از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

مجتبی محمودی مهماندوست، گروه اجتماعی الف،   4030229129 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

 هواشناسی از حدود ۱۰ روز پیش هشدار سیل مشهد را می‌دهد و مطابق بسی موارد مشابه دیگر به جای قرمز، باز هم وضعیت نارنجی اعلام می‌کند اما همچنان اعلام می‌شود که مسئولان غافلگیر شدند و شدند! درحالیکه بلایای طبیعی، طبیعی‌ست؛ آماده نبودن و غافلگیری ما غیرطبیعی است؛ به قول سعدی «به روزگار سلامت، سلاح جنگ بساز/وگرنه سیل چو بگرفت، سد نشاید بست»

مدیریت ریسک که قبل از مدیریت بحران است و نیز مدیریت بحران هر دو در سه مرحله قبل، حین و بعد از واقعه تعریف می‌شود و نیازمند تمهید نقشه و استراتژی مدیریت بحران پیش از بحران و دیدن سناریوهای احتمالی(ics مشخص) و نقشه(پلن) عملیاتی مدیریت بحران(pip مشخص) دارد و هماهنگی نهادهای مدیریت بحران و پیش‌بینی اقداماتی نظیر اطلاع‌رسانی به‌هنگام و هشدار فوریتی اضطراری(alerting) و نیز تشریح دقیق تکالیف نهادهای متولی عمومی درشرایط غیرمعمول از جمله مواردی‌ست که می‌بایست بارها و بارها پیش از حادثه تمرین و تکرار و بازنگری شود.
رودخانه، خانه رود است و خانه‌خراب می‌شود آنکه خانه‌ی رود را خراب کند چه اینکه آب، راه خودش را می‌یابد! و نه عجب اگر با تخریب مسیر آب و مسیل‌های دیروز و پرکردن کال‌ها و دره‌های پای کوه، آب طغیان کند و زیرگذر لایروبی نشده و روگذر و دیواره دست‌ساز بشر را با هم بشورد و بکوبد بر سر مردم که این سنت طبیعت است و از آن گریز و گزیری نیست!
مداخله در طبیعت و پدیده شوم کوهخواری در دو سه دهه گذشته مشهد که هشدار رهبر حکیم انقلاب را هم درپی داشت به‌علاوه پرکردن مسیل و دیوارکشی غیراستاندارد دامنه کوه از جمله علل سیل اخیر مشهد بود که ضمن بی‌اعتنایی به امور تخصصی و فنی، ناشی از طمع‌ سوداگران بود که همراه با ترک فعل برخی مسئولان، طعم تلخ خبر‌ فوت ۷کشته را با انبوهی از اندوه بر جانمان آوار کرد.
همدلی مردم با هم به‌خصوص در سیدی مشهد و حضور گروه‌های جهادی، بسیجی، هیئتی و حتی نیروهای ارتش و پاکبان‌های شریف شهرداری و پلیس و نهادهای امدادی مانند هلال احمر و آتش‌نشانی البته دلگرم کننده بود که به سرعت باعث بازگشایی مسیرهای تردد و التیام دغدغه مردمانی که خانه‌خراب شده بودند، بود.
همچنین مدیران استان مانند استاندار، فرماندار‌ و شهردار هم از همان بدو حادثه کف میدان بودند و در روزهای بعد هم در کنار مردم سعی در تسکین زخم آنان داشتند که استمرار می‌طلبد.

و البته که بیان بی‌سابقه بودن این باران در ۲۰ سال اخیر و عزل یک مدیر رده دو و سه شهری مشهد و اقداماتی از این دست هم اگرچه که به جاست اما سوز و سوگ این مصیبت تلخ را نمی‌کاهد؛ فاعتبروا یا اولوالابصار

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۹۳۶۰۹۰۰:۳۷:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۳۰
--- عجيبه ! « گوش اگر گوش برخي مسئولين و ناله اگر ناله من باشد ممكنه است ، آنچه به جايي نرسد فرياد من باشد » ! ... اما خب ! ... اين طور نمي ماند ... پته ها روي آب ريخته مي شود ، زبانم لال ، سيل مي آيد پته ها را روي آب مي ريزد ... صد بار زبانم لال ، زلزله مي آيد ، پته روي آب مي ريزد ، اقتصاد نامتعادل مي شود ، پته روي اب مي ريزد ... ارز بالا مي رود پته روي آب مي ريزد ، درياچه خشك مي شود ، پته روي اب مي اندازد ، محيط زيست قاتي پاتي مي شود پته روي آب مي افتد ! ... --- آميرزا محمد ! پته هاي كي رو آب مي افتد ؟ آميرزا تبسمي مي كند و مي گويد : -- معلومه ! پته هاي آن مسئولاني كه سهل انگاري كرده اند و خيال كرده اند كسي ملتفت نمي شود ، پته هاي كساني كه خرابكاري كرده اند ، مي خواسته اند ابرو را درست كنند ، چشم را كور كرده اند ! ... بله ! اين سيل و زلزله و اقتصاد نابسامان و خشك شدن سد ها و درياچه ها همه با زبان بي زباني خيلي حرف ها براي گفتن دارند ، كه بايد از آنها درس گرفت ! -- فرمايشت عين صوابه آميرزا ... شما درست مي گوييد ! -- معلومه كه درست ميگم ! ... شك نكنين !
ناشناس۳۴۹۳۶۲۵۰۰:۵۸:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۳۰
ربطی به این چیزها ندارد و سیل که بیاید همه چیز را با خود می برد حتی کوه ها!
ناشناس۳۴۹۴۰۹۲۱۳:۱۳:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۳۰
ولی خدا به انسان عقل داده تا مجاری و مسیلهای سیل را نبندد.
ناشناس۳۴۹۳۶۴۵۰۱:۲۵:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۳۰
--- عجايب روزگار زياده آ اصغر خان ! -- مثلاً كدام يك از عجايب محمود آقا ؟ .. حتماً اينترنت مي گويي بله ؟ --- خب البته اينتر نت هم هست ! اما از عجايب هم يكي اين كه مسئول مربوطه در مشهد گفته كه ما در اين شهر سيل نداشتيم ، فقط يك آب گرفتگي بوده ! ... به نظر شما اين عجيب نيست ؟ -- عجب ! اما محمود خان اين فرمايش مسئول مربوطه اعجب العجايبه ! عجيب ترين عجيب ها ! ادعايي عجيب تر از باغ هاي معلق بابِل كه يكي از عجايب هفت گانه قديم بود ! -- خوب گفتي !... اعجب العجايب ! ... گل گفتي ! ... ! پدرت تو گُل بهشت ! -- گل به جمالت محمود آقا !
ناشناس۳۴۹۳۶۸۰۰۴:۴۰:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۳۰
یک مقاله کلیشه ای که با تشکر از همه خاتمه میابد
ناشناس۳۴۹۳۷۰۳۰۶:۰۷:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۳۰
شما در متن مقاله فرمودید قبلا مورد کوهخواری توسط مسئولین متذکر شده بود ...مگر مسئولین نمی‌توانستند جلوی این اقدام را بگیرند که فقط به تذکر اکتفا شده بود
ناشناس۳۴۹۳۷۰۴۰۶:۱۹:۱۷ ۱۴۰۳/۲/۳۰
«در سیستم اداری و حکمرانی ما داغ شدن یک موضوع فقط زمان وقوع حادثه است » وگرنه پس از آن همان آش و همان کاسه ...دوباره سو مدیریت ترک فعل و عدم برنامه ریزی عدم پیگیری اجرای قانون ...که ناشی از عدم توجه به شایسته سالاری در انتصاب مدیران است .....افرادی که تخصصی در زمینه ای ندارند صرفا در چند جلسه دو تا کلمه قلمبه سلمبه یاد میگیرند و در جلسات از آنها مکرراً استفاده میکنند بدون آنکه متوجه مشکلات باشند ...اگر شک دارید برگردید به عقب و اخبار تمام سیل های رخ داده را بخوانید ..
ناشناس۳۴۹۳۷۰۵۰۶:۲۰:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۳۰
این سیل مشهد بود برای زلزله تهران چه خواهید کرد ...آنجا چه کسانی بجای راهکار امروز ،فردا مقصر جلوه داده خواهند شد ...
ناشناس۳۴۹۳۹۷۶۱۱:۴۱:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۳۰
-- ميگم كدام مسئول مربوطه بوده كه گفته : « شانس آورديم كه سيل مشهد در تهران نبوده » !! -- نميدانم برادر ! هر كه بوده ، حواسش نبوده كه داره چي ميگه ! البته آدمي جايز الخطا هست ، ولي بايد هر كسي حواسش باشه زياد جايز الخطا نباشه !
ناشناس۳۴۹۳۷۱۰۰۶:۳۰:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۳۰
ما تا ملاک انتخاب مدیران را از جناح محوری و رانت بازی تغییر ندهیم و سیستم دیوان‌سالارانه فسادزا را اصلاح نکنیم همین است...در قبال تغییرات اقلیمی در کشور چه راهبردهایی داشتیم چه اقداماتی برای مناطقی که دچار خشکسالی شدند انجام دادیم چه مکانیابی برای جابجایی جمعیت انجام دادیم کدام مدیریت را بر کشاورزی داشتیم جز واردات بی‌رویه و فساد چای دبش و ...چه مدیریتی بر تغییرنسل آتی انرژی و از رده خارج شدن آن و جایگزین نمودن آن با سایر منابع نمودیم ....این وضعیت ۸۰ میلیون و آنهم با این منابع .
ناشناس۳۴۹۳۷۱۹۰۶:۵۰:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۳۰
تمام سو‌مدیریت نتیجه عدم دید سیستماتیک بر مسایل کشور بواسطه عواملی چون فقدان افق استراتژیک در قبال وقایع پیش رو ،فقدان مدیران لایق و راهبردی که سناریو های لازم را پیش بینی و راهکار دهند و...اگر سناریویی هم تدوین شد ضمانت اجرایی آن نیست و اصولا واحد پیگیری اجرای آیین نامه ها ،بخش نامه ها و قوانین وجود ندارد ...نمونه در قبال تغییرات اقلیمی چه کرده ایم در قبال زلزله آتی تهران چه تمهیداتی دیده ایم ..در قبال پیری جمعیت در قبال فقدان ازدواج در قبال امنیت غذایی در قبال مبارزه با مفسدان اقتصادی در قبال تثبیت قیمت ها و افزایش قدرت خرید پول ملی در قبال مهاجرت نخبگان در قبال فرار سرمایه در قبال رتبه ریسک سرمایه گذاری جهانی ‌‌‌‌‌....
ناشناس۳۴۹۳۷۲۸۰۷:۰۰:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۳۰
همیشه همینطور است با بروز معضل ناشی از فقدان مدیریت شاهد شعار و مبارزه با فساد و تغییر مدیرانیم بعدش هم همان آش و همان کاسه ...
ناشناس۳۴۹۳۷۳۱۰۷:۰۹:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۳۰
مدیران نالایق
ناشناس۳۴۹۳۷۴۲۰۷:۳۷:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۳۰
رهبری تاکید کردن در اون سخنرانی که جرم انگاری بشه کوه خواری در مشهد. مقصران باید مجازات بشن. با این همه کوه خواری و ساخت و ساز غیرمجاز نباید برخورد جدی بشه؟ دادستان مشهد ورود کنه
ناشناس۳۴۹۳۷۴۸۰۷:۴۱:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۳۰
اینگونه بر خوردهای موردی در هر مقطع از خسارات مسبوق به سابقه است آنچه مغفول است ، نبودن دید سیستماتیک در مدیران و مسئولان و عدم ضمانت اجرایی قوانین و دستور العمل ها و الویت فساد محور منافع برخی به منافع عموم و فساد سیستماتیک در ساخت و ساز و تصرف منابع طبیعی ....
ناشناس۳۴۹۳۷۵۵۰۷:۴۶:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۳۰
متاسفانه به کار گماردن افراد بی تخصص به جای افراد متخصص نتیجه اش را در تمام ارکان کشور نشان می دهد همین چند روز پیش بود که دوستانتان سیل دبی و مسئولان آن کشور را برای 250 میلی متر باران در یک روز و در حالی که سطح شهر دبی هم سطح دریاست با 4 کشته مسخره می کردند حالا 35 میلی متر باران آمده و 7 کشته داده در حالی که حتی مسئولان مربوطه وقوع سیل را با وجود فیلم های فراوان قبول نمی کردند.
ناشناس۳۴۹۳۷۵۸۰۷:۴۸:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۳۰
اینکه مدیران استان و شهرستان و کشور به جای تشکیل ستاد بحران و هدایت عوامل کمک رسان و مدیریت کلان بحران، خود در کف خیابان هستند و دوربین دور بر آنها است هیچ دردی از مردم را دوا نمی کند.
ناشناس۳۴۹۳۷۹۴۰۸:۴۵:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۳۰
مدیریت بحران را صرفا مدیریت صحنه بحران تعریف کردید که اشتباه است ! مدیریت بحران در مرحله اول به شناسایی و پیشگیری از بحران می پردازد ! امری که به جای آن مدیران استانی و فرمانداران در گل و لای خیابان و مشغول فعالیت در کنار لنز دوربین را شما می پسندید !!! در وهله اول باید بدانید که کلیه بحرانها قابل پیش بینی و مقابله هستند مثل ژآپن که بحران زلزله های بالاتر از 8 ریشتر را با ساخت و ساز مناسب و آموزش و ایجاد زیر ساختهای مناسب و تحقیقات مرتفع نموده است . متاسفانه به جای اینکه مدیران در ستادهای مدیریت بحران مشغول هماهنگی و مدیریت تیمهای امداد رسان و هماهنگی های ملی و بین المللی باشند با حضور در صحنه بخشی از توان امدادرسانان را برای توضیح مصرف می کنند تا بلکه مسئولان در جلوی لنز دوربین ژست بگیرند !
بابک۳۴۹۳۸۲۸۰۹:۳۰:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۳۰
چرا مدیرانی که مجوزها رو امضا کردن هیچ وقت بازخواست نمیشن؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۴۹۳۸۴۲۰۹:۴۷:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۳۰
هواشناسی که قرار نیست زیرساخت سنجی کند که برای 3 سانت باران هشدار قرمز بدهد
سوسان۳۴۹۳۹۳۱۱۰:۵۶:۴۹ ۱۴۰۳/۲/۳۰
چرای بیش از حد دامها در کوههای اطراف تبریز و سهند و قره داغ خاک این مناطق را لخت میکند و باران وقتی به خاک بدون پوشش میخورد تبدیل به گل میشود و سیلی از گل به سمت دره ها راه می افتد که همه چیز را از بین میبرد اما اگر پوشش گیاهی باقی بماند آب باران به عمق زمین و ریشه گیاهان هدایت میشود و چشمه های زیرزمینی را پر آب میکند که در تابستان به صورت چشمه ای زلال جاری میشود. در پروژه های راه سازی راه آهن لوله کشی آب و گاز و انتقال نیرو کوهها تخریب و صاف و دره ها پر میشود که این زمین صاف شده مستعد آتش سوزی و سیل است در حالیکه کوهها تعدیل کننده دمای محیط هستند و نباید تخریب شوند
ناشناس۳۴۹۴۰۱۷۱۲:۱۷:۱۴ ۱۴۰۳/۲/۳۰
همه مدیران خیالشان راحت است که همین چند روز غایله برپا و بعد هم آرامش بایجاد می شود ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  2. همه چیز برای فروش !

  3. سردار رادان: رسیدگی به وضعیت حجاب مطالبه مردمی بود

  4. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  5. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  6. آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات/ اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برمی‌گردند؟!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آیا برخورد با زورگیران و سارقان مطالبه مردمی نیست؟/ ترکیه فقط برای پهپاد خودش تبلیغ کرد

  8. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  9. علی لاریجانی اعلام کاندیداتوری کرد

  10. احساس تکلیف کافی نیست

  11. کیهان خطاب به لاریجانی: افتادن در تله برجام و برجامیزاسیون آمریکا و انگلیس، ارتفاع پست بود؛ پست‌ترین ارتفاع

  12. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  13. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  14. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  15. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  16. یک عکس و یک دنیا حرف!....

  17. علی لاریجانی: زمانی برای از دست دادن نداریم / مشکلات کشور حل‌ شدنی است

  18. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  19. فرانکنشتاین خاورمیانه!

  20. عبدالحمید خیرخواه اسرائیل شد!

  21. سعید جلیلی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شد

  22. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  23. توضیح لاریجانی درباره استفاده از یک هشتگ شائبه‌برانگیز

  24. مانع عبور و‌ مرور غیرمجاز در استان سیستان‌و‌بلوچستان هستیم

  25. مقتدی صدر: سکوت بس است، سفیر آمریکا را اخراج کنید!

آخرین عناوین