ می گویند. 

با این حال، در شرایطی که برخی منابع خبری و البته تصاویر حاکی از آرایش نظامی نیروهای امنیتی روسیه در دروازه های شهر مسکو بودند، با میانجی گری "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس، بحران امنیتی در روسیه خاتمه یافته و پریگوژین فرمان عقب نشینی نیروهای تحت امرش به پایگاه هایشان را صادر و خود هم عازم بلاروس شده است. 

در جبهه مقابل نیز دولت روسیه پرونده جنایی علیه پریگوژین را مختومه اعلام کرده و ظاهرا برای تغییرات در سازوکارهای نظامی روسیه نیز صورت گرفته و خواهد گرفت. البته هنوز از جزئیات دقیق توافق میان پریگوژین و دولت روسیه، مطالب چندانی به بیرون درز نکرده است. با این همه، تحولات اخیر روسیه، حامل سه نکته مهم است که توجه به آن ها ضروری به نظر می رسد. 

اولا، اینکه نیروهای یک گروه شبه نظامی با ادوات زرهی در شهرهای و برخی مناطق مهم روسیه حضور یافتند، تا حدی از حیث اعتبار بین المللی برای روسیه و شخصِ پوتین، ایجاد چالش کرده است. روسیه در ساعات گذشته با بحران امنیتی رو به رو شد که بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقدند از دهه 1990 میلادی به این سو، در تاریخ این کشور سابقه نداشته است. روسیه در دوران حضور پوتین در قدرت، سعی داشته تا تصویری کاملا مقتدر را از خود در عرصه بین المللی منعکس سازد با این حال، به طور خاص شخص پوتین چه در بُعد داخلی و چه بین‌المللی بایستی خسارت ایجاد شده در این حوزه را مورد خوانش دقیق قرار داده و برای آن فکری بکند. 

دوم اینکه تحولات اخیر روسیه و پیشروی نیروهای واگنر به سمت پایتخت روسیه را نباید صرفا به مثابه یک پدیده منفرد مشاهده کرد. کما اینکه اخیرا نشریه "نیویورک تایمز" نیز در گزارشی به این مساله اشاره کرده که ظاهرا مقام های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکایی از مدتی قبل از وقوع این رویداد، از آن اطلاع داشته اند و هیچ بعید نیست که در این رابطه کنشگری هایی را هم از خود نشان داده باشند. مسائلی که به دلیل ماهیت مخفی خود، بعید است به این زودی ها افشا شوند. در عین حال، بایستی به این مساله نیز توجه کرد که گروه ها و جریان هایی در درون روسیه وجود دارند که در بحبوحه جنگ اوکراین و با توجه به فرسایشی شدنِ آن، مخالفت های خود را (با پوتین) به صورت پنهان ابراز می کنند و در برهه های حساس زمانی نظیر آنچه اخیرا روسیه شاهد آن بوده، حلقه هایی از پول و قدرت به یکدیگر پیوند می خورند تا شاید بتوانند شرایط را در روسیه به ضرر سازوکار حاکم در این کشور تغییر دهند. 

مساله ای که آن هم می تواند جز مولفه های پشت پرده در جریان تحولات امنیتی اخیر در روسیه باشد و البته رئیس جمهور روسیه و به طور کلی سازوکارهای دولتی این کشور، تدابیر خاص خود را جهت مواجهه با این مساله در ادامه راه خواهند اندیشید و بعید است که به سادگی از کنار این موضوع بگذرند.

و در نهایت سوم اینکه در بحبوحه تحولات اخیر روسیه، بار دیگر شاهد کنشگری های رسانه ای خاص و عجیب از سوی جریان های سیاسی و رسانه ای غربی بودیم. جریان هایی که بدون توجه به بافت قدرت در روسیه و توانایی های این کشور، از سقوط قریب الوقوع دولت روسیه و حتی بازداشت پوتین و امثالهم سخن می گفتند و برخی نیز به این نکته اشاره می کردند که احتمالا روسیه به زودی شاهد یک رهبر و رئیس جمهور جدید خواهد بود! 

مسائل و گزاره هایی که جدای از برجسته سازی مجدد مساله تبلیغات و اهرم رسانه در جهان امروز، بار دیگر اهمیت استفاده آگاهانه از رسانه و داده های رسانه ای از سوی مخاطبان و افکار عمومی را نیز مورد تاکید قرار می‌دهد. موضوعی که اگر از سوی افکار عمومی و مخاطبان رسانه مورد توجه قرار نگیرد می تواند آن ها را به بازیچه برخی جریانات خاص و منفعت طلب تبدیل کند. 

دیدگاه کاربران

علی۳۱۱۳۳۸۹۰۳:۰۰:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۵
نیروهای شبه نظامی که علاقه به قدرت دارند و جهت گیری فکری سیاسی دارند می توانند نقش ناجی حکومت ها را داشته باشند و لی در مواقع تعارض منافع با حاکمیت یا مردم پاشنه آشیل می شوند
ناشناس۳۱۱۳۴۴۹۰۷:۵۹:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۵
سایت الف دقیقا مثل صدا و سیما تا وقتی که واگنر ها عقب نشینی نکردند خبری منتشر نکرد حالا که عقب نشینی شده کل سایت شده اطلاعات واگنر ها
خسرو۳۱۱۳۵۰۰۰۸:۵۷:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۵
کلا شورش واگنر یکروز هم نشد - در همین حین غربزده ها مشغول پایکوبی بودند که یکهو مجلسشون تبدیل به عزا شد وقتی واگنر عقب گرد داد .
ناشناس۳۱۱۳۷۴۹۱۱:۴۴:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۵
و با عقب نشینی واگنر، طرفداران کومونیسم و شرق گراها، پس از آنکه نفس راحتی کشیدند، شروع به پایکوبی نمودند.
ناشناس۳۱۱۴۰۴۳۱۵:۵۷:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۵
از روز اول نگرانی وجود نداشت شما گدای غرب و دشمن ایران خیلی متوهم شده بودید
ناشناس۳۱۱۴۲۵۶۲۰:۰۷:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۵
کسی نباید طرفدار گروه خیانت کاری مثل واگنر باشه -- حالا از هر طرف که باشیم - قبول کنیم که گروه واگنر به کشورش خیانت کرد
ناشناس۳۱۱۳۸۰۳۱۲:۳۵:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۵
پوتین شرایطی برای خودش پدید آورد که ناچار شد در عمل (حرافی که مهم نیست) مقابل واگنر همان قدر انعطاف نشان دهد که اسد در مقابل اسرائیل! مهم نیست چه اتفاق نیابتی برای واگنر بیفتد، مهم این است که موقعیت پوتین چیست!
علی۳۱۱۳۵۱۶۰۹:۰۹:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۵
ولی سایت های غربگراها از خوشحالی که واگنر یورش برده به روسیه مشغول پایکوبی بودند
ناشناس۳۱۱۳۶۴۸۱۰:۴۹:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۵
حالا شما چرا سرو دست می شکنید برای حفظ قدرت یه دیکتاتور متجاوز
ناشناس۳۱۱۳۸۲۲۱۲:۴۷:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۵
هرکس با غرب مقابله کند حمایت می شود
ناشناس۳۱۱۳۷۰۲۱۱:۱۲:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۵
اونها به دنبال امتیاراتی بودند پوتین مجبور شد امتیاز بده
ناشناس۳۱۱۳۷۷۷۱۲:۱۶:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۵
نویسنده گفته حلقه هایی از پول و قدرت به یکدیگر پیوند می خورند تا شاید بتوانند شرایط را در روسیه به ضرر سازوکار حاکم در این کشور تغییر دهند می دانی این یعنی چه؟ یعنی اساسا این جنگ نیاز روسیه نبوده بلکه نیاز ساز و کار حاکم در این کشور بوده! اما تاوانش را ملت و مملکت و میلیون ها قربانی اوکراینی می دهند.
ناشناس۳۱۱۳۳۹۵۰۳:۴۶:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۵
دوستان عزیز. می دونید این یوگنی رئیس واگتر چجوری نردبان ترقی ! را طی کرد و تبدیل به یکی از ثروتمند ترین نوکران و مجیز گویان پوتین و روسیه شد. در نوجوانی خفت گیر و سابقه دار بوده. بعد از ازادی از زندان دستفروش سوسیس خیابانی میشه و بعد کارگر رستوران و استعداد اشپزی او گل میکنه و با یه افسر جز کی جی بی در رستورانش یعنی پوتین جوان اشنا میشه و از انجا که اشپز برای تزارها و امپراطورها و شاهان و.... باید معتمد ترین شخص باشه بعدا پوتین او را اشپز شخصی و دستیار شخصی خود در کرملین میکنه و او هم از موقعیتش استفاده میکنه و کم کم دلال و کمبسیون گیر قراردادهای شرکتهای بزرگ روسی و عیر روسی میشه !
ناشناس۳۱۱۳۸۰۷۱۲:۳۶:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۵
اصولا هر دیکتاتوری مزدور و مجیزگو نیاز دارد، و این ساده ترین نیازمندی های مزدور و مجیزگو بودن است!
ناشناس۳۱۱۳۸۷۹۱۳:۳۲:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۵
بلک واتر مال کجاست ؟
عمران۳۱۱۳۴۰۰۰۴:۴۳:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۵
متاسفانه باز با عینک خاصِ ضد غربی این پدیده را تحلیل کردید. من منتقد جدی غرب هستم چه در حیطه ی فرهنگی و چه سیاست خارجی ولی تحلیلهای غیرواقعی و مبالغه آمیزی که صرفا درونمایه ی ضد غربی دارند یک خطایِ مهلک در جهانبینی جریان انقلاب است. به دلایل زیر تحلیل مقاله مشکل دارد: ۱-پریگوژین از نزدیکترین شخصیتهای روس به پوتین است تا جایی که لقب آشپز شخصی پوتین را داشته و اگر قرار باشد برچسب «تحت نفوذ غرب» به او زد، تمام هیمنه ی امنیتی روسیه نقش برآب میشود. در ماجرای اخیر هم پریگوژین به طرز معنی داری از حمله به پوتین پرهیز کرد و صرفا به وزارت دفاع انتقاد جدی داشت. ۲- این واقعه از صدر تا ذیلش منشأ داخلی در روسیه داشت. جنگ اوکراین طبق برنامه ی اولیه پیش نرفته و روسیه دچار مشکل شده، نیروهایش خسته اند، جنگهای تهاجمی اگر با موفقیت سریع انجام نشوند به فرسایش شدید می انجامند. اختلافات بین تصمیم گیران جنگی به علت این فرسایش عمیق شده و گروهی مثل گروه واگنر بالاخره یکجا میبرد و اختلافات را علنی میکند. ۳- غائله ی واگنر در ظاهر حل شد، اما فرسایشی بودن جنگ اوکراین حل نشده، روسیه مثل تمام نیروهای قدرتمند دیگر که در حمله به کشورهای ضعیف در باتلاق گیر میکنند و در نهایت شکست میخورند، با آینده ی دشواری روبروست. مانند شکست صدام در کویت، شکست اسرائیل در لبنان، شکست سعودی در یمن و شکست آمریکا در افغانستان و صدها نمونه ی دیگر. چه با شورش داخلی چه بدون آن روسیه در این جنگِ تهاجمی بدون حمایتِ بین المللی و بدونِ دلیلِ موجه و مشروع نمی تواند دوام بیاورد.
ناشناس۳۱۱۳۵۰۳۰۹:۰۰:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۵
خودت هم داری با منطق غربی تحلیل میکنی - تا بحال که روسیه برنده جنگ با ناتو هستش و از مواضعش در خاک اوکراین عقب نشینی نکرده
عمران۳۱۱۳۵۹۷۱۰:۱۳:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۵
روسیه عقب نشینی نکرده؟ از آگوست سال ۲۰۲۲ و بعد از بازپس گیری شهر خرسون توسط اوکراین روسیه یا در جا زده یا عقب نشینی کرده. در کجا سیر میکنید که گزاره هایتان با واقعیت تا این حد نامنطبق است؟
ناشناس۳۱۱۳۶۷۶۱۱:۰۴:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۵
پشت ان سیاسی بود
ناشناس۳۱۱۴۲۶۲۲۰:۰۹:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۵
فعلا که 15% خاک اوکراین در دست روسیه است - شما کجا سیر میکنی
ناشناس۳۱۱۳۷۱۸۱۱:۲۶:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۵
تحلیل شما را قبول دارم. این نکته را هم اضافه کنم محدودیت های اقتصادی جنگ و رفتار صرفه جویانه نظامیان ارشد مسکو برای کسی که در خط مقدم از فقدان گلوله میمیرد توجیه پذیر نیست. بویژه که از داخل نیز رفاه عمومی و قدرت پول تضعیف شده و آثار خود را دارد.
ناشناس۳۱۱۳۴۱۶۰۶:۰۹:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۵
خلاصه که جبهه مقاومت از غربی ها شکست نمی خورد
ناشناس۳۱۱۳۴۷۷۰۸:۴۰:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۵
روسیه ؟؟ محور مقاومت؟؟؟
ناشناس۳۱۱۳۴۱۸۰۶:۱۹:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۵
و این نشان می دهد دنیای رسانه می تواند کاملا از واقعیت به دور باشد چرا که بعد از اندک ساعتی در روسیه هیچ اتفاقی نیفتاد
ناشناس۳۱۱۳۴۳۰۰۷:۱۳:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۵
گذاشتن تمام تخم مرغ ها در سبد پوتین اشتباه است
ناشناس۳۱۱۳۴۹۰۰۸:۵۰:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۵
حالا کی گذاشته؟!!
ناشناس۳۱۱۳۴۳۱۰۷:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۵
تا حدی از حیث اعتبار بین المللی برای روسیه و شخصِ پوتین، ایجاد چالش کرده است؟ خیر . ..کل حیثیت پوتین به باد رفت . مرد آهنین مرد حلبی شد . مرور زمان این امر را نشان خواهد داد .
اوسای کار۳۱۱۳۴۳۴۰۷:۲۷:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۵
پوتین با گروه واگنر هماهنگ کرده بودند تا بازخورد کشورها و گروه ها را ارزیابی کنند
ناشناس۳۱۱۳۸۱۸۱۲:۴۳:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۵
پس دیگه فقط بی غیرت نیست بلکه بی ریشه است!
ناشناس۳۱۱۴۰۳۲۱۵:۳۶:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۵
یعنی وقتی غرب انواع سلاح ها را به اوکراین داد و بقیه هم حمایتش نکردند ، هنوز بازخورد بقیه را نفهمیده بود ؟!
حاج مهدی۳۱۱۳۴۳۶۰۷:۳۱:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۵
چرا شماها اینقدر نگران یک دیکتاتور مثل پوتین هستید ؟ خبری هست ؟
ناشناس۳۱۱۳۵۱۳۰۹:۰۵:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۵
از کجا فهمیدی پوتین دیکتاتوره .
ناشناس۳۱۱۳۵۲۹۰۹:۲۷:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۵
چرا شما اینقدر ناراحتی؟
ناشناس۳۱۱۳۴۵۲۰۸:۰۲:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۵
یک گروهی درروسیه اقدام به کودتامی کننددلار در ایران بالا می رود این یعنی استقلالی بودکه ازته حلقوم فریادزدیم
ناشناس۳۱۱۳۸۰۵۱۲:۳۶:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۵
همگرایی ارزی می دانی چی هست؟ آن هم در بازاری که دولت ها 100 درصد نقش ندارند در وهله اول و بیشتر کاسب کاران هستند در آن؟
ناشناس۳۱۱۳۴۵۵۰۸:۱۰:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۵
دنیای رسانه تنها می تواند بر بستر معینی که یک شخص و یا یک حکومت برایش فراهم می کند، تبلیغات جهت دارِ خود را به پیش ببرد و به خوردِ مردم بدهد. وقتی شخصی مانند پوتین به عنوان رییس جمهور یکی از دو ابر قدرت سیاسی-نظامی جهان، مانند دوران قرون وسطی!!!، به شکل گیری و حمایت یک ارتش مزدوران- که بسیاری از آنان مجرمین سابقه دار هستند!- کمک می کند(ارتشی که پرچم آن یک جمجمه است!!!)؛ وقتی او به آنها پشت گرم است و از آنها استفاده می کند؛ وقتی واقعیت های جامعه ی روسیه و جنگ بیهوده و فرسایشی آن علیه مردم اوکراین -و البته مردم خودش!- به درستی به وسیله ی رسانه های داخلی و دولتی روسیه پوشش داده نمی شوند، زمینه برای جولان دادن انواع و اقسام رسانه های خارجی با نیت های و انگیزه های مختلف بیشتر فراهم می شود.
خسرو۳۱۱۳۵۱۰۰۹:۰۵:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۵
غربزده ها خیلی خوشحال بودن که واگنر به کشور خودش روسیه حمله کرده - این عمل واگنر یک خیانت حساب میشه مثل خیانتی که گروهک منافقین در مرصاد انجام داد - همین خوشحالی ذات غربزده ها رو نشون میده -
ناشناس۳۱۱۳۵۸۲۱۰:۰۴:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۵
همین بلایی که قبلا داعشی های دارای سلاح سر مردم عراق اوردن و هرکسی دنبال قدرته
ناشناس۳۱۱۳۶۸۳۱۱:۰۶:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۵
1. اگر این ماجرا را سازمانهای اطلاعاتی خارجی ترتیب داده باشند، روسیه شکست اطلاعاتی سنگینی خورده 2. اگر این ماجرا نقشه فریب روسیه باشد باید در آینده نزدیک نتایج روشنی داشته باشد 3. در هر حال، ایران هیچ نفعی نمی برد .
ناشناس۳۱۱۳۷۰۹۱۱:۱۸:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۵
اینها همان مزدورانی هستندکه پوتین برای از بین بردن مخالفانش استخدام کرده، حالا درخواست‌های بیشتری داشتند که پوتین قبول نمی کرد با ضرب شستی که نشون دادند دیکتاتور مجبور به پذیرش شد و این برای رهبر خود کامه روس شکست سختی به حساب میاد
ناشناس۳۱۱۳۷۱۵۱۱:۲۵:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۵
و این نشان می دهد دنیای رسانه می تواند کاملا از واقعیت به دور باشد چرا که بعد از اندک ساعتی در روسیه هیچ اتفاقی نیفتاد
ناشناس۳۱۱۳۷۸۳۱۲:۱۸:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۵
روسیه متزلزل هست و در نهایت تجزیه خواهد شد
مهدی۳۱۱۳۸۶۴۱۳:۲۳:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۵
قدرت پوشالی روسیه و پوتین از هم پاشید چین این وسط حواسش را بیشتر جمع میکنه در نهایت روباه پیر انگلیس هر کشوری و هر رهبری به ظاهر مقتدر را به زانو در میاره.این واقعه نشان داد زیر پوست مردم روسیه نفرت از حاکمان در جریانه .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  2. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  3. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  4. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  5. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  6. سخت، اما گذرا...

  7. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  8. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  9. شهدای خلبان حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

  10. زندگی‌نامه رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی

  11. جزئیات درگیری خونین پلیس با اشرار و اراذل در نارمک

  12. بازتاب های گسترده بین المللی در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان

  13. صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد

  14. کارنامه خدمات شهیدان حسین امیرعبداللهیان و سید محمدعلی آل‌هاشم

  15. جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست مخبر آغاز شد

  16. واکنش ظریف به شهادت رئیس جمهور

  17. پیام تسلیت دکتر احمد توکلی در پی شهادت آیت الله رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  8. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  9. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  12. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  13. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  14. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  20. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  21. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  22. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  23. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  24. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  25. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

آخرین عناوین