اظهارات کارشناسان درباره معضل آلودگی هوا؛

زوج و فرد سراسری خودروها طرحی انفعالی است/ قانون جامع کاهش آلودگی هوا اصلاح می‌شود

بخش اجتماعی الف، 26 آبان 92

26 آبان 1392 ساعت 12:53


کاهش سن معاینه فنی خودروها از پنج سال به دو سال، پایش صنایع آلاینده اطراف کلانشهرها، استقرار استاندارد یورو۴ در سوخت و خودروها و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از جمله مباحثی بود که در یک برنامه تلویزیونی با حضور معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماینده دولت و نایب رییس کمیسیون پزشکی مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم مطرح شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه «نگاه یک شبکه اول سیما» با موضوع «حل معضل آلودگی هوای کلانشهرها»، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست معمولا در چند سال گذشته برنامه‌های انفعالی مانند تعطیلی مدارس و ادارات، زوج و فرد سراسری خودروها را به اجرا درآورده، اما سازمان حفاظت محیط زیست دارای برنامه‌های آتی‌نگر و همه‌جانبه‌ای نیز هست که برای کنترل آلودگی هوای کلانشهرها در طولانی مدت به اجرا درخواهد آورد.

وی ادامه داد: در سال‌های ۷۹ شهر تهران دارای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بود که تا سال ۸۴ به خوبی اجرا شد، اما از سال ۸۴ به بعد یک فاصله هشت ساله در اجرای طرح‌ها به وجود آمد که باعث مشکلات فعلی شده است. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر نقش مهم معاینه فنی خودروها، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تمام تلاش خود را می‌کند تا معاینه فنی خودروها مجددا از پنج سال به دو سال بازگردد.

متصدی با بیان اینکه وظیفه نظارت بر اجرای قوانین مربوط به کاهش آلودگی هوا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، افزود: از سال ۸۲ خودروها باید به استاندارد یورو۴ دست پیدا می‌کردند، اما متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم به این هدف دست یابیم.

وی ادامه داد: از سال ۸۲ خودروهای یورو۲ ملزم به انژکتوری بودن، نصب قطعه کاتالیست و نصب قطعه کنیستر که جمع‌کننده بخارات بنزین در خودرو‌ها شده‌اند. اما پس از پایان عمر قطعه کاتالیست، این قطعه باید تعویض شود که در زمینه بارها با شرکت‌های خودروسازی تقاضای خود را مطرح کرده‌ایم، اما چون هزینه این قطعه برای مردم سنگین است، مشاهده می‌کنیم که این مساله از طرف مردم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خودروسازان برای استقرار استاندارد یورو۴ با مشکلات بسیاری مواجه هستند، افزود: از وزارت صنایع درخواست کرده‌ایم که از خودروسازان در این زمینه حمایت کنند. متصدی با بیان اینکه صرفا بخش نظارتی که سازمان حفاظت محیط زیست است نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد، افزود: بلکه قانونگذاری، اجرا و مشارکت مردم نیز بسیار مهم است.

منبع گرد و غبار شهرها برون ‌مرزی نیست
وی با بیان اینکه اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها که در اواخر سال ۹۰ تنظیم و چند ماهی است که آغاز شده و افزود: با جدیت به دنبال این هستیم که مسائل مربوط به تولید آلودگی توسط خودروها و صنایع حل شود، چرا که بخش عمده گرد و غبار شهرها صرفا برون مرزی نبوده و از کانون‌های گرد و غبار داخل شهرها بلند می‌شوند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل اولین کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر تهران پس از هفت سال، اظهار کرد: پس از هماهنگی با سایر دستگاه‌ها، موضوع کاهش آلودگی هوا به بحث گذاشته شد و این کارگروه پس از کارگروه کاهش آلودگی هوای شهرهای اراک، خوزستان و اصفهان، کار خود را آغاز کرد.

وی در خصوص کنترل صنایع و نیروگاه‌های مستقر در حاشیه شهرها، اظهار کرد: با پایش مستمر آلودگی صنایع و نیروگاه‌ها، با استفاده از سیستم‌های الکترونیک تا حد زیادی از آلودگی این واحدها جلوگیری خواهد شد. همچنین در بخش نیروگاه‌ها با وزارت نفت رایزنی کرده‌ایم که به جای سوخت مازوت حداقل در برخی فصول سال مانند زمستان که آلودگی هوا افزایش می‌یابد، از گاز استفاده شود.

متصدی تاکید کرد: بر اساس قوانین موجود، اگر یک واحد صنعتی استانداردهای زیست محیطی را رعایت نکند، به لیست صنایع آلاینده اضافه شده و باید عوارض و جریمه بپردازد و اگر این آلایندگی ادامه پیدا کند، واحدهای صنعتی تعطیل خواهند شد.

به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از نیروگاه‌های اطراف شهر تهران از سیکل گازی و حرارتی به سیکل ترکیبی تبدیل شده‌اند.

تحریم‌ها بر روی محیط زیست اثرگذار خواهد بود
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تحریم‌ها قطعا بر اجرای برنامه‌های طرح جامع کاهش آلودگی هوا موثر بوده است، افزود: به عنوان مثال روزانه ۶۹ میلیون لیتر در کشور بنزین مصرف می‌شود که این میزان باید تبدیل به استاندارد یورو۴ می‌شده است، اما به دلیل تحریم‌ها، در این زمینه با وقفه مواجه شده‌ایم.

وی تاکید کرد: مجلس و دولت باید تمام تلاش خود را به کار برند تا تحریم‌ها کاهش یابد، چرا که تحریم‌ها اثر بسیار بدی بر روی محیط زیست گذاشته‌اند. متصدی از اصلاح استانداردهای معاینه فنی خودروها برای جلوگیری از فرار افراد از این استانداردها، اظهار کرد: در یکی دو ماه آینده پس از تصویب دولت، این کار انجام خواهد شد.

وی گفت: قبول داریم که سازمان حفاظت محیط زیست متولی کاهش آلودگی هواست. اما باید دیگر سازمان‌ها نیز وظایف خود را انجام دهند که وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرداری‌ها و وزارت کشور از این جمله است. متصدی تصریح کرد: در سازمان حفاظت محیط زیست قرار را بر این گذاشته‌ایم که اطلاعات روشن و دقیق در اختیار کلیه افراد ذی‌ربط قرار گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بحث تمدید مهلت خودروسازان برای استقرار استاندارد یورو۴ چندین بار اتفاق افتاده، افزود: تاکنون دو سه جلسه با ارگان‌های ذی‌ربط داشته‌ایم و تمام تلاش خود را می‌کنیم که تا پایان سال ۹۲ به این امر دست یابیم.

تقویم اجرایی استقرار استاندارد یورو۴ در خودرو و سوخت منطقی نبوده است
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تقویم اجرایی استقرار استاندارد یورو۴ در خودروها و سوخت منطقی نبوده، افزود: اگرچه به نفع ماست، حتی همین فردا استاندارد یورو۴ مستقر شود. اما باید همه چیز را منطقی بررسی کنیم. علاوه بر آن باید توزیع خودرو و سوخت را نیز مدنظر قرار دهیم؛ به گونه‌ای که حداقل اگر امکان توزیع سوخت و خودروی یورو۴ در کشور میسر نیست، حداقل در کلانشهرها انجام شود.

تنها از ۲۵ درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی استفاده می‌شود
قانون مدون کاهش آلودگی هوا مصوب در سال ۷۴ اصلاح می‌شود

متصدی از قانون مدون کاهش آلودگی هوا که در سال ۷۴ تصویب شد، خبر داد و افزود: قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا باید متناسب با روز باشد، چرا که ما از سال ۳۴ این قانون را داریم، اما به دلیل عدم آسیب‌شناسی صحیح، تاکنون به اجرا درنیامده است.

وی با بیان اینکه تنها از ۲۵ درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی استفاده می‌شود، افزود: به دلیل تبدیل افزایش سن معافیت خودروها از معاینه فنی و عدم مشارکت مردم، متاسفانه از ظرفیت کامل معاینه فنی استفاده نمی‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سئوال مجری که آیا سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل دولتی بودن، از وظایف نظارتی خود بازمی‌ماند، اظهار کرد: این سئوال درست نیست چرا که هدف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست، سلامت انسان و حفظ کیفیت محیط زیست برای انسان سالم است و سازمان حفاظت محیط زیست تنها قانون را دنبال می‌کند.

راهکارهای منطقه‌ای برای کاهش ریزگردها زمان‌بر است
وی در خصوص موضوع ریزگردها و اقدامات فراملی برای کاهش آن، اظهار کرد: در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست به ریاست رییس‌جمهور، مبحث ریزگردها و گرد و غبار به شکل جدی مطرح شد و خوشبختانه در این زمینه همکاری‌های منطقه‌ای بسیار خوبی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، عراق و ترکیه داشته‌ایم. علاوه بر آن با سازمان‌های بین‌المللی همچون برنامه عمران ملل متحد نیز هماهنگی‌هایی داشته‌ایم تا کانون تولید ریزگردها در کشورهای عراق، سوریه و اردن کنترل شود.

متصدی با بیان اینکه راهکارهای منطقه‌ای برای کاهش ریزگردها زمان‌بر است، افزود: با وجود همه مشکلات، بر اثر همکاری‌هایی که تاکنون داشته‌ایم، مشاهده می‌کنیم که به دلیل آزادسازی آب هورالعظیم، میزان گرد و غبار بسیار کاهش یافته است. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: به دلیل فراملی بودن این مساله نمی‌توانیم روی دیگر کشورها الزام و اجباری داشته باشیم.

خلاء‌ قانونی در کاهش آلودگی کلانشهرها نداریم
عبدالرضا رستمیان، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این برنامه که حضور داشت با بیان اینکه با استفاده از قطعه کاتالیست در خودروها، میزان کاهش آلودگی هوا سه برابر می‌شود، افزود: متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست روی این مساله نظارتی ندارد. در صورتی که می‌تواند دستورالعمل‌ها را پیگیری کرده و تخلفات را به قوه قضاییه ارجاع دهد.

وی با بیان اینکه سازمان‌های زیادی از جمله نیروی انتظامی و شهرداری‌ها نیز برای حل معضل کاهش آلودگی هوا مسئول هستند، افزود: با این حال وظیفه اصلی بر عهده سازمان حفاظت محیط‌ زیست است. نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: خلاء‌ قانونی در زمینه کاهش آلودگی هوا نداریم و مشکل در اجرای قانون است. رستمیان با بیان اینکه معاینه فنی خودروها اصلا وضع خوبی ندارد، افزود: مجلس طرحی را در دست دارد تا سن معاینه فنی خودروها را به دو سال کاهش دهد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: تبدیل سوخت یورو۲ به یورو۴ و استقرار استاندارد یورو۴ در خودروها از جمله مواردی بود که در قانون پیش‌بینی شده اما به اجرا درنیامده است و متاسفانه در مجلس بارها مشاهده شد که هر یک از طرفین مشکل را به گردن طرف دیگر انداخته و برای اجرای قانون، ابتدا استقرار استاندارد را در طرف مقابل خواستار شدند. وی تاکید کرد: در مجلس برای اجرای قوانین از سیاست‌های تشویقی و اصلاحی استفاده خواهیم کرد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به دلیل اینکه مصوبات مجلس اجرا نمی‌شود، تقاضای مجدد دستگاه‌ها و ارسال لایحه برای تعویق در اجرای مصوبات است که اگرچه مجلس معمولا مخالفت می‌کند، اما باز هم با وقفه اجرای قانون مواجه هستیم. به عنوان مثال شماره‌گذاری خودروهای یورو۲ از اول سال ۹۲ نباید انجام می‌شد، اما خودروسازان چند مرتبه توانستند مهلت مجدد بگیرند.

رستمیان با تاکید بر نقش شهرداری‌ها در کاهش آلودگی هوای شهرها با گسترش حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: علاوه بر کیفیت وسایل حمل و نقل عمومی، کمیت آنها نیز باید افزایش یابد، چرا که در حال حاضر تنها ۲۵ درصد ترددها در شهر با استفاده از حمل و نقل عمومی است. در صورتی که این میزان باید ۷۵ درصد باشد.

وی با بیان اینکه طرح آمایش سرزمین باید در دستورکار تمام ارگا‌ن‌های دولتی قرار گیرد، افزود: اکنون مشاهده می‌کنیم به دلیل عدم توزیع یکسان توسعه و صنعت، باعث افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ شده است که همین مساله خود عامل دیگری برای افزایش آلودگی هوا محسوب می‌شود.

رستمیان با تاکید بر اهمیت مکان‌یابی صحیح شهرک‌های صنعتی در حاشیه کلانشهرها، اظهار کرد: متاسفانه مشاهده می‌کنیم که شهرک‌های صنعتی بدون توجه به جهت باد، به شهرها چسبیده‌اند و روزانه آلودگی بسیاری وارد هوای شهر می‌کند.

انتقال پایتخت نتیجه‌بخش نخواهد بود
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص طرح انتقال پایتخت برای کاهش معضلات زیست‌ محیطی، اظهار کرد: از آنجا که نتوانسته‌ایم مساله تمرکز کلیه بخش‌ها از کلانشهرها به ویژه تهران را حل کنیم، حتی اگر پایتخت انتقال پیدا کند، به نتیجه نخواهیم رسید.

۷۰ هزار خودروی فرسوده در تهران تردد می‌کنند
برزگری، رییس سازمان ملی استاندارد که میهمان تلفنی این برنامه بود، با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ هزار خودروی فرسوده در شهر تهران تردد می‌کنند، افزود: هر خودروی فرسوده ۲۰ برابر خودروی نو آلودگی تولید می‌کند. وی تاکید کرد: نباید زمانی که هوا سرد می‌شود، آلایندگی موتورخانه‌ها را نادیده بگیریم که سال گذشته به همین منظور استاندارد موتورخانه‌ها را تدوین کردیم.

رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه صنایع آلاینده در اطراف شهر تهران از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، افزود: همچنین در بحث کاهش آلودگی با مساله موتورسیکلت‌ها نیز مواجه هستیم که باید جلوی شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های دو زمانه گرفته شود.

برزگری با بیان اینکه وزارت صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست مجری استقرار استاندارد یورو۴ هستند، افزود: سازمان استاندارد تنها تدوین‌گر استانداردهاست و دیگر سازمان‌ها باید آن را به اجرا در آورند که البته چهار استاندارد زیست محیطی توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین می‌شود. وی با بیان اینکه مراکز معاینه فنی استانداردهای تدوین شده را رعایت نمی‌کنند، افزود: همان‌گونه که سازمان حفاظت محیط زیست تاکید می‌کند، باید سن معاینه فنی خودروها از پنج سال به دو سال قانون قبلی بازگردد.

در بخش پاسخ به نظرسنجی این برنامه با عنوان «انتظار شما از کدام یک از دستگاه‌های ذی‌ربط برای حل معضل آلودگی هوا بیشتر است؟» وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خروج صنایع آلاینده و توقف خودروهای غیراستاندارد با ۵۴.۳ درصد بیشترین رای را از میان سه گزینه دیگر که شامل سازمان حفاظت محیط‌ زیست، دولت، شهرداری‌ها‌ و مردم می‌شد، آورد.


کد مطلب: 205330

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcaemnuw49nwe1.k5k4.html?205330

الف
  http://alef.ir