به گزارش فارس از کاشان، حمید سوری مشاور علمی و بینالملل پلیس راهور و نماینده سازمان بهداشت جهانی شامگاه امروز در جلسه کمیته راهبردی طرح «کاشان شهر نمونه ایمن ترافیکی» در سالن شهید دکتر محمد زارع ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهارداشت: مرگومیر ناشی از سوانح ترافیکی را تا سال گذشته و قبل از اوج پاندمی کرونا به ۱۷ هزار و شاخص آن را حدود ۲۰ به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رساندیم درحالیکه میانگین جهانی آن حدود ۱۸ در صد هزار بود.
وی با اشاره به اینکه در بعضی کشورها رقم شاخص آمار ترافیک ۲ در ۱۰۰ هزار بود اظهار داشت: روند افزایشی ۱۵ درصدی سوانح ترافیکی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن نشان میدهد رویکردها و روشهای مؤثر کارایی خود را از دستداده و نیازمند بازبینی و نگاه نو است.
مشاور علمی و بینالملل پلیس راهور تصریح کرد: در مقایسه مرگومیر ناشی از سوانح ترافیکی با کووید ۱۹ که کشور را سه سال با ۱۵۰ هزار مرگومیر درگیر کرد باید گفت در صدسال گذشته پس از آنفولانزای اسپانیایی، کرونا نخستین موردی بود که پاندمی آن با این وسعت مرگومیر را تجربه کردیم اما مرگومیر ناشی از سوانح ترافیکی هرسال تکرار میشود.
سوری با یادآوری اینکه مرگومیر ناشی از کرونا بهاندازه هشت سال مرگومیر ناشی از سوانح ترافیکی است تأکید کرد: سوانح ترافیکی مشکل مزمن و ادامهدار سالیانه است.
وی با تأکید بر اینکه وظیفه حکومتها جلوگیری از مرگ قابلپیشگیری در جامعه است گفت: به طور قطع اثرات اقتصادی، اجتماعی و روانی مرگ جوان ۳۵ ساله در مقایسه با کودک و سالمند ۸۰ ساله یکسان تلقی نمیشود.
دکترای تخصصی اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کاشان، مرگ ومیر ناشی از سوانح ترافیکی در کاشان را شبیه میانگین مرگ و میر کشور به ازای جمعیت دانست و افزود: جمعیت شاخص خوبی برای سنجش نیست و بیشتر نیازمند سنجش و ارزیابی تعداد تصادف جرحی، خسارتی یا فوتی به ازای یکمیلیون کیلومتر طی شده در هر منطقه است.
سوری با تأکید بر اینکه سوانح ترافیکی ازجمله مسائل و مشکلاتی است که بیشتر خانوادهها از آن آسیب دیدهاند تأکید کرد: متأسفانه وضعیت مرگ و جرح جدی ناشی از سوانح ترافیکی یکی از بدترین شاخصها در دنیا باوجود تلاشهای قابلتحسین در کاهش مرگومیر نسبت به ۲۰ سال قبل است.
وی بابیان اینکه شاید روشهای سنتی یا آزمونوخطا میتوانست مسئله را تا حدی کنترل کند گفت: اما بهطور طبیعی نیاز هست روشها و رویکردهای علمیتر برای کاهش تصادفات پیشبینی شود.
سوری با اعلام اینکه ازنظر اقتصادی هفت درصد درآمد ناخالص کشور برای سوانح ترافیکی هزینه میشود افزود: هزینههای غیرمستقیم و نامحسوس درد و رنج و اثرات سوء روانی و اجتماعی سوانح ترافیکی بار بزرگی را به جامعه تحمیل میکند.
وی راهکار کنترل و کاهش مرگومیر را استفاده خوب از تجارب جهانی، مطالعات بومی و رویکردهای علمی بدون استفاده از رویکردهای آزمونوخطا اعلام و عنوان کرد: سوانح ترافیکی برخلاف خیلی از بیماریها، تابع عوامل فرهنگی و رفتاری هر جامعه است که باید برای هر جامعهای نسخه مشخص آن پیچیده شود.
نماینده سازمان بهداشت جهانی در خصوص طرح «کاشان شهر نمونه ایمن ترافیکی» افزود: آنچه در کاشان برای نخستین بار نهتنها در کشور بلکه در آسیا و منطقه روی آن از قبل از کرونا تاکنون کار میشود یک نوع آزمایشگاه تحقیقی جمعیتی برای یک مجموعه واقعی با شرایط عادی و طبیعی زندگی است تا مردم بهترین درسهایی را که بشر برای کاهش سوانح ترافیکی آموخته و خیلی از کشورها توانستهاند آمار کمتری از تلفات و سوانح ترافیکی را رقم بزند بومیسازی و در کشور توسعه یابد.
وی افزود: یکی از نکات مهم طرح این است جایی که انتخاب میشود تا چه اندازه اثرات آن بهکل کشور تعمیم داده شود، علاقهمندی به آن چگونه باشد و بتواند سوانح را در شهرستان به حداقل برساند و بهعنوان یک نمونه موفق دارای اثربخشی تعریفشده در فضای قابلمشاهده به نمایش گذاشته شود و متولیان کشور با مستندات علمی موثق، آن را در کاهش تصادفات به کار گیرند.