سالگرد طوفانی که اسراییل را در نوردید

بیژن ایرانی، گروه جهان الف،   4030716136 ۱۷ نظر، ۸ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
سالگرد طوفانی که اسراییل را در نوردید

همزمان با فرارسیدن سالگرد عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر، بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران بین المللی به واکاوی رویداد مذکور و تحولات یک ساله اخیر می پردازند. جریان های سیاسی و رسانه ای غربی طبق معمول سعی دارند تا با مظلوم نمایی از رژیم اشغالگر قدس و رویه های مجرمانه آن علیه ملت فلسطین که بیش از ۷ دهه ادامه یافته و البته بی توجه به کشته، مجروح و مفقود شدن بیش از 100 هزار نفر غیرنظامی بیگناه در جریان جنگ غزه، نوعی از روایت رسانه ای را ارائه کنند که در قالب آن با سفیدشویی جنایات رژیم اشغالگر قدس رو به رو هستیم و مقاومتِ فلسطین و دیگر ملت های منطقه در برابر جنایات صهیونیست ها، هدفِ سیاه نمایی قرار می‌گیرد. 

در عین حال، این جریان های سیاسی و رسانه ای، به دنبال ترمیم وجهه آسیبب‌دیده و بعضا غلو شده از رژیم صهیونیستی در دوره قبل از اجرای هفتم اکتبر نیز هستند و سعی دارند اینگونه القا کنند که با گذشت یک ساله از عملیات هفتم اکتبر و جنگ غزه و تنش ها و درگیری های منطقه ای، رژیم اسرائیل پیروز میدان است و در حال برگرداندن ورقِ شکست های خود است. با این حال، جالب است که صداهایی در درون خودِ فلسطین اشغالی هستند که پاسخ این قبیل روایت سازی های تحریف گونه و مغرضانه را می دهند. 

به طور خاص، "سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی" در سالگرد عملیات طوفان الاقصی، اقدام به برگزاری یک نظرسنجی از ساکنان فلسطین اشغالی کرده که یافته های معناداری را به همراه داشته است. به عنوان مثال، 35 درصد از ساکنان اراضی اشغالی بر این باورند که اسرائیل در جنگ با حماس شکست خورده است. 41 درصد از آن ها گفته اند که به کل اعتماد خود را به ارتش اسرائیل از دست داده اند. 86 درصد به صراحت اعلام کرده‌اند که به هیچ عنوان مایل به زندگی در شهرک های مجاور با نوار غزه نیستند و جالب تر اینکه بیش از 61 درصد نیز اعلام کرده اند که اساسا از زندگی در فلسطین اشغالی احساس امنیت ندارند. 

بگذریم که جنگ غزه با هزینه های سرسام آوری برای اقتصاد صهیونیست ها نیز همراه شده و برخی از آمارها از خسارت بیش از 70 میلیارد دلاری این جنگ برای اقتصاد اسرائیل حکایت دارند. سازمان آمار رژیم اشغالگر قدس نیز اعلام کرده که بیش از 60 هزار شرکت اسرائیلی در یک سال اخیر تعطیل شده اند و البته که میلیاردها دلار سرمایه داخلی و خارجی نیز از اراضی اشغالی فرار کرده اند. از هر نقطه نظر دیگری نظیر سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی نیز بنگریم، اسرائیل وضعیت به مراتب وخیم تری در قیاس با زمان اجرای عملیات طوفان الاقصی و آغاز جنگ غزه دارد. 

همه این ها در شرایطی است که افرادی نظیر ژنرال اسحاق بریک از فرماندهان ارتش اسرائیل تاکید دارند که اگر جنگ بخواهد ادامه داشته باشد و یا دامنه آن توسعه یابد، هیچ بعید نیست که خیلی زود جهان شاهد تحقق سناریوی سقوط رژیم اشغالگر قدس باشد. از این رو، بیراه نیست اگر بگوییم طوفان الاقصی را باید آغازی بر پایان رژیم صهیونیستی دانست.