مسکو به باکو و ایروان: وضع را از این بدتر نکنید!

  4021125068

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به درگیری در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت:‌ ما قویاً از باکو و ایروان می‌خواهیم که خویشتنداری نشان دهند.

مسکو به باکو و ایروان: وضع را از این بدتر نکنید!

به گزارش ایرنا از رسانه‌های روسیه،‌ ماریا زاخارووا چهارشنبه در نشستی خبری افزود:‌ انتظار است که مقامات ارمنستان و جمهوری آذربایجان، گام‌هایی برای کاهش تنش بردارند و از هرگونه اقدامی که به بدتر شدن وضعیت منجر می‌شود، خودداری کنند.

به نوشته خبرگزاری تاس، خبرگزاری دولتی آذرتاج روز دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ به نقل از سرویس مرزبانی این کشور گزارش داد که در نتیجه گلوله باران از خاک ارمنستان به مواضع نیروهای مرزی جمهوری آذربایجان یک مرزبان این کشور زخمی شده است. سپس، باکو و ایروان اتهاماتی به یکدیگر درباره گلوله باران مواضع خود در مرز را رد و بدل کردند. سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ نیز، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که طرف ارمنی، بر اساس اطلاعات اولیه، دو کشته بر اثر گلوله باران از طرف جمهوری آذربایجان داشته است.

بیشتر بخوانید
آرمن‌پرس: ۲ سرباز ارمنستان در پی تیراندازی نیروهای جمهوری آذربایجان کشته شدند/ واکنش باکو
کنعانی: تسریع در توافق صلح بین ایروان و باکو ضرورت دارد
نخست‌وزیر استونی در فهرست تحت تعقیب روسیه قرار گرفت
ایروان: باکو به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است

پیش از این، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به رخدادهای مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفته بود: مسکو از ایروان و باکو می‌خواهد در رابطه با تشدید اوضاع کنونی خویشتن‌داری کنند و امیدوار است که روند آماده سازی معاهده صلح ادامه یابد.
دمیتری پسکوف افزود: این خبر نگران‌کننده‌ای است که از خط مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌آید، ما از هر دو طرف می‌خواهیم خویشتن‌داری نشان دهند و از هر طریق ممکن از هرگونه اقدامی که طرف مقابل آن را تحریک‌آمیز بداند خودداری کنند.
وی ادامه داد: ما با دقت وضعیت را رصد خواهیم کرد و به تماس های خود با هر دو طرف ادامه خواهیم داد.
سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد: این گونه رخدادها به پیشرفت روند صلح و نزدیک شدن به لحظه امضای یک معاهده در این راستا، کمکی نمی کند اما امیدواریم تلاش‌ها برای دستیابی به این معاهده صلح ادامه پیدا کند.

 

روسیه به شدت نگران طرح اسرائیل برای انجام عملیات در رفح است
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: از اظهارات طرف اسرائیلی در مورد توسعه برنامه ریزی شده عملیات نظامی در شهر رفح به شدت نگران هستیم.
زاخارووا افزود: اجرای این سناریوی خطرناک منجر به در خطر قرار گرفتن بیش از یک میلیون نفر از ساکنان غزه خواهد شد که از کانون درگیری به این مکان پناه آورده‌اند.

پیش از این، وزیر امور خارجه روسیه سه‌شنبه در سیزدهمین کنفرانس سالانه خاورمیانه در باشگاه گفتگوی والدای گفته بود: با توجه به رویکرد اسرائیل در ادامه عملیات نظامی در غزه و اکنون گسترش آن به رفح، چشم‌اندازی برای تثبیت سریع وضعیت در این منطقه نمی‌بینیم.
سرگئی لاوروف تصریح کرد: گسترش اخیر عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه به طور قابل توجهی امکان دستیابی به راه‌حل بالقوه برای پایان درگیری‌های کنونی را تضعیف می‌کند.
وی با بیان اینکه باید به دنبال راهی برای خروج از وضعیت فاجعه‌آمیز در خاورمیانه بود، گفت: این آمریکا است که فلسطین، اسرائیل و همه منطقه خاورمیانه را به سمت فاجعه سوق‌ می‌دهد.

لاوروف در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ شرکت می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد:‌ سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور در نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ که از ۲۱ تا ۲۲ فوریه (اول و دوم اسفندماه ۱۴۰۲) در برزیل برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.
زاخارووا افزود: اولین نشست گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۴ میلادی در چارچوب ریاست برزیل به مسائل موضوعی در دستور کار مدرن بین المللی با تأکید بر حل تضادهای ژئوپلیتیکی و اصلاح نهادهای اقتصادی جهانی اختصاص خواهد داشت.
این دیپلمات روس خاطرنشان کرد: پیشرفت در این مسیر از سوی دوستان برزیلی ما به عنوان پیش نیاز ضروری و شرط بازگشت اقتصاد جهان به مسیر توسعه مترقی و رشد پایدار تلقی می شود.
وی ادامه داد: لاوروف در سخنرانی خود در این نشست ملاحظات و ارزیابی‌های دقیق روسیه از چالش‌های پیش روی جامعه بین‌المللی و همچنین گام‌های لازم برای غلبه مؤثر بر این مشکلات را ارائه خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد:‌ با در نظر گرفتن تمام واقعیت‌های ژئوپلیتیکی، از شرکای خود در گروه ۲۰ می‌خواهیم که به طور کامل از روند ایجاد یک جهان چندقطبی واقعاً دموکراتیک مطابق با منافع مشروع همه کشورها و مردم جهان حمایت کنند.
زاخارووا تاکید کرد: ما با نظامی‌سازی روابط اقتصادی بین‌المللی و روش‌های ترکیبی جنگ و مداخله کشورهای ثروتمندتر در امور داخلی دیگر کشورها مخالفت خواهیم کرد و بر رعایت اولویت حقوق بین‌الملل و اصول اساسی آن پافشاری خواهیم کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین