۳ واقعیت رسواکننده در مورد حمله اسرائیل به ایران

بیژن ایرانی، گروه جهان الف،   4030805076 ۱۸ نظر، ۱۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
۳ واقعیت رسواکننده در مورد حمله اسرائیل به ایران

رژیم اشغالگر قدس در نخستین ساعات بامداد روز شنبه 5 آبان ماه سال جاری، اقدام به انجام حملاتی علیه برخی سایت های نظامی کشورمان کرد. رویدادی که توجهات زیادی را به خود جلب کرد و تحلیل و تفسیرهای مختلفی از آن مطرح شد.

بر اساس آنچه منابع خبری عنوان کرده اند، رژیم اشغالگر قدس پس از حمله اخیر خود به کشورمان از خاتمه درگیری با ایران سخن گفته و دولت آمریکا نیز خواستار خویشتنداری و پاسخ ندادن کشورمان شده است. البته که دیگر کشورهای غربی نیز درخواست مشابهی را از کشورمان مطرح کرده اند. با این حال، در مورد ماجراجویی جدید صهیونیست ها علیه ایران که به اذعان بسیاری به یک رسوایی بزرگ برای خودِ آن ها تبدیل شده، توجه به 3 نکته ضروری است.  

اولا، ایران در جریان حمله اخیر صهیونیست ها، تا حد زیادی قدرت پدافندی خود را به نمایش گذاشت. برخی منابع رسانه ای و تحلیلی خارجی مدعی شده اند که بخش قابل توجهی از پرتابه های اسرائیل در قالب موشک و پهپاد علیه کشورمان توسط پدافند هوایی ایران رهگیری و ساقط شده است. حتی ژنرال کیت مکنزی فرمانده سابق سنتکام هم در موضع گیری تاکید کرده که "آسمان ایران غیرقابل نفوذ است و بهتر بود اسرائیل دست به ترور شخصیت ها و اقدامات تروریستی در خاک ایران می زد". 

فراموش نکنیم که قبل از انجام حمله مذکور، رژیم اشغالگر قدس جنجال های رسانه ای و تبلیغاتی گسترده ای را به راه انداخته بود و تاکید داشت که قصد دارد علیه ایران دست به انجام اقدامی بزرگ بزند و مثلا سایت های اتمی و یا انرژی کشورمان را نابود کند. با این همه، آنچه جهانیان در میدان واقعیت دیدند این بود که رژیم اشغالگر قدس صرفا متکی بر مشتی ادعاهای بی‌پشتوانه است. 

نکته دوم اینکه عملیات های وعده صادق 1 و 2 ایران کاملا کوبنده بودند و بُرد رسانه ای قابل توجهی پیدا کردند. با این حال، باید پرسید که آیا ماجراجویی صهیونیست ها علیه ایران نیز چنین بود؟ این مساله از حیث جلب توجه افکار عمومی بین المللی و دیدگاه آن ها نسبت به این تحولات از اهمیت زیادی برخوردار است. 

ایران به صورت صریح و آشکار اراضی اشغالی را هدف قرار داد و جهان، بارش موشک های ایرانی را بر سرِ اهداف راهبردی در فلسطین اشغالی دید. با این حال، حمله صهیونیست ها علیه کشورمان حمله ای ضعیف بود که بخش قابل توجهی از آن خنثی شد و به هیچ عنوان بُرد قابل توجه عملیات های وعده صادق 1 و 2 را هم به خود نگرفت. به نحوی که ژنرال کیت مکنزی آن را شرم آور و مایه آبروریزی توصیف کرد!

و در نهایت اینکه حمله اسرائیل به قدری مذبوحانه و شکست خورده بود که حتی صدای متحدان این رژیم را نیز درآورد. به عنوان مثال، واشینگتن‌پُست در گزارشی به این نکته اشاره کرد که "اقدام اسرائیل علیه ایران به هیچ عنوان شباهتی با ادعاهای اسرائیل قبل از حمله به این کشور نداشت". یائیر لاپید رهبر جریان اپوزیسیون اسرائیل و نخست وزیر سابق این رژیم نیز تاکید کرده که "حمله اسرائیل به ایران به شدت ضعیف بود." 

تالی گوتلیو عضو کِنست(پارلمان اسرائیل) و هم حزبی نتانیاهو در موضع گیری تاکید می کند که "اقدام اسرائیل علیه ایران مایه تاسف بود. ایرانی ها ما را با خاک یکسان می کنند اما واکنش ما به آن ها در چنین سطح ضعیفی است". روعی کایس خبرنگار شبکه اسرائیلی کان نیز حمله اسرائیل را به سخره گرفته و آن را حتی در سطحی ندیده که مقام های ارشد ایرانی به آن واکنش نشان دهند. 

با این همه، باید توجه داشت که اسرائیل به واسطه ماجراجویی اخیر خود علیه ایران دست به اقدامی ممنوعه زده که بدون تردید در آینده ای نه چندان دور بهای آن را خواهد پرداخت. حداقل آنچه که در قالب اقدام مذبوحانه اخیر صهیونیستها علیه کشورمان به اثبات رسید این بود که ایران قدرتمند است و دشمنان کشورمان به خوبی می‌دانند که انجام اقدامات تحریک آمیز علیه تهران، بهایی گزاف دارد و می تواند سناریوهای ساعتِ صفر را برای آن ها رقم بزند.