توضیحات کنعانی درباره «سند سپتامبر»
به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشرشده به نقل از وزیر امور خارجه مبنی بر وجود سندی به نام «سند سپتامبر» میان ایران و آمریکا در مورد مذاکرات احیای برجام گفت: سند سپتامبر، سند جدیدی به شمار نمیرود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ است.
کنعانی در این ارتباط توضیح داد: آخرین پیشنویس مذاکرات برجامی در چارچوب برجام در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی و یا همان شهریور ماه ۱۴۰۱ آماده جمعبندی و بازگشت تمام طرفها به برجام بود. آمریکا و شرکای اروپایی در یک محاسبه غلط و با نگاه به اغتشاشات ایران و سرمایهگذاری بر این اغتشاشات و نیمنگاهی به تحولات اوکراین با وقتسوزی و از بین بردن فرصت، از نهاییکردن مذاکرات سر باز زدند و یک بار دیگر نشان دادند که از اراده لازم برای بازگشت تمام طرفها به توافق برخوردار نیستند.
او گفت: صحبتهای وزیر امور خارجه در مصاحبه انجام شده، روشن است و صحبتهای ایشان ناظر بر آن چیزی است که اشاره کردم.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره روند اجرای توافق صورت گرفته بین ایران و آمریکا در ارتباط با تبادل زندانیان با آمریکا و آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران گفت: تا الان این روند امیدوار کننده است و امیدواریم در بازه زمانی تعریف شده طرف مقابل به تعهداتش عمل کند و تبادل زندانیان در بازه زمانی انجام شود.
او با اشاره به ماهیت فنی این توافق گفت: اجازه دهید منتظر نتیجه کار باشیم.
***
انتقاد قالیباف از نحوه نظارت سازمان بازرسی و دیوان محاسبات
به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در نشستی در دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه به صورت مکرر از سوی کارکنان دیوان پیغام دریافت میکنم که چرا در نشست هایی که در جریان سفرهای استانی شکل میگیرد، از دیوان گله میکنید، اظهار داشت: بارها تأکید کردهام که سازمان بازرسی و دیوان محاسبات روحیه شجاعت و جسارت را از مدیران گرفته و باید بپذیریم این موضوع وجود دارد.
وی افزود: این صحبت به این معنا نیست که دیوان و یا سازمان بازرسی نباید کار خود را انجام دهند بلکه مانند یک جراحی عمیق و دقیقی باید در حین کار مراقبت کنند. چنانچه زمانی که پزشکان جراحی مغز انجام میدهند صرفا باید سلولهای سرطانی را بزنند و مراقب سلولهای بخش بینایی باشند که اگر کمی آن طرفتر را بزنند، فرد نابینا میشود. هیچ پزشکی قصد نابینا کردن را ندارد اما ممکن است این اتفاق بیفتد از این رو دیوان نیز باید در اقدامات خود دقت لازم را به خرج دهد.
رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه گزارشهای دیوان باید شفاف، ساده و روان باشد، گفت: مثلا میتوان با یک نامه نگاری ساده به یک وزارتخانه اعلام کرد شما که نیاز به پول دارید میتوانید از فلان حساب خود پول برداشت کنید چرا که اغلب وزارتخانهها و دستگاهها در حسابی پول دارند اما ممکن است در جریان آن نباشند. اگر میزان اعتبارات در گزارشها به درستی منعکس شود خزانه می داند که می تواند صرفا با استفاده از موجودیهای خود، اقدامات را جلو ببرد که این اجازه بر اساس ماده ۱۲۵ قانون محاسبات عمومی کشور به رئیس خزانه داری داده شده است.
وی در همین زمینه افزود: این همانجایی است که باید دید چرا وظیفه قانونی انجام نمیشود؛ چون آنقدر این قانون بهدرستی اجرا نشده که امروز کار جدیدی به حساب میآید و یک دستگاه نظارتی میگوید که چرا چنین کاری انجام شده و تا او بخواهد درباره اقدامش توضیح بدهد کار از کار گذشته و او را کنار گذاشتهاند و این همان جایی است که شجاعت از مدیران گرفته میشود.
***
نظر علی مطهری درباره وضعیت حجاب
علی مطهری، نماینده سابق مجلس در گفتگویی با فارس درباره وضعیت حجاب گفت: «الان به نظرم جامعه ما حالت طبیعی ندارد یعنی ما باید کاری کنیم که جامعه به حالت طبیعی خودش برگردد یعنی الان یک مقدار ناراحتیها و کینهها و لجاجتهایی وجود دارد که ناشی از برخی اتفاقاتی است که افتاده است و بخشی از این بیحجابی به عنوان مخالفت با نظام است یعنی در حال طبیعی به نظر من این طور نیست.
به نظرم در این موضوع عجله نباید بکنیم و خیلی با تدبیر و به مرور باید کاری بکنیم که جامعه به حالت اول خودش برگردد. چون الان هر اقدامی که حکومت بخواهد انجام بدهد، آنها در مقابلش میایستند و میخواهند که یک خودی نشان بدهند، یعنی صرف اینکه طرف روسریاش را بردارد میشود مبارزه.
به نظر من اگر در چند ماه اخیر بیشتر سکوت میکردیم و خیلی راجع به حجاب حرف نمیزدیم بهتر بود. حتی به نظر من همین لایحه حجاب الان وقتش نبود چون کسانی که به دنبال ترویج بیحجابی هستند از این فضا استفاده میکنند و در واقع احساس شخصیت میکنند و احساس میکنند که کارشان موثر بوده است و بنابراین باید بیشتر ادامه بدهند.
حالت طبیعی جامعه ما این نیست. من نمیگویم در حالت طبیعی جامعه همه رعایت میکنند، ولی به این صورت هم نخواهد بود و بخش عمده این پدیده که پیدا شده است به نظرم از بین میرود و یک عده خیلی محدودی باقی میمانند.
الان هم به نظر من، این تجربه خوبی بود که تقریباً در این چند ماهه آزادی بود و تعداد بیحجابها نسبت به کل کشور اصلاً زیاد نبوده است یعنی آن جوری که تصور میشد و یک عده ای تبلیغ میکردند که اگر حجاب اختیاری شود ۸۰ درصد خانمها بیحجاب میشوند، اصلا چنین چیزی اتفاق نیفتاد.
یا اینکه یک عدهای میگفتند در تیر و مرداد که هوا گرم است لختی و برهنگی زیاد خواهد بود. ولی غیر از موارد نادر چیزی دیده نشد. حداکثر این بود که روسری را انداختند و روسری هم روی گردنشان است و لختی و عریانی را من که ندیدم و اگر هم بوده است خیلی کم و محدود بوده است.
این خودش نشان میدهد که جامعه از یک حدی جلوتر نمیرود. اصلاً شاید برخی مردم خودشان طرفدار حجاب اختیاری باشند اما با بدن نمایی و بیبند و باری موافق نیستند...
شخصاً معتقدم در ادارات و اماکن دولتی باید حجاب کامل رعایت بشود، در دانشگاهها همینطور، در دبیرستانها همینطور، اماکنی که خدمات عمومی ارائه میدهند همینطور، ولی ما خیابان را سخت نگیریم. مگر بدن نمایی و اندامنمایی. یک زمان هست که طرف بدن نمایی میکند و میخواهد با لباس رکابی به خیابان بیاید. با چنین پدیدهای حتماً باید برخورد شود. نمیشود بگوییم که اشکال ندارد.»
مطهری درباره وضعیت ایده آل مجلس گفت: «ما باید این را جا بیندازیم که مجلس محل حضور نمایندگان همه اقشار جامعه است. حتی این قشر سهل انگار در امور دینی هم باید نماینده داشته باشد...
ما یک ترس بیجایی داریم که فکر میکنیم اگر کنترل نکنیم از دستمان در میرود، اما اینگونه نیست. وقتی ما شورای نگهبان داریم، هر مصوبهای دیده میشود و اگر مخالف شرع باشد رد میشود یا مخالف قانون اساسی باشد رد میشود، یعنی جای نگرانی نیست. اگر یک مجلسی هم بیاید که مورد نظر ما باشد باز چندان کاری نمیتواند بکند، چون گلوگاهها دست افراد دیگر است...
مردم باید حرف خودشان را از درون مجلس بشنوند ولی ما یک جوری برنامهریزی میکنیم که نشود و همه بیایند همین حرفهای تکراری را بزنند، مجلس دولت را تایید کند و دولت مجلس را. مجلسیها هم از ترس اینکه دفعه بعد رد صلاحیت شوند چیزی نگویند. این بد است.»
***
توجیه عجیب معاون وزیر ارشاد درباره ممنوعیت کنسرت در مشهد
محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با فرهیختگان درباره علت ممنوعیت کنسرت در مشهد گفت: «این را در جمع هنرمندان هم گفتهام. آیا تابهحال کسی در واتیکان کنسرت داده؟ در اروپا هم هست. هیچ ممنوعیتی هم وجود ندارد. هر کسی میخواهد به میلان، رم یا شهرهای دیگر میرود و کنسرت برگزار میکند. درواقع استدلالی وجود دارد. مشهد استثنای کشور ماست، ضمن اینکه در سال گذشته در همانجا هم موسیقی مناطق و بهخصوص موسیقی جنوب خراسانی چندین برنامه اجرا کردهاند. درحالحاضر فقط موسیقی پاپ در خود شهر مشهد اجرا نمیشود، نه در طرقبه، شاندیز، سبزوار و اینجور جاها. این مساله در استان خراسان نیست. شهر مشهد نباید از زیارتی بودن دور شود و نباید به این معنا توریستی بشود. ما تلاش کردیم که شأن معنوی شهر مشهد و زائران حرم آقا علیبنموسیالرضا(ع) حفظ شود.
بههرحال کنسرت حواشی دارد. منظورم عمدتا کنسرت پاپ است. بههرحال کنسرتها یکسری مسائل در اطراف خود دارند که شئونات زیارتی و حال معنوی مشهد را- که لازمه و ضرورت حضور زائر در آنجاست- تحتالشعاع قرار میدهد، حتی خود هنرمندان هم این را پس ذهنشان دارند که کنسرتشان را جای دیگری بهجز مشهد و حداقل دو کیلومتر آن طرفتر برگزار کنند. این الان پذیرفته شده است. در اروپا هم که ممکن است مثل من و شما به دین نگاه نکنند، این پذیرفته شده است که یانی میتواند در آکروپلیس برنامه موسیقی اجرا کند اما در واتیکان نمیتواند. این ملاحظات اجتماعی و اعتقادی و مبنایی را آنجا هم میبینید.»
***
در این زمینه گفتنی است اولا ای کاش معاون هنری وزیر ارشاد دانش بیشتری درباره موسیقی داشت و برای این موضوع از مسیحیت مثال نمی زد چرا که سنت مذهبی مسیحی سرشار از پیوند با موسیقی است و به وفور در کلیساهای مختلف کنسرت موسیقی اجرا می شود.
ثانیا ای کاش ایشان از دانش گوگل کمک می گرفت و مشاهده می کرد که در واتیکان هم بدون هیچ مشکلی کنسرت موسیقی برگزار شده است. یا بک جستجوی ساده به ویدئوهای متعددی از کنسرت های مختلف در واتیکان می رسیم.
ثالثا مشهد یک شهر بزرگ است و برای ملاحظه شئونات مذهبی می توان شعاعی از محدوده حرم را مسثنا از برگزاری کنسرت لحاظ کرد و بقیه شهر بزرگ مشهد را از این قید خلاص کرد. بعید است خود حضرت امام رضا(علیه السلام) هم به این سختگیری راضی باشد!
***
نامنویسی ۴۵۷ نماینده ادوار پیشثبتنام انتخابات
دنیای اقتصاد نوشت: با نزدیک شدن به زمان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هر روز خبرهای جدیدی از ثبتنام چهرههای سیاسی و نمایندگان فعلی و پیشین مجلس به گوش میرسد. خبرهایی که تصویر واضحتری از انتخابات آتی و جریانهایی که مجلس آتی را به دست خواهند گرفت، به نمایش خواهد گذاشت. براساس خبرهایی که «دنیای اقتصاد» به آن دست یافته حداقل ۴۵۷نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درمرحله پیشثبتنام انتخابات مجلس ثبتنام کردهاند.
در ادامه این گزارش آمده است: همچنین نتایج بررسی «دنیای اقتصاد» نشان میدهد درمیان اسامی ثبتنامکنندگان اسامی دوتن از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، دو سفیر اسبق ایران، دو وزیر اسبق، دو استاندار اسبق، دو معاون سابق رئیسجمهور، یک معاون پارلمانی، ۹رئیس کمیسیون ادوار مجلس، دو دبیر کل حزب و سه معاون وزیر به چشم میخورد. همچنین با توجه به اینکه گزارشها از ورود غیرمستقیم علی لاریجانی به انتخابات مجلس با ارائه لیستی از نمایندگان ادوار مجلس در شهرهای مختلف حکایت میکند، به نظر میرسد برخی از این نمایندگان با هدایت و حمایت رئیس مجلس پیشین وارد گود رقابتهای انتخاباتی شدهاند.
***
فداکاری بینتیجه عارف برای جریان اصلاحات
مهر نوشت: «هفته گذشته و همزمان با انتقاد گسترده رسانهای جریان اصلاحات و اعتدال به خاتمه همکاری با تعدادی از اساتید پیمانی دانشگاه، نظیر علی شریفیزارچی در دانشگاه شریف، باز هم نام عارف بهمیان آمد و انتظار از او برای اعلام موضع در این خصوص به عنوان عضو هیئت جذب دانشگاه شریف بالاگرفت.
گویا حضور عارف در هیئت جذب به منزله مشروعیت بخشی به تصمیمات آن بود و اصلاحطلبان نمیتوانستند این سرمایهاجتماعی حداقلی را نیز در بدنه اجرایی دانشگاه و وزارت علوم بر خود ببینند. سرمایه اجتماعی که بیش از آنکه به سوابق سیاسی عارف مربوط باشد به شخصیت علمی و تجارب فردی او وابسته بود.
واکنش عارف اینبار نیز هم راستا با خواست اصلاحات بود. او از هیئت جذب استعفا داد و اعلام کرد که مخالف عدم تمدید قرارداد شریفی زارچی بودهاست. آنچه مشخص است اخلاق خاص او و آمادگی برای هزینهشدنهای سیاسی بدون دستاورد است. آن هم برای مردی که معتقد است میتوانسته نمایندگی اصلاحطلبان را داشته و رئیس جمهور مناسبی برای کشور باشد.
به نظر میرسد عارف تعهد اخلاقی کافی به اصلاح طلبان را داشته و وفاداری سیاسی خود را به داشتن دستاوردهای معادل آن منوط نکردهاست. هرچند ممکن است او خود از هزینههای اعتباری خرج کرده بی اطلاع بوده یا نسبت به آن بیتوجه باشد؛ اما گویا تلاش عارف اثبات چندباره وفاداری خود به دوستانی که کمتر او را مورد توجه قرار دادهاند و بیشتر توقع داشتهاند که بدون پذیرش نقش و جایگاه ویژه در جغرافیای اثرگذاری اصلاحات نمونه یک سیاستمرد وفادار را بازی کند، موفق نبودهاست.
هنجارهای مورد پذیرش عارف نهتنها باعث نشده که او مورد وثوق بیشتری قرار بگیرد بلکه او را به یک بدهکار همیشگی بدل ساختهاست. جریان اصلاحات نیز به سرمایهای دستیافتهاست که در هنگامههای سیاسی بدون هزینه در راه انتظارات یکطرفه قابل خرج است و اینبار نیز با همین روش خواسته تا از تصمیمات هیئت جذب دانشگاه شریف اعتبارزدایی کند و این هدف را با بودن عارف بسیار ساده بهدستآورده است.»